הקריאה לקום ולפעול
פסוק ו
בכמה מילים
לאורך פרק א יונה פסיבי, הבריחה של יונה משליחותו של אלוהים הובילה אותו לירידה פיזית ורוחנית. רב החובל הוא הדמות שמכריחה את יונה להתעמת עם המצב שהוא נקלע אליו. נדון בשיעור זה על הדרישה של יונה להתעורר – איפה בחיים מצאנו את עצמנו במצבים שבהם אירוע או מפגש עם אדם גרם לנו לזוז ולפעול?
הזמנה ללימוד
הצעה ראשונה: מצבים מהחיים
נשאל את התלמידים אם בדרך כלל הם מוצאים את עצמם בצד שמבקש לעשות דברים, או בצד שמבקשים ממנו לעשות. נבקש מהתלמידים לחשוב על סיטואציה שבה הם ביקשו שיעשו דבר מה ולא הקשיבו להם, ועל סיטואציה נוספת שבה ביקשו מהם לעשות משהו והיה צריך לבקש יותר מפעם אחת. מה יותר קשה? האם בדיעבד הייתם נוהגים אחרת?
הצעה שנייה: קריאת שיר
נקרא את שירה של חנה סנש 'בדרך' (ראו דף העשרה גם בממערך השיעור).
נשאל את התלמידים מהו לדעתם הקול שקרא לחנה סנש? מהי פרשת הדרכים? ומה קרה בה?
הזמנה לקריאה והעמקה
נבקש מהתלמידים לקרוא שוב את הפרק ולמצוא את הופעות של השורש המנחה קו"מ. מומלץ להקרין את הפרק על הלוח ולסמן את המילה המנחה. נשאל את התלמידים:
- מי בפרק דורש מיונה לקום?
- מי מצליח לגרום ליונה לקום?
בתחילת הפרק ה' אומר "קוּם לֵךְ אֶל נִינְוֵה הָעִיר הַגְּדוֹלָה וּקְרָא עָלֶיהָ כִּי עָלְתָה רָעָתָם לְפָנָי" (פסוק ב), ויונה אכן קם אך במקום לבצע את השליחות הוא קם לברוח: "וַיָּקָם יוֹנָה לִבְרֹחַ תַּרְשִׁישָׁה מִלִּפְנֵי ה', וַיֵּרֶד יָפוֹ וַיִּמְצָא אֳנִיָּה בָּאָה תַרְשִׁישׁ וַיִּתֵּן שְׂכָרָהּ וַיֵּרֶד בָּהּ לָבוֹא עִמָּהֶם תַּרְשִׁישָׁה מִלִּפְנֵי ה'" (פסוק ג). לאחר שיונה יורד לירכתי הספינה ונרדם חרף הסערה המתחוללת בים, רב החובל מעיר את יונה: "מַה לְּךָ נִרְדָּם? קוּם, קְרָא אֶל אֱלֹהֶיךָ אוּלַי יִתְעַשֵּׁת הָאֱלֹהִים לָנוּ וְלֹא נֹאבֵד" (פסוק ו). רב החובל אינו מבין את האדישות והשינה של יונה, הוא דורש ממנו לקום ולעשות מעשה. מפסוק זה נולד פיוט הסליחות המפורסם 'בן אדם, מה לך נרדם', פיוט זה נאמר בקהילות רבות בתפילת הסליחות במהלך חודש אלול ועשרת ימי תשובה. מחבר הפיוט אינו ידוע.
נשמע יחד את הפיוט ונקרין את המילים מתוך אותו קישור.
הקריאה להתעוררות מן השינה נתפסת כמטאפורה הקוראת לאנשים לצאת מאדישותם, לא לשקוע בחוסר מעש ושאננות. (חשוב לציין גם שפיוטי הסליחות נאמרים לפנות בוקר, בשעת עייפות ועל כן יש כאן משחק עם הכוונה בהתעוררות)
- על איזו עייפות מדבר הפיוט?
- לפי הפיוט מה התכלית של ההתעוררות?
דיבייט – ויכוח לפי כללים קבועים מראש:
נערוך דיבייט ונתווכח על היגד זה: יונה התעורר ונענה דרישתו של רב החובל
קבוצה אחת תטען שההיגד הוא אמת ויונה התעורר ונענה לקריאתו של רב החובל, והקבוצה השנייה תטען שיונה נותר באדישותו ולא פעל בהתאם לדרישת רב החובל.
נבקש מהקבוצות המתווכחות לקרוא בפרק ולבדוק:
- האם יונה עבר תהליך?
- האם הוא התעורר לקריאה של רב החובל והחליט לפעול, או שמא נותר בפסיביות שלו לכל אורך הפרק?
חשוב להדגיש לתלמידים שבמהלך הוויכוח עליהם להסתמך על הפסוקים ולהביא הוכחות וציטוטים.
מבט לחיים
השעון בבוקר מעיר אותנו לקום ולצאת לעוד יום של עשייה. אם נשים לב, לאורך החיים יש לנו המון שעונים מעוררים. נבקש מהתלמידים לחשוב אילו אירועים בחיים שלהם דרשו מהם להתעורר ולעשות מעשה. נשאל את התלמידים:
- מה גרם לכם לא להיות אדישים?
- האם אתם יכולים לחשוב על משפט או ציטוט שנותן לכם השראה לפעול ולעשות?
למיטבי לכת אפשר להשמיע לתלמידים את דבריה של הרבה דליה מרקס על מורים לא שגרתיים בכיתה או בבית, ולבקש מהתלמידים לכתוב לה מכתב תגובה.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: התמקדנו בקריאה של רב החובל אל יונה: " מַה לְּךָ נִרְדָּם? קוּם, קְרָא…" ושאלנו מתי אנחנו מצליחים לקום ולפעול, מה מניע אותנו לעשייה.
מיומנויות: זיהוי שורש מנחה ומשמעותו, קריאת פיוט, דיבייט.
מתודות: קראנו טקסטים על קול שקורא ודורש לקום ולצאת לעשייה; ניתחנו את דבריו של רב החובל ליונה ואת ההתגלגלות של הפסוק לפיוט מפורסם ומוכר בימינו; דנו בשאלה מה גורם לנו לקום ולפעול; בדקנו בקריאה מעמיקה של הטקסט אם רב החובל השפיע על יונה וערכנו דיבייט על הנושא.
עיון בפרשנות פנים מקראית:
יונה היפוכו של אברהם:
נשאל את התלמידים מה דעתם על ההתנהגות של יונה, האם זאת ההתנהגות שאנו מצפים מנביא
אברהם גם כן מקבל בשורה על השמדה של עיר נוכרית – השמדת העיר סדום (בראשית פרק יח). בעוד יונה בורח מהשליחות, אברהם מנהל משא ומתן מול ה' על הצלת סדום. אפשר לקרוא עוד על ההשוואה בין הסיפורים בספרם של זקוביץ ושנאן, יונה- פירוש ישראלי חדש.
נערוך דיון עם התלמידים:
- מי פועל בצורה הראויה יותר?
- האם ההשוואה לאברהם מציגה את יונה באור חיובי או שלילי?
יונה ככל הנראה מכיר כי ה' נוהג פעמים רבות במידת הרחמים וייתכן שגם עם אנשי נינוה הוא יעשה חסד, לאור זאת – האם אפשר להבין את בריחתו של יונה? (כן, יונה חושב שלא ראוי שחוטא לא יקבל גמול על מעשהו הרע)
יונה בהשוואה לאלישע (מלכים ב פרק ח):
נביא את סיפור יונה לצד סיפורו של אלישע במלכים ב פרק ח ונשווה ביניהם: הדומה – שני נביאים שמתבקשים להיטיב עם זה שעתיד לפגוע בממלכתם ובעמם פגיעה אנושה. השונה – אלישע מוסר את הנבואה בבכי ויונה בורח.
נשאל את התלמידים:
- מה אתם הייתם עושים – מוסרים ובוכים או מנסים לברוח?
- האם לבכי של אלישע יש חשיבות מרגע שביצע את בקשת אלוהים והעלה למלך את מי שעתיד להפיל אסון על עמו?
- למי לדעתכם קשה יותר ליונה או לאלישע, ומדוע?
נדבר על האתגר: לפעמים חובה עלינו לעשות דברים לא פשוטים, עלינו לעשותם ובד בבד לזכור כמה הם קשים ומכאיבים לאחרים. הגדולה היא לעשות את מה שקשה וצריך, ולזכור את הכאב שנגרם כתוצאה מכך ולבכות עליו.