סגור תצוגת כיתה
הפרק

תפילת חנה

פסוקים ט-יח

שיעור שני מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

נציג בפני הכיתה 4-3 תמונות (אפשר במקרן או להדפיס) של 'טיפוסים' שפניהם אינן מוכרות. לגבי כל אחת מהדמויות, נבקש מהתלמידים לכתוב במילה אחת משהו שהם חושבים על הדמות: תכונת אופי, רקע, מצב רגשי, סיפור חיים. לאחר שנציג את כל התמונות נעבור ונשמע את המילים שכתבו על כל אחת. נדון:

  • על מה ביססתם את המילים שכתבתם?
  • מה היו הנקודות הבולטות שעלו אצל רבים מהתלמידים ביחס לכל דמות?
  • האם לדעתכם זו דרך מדויקת לנבא את אופיים והתנהגותם של אנשים?
  • מה החסרונות בדרך זו?

בשיעור זה אנו ממשיכים ללוות את סיפורה של חנה והמצוקה הגדולה שבה היא שרויה בתחילת פרק א. חנה במצב רגשי קשה והיא פונה לאלוהים בבקשה לעזרה. אך עלי הכהן, שתפקידו לסייע לציבור המתפללים, שופט את חנה בפזיזות וטועה ביחסו אליה.

הזמנה לקריאה

נבקש משני מתנדבים לסייע בקריאת פסוקים ט-יח. אנחנו נקרא את פסוקי המספר, מתנדבת ראשונה תקרא את פסוקי התפילה של חנה ומתנדב נוסף יקרא את דבריו של עלי. כדאי לבחור את התלמידים מראש ולהכין אותם בדגשים לקריאה – הטקסט של חנה באווירה רגשנית ונסערת, התגובה של עלי (לפחות התגובה הראשונית) בנימת זלזול ונזיפה.
לאחר הקריאה אפשר לשאול – אילו הבדלי אופי זיהיתם בין עלי לחנה?

חנה מתוך מצוקתה הקשה מחליטה לעשות מעשה – לפנות לאלוהים בתפילה ואף לידור נדר – שבועה מהסוג החזק ביותר. אך עלי אינו מבין מה היא עושה ונוזף בה על התנהגותה הבלתי הולמת.

  • מהו מצבה הרגשי של חנה על פי פסוק י?
  • "וַתִּדֹּר נֶדֶר וַתֹּאמַר" (פסוק יא) – מה המשמעות של נדר? מה פירוש הנדר שנדרה חנה?
  • "הִיא מְדַבֶּרֶת עַל לִבָּהּ" (פסוק יג) – מה לדעתכם כוונת הביטוי?
  • "וַיַּחְשְׁבֶהָ עֵלִי לְשִׁכֹּרָה" (פסוק יג) – מדוע עלי חושב שחנה שיכורה?
  • כיצד מסבירה חנה את מצבה לעלי? (פסוקים טו-טז)
  • כיצד מסתיים המפגש בין עלי לחנה? (פסוקים יז-יח)

התלמידים יערכו השוואה בין עלי לחנה, מומלץ לשמוע את תשובותיהם ולערוך דיון מסכם על המפגש בין חנה לעלי. אפשר להדגיש נקודות בולטות העולות מדף הלימוד: פערי התפקיד והמעמד בין הדמויות, יוזמה מול פסיביות, הנטייה של עלי למהר לשפוט – מה זה אומר עליו? מה זה אומר על חנה?

מבט לחיים

עלי הכהן מיהר לשפוט את חנה והסיק מסקנות לא נכונות מהמראה שלה וממצבה הרגשי. אנשים רבים, ילדים ומבוגרים כאחד, ממהרים לשפוט ולהסיק מסקנות על אנשים אחרים גם היום. גם בתוך בית הספר והכיתה לפעמים אנו נוטים לשפוט זה את זה לפי המראה החיצוני או לפי היכרות שטחית – בלי לנסות באמת להבין מיהו האדם העומד מולנו.

ננסה לחשוב עם התלמידים:

  • מה יעזור לנו להיות פחות שיפוטיים?
  • איך נצליח לראות את האנשים סביבנו כפי שהם באמת ולא בראייה שטחית?

נבקש מהתלמידים (ביחידים או בזוגות) לנסח סיסמה או משפט נגד שיפוטיות ולכתוב כמה עצות שיעזרו לנו לא להיות שיפוטיים. אפשר להיעזר בסיפור שבפרק, אך אפשר גם להמציא מהראש או להתבסס על מצבים מחיי בית הספר.
לבסוף התלמידים יציגו את סיסמאותיהם ונרשום את כל הרעיונות על הלוח. נערוך הצבעה כיתתית לבחירת המשפט המוצלח ביותר ונכתוב אותו על כרזה גדולה לתלייה בכיתה.

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: ראינו שחנה החליטה לפעול כדי לפתור את מצבה הקשה – היא פונה לה' בתפילה ובנדר ומבטיחה כי אם יעניק לה בן, היא תקדיש אותו לעבודת ה' במקדש. בעוד חנה מתפללת במסירות, עלי הכהן פונה אליה בנימה נוזפת. לאחר דיאלוג קצר עלי מבין את טעותו ומאחל לה שה' יקיים את בקשתה.
מיומנויות: הבנת הסיפור בפסוקים ולימוד ביטויים.
מתודות: קריאה דרמטית, דף עבודה, כתיבת סיסמאות.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
דמויות
דמויות

Martha Graham 1948 ויקיפדיה

By chrisdorney John F. Kennedy, shutterstock/com

צו ליבה של חנה
אמרה חנה לפני הקדוש ברוך הוא: ריבונו של עולם! מכל צבאי צבאות שבראת בעולמך, קשה...
צו ליבה של חנה
"וַתִּדֹּר נֶדֶר וַתֹּאמַר ה' צְבָאוֹת אִם רָאֹה תִרְאֶה בָּעֳנִי אֲמָתֶךָ וּזְכַרְתַּנִי וְלֹא תִשְׁכַּח אֶת אֲמָתֶךָ וְנָתַתָּה לַאֲמָתְךָ זֶרַע אֲנָשִׁים, וּנְתַתִּיו לַה' כָּל יְמֵי חַיָּיו וּמוֹרָה לֹא יַעֲלֶה עַל רֹאשׁוֹ."
(פסוק יא)

shutterstock.com

אמרה חנה לפני הקדוש ברוך הוא: ריבונו של עולם! מכל צבאי צבאות שבראת בעולמך, קשה בעיניך שתיתן לי בן אחד? משל, למה הדבר דומה? למלך בשר ודם שעשה סעודה לעבדיו, בא עני אחד ועמד על הפתח. אמר להם: תנו לי פרוסה אחת, ולא השגיחו עליו. דחק ונכנס אצל המלך, אמר לו: אדוני המלך, מכל הסעודה שעשית קשה בעיניך ליתן לי פרוסה אחת?

(עיבוד. על פי: תלמוד בבלי, מסכת ברכות, דף לא עמוד ב)

  • מִצאו נקודת דמיון בין המשל המופיע במדרש לבין התנהגותה של חנה המתוארת בפסוקים ג-יא.
צרתה
"וְכִעֲסַתָּה צָרָתָהּ גַּם כַּעַס" (שמואל א, א, ו): מכעיסה שוב ושוב, וחוזרת ומכעיסה. מה הייתה...
צרתה
"וְכִעֲסַתָּה צָרָתָהּ גַּם כַּעַס בַּעֲבוּר הַרְעִמָהּ, כִּי סָגַר ה' בְּעַד רַחְמָהּ."
(פסוק ו)

shutterstock.com

"וְכִעֲסַתָּה צָרָתָהּ גַּם כַּעַס" (שמואל א, א, ו):
מכעיסה שוב ושוב, וחוזרת ומכעיסה.
מה הייתה אומרת פנינה אם הבנים לחנה העקרה? האם קנית לבנך הגדול סוודר וכותונת וחלוק?
להמשך המדרש

אמר ר' נחמן בר אבא: בבוקר הייתה פנינה אומרת לחנה: אין את עומדת ומרחצת את פניהם של בנייך כדי שילכו לבית הספר? ובזמן סיום הלימודים הייתה אומרת לה: חנה, אין את עומדת ומקבלת את בנייך שבאו מבית הספר?
למה עשתה פנינה מה שעשתה? כדי שחנה תתרעם, תבוא בתלונה ובכעס על הקדוש ברוך הוא – "בַּעֲבוּר הַרְעִמָהּ" (שם).
אמר הקדוש ברוך הוא: את מרעמת אותה עליי, ואין רעמים שאין אחריהם מטר. לכן מיד אני עוזר לה ופוקדה, כמו שנאמר: "כִּי פָקַד ה' אֶת חַנָּה" (שמואל א, ב, כא).

(עיבוד. על פי: ילקוט שמעוני לשמואל, עז. ביאור אביגדור שנאן, ספר האגדה)

  • באיזה אור מוצגת פנינה במדרש? וכיצד עונה למעשיה אלוהים?
אל הנער הזה התפללתי
אלוהים נענה לתפילת חנה, והילד שרצתה כל חייה נולד לה. אבל נֶדֶר הוא נֶדֶר, ועכשיו...
אל הנער הזה התפללתי
"אֶל הַנַּעַר הַזֶּה הִתְפַּלָּלְתִּי, וַיִּתֵּן ה' לִי אֶת שְׁאֵלָתִי אֲשֶׁר שָׁאַלְתִּי מֵעִמּוֹ. וְגַם אָנֹכִי הִשְׁאִלְתִּהוּ לַה' כָּל הַיָּמִים אֲשֶׁר הָיָה הוּא שָׁאוּל לַה'; וַיִּשְׁתַּחוּ שָׁם לַה'." (פסוקים כז-כח)
לידת בן - מדלית ארד (עיצוב: דרור בן דרור, נתן קרפ, 1982). באדיבות החברה הישראלית למדליות ולמטבעות

לידת בן – מדלית ארד (עיצוב: דרור בן דרור, נתן קרפ, 1982). באדיבות החברה הישראלית למדליות ולמטבעות

אלוהים נענה לתפילת חנה, והילד שרצתה כל חייה נולד לה. אבל נֶדֶר הוא נֶדֶר, ועכשיו היא נאלצת להיפרד מהילד…

להמשך קריאה

בתפילתה נדרה חנה שאם ייוולד לה בן, היא תגדל אותו כנזיר ותמסור אותו לעלי הכהן והוא יעבוד את אלוהים כל חייו.
כשלבסוף נולד לה הילד היא קראה לו "שמואל", לדבריה משום ששאלה אותו (קיבלה אותו בהשאלה) מאלוהים. ה' נתן לחנה את הילד לזמן קצוב, כי למעשה הוא יועד לעבודת אלוהים על פי ההסכם שערכה בליבה עם ה'. חנה מוסרת את בנה לעלי במשכן שילה, ובעצם משאילה את הבן ששאלה.

  • כיצד אפשר להבין את הרצון העז של חנה בבן לצד מסירתו לעלי?
  • כיצד משתמשים היום בביטוי "אל הנער הזה התפללתי"? חפשו בגוגל את פירוש הביטוי (רמז – שימו לב לפרטים).
אישה אהובה ואישה אהובה פחות
אלקנה נותן לחנה "מָנָה אַחַת אַפָּיִם", כלומר מנה כפולה, כנראה משום שאינו יכול "לתת" לה...
אישה אהובה ואישה אהובה פחות
"וַיְהִי הַיּוֹם, וַיִּזְבַּח אֶלְקָנָה וְנָתַן לִפְנִנָּה אִשְׁתּוֹ וּלְכָל בָּנֶיהָ וּבְנוֹתֶיהָ מָנוֹת. וּלְחַנָּה יִתֵּן מָנָה אַחַת אַפָּיִם: כִּי אֶת חַנָּה אָהֵב וַיהוָה סָגַר רַחְמָהּ." (פסוקים ד-ה)
מאזניים המוכרעים על ידי הלב.

מאזניים המוכרעים על ידי הלב. inventbbart/shutterstock.com

אלקנה נותן לחנה "מָנָה אַחַת אַפָּיִם", כלומר מנה כפולה, כנראה משום שאינו יכול "לתת" לה ילדים.

להמשך קריאה

בפרק מתואר שאלקנה אוהב את חנה יותר מאשר את פנינה. אלקנה מנסה לעודד את חנה במילים ובמעשים. מילים: הוא מנסה לדבר על ליבה של חנה, ואומר שאהבתו הרבה אליה טובה יותר מעשרה בנים. מעשים: כשהם עולים לשילה אלקנה מקריב קורבן לאלוהים, ולחנה הוא נותן "מנה אחת אפיים", מנה כפולה מן הקורבן. כיום הביטוי "מנה אחת אפיים" עדיין מקובל, אך לרוב דווקא במשמעות הפוכה, שלילית. היום משתמשים בביטוי זה במשמעות של להחזיר למישהו פגיעה כפולה ומכופלת.

  • כמה זה "מנה אחת אפיים", ומדוע אלקנה נותן מידה זו לחנה?
  • כתבו משפט עם הביטוי "מנה אחת אפיים" כפי שמשתמשים בו כיום.
"בן לו היה לי" - שירת העקרוֹת
חייה של רחל המשוררת (רחל בְּלוּבְשְׁטֵיין סלע) לא היו פשוטים. גם מעצם היותה חלוצה שהתיישבה...
"בן לו היה לי" - שירת העקרוֹת
"וַתִּדֹּר נֶדֶר וַתֹּאמַר, ה' צְבָאוֹת אִם רָאֹה תִרְאֶה בָּעֳנִי אֲמָתֶךָ וּזְכַרְתַּנִי וְלֹא תִשְׁכַּח אֶת אֲמָתֶךָ וְנָתַתָּה לַאֲמָתְךָ זֶרַע אֲנָשִׁים, וּנְתַתִּיו לַה' כָּל יְמֵי חַיָּיו וּמוֹרָה לֹא יַעֲלֶה עַל רֹאשׁוֹ." (פסוק יא)
השיר בכתב ידה של רחל.

השיר בכתב ידה של רחל. מתוך ויקישיתוף

חייה של רחל המשוררת (רחל בְּלוּבְשְׁטֵיין סלע) לא היו פשוטים.

להמשך קריאה

גם מעצם היותה חלוצה שהתיישבה בקיבוץ דגניה וחלתה בשחפת, אך בעיקר בשל הכמיהה העזה שלה לילד. משאלתה זו לא נענתה, לעומת משאלתה של חנה. במקום ילדים השאירה אחריה רחל המשוררת מורשת של שירים. אחד מהם הוא השיר "אוּרִי", הידוע יותר בשם "עֲקָרָה" (כדאי לשים לב בתמונה מה היה שם השיר במקור). מוזמנים להאזין לשיר.

  • חנה בחרה בשם שְׁמוּאֵל. כיצד הסבירה חנה את הבחירה שלה בשם זה?
  • לפי כתב היד של רחל אנחנו מגלים שלשיר קראו במקור "אִמָהִי", אך הוא פורסם בשם "עֲקָרָה". כיצד שני השמות האלו מתארים את המצב ואת התחושות של רחל המשוררת ושל חנה המתפללת?
אני - חנה.
  הכמיהה של חנה לבן היא כמיהה חוצת גבולות, תקופות וגם מינים. נשים רבות, וגם...
אני - חנה.
"וַיֹּאמֶר לָהּ אֶלְקָנָה אִישָׁהּ, חַנָּה לָמֶה תִבְכִּי וְלָמֶה לֹא תֹאכְלִי וְלָמֶה יֵרַע לְבָבֵךְ, הֲלוֹא אָנֹכִי טוֹב לָךְ מֵעֲשָׂרָה בָּנִים." (פסוק ח)
נשים במקרא - חנה אם שמואל הנביא

נשים במקרא – חנה אם שמואל הנביא. גלויה מצויירת ציור: ג' שטאל. הוצאת פניקס, ברלין, 1920 בקירוב .המרכז לתיעוד חזותי ע"ש אוסטר, בית התפוצות,מאוסף חוה שניידר לבית קוטניק.

 

להמשך קריאה

הכמיהה של חנה לבן היא כמיהה חוצת גבולות, תקופות וגם מינים. נשים רבות, וגם גברים, הזדהו עם הכאב שלה, ובמהלך הדורות ניסו לתאר את הרגשות שלה באמצעות שירים ויצירות אומנות. הצייר הגרמני גוסטב שטאל צייר את הגלויה הזו בגרמניה בשנת 1920, ונתן לה את השם "חנה אֵם שמואל הנביא".

  • התבוננו במבע פניה של חנה ביצירה והתאימו בינו לפסוק בפרק.
רמה
הפרק נפתח בהתייחסות למקום המגורים של אלקנה ומשפחתו. רמה, כפי שרומז עליה שמה (המילה "רָם"...
רמה
"וַיְהִי אִישׁ אֶחָד מִן הָרָמָתַיִם צוֹפִים מֵהַר אֶפְרָיִם..." (פסוק א)
כרטוגרפיה: ד"ר אורנה צפריר-ראובן.

כרטוגרפיה: ד"ר אורנה צפריר-ראובן.

הפרק נפתח בהתייחסות למקום המגורים של אלקנה ומשפחתו.

להמשך קריאה

רמה, כפי שרומז עליה שמה (המילה "רָם" פירושה גבוה, מתנשא לגובה), היא מקום מוגבה. לפי המתואר בפרק זה ובאזכורים אחרים במקרא, מדובר במקום גבוה שנמצא בהר אפרים. הצעות רבות הוצעו במחקר למקומו של ישוב זה. כיום מקובל לזהות את הישוב הזה עם הכפר אַ-רַאם, שנמצא כתשעה קילומטרים מצפון לירושלים.

  • מצאו את רמתיים ואת שילה במפות.
  • בפסוק יט נזכרת שוב העיר, והפעם היא נקראת קצת אחרת. מה השם של העיר בפסוק יט?
  • באיזה חבל ארץ הערים האלה נמצאות?
שִׁילֹה
העיר שִׁילֹה הייתה המרכז המקודש של שבטי ישראל בתקופת ההתנחלות והשופטים. שִׁילֹה הייתה מרכז פולחני...
שִׁילֹה
"וְעָלָה הָאִישׁ הַהוּא מֵעִירוֹ מִיָּמִים יָמִימָה לְהִשְׁתַּחֲוֺת וְלִזְבֹּחַ לַה' צְבָאוֹת בְּשִׁלֹה; וְשָׁם שְׁנֵי בְנֵי עֵלִי חָפְנִי וּפִנְחָס, כֹּהֲנִים לַה'." (פסוק ג)
תל שילה, 2012.

תל שילה, 2012. קרדיט: צילום: RonAlmog from Israel, מתוך flickr.com

העיר שִׁילֹה הייתה המרכז המקודש של שבטי ישראל בתקופת ההתנחלות והשופטים. שִׁילֹה הייתה מרכז פולחני ומוקד הנהגת השבטים, העם התכנס בה בשעות מצוקה ומדי שנה בשנה נחוגו בה חגיגות דתיות.

להמשך קריאה

במשך זמן רב עמד בשִׁילֹה המשכן שבתוכו ניצב ארון הברית. למעשה מסופר עליה כבר בתקופת ההתנחלות – בספר יהושע מתואר כי בשִׁילֹה הוקצו הנחלות לשבטים וכי שם נקבעו הערים לַלְוִיִּים. הארכאולוג ישראל פינקלשטיין, שחפר בשִׁילֹה, מציין כי היה קל למצוא את מיקומה של העיר בשל נקודות הציון המתוארות בספר שופטים, כיוון שמקומן של בית-אל ודרך ההר העתיקה ידועים, היה קל לאתר את מקומה של שִׁילֹה. נוסף על כך, עדויות שהתגלו בחפירות ארכאולוגיות בתל מתאימות למסופר בספרי המקרא, שם מתוארת שילה כמקום פולחן ומסחר מרכזי. במבנים שהתגלו בחפירות נמצאו שברים של כלי חרס – קנקנים, פַּכִּים ואף סירי בישול.

  • מדוע עלו חנה ואלקנה דווקא לשִׁילֹה להתפלל ולהקריב קורבנות?
על עקרות במקרא והיום
לפעמים צריך יותר מגבר ואישה בשביל להביא ילד לעולם. בתנ"ך יש כמה סיפורים על נשים...
על עקרות במקרא והיום
"ולוֹ שְׁתֵּי נָשִׁים שֵׁם אַחַת חַנָּה וְשֵׁם הַשֵּׁנִית פְּנִנָּה; וַיְהִי לִפְנִנָּה יְלָדִים וּלְחַנָּה אֵין יְלָדִים." (פסוק ב)

צלמית פריון נושאת תאומים ברחמה. צילום: קלרה עמית, באדיבות רשות העתיקות ומוזיאון ישראל

לפעמים צריך יותר מגבר ואישה בשביל להביא ילד לעולם. בתנ"ך יש כמה סיפורים על נשים עקרות שיולדות לאחר ציפייה ממושכת ואכזבות, בזכות התערבות אלוהית.

להמשך קריאה

אף שלתהליך הַפִּרְיוֹן אחראים שני בני הזוג, הגבר והאישה, בתקופה הקדומה רק האישה הייתה מקושרת ליכולת להרות, ומכאן גם לעקרוּת. בגלל ההתערבות האלוהית בתהליך הביולוגי בין הגבר לאישה, יש חוקרים שמכנים דגם סיפורי זה בשם: "משולש הַפִּרְיוֹן". הנשים העקרות הן נשים בעלות חשיבות במסורת התנ"כית – למשל שרה, רבקה ורחל. והילד שנולד כתוצאה מן הנס ומן ההתערבות האלוהית, הוא אישיות מיוחדת או מנהיג חשוב – למשל יצחק, יעקב, שמשון. עקרות ובעיות של אי-פוריות נפוצות בימינו, לעיתים אצל הגבר ולעיתים אצל האישה. בזכות ההתפתחויות המדעיות יש היום טיפולים רפואיים שנועדו לסייע למבקשים ולמבקשות להביא ילד לעולם.

  • מה היה היחס של החברה הקדומה לעקרוּת? מי מבין בני הזוג נתפש כאחראי לעקרוּת?
  • והיום – מה היחס של החברה המודרנית לעקרוּת?
  • יחסי חנה ופנינה מצביעים על כך שבדרך כלל מעמדה של העקרה בבית היה מעורער. מה יוצא דופן במקרה של חנה?
תפילה
באמונה היהודית מקובל להתייחס לחנה בתור "המתפללת הראשונה". חנה התפללה לאלוהים במשכנו בשילה, מלמלה ובכתה,...
תפילה
"וְהָיָה כִּי הִרְבְּתָה לְהִתְפַּלֵּל לִפְנֵי יְהוָה; וְעֵלִי שֹׁמֵר אֶת פִּיהָ. וְחַנָּה הִיא מְדַבֶּרֶת עַל לִבָּהּ רַק שְׂפָתֶיהָ נָּעוֹת וְקוֹלָהּ לֹא יִשָּׁמֵעַ; וַיַּחְשְׁבֶהָ עֵלִי לְשִׁכֹּרָה." (פסוקים יב-יג)

באמונה היהודית מקובל להתייחס לחנה בתור "המתפללת הראשונה". חנה התפללה לאלוהים במשכנו בשילה, מלמלה ובכתה, עד שעלי הכוהן חשב שהיא שיכורה. חנה כמובן לא הייתה שיכורה, ותפילתה נבעה ממצוקתה הרבה ומרצונה העז להיות אֵם.

להמשך קריאה

מאז ומעולם אנשים התפללו וביקשו דברים מעומק ליבם, כל אחד לפי שיטתו ולפי האלוהים שלו, אבל בכל דת התקינו מסגרות רשמיות לתפילות המאפיינות אותה. כך גם חכמי התלמוד הגדירו את המסגרת הרשמית לתפילות המקובלות. את תְפִלַת הָעֲמִידָה המכונה גם תְפִלַת שְׁמוֹנֶה-עֶשְׂרֵה, שהיא התפילה המרכזית ביהדות, התקינו חז"ל על בסיס תפילת חנה. בהתאם לדרך שבה התפללה חנה בפרק שלנו, הם קבעו שלושה כללים לתפילה: כוונת הלב, תנועת השפתיים והקול שאינו נשמע. ודאי לא תתפלאו לשמוע שלתפילה זו קוראים גם "תפילת הַלַחַשׁ".

 

  • על פי הפרק – מדוע חנה התפללה?
  • מה דעתכם, האם עדיפה תפילה אחידה או שתפילה אמורה להיות דבר ספונטנית וחופשית?
מנהיג נולד!
לידתו של שמואל היא רגע דרמטי ומרגש עבור חנה ואלקנה, אבל גם ברמה הלאומית לידתו...
מנהיג נולד!
"וַיְהִי לִתְקֻפוֹת הַיָּמִים וַתַּהַר חַנָּה וַתֵּלֶד בֵּן, וַתִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ שְׁמוּאֵל כִּי מֵה' שְׁאִלְתִּיו." (פסוק כ)

לידתו של שמואל היא רגע דרמטי ומרגש עבור חנה ואלקנה, אבל גם ברמה הלאומית לידתו מסמלת תקופה חדשה.

להמשך קריאה

לאחר שנים רבות של שלטון לא יציב שאפיין את תקופת השופטים, שבה בכל פעם היה שופט אחר משבט אחר, נולד האיש, הנביא, שיַמליך ויפיל מלכים לפי רצון האל.

הקרדיט הוא: חדשות התנ"ך: נביא נולד / חינוכית ראשונים בעולם, 2016

צפו בסרטון עד דקה 03:21 :

  • בסרטון נלי מנסה ליצור מנהיג במעבדה. כיצד יוצרים מנהיג לפי הפרק שלנו?
בקשת חנה לילד
צפו בסרטון עד 01:00 : מה צופן העתיד לילד שחיכו לו כל כך הרבה זמן?...
בקשת חנה לילד
"וַיַּעַן עֵלִי וַיֹּאמֶר לְכִי לְשָׁלוֹם, וֵאלֹהֵי יִשְׂרָאֵל יִתֵּן אֶת שֵׁלָתֵךְ אֲשֶׁר שָׁאַלְתְּ מֵעִמּוֹ." (פסוק יז)

צפו בסרטון עד 01:00 :

  • מה צופן העתיד לילד שחיכו לו כל כך הרבה זמן?
  • כיצד ישפיע הילד הזה על עתיד היחסים בין הפולחן להנהגה בישראל? והאם השפעתו קשורה לנסיבות הולדתו?

קרדיט: 929 שמואל פרקים א – ז. שמואל- מנער לנביא ולמנהיג / 929 תנך ביחד, 2015