תפילת חנה
פסוקים ט-יח
הזמנה ללימוד
נציג בפני הכיתה 4-3 תמונות (אפשר במקרן או להדפיס) של 'טיפוסים' שפניהם אינן מוכרות. לגבי כל אחת מהדמויות, נבקש מהתלמידים לכתוב במילה אחת משהו שהם חושבים על הדמות: תכונת אופי, רקע, מצב רגשי, סיפור חיים. לאחר שנציג את כל התמונות נעבור ונשמע את המילים שכתבו על כל אחת. נדון:
- על מה ביססתם את המילים שכתבתם?
- מה היו הנקודות הבולטות שעלו אצל רבים מהתלמידים ביחס לכל דמות?
- האם לדעתכם זו דרך מדויקת לנבא את אופיים והתנהגותם של אנשים?
- מה החסרונות בדרך זו?
בשיעור זה אנו ממשיכים ללוות את סיפורה של חנה והמצוקה הגדולה שבה היא שרויה בתחילת פרק א. חנה במצב רגשי קשה והיא פונה לאלוהים בבקשה לעזרה. אך עלי הכהן, שתפקידו לסייע לציבור המתפללים, שופט את חנה בפזיזות וטועה ביחסו אליה.
הזמנה לקריאה
נבקש משני מתנדבים לסייע בקריאת פסוקים ט-יח. אנחנו נקרא את פסוקי המספר, מתנדבת ראשונה תקרא את פסוקי התפילה של חנה ומתנדב נוסף יקרא את דבריו של עלי. כדאי לבחור את התלמידים מראש ולהכין אותם בדגשים לקריאה – הטקסט של חנה באווירה רגשנית ונסערת, התגובה של עלי (לפחות התגובה הראשונית) בנימת זלזול ונזיפה.
לאחר הקריאה אפשר לשאול – אילו הבדלי אופי זיהיתם בין עלי לחנה?
חנה מתוך מצוקתה הקשה מחליטה לעשות מעשה – לפנות לאלוהים בתפילה ואף לידור נדר – שבועה מהסוג החזק ביותר. אך עלי אינו מבין מה היא עושה ונוזף בה על התנהגותה הבלתי הולמת.
- מהו מצבה הרגשי של חנה על פי פסוק י?
- "וַתִּדֹּר נֶדֶר וַתֹּאמַר" (פסוק יא) – מה המשמעות של נדר? מה פירוש הנדר שנדרה חנה?
- "הִיא מְדַבֶּרֶת עַל לִבָּהּ" (פסוק יג) – מה לדעתכם כוונת הביטוי?
- "וַיַּחְשְׁבֶהָ עֵלִי לְשִׁכֹּרָה" (פסוק יג) – מדוע עלי חושב שחנה שיכורה?
- כיצד מסבירה חנה את מצבה לעלי? (פסוקים טו-טז)
- כיצד מסתיים המפגש בין עלי לחנה? (פסוקים יז-יח)
התלמידים יערכו השוואה בין עלי לחנה, מומלץ לשמוע את תשובותיהם ולערוך דיון מסכם על המפגש בין חנה לעלי. אפשר להדגיש נקודות בולטות העולות מדף הלימוד: פערי התפקיד והמעמד בין הדמויות, יוזמה מול פסיביות, הנטייה של עלי למהר לשפוט – מה זה אומר עליו? מה זה אומר על חנה?
מבט לחיים
עלי הכהן מיהר לשפוט את חנה והסיק מסקנות לא נכונות מהמראה שלה וממצבה הרגשי. אנשים רבים, ילדים ומבוגרים כאחד, ממהרים לשפוט ולהסיק מסקנות על אנשים אחרים גם היום. גם בתוך בית הספר והכיתה לפעמים אנו נוטים לשפוט זה את זה לפי המראה החיצוני או לפי היכרות שטחית – בלי לנסות באמת להבין מיהו האדם העומד מולנו.
ננסה לחשוב עם התלמידים:
- מה יעזור לנו להיות פחות שיפוטיים?
- איך נצליח לראות את האנשים סביבנו כפי שהם באמת ולא בראייה שטחית?
נבקש מהתלמידים (ביחידים או בזוגות) לנסח סיסמה או משפט נגד שיפוטיות ולכתוב כמה עצות שיעזרו לנו לא להיות שיפוטיים. אפשר להיעזר בסיפור שבפרק, אך אפשר גם להמציא מהראש או להתבסס על מצבים מחיי בית הספר.
לבסוף התלמידים יציגו את סיסמאותיהם ונרשום את כל הרעיונות על הלוח. נערוך הצבעה כיתתית לבחירת המשפט המוצלח ביותר ונכתוב אותו על כרזה גדולה לתלייה בכיתה.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: ראינו שחנה החליטה לפעול כדי לפתור את מצבה הקשה – היא פונה לה' בתפילה ובנדר ומבטיחה כי אם יעניק לה בן, היא תקדיש אותו לעבודת ה' במקדש. בעוד חנה מתפללת במסירות, עלי הכהן פונה אליה בנימה נוזפת. לאחר דיאלוג קצר עלי מבין את טעותו ומאחל לה שה' יקיים את בקשתה.
מיומנויות: הבנת הסיפור בפסוקים ולימוד ביטויים.
מתודות: קריאה דרמטית, דף עבודה, כתיבת סיסמאות.