תכנית הלימודים בחינוך היסודי (כיתות א'-ו')
הוראת התנ"ך בחינוך היסודי – כיתה א'
מיקוד תכנית לימודים יסודי – תשפ"ה
רציונל:
שעת הלימוד בכיתה א' תאפשר לחשוף את התלמיד לסיפורים מרכזיים ובסיסיים של ספרות המקרא. הבחירה בסיפור המקראי נובעת מהידיעה שילדים אוהבים סיפורים, ושסיפורי התנ"ך מרתקים בתכניהם ובלשונם. סיפור מרתק, המצית את דמיונו של התלמיד, מעשיר את עולמו ומפתח את יכולותיו השכליות, יהפוך את הספר קרוב ללב התלמיד ויקל על הלימוד בו בשנות החינוך היסודי.
תלמיד בכיתה א' נמצא בשלב רכישת הקריאה, ואינו יכול לקרוא בעצמו את הטקסט המקראי. יחד עם זאת, הוא עדיין יכול להתחבר להנאה הבסיסית שבשמיעת סיפור. יש להעניק חשיבות גדולה להקראת הטקסט על ידי המורה בשעת הלימוד. קריאה זו תתווך בין הטקסט המקראי, על תכניו ולשונו המיוחדים, לבין התלמיד.
ההצעה לתכנית לכיתה א' לקוחה מתוך הסיפור המקראי שבתורה. הסיפורים הלקוחים מהתורה הינם מלאי דרמות, ועוסקים בסוגיות
אנושיות-קיומיות של כולנו. סביב סיפורים אלה ניתן להניח את המסד ללמידה המחברת את התלמיד למשמעות ולרלוונטיות לחייו. קריאה ראשונית זו של סיפורי המקרא בכיתה א' תהווה בסיס ללימוד מעמיק ונרחב, על פי הנדרש בתכנית הלימודים ועל פי עקרונות הלמידה המשמעותית בשלבי החינוך היסודי.
ראשית לימוד התנ"ך:
חשיפת התלמידים לסיפורי התנ"ך תהיה המשך ללימוד סיפורי התנ"ך במסגרות החינוך הקדם יסודי.
שעת הלימוד השבועית המוקדשת להוראת התנ"ך בכיתה א' תוקדש ללימוד של כ-15 סיפורים מתוך מבחר ההצעות לסיפורים המופיעות
בתכנית, כפי שיופיעו להלן. אנו ממליצים להקדים את הוראת הנושא 'לקראת קבלת ספר התורה' לחודש האחרון של כיתה א', ולציין את האירוע המקובל בבתי הספר כ'קבלת ספר התורה' בסמוך למועד חג השבועות, לשם יצירת הקשר לחג מתן תורה, והענקת משמעות להתחלת לימוד המקרא מתוך ספר התנ"ך. מיד עם תחילת כיתה ב', יחלו התלמידים את לימוד סיפור הבריאה הפותח את ספר בראשית.
מטרות ההוראה:
- הכרת התנ"ך כספר ייחודי
- חשיפת התלמיד לתנ"ך, על תכניו ושפתו הייחודית
- הכרת הדמויות מתוך המקרא והאירועים שבהם הן פועלות
- יצירת מפגש עם השפה המקראית, העשרת אוצר המילים בביטויים ובניבים ממקורותיה
הכנה של המורה:
- הכרת הפרק במקורו המקראי, והקראתו הרהוטה
- עיבודו של הסיפור המקראי והכנתו ללימוד ולסיפור בכיתה: מבחינת קביעת ההיקף, מיקוד הנושא בשיעור, גבולות הסיפור (מה יושמט או יורחב), לימוד פרטים חיוניים להבנת הסיפור, הכנת פעילויות לצורך הלימוד ובעקבותיו וקביעה אילו מסרים יודגשו בכיתה
- בחירת עזרים להמחשה ולהארה של הסיפור על היבטיו השונים, כדוגמת סרטונים, תמונות וציורים
כיצד מספרים?
ערך תרבותי רב טמון במפגש של הילדים עם הסיפור המקראי כטקסט הלקוח מתוך ספר התנ"ך. על כן חשוב שבידי המורה יהיה ספר התנ"ך, והקריאה תהיה מתוך הטקסט המקראי.
שפת המקרא איננה שפה של זמננו. בנוסף, הסיפור המקראי מתומצת, והוא כולל אוצר מילים וצורות תחביריות שהינם זרים לשפת התלמידים.
תפקיד המורה לתווך בין הטקסט המקראי, על כל מורכבויותיו, לבין התלמיד. כמו כן, תפקידו לעבד את הסיפור בהתאם לתפיסתו של התלמיד ולהשתמש בלשון המובנת לו.
המלצות לאופן קריאת הסיפור בכיתה:
ניתן ליצור הקדמה מזמינה, היוצרת עניין, ועוסקת בסוגיה, בדמות או באירוע, כדי לכוון את הקריאה של הסיפור, וליצור מיקוד וסקרנות לשמיעתו. ניתן לספר את הסיפור ברצף, מתחילתו ועד סופו, או לחילופין תוך הפסקות בנקודות מסוימות לצורך הבהרה, לשם קיום דיון קצר הנוגע לעלילה ולדמויות, או כדי להעלות תהיות ושאלות ביחס להמשכו של הסיפור.
חשוב לקרוא את הסיפור כלשונו. כך יפנים התלמיד את שפת התנ"ך. לצד זה, חשוב ליצור את התיווך בין שפת המקרא לשפת היום-יום שלנו.
הצעות לסיפורים: כיצד מספרים?
- בריאת העולם (בראשית א'-ב')
- גן העדן (בראשית ג')
- פרשת המבול (בראשית ו', ה' ואילך)
- מגדל בבל (בראשית י"א, א-ט)
- הכנסת האורחים של אברהם והבשורה על הולדת יצחק (בראשית י"ח, א-יט)
- יצחק ורבקה (בראשית כ"ד)
- הולדת עשיו ויעקב (בראשית כ"ה, יט-לד)
- חלום יעקב (בראשית כ"ח, א-כב)
- אהבת יעקב לרחל (בראשית כ"ט)
- יוסף ואחיו; חלומות יוסף ומכירתו (בראשית ל"ז)
- יוסף במצרים (בחירה של פרק אחד מתוך בראשית ל"ט-מ"א)
- פגישת יוסף ואחיו (בחירה של פרק אחד מתוך בראשית מ"ב, מ"ד, מ"ה)
לקראת קבלת ספר התורה:
רצוי שטקס 'קבלת ספר התורה' יעשה לקראת חג השבועות, כדי ליצור את ההקשר לחג מתן תורה, ולהעניק משמעות להתחלת לימוד המקרא מתוך ספר התנ"ך בכיתה ב'.
ספר הלימוד בכיתה ב' יהיה ספר מקור, המתאים לגיל התלמידים המתחילים את הלימוד בספר התנ"ך. בטקס 'קבלת ספר התורה' ניתן לחלק לתלמידים את ספר המקור, שבו יחלו ללמוד בכיתה ב'.
פעילויות הנהוגות בבית הספר בהכנה לקראת טקס:
קבלת התורה:
א. סיפור קבלת התורה בסיני (שמות, פרקים י"ט-כ'):
- ההכנות לקראת מעמד הר סיני
- מעמד הר סיני – אירוע מכונן בחיי עם ישראל
- מעמד הר סיני – הבחירה בעם ישראל כ'עם סגולה'
- הברית בין אלוהים והעם
- עשרת הדיברות
- חג השבועות – חג מתן תורה
ב. ביקור בבית הכנסת:
- בית התפילה היהודי – מקום התכנסות לתפילה
- התפילה בבית הכנסת – ביום חול, בשבת, בחג ובמועד
ג. מפגש עם תשמישי הקדושה:
- תשמישי קדושה אישיים, כגון: ציצית, תפילין, מזוזה;
- תשמישי קדושה לכלל הציבור, כגון: ספר התורה, שופר;
ד. מפגש עם סופר סת"ם:
- מיהו סופר סת"ם, ומה תפקידו?
- בעזרת מה כותב סופר סת"ם?
- על מה כותב סופר סת"ם?
ה. מפגש עם סופר הכותב ספרי ילדים עם זיקה לתנ"ך.
ו. לימוד אגדות, שירים ופתגמים שנכתבו על התורה.