סגור תצוגת כיתה
הפרק

תלונות הציבור

פסוקים א-יא

שיעור ראשון מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

נציג את חוק נציב קבילות הציבור: במדינת ישראל היום על פי חוק יש למבקר המדינה תפקיד שנקרא 'נציב קבילות הציבור'. מטרת התפקיד היא שיהיה מוסד שאליו אפשר להגיש תלונות נגד מוסדות השלטון וההנהגה. מתוך החוק:
כל אדם רשאי להגיש תלונה אל נציב תלונות הציבור.
תלונה שהוגשה בכתב ותלונה שהוגשה בעל פה ונרשמה מפי המתלונן תיחתם בידי המתלונן ויצוינו בה שם המתלונן ומענו.

נשאל את התלמידים:

  • לפי החוק, מי יכול להתלונן?
  • אילו ערכים ועמדות עומדות בבסיס הרעיון של נציב תלונות ציבור?
  • מה החשיבות של גוף כזה?
  • בפסוקים שנקרא אנשים מתלוננים, שערו על פי מה שקראנו בפרקים הקודמים, מי מתלונן ועל מה?

מומלץ מאוד לקרוא בקול רם עם התלמידים את כל פרק טז, ולהסביר את המילים הקשות בזמן הקריאה. לאחר שמסגרת הסיפור תובן, אפשר יהיה במהלך השיעורים הבאים להעמיק קטע אחר קטע.

לאחר קריאת הפרק נתמקד בחלקו הראשון של הסיפור.

מבט ראשון- קריאת פסוקים א-יא

לפני הקריאה נשאל את התלמידים:

  • בפסוקים שלפנינו יסופר על שני מחנות. אילו דמויות באיזה מחנה?

נקרא בקול את הפסוקים ונבקש מהתלמידים לדלות את התשובות. תוך כדי הקריאה נסביר את המילים הלא מובנות.
נבהיר (אפשר על הלוח) מי בכל מחנה:

  • מחנה אחד: משה ואהרון.
  • מחנה שני: קורח בֶּן יִצְהָר בֶּן קְהָת בֶּן לֵוִי, וְדָתָן וַאֲבִירָם בְּנֵי אֱלִיאָב וְאוֹן בֶּן פֶּלֶת בְּנֵי רְאוּבֵן ועוד 250 אנשים.

לאחר שהבהרנו מי בכל מחנה נברר את משמעות המושגים: "נְשִׂיאֵי עֵדָה קְרִאֵי מוֹעֵד, אַנְשֵׁי שֵׁם". "נְשִׂיאֵי עֵדָה קְרִאֵי מוֹעֵד" הם מנהיגים במעמד גבוה המוזמנים לאירועים חשובים, ו"אַנְשֵׁי שֵׁם" האם אנשים ששמם מוכר וידוע – מפורסמים. חשוב להדגיש שכל המנהיגים המכובדים והמפורסמים היו במחנה קורח (אולי בניגוד למה שהיינו מצפים).

נזמין את התלמידים לתת כותרת לכל קבוצה (הצעות: מנהיגים, מתנגדים).
נדייק לתלמידים: משה ואהרון הם משבט לוי. בתוך קבוצת המתנגדים יש למעשה שתי קבוצות: בני לוי ובני ראובן (אפשר לסמן אותם בצבעים שונים).

נשאל את התלמידים:

  • מה ידוע לנו על שבט לוי ומה ידוע על שבט ראובן?
  • מתוך הידוע לנו על השבטים, על איזה נושא אתם משערים שהתלוננו קבוצת המתנגדים? (השערה: ראובן הוא בכור השבטים ולוי הוא שבט הכוהנים, ייתכן שהתלונה קשורה בנושאי מנהיגות ותפקידים בכירים בהנהגה)

נבדוק את ההשערות ששיערנו לקראת הקריאה.

מבט שני- שאלות הבנה

נזמין את התלמידים לקריאה דמומה ונבקש מהם למצוא את התלונה המרכזית של בני קורח המוצגת בפסוקים בדרך של שאלה. נבאר את המושג: "רַב לָכֶם" –לקחתם הרבה מדי תפקידים. רשי: "הרבה יותר מדי לקחתם לעצמכם גדולה".

נזמין את התלמידים לחקור את הדיאלוג בין עדת קורח למשה ואהרן:

  • לפי פסוק ג, מהי התלונה של עדת קורח על משה ואהרון? (למה משה ואהרון מתנשאים על כל העם)
  • לפי תגובתו של משה בפסוק י, מה למעשה דרשו עדת קורח? (להשתתף בתפקידי הכהונה)

מבט שלישי

נזמין את התלמידים לחקור את הסיבה לדרישת עדת קורח הלוויים.
נתחלק לקבוצות, כל קבוצה תקרא את פסוקים יא-יב מפרק יח בבמדבר המתארים את מתנות הכהונה:

פס' יא: "ְזֶה לְּךָ תְּרוּמַת מַתָּנָם לְכָל תְּנוּפֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, לְךָ נְתַתִּים וּלְבָנֶיךָ וְלִבְנֹתֶיךָ אִתְּךָ לְחָק עוֹלָם, כָּל טָהוֹר בְּבֵיתְךָ יֹאכַל אֹתוֹ. יב כֹּל חֵלֶב יִצְהָר וְכָל חֵלֶב תִּירוֹשׁ וְדָגָן רֵאשִׁיתָם אֲשֶׁר יִתְּנוּ לה', לְךָ נְתַתִּים".

ותדון בשאלות אלו:

  • מהן לדעתכם הסיבות הסמויות האפשריות לדרישת של עדת קורח הלויים להשתתף בתפקידי הכהונה? (הצעות: קנאה, רצון להיות בעמדת השפעה וכוח, אינטרס כלכלי וכבוד)
  • מה ההבדל בין הסיבה הסמויה האפשרית לבין הדרישה הגלויה שלהם בתחילת הפרק?

לאחר דיון בקבוצה ישתפו נציגים מהקבוצות השערות שעלו להם בדיון במליאת הכיתה.

מבט לחיים

נקרין את השיר של סקאר, דודו של סימבה, מהסרט 'מלך האריות' שרוצה להיות מלך.
נזמין את התלמידים לדיון על המניעים של סקאר למלוך:

  • כיצד הוא מציג את מניעיו? (להביא שינוי, להביא תקופה זוהרת ועוד)
  • מה מניעיו האמיתיים לזכות במלוכה? (שכולם יכרעו ברך בפניו ויכבדו אותו)

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: עסקנו בדרישתם של בני קורח משבט לוי לקחת חלק בהנהגה ואת דרישתם לשוויון. לאחר מכן חשפנו את כוונתם האמיתית – לקבל את "מנעמי השלטון".
מיומנות: שימוש במקורות נוספים להשוואה, קריאה מדויקת בטקסט והסבר המילים הקשות.
מתודה: קריאת חוק מימינו ככלי להבנת האירועים בימי המקרא.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
השיר של סקאר - מהסרט 'מלך האריות'
קרדיט: The Lion King – Be Prepared, ערוץ DisneyHebrewSongs, כל הזכויות שמורות ל- Walt Disney Pictures
השיר של סקאר - מהסרט 'מלך האריות'

קרדיט: The Lion King – Be Prepared, ערוץ DisneyHebrewSongs, כל הזכויות שמורות ל- Walt Disney Pictures

להתנשא
למילה להתנשא מהשורש נש"א שלושה פירושים: השתחצן, השוויץ. התרומם, ניצב בעמדה גבוהה. נישא לגובה.
להתנשא
"וּמַדּוּעַ תִּתְנַשְּׂאוּ עַל קְהַל ה'." (פסוק ג)

Diego Schtutman / Shutterstock.com

למילה להתנשא מהשורש נש"א שלושה פירושים:

השתחצן, השוויץ.

התרומם, ניצב בעמדה גבוהה.

נישא לגובה.

  • מי אומר את המשפט ולמי: וּמַדּוּעַ תִּתְנַשְּׂאוּ עַל קְהַל ה'?
  • איזה מפירושי המילון הכי מתאים להקשר המילה להתנשא כאן בפרק טז?
נגד ענישה קבוצתית
ענישה קולקטיבית (קיבוצית) היא ענישה של קבוצת אנשים על מעשה של בודדים או של חלקים...
נגד ענישה קבוצתית
"הָאִישׁ אֶחָד יֶחֱטָא וְעַל כָּל הָעֵדָה תִּקְצֹף." (פסוק כב)

Photobank gallery / Shutterstock.com

ענישה קולקטיבית (קיבוצית) היא ענישה של קבוצת אנשים על מעשה של בודדים או של חלקים מתוכה.

להמשך קריאה

במהלך המסע במדבר קורח, דתן ואבירם ועוד 250 אנשים נכבדים מהעם יוצאים נגד משה, אהרן והנהגתם ובתגובה אלוהים מבקש להעניש את העם כולו. אלוהים מבקש לתת עונש קיבוצי, לכל הקבוצה – לכל העם. משה, באחד הרגעים הקשים שלו כמנהיג, מתעלה מעל רגשותיו ומשיב לאלוהים בשאלה "הָאִישׁ אֶחָד יֶחֱטָא וְעַל כָּל הָעֵדָה תִּקְצֹף?" ומצליח לשנות את החלטת אלוהים.

  • בסופו של הפרק מי נענש? העם כולו או רק מי שהשתתף במרד נגד משה?
  • האם השאלה של משה שניסתה לשנות את החלטת האלוהים הצליחה לשנות אותה?
עונש קורח ועדתו
במרכז הציור ניצב משה לבוש בבגד צהוב ובגלימה ירוקה. הוא מניף מטה לשמיים ובכך מצביע...
עונש קורח ועדתו
"וַתִּפְתַּח הָאָרֶץ אֶת פִּיהָ וַתִּבְלַע אֹתָם וְאֶת בָּתֵּיהֶם וְאֵת כָּל הָאָדָם אֲשֶׁר לְקֹרַח וְאֵת כָּל הָרְכוּשׁ." (פסוק לב)

סנדרו בוטיצ'לי, "עונשו של קורח", 1481-1482, פרסקו, הקפלה הסיסטינית, רומא. מתוך ויקישיתוף

במרכז הציור ניצב משה לבוש בבגד צהוב ובגלימה ירוקה. הוא מניף מטה לשמיים ובכך מצביע על המעשה של העונש האלוהי.

להמשך קריאה

הדמויות לצידו מתוארות בתנוחות גוף מפוחדות, כמו מנסות להימלט מהעונש המתקרב.
עיקר תשומת הלב נתונה לתיאור הדרמה שבעונש האלוהי. הדבר בא לביטוי בייחוד בתיאור תנוחות הגוף המגוונות של הדמויות, הממלאות את כל החצי התחתון של היצירה.

  • נסו לזהות את הדמויות בציור ולנסות לתת להם שמות מהפרק.
  • מה מושך את תשומת לבכם ביצירה זו?
  • היכן מתרחש האירוע לפי הציור והיכן הוא מתרחש לפי הפרק?
  • מה אתם מבינים מכך על החופש של האומן/ הצייר כשהוא מצייר סיפורים או את המציאות?
דמוקרטיה
אתונה היא אחת הערים החשובות בהיסטוריה. עיר שנוצרו בה המון חידושים ושנעשו בה כל כך...
דמוקרטיה
"וּמַדּוּעַ תִּתְנַשְּׂאוּ עַל קְהַל ה'." (פסוק ג)

האקרופוליס באתונה. Aerial-motion / Shutterstock.com

אתונה היא אחת הערים החשובות בהיסטוריה.

להמשך קריאה

עיר שנוצרו בה המון חידושים ושנעשו בה כל כך הרבה דברים בפעם הראשונה, אשר תרבויות מתבססות עליהם עד היום.
כאן נולדה הדמוקרטיה (שלטון העם). אומנם הדמוקרטיה האתונאית היא לא הדמוקרטיה שאנחנו מכירים היום, אבל לראשונה מי ששלט בעיר זו אסֵפה של אזרחים (גברים) ולא אדם אחד.

קורח בפרק שלנו מציג גישה חדשנית ומהפכנית, כנראה שקצת מהפכנית מדי…
הוא יוצא נגד שלטון האליטות, הוא שואף לשוויון הזדמנויות. הוא מאמין בחוכמת ההמון. הוא לא קרא לזה בשם, אבל יש סיכוי שהוא מתכוון לרעיון הדמוקרטי, שבו לכל אחד יש הזדמנות להיבחר לתפקיד ציבורי. שבו ההשתייכות המשפחתית לא אמורה להיות תבחין, שבו המנהיגים נבחרים לפי מידת התאמתם.

  • המילה דמוקרטיה כמובן שלא נזכרת בפרק ולא הייתה קיימת בתקופה המתוארת, אבל נסו למצוא קשר בין הפרק שלנו לדמוקרטיה?
איך האדמה יכולה לפצות את פיה
הר געש נוצר כאשר המַגְמָה שנמצאת בתוך כדור הארץ פורצת מבין חריצים על קרום כדור...
איך האדמה יכולה לפצות את פיה
"וּפָצְתָה הָאֲדָמָה אֶת פִּיהָ וּבָלְעָה אֹתָם." (פסוק ל)

הר געש נוצר כאשר המַגְמָה שנמצאת בתוך כדור הארץ פורצת מבין חריצים על קרום כדור הארץ. המגמה שנפלטת יוצרת עם הזמן הר שעשוי כולו מגמה שהתקשתה.

  • מה מהתיאורים בפרק דומה לתופעות משניות של התפרצות הר געש?

הקרדיט: Lava does NON STOP! Aerial footage of eruption in Hawaii 2018. ערוץ היוטיוב של FOBOS PLANET

מחתות
מחתה היא אחד הכלים ששימשו במשכן ובבית המקדש. תפקידה העיקרי הוא להעביר גחלים ממקום למקום,...
מחתות
"וּקְחוּ אִישׁ מַחְתָּתוֹ וּנְתַתֶּם עֲלֵיהֶם קְטֹרֶת." (פסוק יז)

מחתת קטורת מטייבה, מאה ראשונה- שנייה לספירה. צילום: קלרה עמית, באדיבות רשות העתיקות

מחתה היא אחד הכלים ששימשו במשכן ובבית המקדש. תפקידה העיקרי הוא להעביר גחלים ממקום למקום, והשם 'מחתה' נובע מפעולת החתייה בגחלים.

להמשך קריאה

הובלת הגחלים נעשתה למטרות שונות: פינוי שאריות, הובלת גחלים מהמזבח החיצון שבחצר המקדש אל המזבח הפנימי העומד בהיכל לצורך הקטרת הקטורת, הובלת גחלים לקודש הקודשים לצורך הקטרת קטורת על המחתה עצמה ועוד.

  • מה התבקשו לעשות עם המחתות בפרק שלנו ב"מבחן הקטורת"?
תנ"ך בחרוזים
צפו באפרים סידון מספר את הסיפור בחרוזים וספרו את סיפור קורח ועדתו בקצרה – במילים...
תנ"ך בחרוזים
"וַיִּקָּהֲלוּ עַל מֹשֶׁה וְעַל אַהֲרֹן." (פסוק ג)

  • צפו באפרים סידון מספר את הסיפור בחרוזים וספרו את סיפור קורח ועדתו בקצרה – במילים שלכם.

הקרדיט: תנ"ך בחרוזים – פרשת קורח. ערוץ היוטיוב של החינוכית ראשונים בעולם

סרטון סיכום במדבר יד–יח
בפרק טז אש שרפה את מאתיים וחמישים המורדים עם המחתות שלהם. את המחתות האלה מצטווה...
סרטון סיכום במדבר יד–יח
"וַיִּקַּח אֶלְעָזָר הַכֹּהֵן אֵת מַחְתּוֹת הַנְּחֹשֶׁת אֲשֶׁר הִקְרִיבוּ הַשְּׂרֻפִים וַיְרַקְּעוּם צִפּוּי לַמִּזְבֵּחַ." (פסוק ד)

בפרק טז אש שרפה את מאתיים וחמישים המורדים עם המחתות שלהם.

להמשך קריאה

את המחתות האלה מצטווה אלעזר הכהן לאסוף ולרַקֵעַ אותם ולעשות מהם ציפוי המזבח. מכאן ואילך המחתות המצפות את המזבח יזכירו לעם מה דינו של איש זר שיקרב למקום שאינו ראוי לו:
"אֲשֶׁר לֹא יִקְרַב אִישׁ זָר אֲשֶׁר לֹא מִזֶּרַע אַהֲרֹן הוּא לְהַקְטִיר קְטֹרֶת לִפְנֵי ה' וְלֹא יִהְיֶה כְקֹרַח וְכַעֲדָתוֹ" (פסוק ה).

  • מה עשו עם המחתות?
  • אילו חפצים אחרים בסיפור יציאת מצרים נועדו לעזור לנו לזכור – זוכרים? (רמז: חפשו בסיפור המן, בארון הברית ובמקומות נוספים).

קרדיט: 929 סיכום שבועי: במדבר יד- יח. ערוץ היוטיוב של 929 תנ"ך ביחד