מצוקתה של חנה
פסוקים א-ח
הזמנה ללימוד
נחלק לתלמידים חצי דף שעליו מודפס אימוג'י של סמיילי עצוב (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור). משני צידי האימוג'י יצטרכו התלמידים לכתוב שלושה דברים. מצד אחד, שלושה דברים שיכולים לגרום להם להיות עצובים או מבואסים בחיי היום־יום. מצד שני, שלושה דברים שעוזרים להם כשהם נמצאים במצב הזה.
חשוב לשים לב שדברים שעולים בדיון כזה יכולים להיות רגישים – יש לעודד אווירה של פתיחות ולאפשר לתלמידים שאינם מעוניינים לשתף לשמור את הדברים לעצמם.
נקיים דיון קצר על הדברים שהם כתבו. חשוב להבין וגם לומר לתלמידים שכולנו חווים מדי פעם תחושות של עצב, זה חלק מהחיים ולכן חשוב גם להבין מה גורם לנו להרגיש ככה ומה אפשר לעשות עם זה.
הזמנה לקריאה
נקרא יחד את פסוקים א-ח. נבאר בזמן הקריאה מילים לא מובנות. לאחר הקריאה נבקש מהתלמידים למצוא בקטע השפעה אחת של העקרות על חייה של חנה, נשמע את תשובותיהם וננסה להבין יחד את ההשפעות ואת תחושותיה של חנה.
כבר בקריאה הראשונה הבנו שעקרותה של חנה מטילה צל גדול על חייה. בקריאה השנייה נתמקד גם בדמויות האחרות במשפחתו של אלקנה, ננסה להבין אותן ולראות את התנהלותן. מומלץ לצייר על הלוח תרשים של המבנה המשפחתי של משפחתו של אלקנה ולציין לגבי כל דמות את הפרטים המרכזיים כאשר הם עולים במהלך הדיון.
- מיהן הדמויות המוזכרות במשפחתו של אלקנה? מהם הקשרים בין הדמויות?
- חנה – מהו הפרט הראשון המסופר לנו לגבי חנה? (פסוק ב) כיצד היא מרגישה עקב מצבה?
- פנינה – מהו הפרט הראשון המסופר לנו לגבי פנינה? מה היחסים בין חנה לפנינה (פסוק ו)? מדוע?
- אלקנה – מה מסופר לנו על אלקנה? את מי הוא אוהב?
- מה מטרת דבריו של אלקנה לחנה בפסוק ח?
- כיצד חנה מגיבה לדברי אלקנה? (פסוק ט) האם לדעתכם הוא הצליח במטרתו?
עקרותה של חנה גורמת לה לסבל רב. לכך לא תורם הקשר עם פנינה, אך גם ניסיונות הניחומים של אלקנה אינם צולחים.
- קראו את פסוקים ה-ו ונסו להבין – מה גורם לחנה להיות עקרה?
"וה' סָגַר רַחְמָהּ" – ביטוי זה חוזר פעמיים ומדגיש את התפיסה המקראית שלפיה עקרות היא גזרה מאלוהים.
- מדוע לדעתכם אלוהים גורם לעקרותה של חנה?
- זוכרים עוד דמויות עקרות מהתנ"ך?
- מה עוזר לחנה בהתמודדות עם עקרותה?
מבט לחיים
חנה חווה סבל רב בעקבות עקרותה.
משימה:
בחרו את אחת הדמויות – פנינה או אלקנה. אפשר לחלק את הכיתה לזוגות – כל זוג ישחק משחק תפקידים: האחד אלקנה והאחר פנינה, אחרי כמה דקות מתחלפים. כעת משימתכם היא למצוא דרך לנחם את חנה ולגרום לה להרגיש טוב יותר, אפילו לזמן קצר. אתם יכולים לחשוב על פעילות כיפית לעשות אתה, לכתוב לה מכתב מעודד, לשוחח אתה שיחת פיוס, לקנות לה משהו שיעודד אותה או אולי פשוט להיות אתה ביחד בשקט ולשאת את הכאב אתה.
מה לדעתכם הכי עוזר? שאלו את הפרטנר שלכם האם באמת הצלחתם להפיג את הצער? מה בדיוק גרם לזה? האם בסופו של דבר יש יכולת לשאת בצער האחר?
כעת, חשבו על מישהו קרוב לכם שאתם רואים אותו מתקשה או סובל. חשבו כיצד להקל על מצוקתו.
היעזרו באמוג'י מתחילת השיעור.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: היכרנו את משפחתו המורכבת של אלקנה – שתי נשים, אחת עקרה ואחת מרובת ילדים, אחת אהובה ואחת פחות. התמקדנו במצוקתה של חנה העקרה, וחשבנו איך אפשר להקל על מצוקותיה ועל מצוקות אחרים.
מיומנויות: קריאה משותפת של הפרק, אפיון דמויות באופן ישיר ועקיף, ניתוח ביטוי חוזר.
מתודות: חיבור לעולם הרגשי באמצעים עכשוויים, דיונים במליאה, הקבלה ליחסים בימינו ויכולת הקרנת אמפתיה להקל על מצוקות אחרים.