סגור תצוגת כיתה
הפרק

עץ הדעת טוב ורע

פרק ג

שיעור שלישי מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

בכמה מילים

בפרק ג של ספר בראשית אדם וחוה אוכלים מעץ הדעת, הם מגלים את עצמם ואת העולם, עיניהם נפקחות, הם נהיים בעלי מודעות עצמית והכרה, הם מסוגלים להתבונן על עצמם מבחוץ, הם מבינים כי עירומים הם והבושה נולדת. המודעות מביאה גם לגירוש מגן העדן, מהמקום הראשוני והתמים.
מהו פרי עץ הדעת? מהי ידיעת הטוב והרע? האם אכילת הפרי והגירוש שבעקבותיה הם כיוון בלתי נמנע של המציאות, מעין התבגרות שלה, או שאם היה אפשר היינו משיבים את הגלגל אחורנית?

הזמנה ללימוד

הצעה ראשונה – מטריקס:
(ההצעה מתאימה יותר לכיתה שמכירה את הסרט מטריקס) נקרין לכיתה את התמונה. בסצנה בסרט מטריקס שהתמונה לקוחה ממנה מציע מורפיאוס לגיבור הסרט ניאו שתי אפשרויות: לבלוע את הגלולה האדומה ולדעת את האמת על העולם שבו הם חיים, או לבלוע את הגלולה הכחולה לשכוח הכול ולחזור אל החיים הפשוטים והאפורים.

נשאל את התלמידים:

  • איזו גלולה הייתם לוקחים, כחולה או אדומה?
  • הייתם מעדיפים לדעת את האמת ולשאת במחירים שידיעת האמת נושאת או לחיות חיים פשוטים ורגועים בחוסר ידיעה?
    בפרק ג בספר בראשית חייהם השלווים של אדם וחוה בגן עדן מופרים. הם אוכלים מפרי עץ הדעת, מתחילים לדעת טוב ורע, אך מגורשים מגן עדן ונושאים בתוצאה של הבחירה שלהם.

הצעה שנייה – בורות היא ברכה:
נקרין לכיתה את התמונה "Ignorance is Bliss" – בורות היא ברכה, ונשאל את התלמידים:

  • מדוע בורות היא ברכה?
  • האם אתם מסכימים אם המשפט הזה?
  • מה ההבדל בין בורות לתמימות?
  • אילו מחירים יש לידיעה? ("יוֹסִיף דַּעַת, יוֹסִיף מַכְאוֹב" – קהלת פרק א פסוק יח – לדעת יש מחיר רגשי ונפשי, אחריות, בגרות וכו')
  • האם הידיעה שווה את המחיר, לדעתכם?

בפרק ג אדם וחוה אוכלים מעץ הדעת, הם מגלים את עצמם ואת העולם, והתוצאה של מעשיהם לא מאחרת לבוא – הם מגורשים מגן העדן, מהמקום הראשוני והתמים.

  • האם זהו כיוון בלתי נמנע של המציאות, מעין התבגרות שלה, או שאם היה אפשר, היינו משיבים את הגלגל אחורנית?

הצעה שלישית – עלה תאנה

  • מה משמעות הביטוי 'עלה תאנה'? נסו לשבץ אותו בתוך משפט.
    הביטוי 'עלה תאנה' מתאר הסתרה של מחדל שנעשה, לרוב באמצעים דלים ושקופים – עלה התאנה קטן מכדי להצליח להסתיר באמת. הביטוי לקוח מפרקנו.
  • מה המחדל שנעשה בפרק?
  • על מה בא עלה התאנה בא לכסות?

הצעה רביעית – השיר 'נוף ילדות':
נשמיע את השיר או רק את הפזמון של השיר 'נוף ילדות' שכתב והלחין שלמה ארצי

"בגן העדן של ילדות
אשר היה פורח,
הייתי חלק מהנוף
היום אני אורח."

נשאל את התלמידים:

  • למה הילדות מכונה גן עדן?
  • למה היום אני רק אורח?
  • מה קרה בין הילדות להיום?

הזמנה לקריאה

ביחידה זו ננסה לפענח מהו עץ הדעת. פרשנות אחת מרכזית היא גילוי המיניות. זהו נושא רגיש ועדין אך רלוונטי מאוד לתלמידים. חשבו מה מתאים לתלמידיכם, כיצד אפשר לגשת לנושא ואיזה שאלות מתאים ונכון לשאול.

פרק ב מסתיים בפסוק: "וַיִּהְיוּ שְׁנֵיהֶם עֲרוּמִּים, הָאָדָם וְאִשְׁתּוֹ, וְלֹא יִתְבֹּשָׁשׁוּ" (פסוק כה), ופרק ד פותח בפסוק: "וְהָאָדָם יָדַע אֶת חַוָּה אִשְׁתּוֹ, וַתַּהַר וַתֵּלֶד אֶת קַיִן…" במהלך זה ננסה לראות מה קרה בין המצב הראשוני של הזוגיות עד לתחילת פרק ד שהזוגיות הגיעה לידי מימוש.

נשאל את התלמידים:

  • מה היה המצב הראשוני שבו האיש והאישה "לֹא יִתְבֹּשָׁשׁוּ"?
  • מה מתואר בתחילת פרק ד? מה פירוש המילים "הָאָדָם יָדַע"?

בין מצב ה'לא יתבוששו' למצב של הידיעה ההדדית קורה אירוע דרמטי – פרק ג – חטא האכילה מעץ הדעת והגירוש מגן עדן.

כדי להבין מה קרה בין שני המפגשים האלו עלינו להבין מהו אותו עץ דעת שהציב אלוהים בגן עדן, מה המשמעות של לדעת טוב ורע ומה קרה לאיש ולאישה בעקבות האכילה מעץ הדעת.נקרא את הפסוקים הראשונים שמספרים לקוראים על שני עצי הגן:

"וַיַּצְמַח ה' אֱלֹהִים מִן הָאֲדָמָה כָּל עֵץ נֶחְמָד לְמַרְאֶה וְטוֹב לְמַאֲכָל, וְעֵץ הַחַיִּים בְּתוֹךְ הַגָּן, וְעֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע" (פרק ב פסוק ט).

בפעם הראשונה שאנו פוגשים את העץ הוא נזכר יחד עם עץ החיים ונקרא 'עץ הדעת טוב ורע'. כמה פסוקים לאחר מכן, לאחר שנכנס האדם לגן, הוטל עליו האיסור לא לאכול מפרי עץ הדעת.

שימו לב: על עץ החיים לא הוטל איסור אכילה. מדוע לדעתכם?

מהו עץ הדעת טוב ורע?

נקרא בפרק ג פסוקים א-יג, נבקש מהתלמידים לאסוף את כל הרמזים שיש בכתובים על מהו עץ הדעת ונכתוב את הרמזים על הלוח. יש לשים לב שראוי להתייחס לטענות הנחש בחשדנות.

  • אלוהים אסר לאכול מן העץ (והאישה הוסיפה גם לא לגעת בו).
  • מי שיאכל מן העץ ימות (פרשנים אומרים: לא מיד, אלא יהפוך לבן תמותה).
  • מי שיאכל מן העץ ידע להבחין בין טוב לרע.
  • מי שיאכל מן העץ יהיה כאלוהים.
  • אחרי שהאישה והאיש אוכלים מן העץ עיניהם נפקחות והם יודעים שהם עירומים.

מתוך רמזים אלו:

  • מה לדעתכם גורמת אכילת פרי עץ הדעת, ומהי ידיעה של טוב ורע?

הפרשנות הולכת בשני אפיקים עיקריים: יש המפרשים כי הידיעה מאפשרת בחירה חופשית, ויש המפרשים את הידיעה במשמעות מינית. נבחן את שתי האפשרויות.
אפשר לתלות על הלוח את שתי הפרשנויות – של רמב"ן ושל אבן עזרא או רש"י, לקרוא אותן ולהבין כל אחת מהן יחד, ואז לתת את הדגשים על כל אחד מן הכיוונים. ואפשר לנהל דיון שיכול לצמוח מהרמזים במקרא על מהו עץ הדעת. מתוך הדיון לתת מקום לאפשרויות שעולות בכיתה ולהביא את הפרשנויות לחיזוק הדעות שעלו מן התלמידים.

בחירה חופשית

רמב"ן על בראשית פרק ב פסוק ט: "ופרי האילן הזה היה מוליד הרצון והחפץ שיבחרו אוכליו בדבר או בהִפוכו לטוב או לרע. ולכן נקרא 'עץ הדעת טוב ורע', כי הדעת יאמר בלשוננו על הרצון".
הרמב"ן אומר שעץ הדעת נותן לאדם את הרצון לפעול לטוב או לרע, כלומר את הבחירה החופשית.
נשאל את התלמידים:

  • כיצד פעל האדם לפני החטא, לפני שהייתה לו בחירה חופשית?
  • האם העובדה שאדם וחוה בחרו לאכול מעץ הדעת מראה שבכל זאת היה להם קצת בחירה חופשית?
  • מדוע הבחירה החופשית הופכת את האדם להיות דומה לאלוהים (כדברי הנחש)?

מיניות

כפי שראינו, בעקבות האכילה מעץ הדעת האדם יודע את חוה אשתו. מה היה מצב היחסים בין האיש לאישה לפני האכילה מעץ הדעת ואחריה?

אבן עזרא על בראשית פרק ג פסוק ו: "והאחד עץ הדעת והוא יוליד תאוות המשגל ועל כן כיסו האדם ואשתו ערוותם… וכאשר אכל אדם מעץ הדעת ידע את אשתו. וזאת הידיעה כינוי למשגל. ובעבור עץ הדעת נקרא כך, גם הנער כאשר ידע הטוב והרע אז יחל לתאוות המשגל."

אבן עזרא אומר שעץ הדעת הביא לעולם את תאוות המשגל – את החמדה המינית.
נשאל את התלמידים:

  • עץ הדעת טוב ורע – כיצד מיניות היא גם טובה וגם רעה?
  • מדוע ידיעה כזאת הופכת את האדם להיות דומה לאלוהים?

לאחר שדנו בשתי האפשרויות שעלו מהפרשנות נקרא את תוצאות האכילה מהעץ בפסוק ז בפרק ג: "וַתִּפָּקַחְנָה עֵינֵי שְׁנֵיהֶם וַיֵּדְעוּ כִּי עֵירֻמִּם הֵם, וַיִּתְפְּרוּ עֲלֵה תְאֵנָה וַיַּעֲשׂוּ לָהֶם חֲגֹרֹת".

נשאל את התלמידים:

  • מה הידיעה שהתחדשה להם בעקבות האכילה?
  • האם לדעתכם פסוק זה תומך באחת הפרשנויות יותר מבשנייה. אם כן, באיזו מהן?

אדם וחוה עוברים תהליך של התבגרות, ממקום תמים למקום מודע, בין שזו מודעות למיניותם ובין שזו מודעות המאפשרת להבחין בין טוב לרע ולבחור ביניהם.

נשאל את התלמידים:

  • האם לדעתכם תהליך זה היה הכרחי?
  • לו היה אפשר לשוב לאחור, האם היה כדאי לחזור למקום התמים שקדם לחטא?

מבט לחיים

אפשר לסיים באחת האפשרויות שהבאנו בהזמנה ללימוד שמעלה את השאלה: אם "יוֹסִיף דַּעַת, יוֹסִיף מַכְאוֹב" (קהלת פרק א פסוק יח) – האם הדעת שווה את המכאוב? האם יש אפשרות אחרת? האם הייתם רוצים לחזור לגן העדן?
אם מתאים לכיתה אפשר לפתח את נושא הקשר בין החטא למיניות ולנסות להבין כיצד להבחין בין הטוב והרע שבמיניות, אם אפשר להבדיל ביניהם.

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: בשיעור זה ניסינו להבין למה גורם עץ הדעת טוב ורע, וראינו שתי גישות מרכזיות שצומחות מן הפסוקים ועולות מן הפרשנים: בחירה חופשית וידיעה מינית.
מיומנויות: קריאת פסוקים והבנת פרשנות.
מתודות: דיון בנושא "יוֹסִיף דַּעַת, יוֹסִיף מַכְאוֹב", ניתוח שיר וביטוי.

אפשר עוד...

אפשר להשוות את התהליך שעובר על העולם בפרק ג לתהליך של התבגרות האדם.
לקריאה נוספת: המאמר "גן העדן והתפתחות האדם" של אברהם רונן מתוך אתר עמותת חופש.

  • המילה המנחה בפרק היא השורש אכ"ל. נשאל את התלמידים: האם אתם רואים קשר בין אכילה לידיעה? לפי כל אחת מהאפשרויות שהבאנו למילה ידיעה.
העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
מטריקס
diy13 / shutterstock.com איזו גלולה הייתם לוקחים, כחולה או אדומה? הייתם מעדיפים לדעת את האמת...
מטריקס
 diy13 / shutterstock.com

diy13 / shutterstock.com

  • איזו גלולה הייתם לוקחים, כחולה או אדומה?
  • הייתם מעדיפים לדעת את האמת ולשאת במחירים שידיעת האמת נושאת או לחיות חיים פשוטים ורגועים בחוסר ידיעה?
Ignorance is Bliss
"Ignorance is bliss" – בורות זו ברכה.Orange Vectors / shutterstock.com מדוע בורות היא ברכה? האם...
Ignorance is Bliss
 Orange Vectors / shutterstock.com

"Ignorance is bliss" – בורות זו ברכה.
Orange Vectors / shutterstock.com

  • מדוע בורות היא ברכה?
  • האם אתם מסכימים אם המשפט הזה?
  • מה ההבדל בין בורות לתמימות?
  • אילו מחירים יש לידיעה? ("יוֹסִיף דַּעַת, יוֹסִיף מַכְאוֹב" – קהלת פרק א פסוק יח – לדעת יש מחיר רגשי ונפשי, אחריות, בגרות וכו')
  • האם הידיעה שווה את המחיר, לדעתכם?
נוף ילדות - שלמה ארצי
"בגן העדן של ילדות אשר היה פורח, הייתי חלק מהנוף היום אני אורח." למה הילדות...
נוף ילדות - שלמה ארצי

"בגן העדן של ילדות
אשר היה פורח,
הייתי חלק מהנוף
היום אני אורח."

  • למה הילדות מכונה גן עדן?
  • למה היום אני רק אורח?
  • מה קרה בין הילדות להיום?

קרדיט: ShlomoArtziOfficial "נוף ילדות" מילים ולחן: שלמה ארצי , 2010

כמה זמן נדרש לאדם לחטוא?
אמר רבי יוחנן בר חנינא: שתים עשרה שעות הוי היום. שעה ראשונה הוצבר עפרו, שניה...
כמה זמן נדרש לאדם לחטוא?
"וַיְגָרֶשׁ אֶת הָאָדָם וַיַּשְׁכֵּן מִקֶּדֶם לְגַן עֵדֶן אֶת הַכְּרֻבִים וְאֵת לַהַט הַחֶרֶב הַמִּתְהַפֶּכֶת לִשְׁמֹר אֶת דֶּרֶךְ עֵץ הַחַיִּים." (פסוק כד)

Min C. Chiu/shutterstock.com

אמר רבי יוחנן בר חנינא: שתים עשרה שעות הוי היום. שעה ראשונה הוצבר עפרו, שניה נעשה גולם, שלישית נמתחו אבריו, רביעית נזרקה בו נשמה, חמישית עמד על רגליו, ששית קרא שמות, שביעית נזדווגה לו חוה, שמינית עלו למטה שנים וירדו ארבעה (נולדו קין והבל ואחיותיהן), תשיעית נצטווה שלא לאכול מן האילן, עשירית סרח, אחת עשרה נידון, שתים עשרה נטרד והלך לו

(תלמוד בבלי, מסכת סנהדרין, דף לח, עמוד ב)

להמשך קריאה

בתקופת חז"ל היום היה מחולק ל־12 שעות זמניות (ולא ל־24 כפי שמקובל כיום) לפי שעות האור. כך יוצא שבתקופת הקיץ שעה זמנית ארוכה יותר מ-60 דקות.

  • על פי המדרש, כמה זמן עבר מרגע שהאדם נברא ועד שחטא?
  • למה המדרש מחדד על טבע האדם, שאינו מופיע בטקסט המקראי?
איזה עץ הוא עץ הדעת טוב ורע?
אמר רב נחמן בר יצחק: לא נצרכה אלא לרבי יהודה שאמר: "חיטה מין אילן היא",...
איזה עץ הוא עץ הדעת טוב ורע?
"וַתֵּרֶא הָאִשָּׁה כִּי טוֹב הָעֵץ לְמַאֲכָל וְכִי תַאֲוָה הוּא לָעֵינַיִם וְנֶחְמָד הָעֵץ לְהַשְׂכִּיל וַתִּקַּח מִפִּרְיוֹ וַתֹּאכַל וַתִּתֵּן גַּם לְאִישָׁהּ עִמָּהּ וַיֹּאכַל." (פסוק ו)

Kudryashka/shutterstock.com

אמר רב נחמן בר יצחק: לא נצרכה אלא לרבי יהודה שאמר: "חיטה מין אילן היא", דתניא: אילן שאכל ממנו אדם הראשון.
רבי מאיר אומר: גפן היה, שאין לך דבר שמביא יללה על האדם אלא יין, שנאמר: "וישת מן היין וישכר".
רבי נחמיה אומר: תאנה היתה, שבדבר שנתקלקלו בו נתקנו, שנאמר: "ויתפרו עלה תאנה".
ר' יהודה אומר: חיטה היתה שאין התינוק יודע לקרות אבא ואמא עד שיטעום טעם דגן.

(תלמוד בבלי, מסכת ברכות, דף מ, עמוד א)

  • איזה סוג עץ הוא עץ הדעת טוב ורע על פי המדרש, ואיזה סוג פירות הוא מניב לדעתכם?
בזיעת אפיו
בסיפור המקראי נענש האדם על חטא האכילה מעץ הדעת טוב ורע בעונש של מידה כנגד...
בזיעת אפיו
בְּזֵעַת אַפֶּיךָ תֹּאכַל לֶחֶם עַד שׁוּבְךָ אֶל הָאֲדָמָה כִּי מִמֶּנָּה לֻקָּחְתָּ כִּי עָפָר אַתָּה וְאֶל עָפָר תָּשׁוּב. (פסוק יט)

בסיפור המקראי נענש האדם על חטא האכילה מעץ הדעת טוב ורע בעונש של מידה כנגד מידה: האדם לקח מפרי העץ בקלות ובמהירות, ואילו עונשו הוא שיצטרך לעבוד קשה כדי ליהנות מפרי עמלו.

להמשך קריאה

כיום משמעות הביטוי "בזיעת אפיו" היא בעבודה קשה ומפרכת. לדוגמה: בזיעת אפיים הגעתי לאן שהגעתי, שום דבר לא קיבלתי בחינם.

  • כיצד אפשר לשלב את הביטוי "בזיעת אפיו" בעברית בת זמננו?

קרדיט: מקראנט, מטח, 2014

עלה תאנה
בסיפור המקראי עלה התאנה נועד לכסות את ערוות האדם ואשתו, משום שחשו בושה לאחר האכילה...
עלה תאנה
"וַתִּפָּקַחְנָה עֵינֵי שְׁנֵיהֶם וַיֵּדְעוּ כִּי עֵירֻמִּם הֵם וַיִּתְפְּרוּ עֲלֵה תְאֵנָה וַיַּעֲשׂוּ לָהֶם חֲגֹרֹת." (פסוק ז)

korkeng/shutterstock.com

בסיפור המקראי עלה התאנה נועד לכסות את ערוות האדם ואשתו, משום שחשו בושה לאחר האכילה מעץ הדעת טוב ורע.

להמשך קריאה

כיום אפשר להשתמש בביטוי "עלה תאנה" כתיאור לניסיון לכסות על פגמים ועוולות. לדוגמה, האישה היחידה בקבוצה היא עלה התאנה של חברה שיש בה רוב גברי.

  • אילו 'עלי תאנה' אתם מכירים? חפשו דוגמאות אקטואליות.
טעם הכוח והשלטון
השיר "בראשית" נכתב במקור על ידי דון מקלין באנגלית, ותורגם על ידי רחל שפירא. השיר...
טעם הכוח והשלטון
"וַיֹּאמֶר ה' אֱלֹהִים הֵן הָאָדָם הָיָה כְּאַחַד מִמֶּנּוּ לָדַעַת טוֹב וָרָע וְעַתָּה פֶּן יִשְׁלַח יָדוֹ וְלָקַח גַּם מֵעֵץ הַחַיִּים וְאָכַל וָחַי לְעֹלָם." (פסוק כב)

השיר "בראשית" נכתב במקור על ידי דון מקלין באנגלית, ותורגם על ידי רחל שפירא. השיר מתאר את היצירה האלוהית כשלֵמה ונשגבת ומולה את האלימות האנושית. לאחר האכילה מעץ הדעת טוב ורע האדם קיבל יכולות אלוהיות, אולם הוא מנצל את הכוח ואת השלטון כדי להחריב ולהרוס באמצעות מלחמות.

למילות השיר

בראשית
גלי עטרי
מילים ולחן: דון מקלין
תרגום: רחל שפירא

בְּרֵאשִׁית הָיָה לֹא כְלוּם, רַק חֹשֶׁךְ וּדְמָמָה
מִדְּבַר הָאֱלֹהִים בָּקַע יֹפִי הָאֲדָמָה
מֵעַל הָעֲרוּצִים קֹרְצוּ כּוֹכְבֵי יַהֲלוֹמִים
בָּעֵשֶׂב הֶחָדָשׁ הוֹפִיעוּ יְצוּרִים אִלְּמִים
וְהָאָדָם הָיָה פְּרֻדָּה בְּרֶצֶף הָאֵינְסוֹף
שֶׁאֱלֹהִים בְּחָכְמָתוֹ שָׁמַר אוֹתָהּ לַסּוֹף.

הִתְעַצַּמְנוּ מֵאָז, הִתְעַצַּמְנוּ מֵאָז
וְכָבַשְׁנוּ כִּסֵּא וְגַם נֵזֶר
הִתְעַצַּמְנוּ מֵאָז, לִילָדֵינוּ בִּלְבַד
רַק לָהֶם לֹא הָיִינוּ לְעֵזֶר.

הֶהָרִים קִבְּלוּ צוּרָה וְכָךְ הָעֲמָקִים
וּנְהָרוֹת פִּלְּסוּ דַּרְכָּם בַּחֲרִיצַת סַכִּין
גַּלֵּי גֵּאוּת הָיוּ אֶת לֵב הָאֶרֶץ מְפַלְּחִים
קַרְנֵי הַשֶּׁמֶשׁ הִשְׁתַּבְּרוּ אֶל בֹּהַק מִשְׁטָחִים
וְשִׁיר חַיִּים פָּרַץ כְּמוֹ הִמְנוֹן וּכְמוֹ מָחוֹל
טִפָּה שֶׁל דָּם נָפְלָה אֵי שָׁם, הִכְתִּימָה אֶת הַחוֹל.

הִתְעַצַּמְנוּ מֵאָז…

וּנְשָׁרִים דָּאוּ מֵעַל הַגַּן הַמְּבֹרָךְ
טִפַּת הַדָּם הָפְכָה אָדָם כְּעֵץ חַיִּים צָמַח
בְּגֹדֶל בְּדִידוּתוֹ צַלְעוֹ חָרְגָה מֵעַצְמוֹתָיו
עֻצְּבָה לִהְיוֹת לוֹ לְבַת זוּג מֻשְׁלֶמֶת בְּכָל תָּו
וְעֵץ הַדַּעַת, כָּךְ הֻדְגַּשׁ, אָסוּר לְמַאֲכָל
בְּגַן הָעֵדֶן הַנָּחָשׁ לְרַגְלֵיהֶם זָחַל.

הִתְעַצַּמְנוּ מֵאָז…
עֵץ הַדַּעַת מָוֶת בּוֹ, בּוֹ חַיֵּיכֶם תְּלוּיִים
אִכְלוּ אִכְלוּ לָחַשׁ נָחָשׁ, הֱיוּ כֶּאֱלֹהִים
אִכְלוּ אִכְלוּ מִפְּרִי הָעֵץ טִרְפוּ אוֹתוֹ עַד תֹּם
עַד שֶׁתָּבִינוּ מַהוּ טַעַם כֹּחַ וְשִׁלְטוֹן
אָבַד לָנוּ אוֹתוֹ הַגַּן, אֲשֶׁר אִבְּדוּ שְׁנֵיהֶם
אָבוֹת קוֹבְעִים אֶת הַמְּחִיר שֶׁמְּשַׁלְּמִים בְּנֵיהֶם.

© כל הזכויות שמורות למתרגמת ולאקו"ם.

  • אלוהים חושש שהאדם יאכל מעץ הדעת טוב ורע ויהיו לו יכולות אלוהיות. מהי היכולת שהוענקה לאדם לאחר האכילה מן העץ על פי השיר, ומדוע היא כה מסוכנת?
הפיתוי והגירוש
בציור שלפנינו, הלקוח מתוך תקרת הקפלה הסיסטינית, מתוארים חטא האכילה מעץ הדעת טוב ורע בצד...
הפיתוי והגירוש
"וַתֵּרֶא הָאִשָּׁה כִּי טוֹב הָעֵץ לְמַאֲכָל וְכִי תַאֲוָה הוּא לָעֵינַיִם וְנֶחְמָד הָעֵץ לְהַשְׂכִּיל וַתִּקַּח מִפִּרְיוֹ וַתֹּאכַל וַתִּתֵּן גַּם לְאִישָׁהּ עִמָּהּ וַיֹּאכַל." (פסוק ו)
"וַיְגָרֶשׁ אֶת הָאָדָם וַיַּשְׁכֵּן מִקֶּדֶם לְגַן עֵדֶן אֶת הַכְּרֻבִים וְאֵת לַהַט הַחֶרֶב הַמִּתְהַפֶּכֶת לִשְׁמֹר אֶת דֶּרֶךְ עֵץ הַחַיִּים." (פסוק כד)

מיכלאנג'לו, הפיתוי והגירוש מגן עדן, המאה ה־16, פרסקו. מאוסף הקפלה הסיסטינית, מתוך ויקישיתוף.

בציור שלפנינו, הלקוח מתוך תקרת הקפלה הסיסטינית, מתוארים חטא האכילה מעץ הדעת טוב ורע בצד שמאל, ועונש הגירוש מגן העדן בצד ימין.

להמשך קריאה

אפשר להבחין בדמותם של הנחש, אדם וחוה ומלאך אלוהים המגרש אותם מגן העדן. הנחש מוצג כיצור כלאיים המורכב מנחש ומאישה, המפתה את האיש לאכול מפרי העץ האסור.
הקפלה הסיסטינית היא כנסייה הנמצאת בקריית הוותיקן שברומא. על תקרת הכנסייה מצוירים תשעה ציורי קיר שיצר האומן מיכאלאנג'לו המתארים סצנות מקראיות מספר בראשית. הציורים נוצרו בטכניקה ייחודית הנקראת "פרסקו" שבה מציירים על טיח רטוב.

  • התבוננו היטב בציור. מהו עץ הדעת טוב ורע לדעת מיכאלאנג'לו?
  • מדוע בחר מיכאלאנג'לו לצייר את הנחש כיצור כלאיים המורכב מנחש ומאישה?
היכן נמצא גן עדן?
גן עדן הוא גן הממוקם בעדן, מקום מפגשם של ארבעת הנהרות: הפישון, הגיחון, הפרת והחידקל...
היכן נמצא גן עדן?
"וַיְשַׁלְּחֵהוּ ה' אֱלֹהִים מִגַּן עֵדֶן לַעֲבֹד אֶת הָאֲדָמָה אֲשֶׁר לֻקַּח מִשָּׁם." (פסוק כג)

Mopic/shutterstock.com

Homo Cosmicosc/shutterstock.com

גן עדן הוא גן הממוקם בעדן, מקום מפגשם של ארבעת הנהרות: הפישון, הגיחון, הפרת והחידקל (אזור הסהר הפורה החולש על שטחן של עיראק, סוריה, לבנון, ישראל ומצרים).

להמשך קריאה

משמעות המילה עדן היא חיים, ומכאן אפשר ללמוד על טיבו של גן עדן – מקום החיים. על פי המתואר במקרא, בגן עדן צמחו עצים שונים, וביניהם גם עץ החיים ועץ הדעת טוב ורע. גם במיתוסים קדומים אנו מוצאים גנים קסומים שבהם צומחים עצים בעלי סגולות.
בתקופת חז"ל החלה מחלוקת בנוגעה לטיבו של גן עדן: האם הוא מקום פיזי שנמצא על פני הארץ או מקום ערטילאי שאליו מגיעים הצדיקים לאחר המוות?
גן עדן היה מקור השראה לאומנים שונים, ויש הרואים את גן עדן ב"ארץ לעולם לא" בסיפור פיטר פן של מתיו ברי. "ארץ לעולם לא" היא אי בדיוני שלא מזדקנים בו ויש בו יצורים פלאיים.

  • מהן הגישות השונות לקיומו של "גן עדן"? – האם זה מקום פיזי שנמצא בעולם או מקום סמלי? הציגו נימוקים לכאן ולכאן.
מי מפחד מנחשים?
  הנחש הוא חיה חסרת גפיים השייכת למשפחת הזוחלים. בעולם קיימים כ־2,300 מיני נחשים המחולקים...
מי מפחד מנחשים?
"וְאֵיבָה אָשִׁית בֵּינְךָ וּבֵין הָאִשָּׁה וּבֵין זַרְעֲךָ וּבֵין זַרְעָהּ הוּא יְשׁוּפְךָ רֹאשׁ וְאַתָּה תְּשׁוּפֶנּוּ עָקֵב." (פסוק טו)

חפץ פולחני בצורת נחש. אורכו כ־20 ס"מ. הוא מתוארך למאה ה־13 לפנה"ס. צלמית הנחש נתגלתה במבנה מקודש ולכן אפשר לקשור את הצלמית לפולחן. צילום: באדיבות רשות העתיקות.

 

הנחש הוא חיה חסרת גפיים השייכת למשפחת הזוחלים. בעולם קיימים כ־2,300 מיני נחשים המחולקים ל־15 משפחות ופרוסים על פני כל היבשות למעט אנטארטיקה (משום שהנחשים מעדיפים ארצות חמות).

להמשך קריאה

הנחשים נחשבים לאחד ממיני החיות הפחות אהודים בציבור, ולרוב שלא באשמתם. ללא עזרתם, האדם היה אבוד במלחמתו במזיקים השונים, אשר משמידים את היבולים החקלאיים ומעבירים מחלות שהמיתו מיליוני בני אדם במהלך ההיסטוריה.
בניגוד לאמונות שונות, נחשים אינם רודפים אחרי בני אדם ולרוב ינסו לברוח מן האדם ברגע שייתקלו בו. כאשר נוקטים בכל אמצעי הזהירות – בראש ובראשונה שמירה על מרחק ביטחון ועל עירנות – אין כלל ממה לחשוש. עם זאת, כאשר דוחקים נחש לפינה, מנסים ללכוד אותו או פשוט דורכים עליו בטעות, הוא לא יהסס לנשוך או להכיש כדי להציל את חייו.

  • כיצד העונש שקיבל הנחש מתקשר לחטא הפיתוי?
  • מדוע לדעתכם מוצאים צלמיות נחשים כחפצים ששימשו לפולחן (כמו הנחש שבתמונה)?
מי הוא הנחש?
תמונת דרקון משער אישתר שנמצא בבבל העתיקה. השער נבנה במאה השישית לפני הספירה בפקודת נבוכדנצר...
מי הוא הנחש?
"וַיֹּאמֶר ה' אֱלֹהִים אֶל הַנָּחָשׁ כִּי עָשִׂיתָ זֹּאת אָרוּר אַתָּה מִכָּל הַבְּהֵמָה וּמִכֹּל חַיַּת הַשָּׂדֶה עַל גְּחֹנְךָ תֵלֵךְ וְעָפָר תֹּאכַל כָּל יְמֵי חַיֶּיךָ." (פסוק יד)

דרקון, פרט מ"שער אישתר", צולם במוזאון פרגמון בברלין, 2016. צילום: 360b / Shutterstock.com

תמונת דרקון משער אישתר שנמצא בבבל העתיקה. השער נבנה במאה השישית לפני הספירה בפקודת נבוכדנצר השני.

להמשך קריאה

מהשער יצאו תהלוכות מרשימות בתקופות החגים ובאירועים מיוחדים. השער בנוי מלבנים כחולות ועליהן דמויות שונות מתוך המיתולוגיה הבבלית. בין השאר מופיעה דמות הדרקון שבתמונה – יצור המורכב מחיבור של כמה חיות: נשר, חתול ונחש. כיום השער נמצא במוזאון הפרגמון בברלין, ואפשר להתרשם ממנו.
הדרקון המופיע בתמונה הוא ייצוג איקוני של דמות הנחש הקדום, שהיו לו ארבע רגלים. הנחש היה אחד ממפלצות הים האדירות, שבהן נאבקו האלים על פי המיתוסים הקדומים. עדות להימצאותן של מפלצות ים ולמאבק של ה' בהן נמצאת גם במקרא.

  • אילו תכונות יוצאות דופן של הנחש מתגלות בפרק באמצעות התמונה משער אישתר?
החטא ועונשו
אילו פרטים המופיעים בטקסט המקראי אינם מופיעים בסרטון, וצריך להוסיפם לדעתכם? קרדיט: 929 סיכום שבועי...
החטא ועונשו
"וַיֹּאמֶר מִי הִגִּיד לְךָ כִּי עֵירֹם אָתָּה הֲמִן הָעֵץ אֲשֶׁר צִוִּיתִיךָ לְבִלְתִּי אֲכָל מִמֶּנּוּ אָכָלְתָּ." (פסוק יא)

  • אילו פרטים המופיעים בטקסט המקראי אינם מופיעים בסרטון, וצריך להוסיפם לדעתכם?

קרדיט: 929 סיכום שבועי – בראשית פרקים א-ה/929 תנך ביחד, 2014

איזה טעם היה לפרי עץ הדעת טוב ורע?
גיל קופטש יוצא לברר איזה טעם היה לפירות עץ הדעת טוב ורע, ואיזה סוג ידיעה...
איזה טעם היה לפרי עץ הדעת טוב ורע?
"וַתֵּרֶא הָאִשָּׁה כִּי טוֹב הָעֵץ לְמַאֲכָל וְכִי תַאֲוָה הוּא לָעֵינַיִם וְנֶחְמָד הָעֵץ לְהַשְׂכִּיל וַתִּקַּח מִפִּרְיוֹ וַתֹּאכַל וַתִּתֵּן גַּם לְאִישָׁהּ עִמָּהּ וַיֹּאכַל." (פסוק ו)

גיל קופטש יוצא לברר איזה טעם היה לפירות עץ הדעת טוב ורע, ואיזה סוג ידיעה הם מקנים לאדם.

  • מדוע על פי הנצרות פרי עץ הדעת טוב ורע הוא תפוח?
  • מהי הידיעה שמעניק עץ הדעת טוב ורע?

קרדיט: האישורים ליצירות המוסיקליות התקבלו מאולפני זינקו בע"מ.