סגור תצוגת כיתה
הפרק

ערֵבות הדדית

פסוקים י-יח

שיעור שני מתוך שלושה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

נצפה בסרטון ונבקש מהתלמידים לחשוב על שם מתאים לסרטון במהלך הקרנתו. נשאל את התלמידים:

  • מהו השם שבחרתם לסרטון? מדוע בחרתם בשם הזה?
  • מה הייתה נקודת ההתחלה של הסרטון? מה קרה שם?
  • כיצד השפיעה הנקודה שממנה החל הסרטון על שאר האנשים בסרטון?
  • כיצד הרגישו, לדעתכם, האנשים שבסרטון זה כלפי זה? איך הייתם מגדירים תחושה כזאת? האם לדעתכם התחושה הזאת מצויה בחברה שאנחנו חיים בה?

מבט ראשון

נחלק את הפסוקים י-יח לכמה קוראים שונים: קריין, יהושע, ושני נציגים של שניים וחצי השבטים (הם קוראים יחד). כל אחד יקרא את הפסוקים שמיועדים לדמות שהוא מייצג. כדאי להכין את התלמידים מראש ולציין מהם הפסוקים שכל אחד או אחת צריך לקרוא.

מבט שני

נסביר בכיתה את הפסוקים. נקרא יחד עם התלמידים את הפסוקים בספר במדבר – פרק לב, פסוקים א-יח – אשר מספרים על ההסכם שעשה משה עם שניים וחצי השבטים. (נבחר מספר מצומם של פסוקים לקריאה. את שאר הפסוקים נספר בעל פה).
נסביר לכיתה כי ההסכם הזה נעשה במדבר וכי כעת הגיע הזמן שהשבטים גד, ראובן וחצי שבט מנשה, יעמדו בדיבורם ויעזרו בכיבוש הארץ. נבקש מהתלמידים לענות במחברת על השאלות:

  1. מה היה ההסכם שנחתם בין משה לשניים וחצי השבטים?
  2. מהי המשמעות של ההסכם הזה? מדוע לדעתכם חתם משה על ההסכם עם שניים וחצי השבטים?
  3. מה יהושע אומר להם בפרק א?
  4. מהי תשובת השבטים ליהושע?

מבט שלישי

נסביר את המושג 'ערבות הדדית' – מעין הסכם חברתי שבמסגרתו מתקיימת אחריות של הקהילה כלפי כל אחד מחבריה, ואחריות של כל אחד מהחברים כלפי החברים האחרים בקהילה. הערבות ההדדית באה לידי ביטוי בדרכים רבות, ובהן: הדאגה של פרטים בחברה זה לזה.

נעלה את השאלה: באילו מצבים, לדוגמה, יכלה הערבות ההדדית לבוא לידי ביטוי במדבר או בכניסה לארץ? נמשיך ונשאל: כיצד מרגיש אדם שחי בחברה שאין בה ערבות הדדית? מדוע חשוב לקיים בחברה ערבות הדדית?

סיכום ביניים:
הערבות ההדדית הייתה חשובה מאוד לעם ישראל הן בנדודיו במדבר והן בכניסה לארץ. בלי ערבות הדדית, עם ישראל לא היה מצליח להשיג את המטרות שהציב לעצמו ולהתיישב בארץ כנען. אפשר להבין את ההסכם עם שניים וחצי השבטים כביטוי של ערבות הדדית.

מבט לחיים

היכן אנחנו זקוקים בימינו לערבות הדדית?
נקרא עם התלמידים קטע מתוך הטור של ליטל שמש: "ערבות הדדית: האור שבתוך החושך", שנכתב בעקבות גל השרפות בישראל בשנת 2016.

נשאל את התלמידים:

  1. מדוע מתוארת הערבות ההדדית בטור כ"האור שבתוך החושך"? על איזה חושך מדובר?
  2. מדוע הערבות ההדדית מתגלה דווקא ברגעי משבר?
  3. מתי הערבות ההדדית חשובה יותר – במשברים או בשגרה?
  4. האם קיימת ערבות הדדית בכיתתנו?
  5. מתי אתם מרגישים שקיימת ערבות הדדית בין תלמידי הכיתה?
  6. איך אתם מציעים לחזק את הערבות ההדדית בכיתה?

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: בשיעור הזה עסקנו במושג 'ערבות הדדית' ובגילוייו השונים בשגרה וברגעי משבר ושינוי. כל זאת דרך סיפורם של השבטים ראובן, גד, וחצי שבט מנשה בספר יהושע.
מיומנות: עיון בספר במדבר בסיפור משלים המסביר את הפסוקים שלנו, הבנת הפסוקים.
מתודה: פתחנו את השיעור במשחק דינמי, מצחיק וממריץ, אשר יוצר חוויה חיה של אכפתיות או אי אכפתיות, וסיימנו בדיון כיתתי בנושא הערבות ההדדית ברגעים שונים בחיינו.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
סרטון לפתיחת השיעור
מהו השם שבחרתם לסרטון? מדוע בחרתם בשם הזה? מה הייתה נקודת ההתחלה של הסרטון? מה...
סרטון לפתיחת השיעור

  • מהו השם שבחרתם לסרטון? מדוע בחרתם בשם הזה?
  • מה הייתה נקודת ההתחלה של הסרטון? מה קרה שם?
  • כיצד השפיעה הנקודה שממנה החל הסרטון על שאר האנשים בסרטון?
  • כיצד הרגישו, לדעתכם, האנשים שבסרטון זה כלפי זה? איך הייתם מגדירים תחושה כזאת? האם לדעתכם התחושה הזאת מצויה בחברה שאנחנו חיים בה?
ערבות הדדית: האור שבתוך החושך
ערבות הדדית: האור שבתוך החושך/ ליטל שמש (פורסם בישראל היום, 26/11/16) גל השריפות וההצתות של...
ערבות הדדית: האור שבתוך החושך

ערבות הדדית: האור שבתוך החושך/ ליטל שמש (פורסם בישראל היום, 26/11/16)

גל השריפות וההצתות של הימים האחרונים קרע לכולנו את הלב.
28 אלף דונמים שעלו באש, בניינים שנשרפו כליל, יותר מ־75 אלף אנשים שפונו מבתיהם, ומראות מזעזעים של זיכרונות מפויחים שלא ישובו עוד.

להמשך קריאה

כולנו בכינו מול המסכים אל מול מראות ההרס, וכולנו מיהרנו להציע עזרה לקרובים ולחברים שגרים באזורים שעלו באש. עם ישראל נמדד בשעות הקשות האלו, ושוב הוא לא מאכזב. ראיתי בתי ספר שמיהרו להכין חבילות ממתקים וציוד ללוחמי האש במטות הכיבוי השנים, ממלאים את החבילות בגרביים, וזלין, טיפות עיניים ועוגות שאפו האימהות. ראיתי מרכזי תרומה שקמו בחיפה וקלטו מצרכים וכלי בית שתרמו התושבים באזור, מתנדבי עמותות בעלי חיים שיצאו לנסות לעזור לחיות הבית וחיות הבר שנלכדו בלהבות, בעלי צימרים שהציעו לינה בחינם למשפחות המפונות, אזרחים שהגיעו למטה הכבאות וההצלה בחיפה עם ציוד ואוכל ללוחמים, קמפיינים לגיוס כספים לשיקום מוסדות שנשרפו כליל ומשפחות בכל רחבי הארץ שפתחו את ביתן וכיסן כדי לסייע לנפגעים.

  • מדוע מתוארת הערבות ההדדית בטור כ"האור שבתוך החושך"? על איזה חושך מדובר?
  • מדוע הערבות ההדדית מתגלה דווקא ברגעי משבר?
  • מתי הערבות ההדדית חשובה יותר – במשברים או בשגרה?
  • האם קיימת ערבות הדדית בכיתתנו?
  • מתי אתם מרגישים שקיימת ערבות הדדית בין תלמידי הכיתה?
  • איך אתם מציעים לחזק את הערבות ההדדית בכיתה?
משה ויהושע-חמה ולבנה
"פני משה כפני חמה ופני יהושע כפני לבנה" (בבא בתרא ע"ה א) מה היחס בין...
משה ויהושע-חמה ולבנה
" וַיְהִי אַחֲרֵי מוֹת מֹשֶׁה עֶבֶד יְהוָה וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל יְהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן מְשָׁרֵת מֹשֶׁה לֵאמֹר" (פסוק א)

"פני משה כפני חמה ופני יהושע כפני לבנה"

(בבא בתרא ע"ה א)

  • מה היחס בין משה ליהושע?
  • המדרש בחר בדימוי חמה ולבנה, כלומר – שמש וירח. מה המשמעות? יש יותר מהסבר אחד.
  • צפו בסרטון "עפים על הירח" בנושא מופעי הירח ואחר כך חישבו על כמה שיותר משמעויות לדימוי יהושע לירח ומשה לשמש.

קרדיט: עפים על הירח – מופעי ירח / מטח המרכז לטכנולוגיה חינוכית.

חזק ואמץ
תָּנוּ רַבָּנַן: אַרְבָּעָה צְרִיכִין חִזּוּק, וְאֵלּוּ הֵן: תּוֹרָה, וּמַעֲשִׂים טוֹבִים, תְּפִלָּה, וְדֶרֶךְ אֶרֶץ. תּוֹרָה וּמַעֲשִׂים...
חזק ואמץ
"רַק חֲזַק וֶאֱמַץ מְאֹד לִשְׁמֹר לַעֲשׂוֹת כְּכָל הַתּוֹרָה אֲשֶׁר צִוְּךָ מֹשֶׁה עַבְדִּי, אַל תָּסוּר מִמֶּנּוּ יָמִין וּשְׂמֹאול, לְמַעַן תַּשְׂכִּיל בְּכֹל אֲשֶׁר תֵּלֵךְ." (פסוק ז)

קרדיט: shutterstock.com

תָּנוּ רַבָּנַן: אַרְבָּעָה צְרִיכִין חִזּוּק, וְאֵלּוּ הֵן: תּוֹרָה, וּמַעֲשִׂים טוֹבִים, תְּפִלָּה, וְדֶרֶךְ אֶרֶץ. תּוֹרָה וּמַעֲשִׂים טוֹבִים, מִנַּיִן? — שֶׁנֶּאֱמַר: ״רַק חֲזַק וֶאֱמַץ מְאֹד לִשְׁמֹר וְלַעֲשׂוֹת כְּכׇל הַתּוֹרָה״. ״חֲזַק״ — בַּתּוֹרָה, ״וֶאֱמַץ״ — בְּמַעֲשִׂים טוֹבִים.

(תלמוד בבלי, מסכת ברכות, דף לב עמוד ב)

  • מדוע לימוד תורה ועשיית מעשים טובים דורשים הרבה כוח מהאדם? מה היא הנטייה הטבעית של האדם, על פי המדרש?
ומסרה ליהושע
משה קיבל תורה מסיני, ומסרה ליהושע, ויהושע לזקנים, וזקנים לנביאים, ונביאים מסרוה לאנשי כנסת הגדולה.(משנה,...
ומסרה ליהושע
"וַיְהִי אַחֲרֵי מוֹת מֹשֶׁה עֶבֶד ה', וַיֹּאמֶר ה' אֶל יְהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן מְשָׁרֵת מֹשֶׁה לֵאמֹר." (פסוק א)
משה קיבל תורה מסיני, ומסרה ליהושע, ויהושע לזקנים, וזקנים לנביאים, ונביאים מסרוה לאנשי כנסת הגדולה.
(משנה, מסכת אבות, פרק א משנה א)

כבר בתורה מוצג יהושע כתלמידו הנאמן של משה וכממשיך דרכו (שמות לג, יא). משמעותו של הפועל "מסר" כאן היא העברה של המסורת מדור לדור.

  • מה היה תפקידו של יהושע, לפי המשנה?
  • מה היו תפקידיו לפי הפרק?
חזק ואמץ
צפו  בקטע מתוך "חדשות התנך" (עד דקה 6:20). הביטוי "חזק ואמץ" מופיע בפרק כמה פעמים. המשמעות...
חזק ואמץ
"הֲלוֹא צִוִּיתִיךָ חֲזַק וֶאֱמָץ אַל-תַּעֲרֹץ וְאַל תֵּחָת כִּי עִמְּךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ בְּכֹל אֲשֶׁר תֵּלֵךְ." (פסוק ט)

צפו  בקטע מתוך "חדשות התנך" (עד דקה 6:20). הביטוי "חזק ואמץ" מופיע בפרק כמה פעמים. המשמעות שלו בפרק היא… תהיה חזק ואמיץ.

  • למה אומרים ליהושע כל כך הרבה פעמים "חזק ואמץ"?

קרדיט: חדשות התנ"ך: חזק ואמץ. ערוץ היוטיוב של חינוכית ראשונים בעולם

חזק ואמץ בשירה
הביטוי " חזק ואמץ" חדר לשפה העברית, כברכה למישהו לקראת מעשה. חלקכם ודאי מכירים את...
חזק ואמץ בשירה
"חֲזַק וֶאֱמָץ כִּי אַתָּה תַּנְחִיל אֶת-הָעָם הַזֶּה אֶת-הָאָרֶץ אֲשֶׁר-נִשְׁבַּעְתִּי לַאֲבוֹתָם לָתֵת לָהֶם." (פסוק ו)
מפגש הרחובות "חזק" ו"אמץ" בתל אביב – יפו.

מפגש הרחובות "חזק" ו"אמץ" בתל אביב – יפו.
צילום: Sharon G. at flickr, CC BY-NC-ND 2.0

הביטוי " חזק ואמץ" חדר לשפה העברית, כברכה למישהו לקראת מעשה.
חלקכם ודאי מכירים את ברכת תנועת הנוער הצופים "חזק ואמץ". היא לקוחה מכאן!

לדוגמא- בשיר של לוין קיפניס "חזק ואמץ"

  • מהו המעשה שהאנשים הולכים לקראתו?
  • מדוע הם צריכים את ברכת "חזק ואמץ"?
דוגמה נוספת

דוגמא נוספת- בשירו של ביאליק "על שילשים" (הכוונה- נכדים, דור שלישי) שכתב ביאליק לכבוד שנת ה- 25 לעיר תל אביב.

  • מהו המעשה שהאנשים הולכים לקראתו?
  • מדוע הם צריכים את ברכת "חזק ואמץ"?
    בהצלחה לכם בהמשך לימוד יהושע ו… חזק ואמץ!
דמותו של יהושע
דמותו של יהושע עוררה סקרנות ועניין בקרב אמנים. קראו את פרק א והתבוננו בדמות של...
דמותו של יהושע
" וַיְהִי אַחֲרֵי מוֹת מֹשֶׁה עֶבֶד יְהוָה וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל יְהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן מְשָׁרֵת מֹשֶׁה לֵאמֹר." (פסוק א)

בנג'מין ווסט, "יהושע חוצה את הירדן עם ארון הברית", 1800, שמן על עץ.

דמותו של יהושע על גבי צלחת אמייל, מאה 16.

הנביא יהושע, פרסקו מאסכולת הצייר גבריאלה דה פבריאנו;

יהושע מחדש את הברית עם ישראל.

דמותו של יהושע עוררה סקרנות ועניין בקרב אמנים.
קראו את פרק א והתבוננו בדמות של יהשוע, כפי שציירו אותה אומנים שונים, בתרבויות שונות ובתקופות שונות

  • אילו תכונות אופי באות לידי ביטוי בדמויות המאויירת?
  • האם הן דומות או שונות מהתיאור של יהושע בפרק א?
יהושע/ אפרים משה ליליאן
התבוננו באיור שלפניכם, שאִייר אפרים משה לִילְיֶין – אמן יהודי שפעל בראשית המאה ה-20 בישראל...
יהושע/ אפרים משה ליליאן
"וַיַּעֲנוּ אֶת יְהוֹשֻׁעַ לֵאמֹר כֹּל אֲשֶׁר צִוִּיתָנוּ נַעֲשֶׂה וְאֶל כָּל אֲשֶׁר תִּשְׁלָחֵנוּ נֵלֵךְ." (פסוק טז)
איור יהושע בן נון

אפרים משה ליליין, "יהושע בן נון", 1908. מתוך ויקישיתוף

התבוננו באיור שלפניכם, שאִייר אפרים משה לִילְיֶין – אמן יהודי שפעל בראשית המאה ה-20 בישראל ובגרמניה, היה ממייסדי בית הספר הגבוה לאמנות "בצלאל" בירושלים, וזכה לא אחת לכינוי "האמן הציוני הראשון".

שימו לב למבע של הדמות שבאיור, ללבוש וכן לחפצים המשלימים את הלבוש:

  • אֵילו תכונות אופי של יהושע באות לידי ביטוי באיור?
  • האם הדמות של יהושע באיור דומה למתואר בספר יהושע פרק א או שונה ממנו? במה?
אריק לביא שר יהושע
  קראו את המילים של השיר "יהושע"  שכתב אורי סלע ובמקביל האזינו לשיר בביצוע אריק...
אריק לביא שר יהושע
"וַיְצַו יְהוֹשֻׁעַ אֶת שֹׁטְרֵי הָעָם לֵאמֹר. " (פסוק י)

 

קראו את המילים של השיר "יהושע"  שכתב אורי סלע ובמקביל האזינו לשיר בביצוע אריק לביא.

למילות השיר

יהושע
אריק לביא
מילים: אורי סלע
לחן: יוחנן זראי

ויהי אחרי מות משה במדבר
ויקרא אלהים ליהושע ויאמר
קום עבור עם העם את הירדן
אל הארץ אשר אנכי נותן
כל מקום אשר תדרוך כף רגלכם
כאשר דברתי נתתיו לכם

חזק ואמץ ואל תחת
כי לך הארץ הזאת האחת

ויריחו סוגרת מפני בני ישראל
וישאו הכהנים את קרן היובל
והעם לסוב את החומה יוצאים
ובני ראובן וגד חלוצים
ויריע השופר תרועה גדולה
וחומת יריחו תחתיה נפלה

חזק ואמץ ואל תחת
כי לך הארץ הזאת האחת

ויקבצו מלכי האמורי ועמם
עם רב כחול אשר על שפת הים
ויבוא עליהם יהושע פתאום
ויאמר בגבעון לשמש דום
וירח עמד בעמק אילון
וינוסו מלכי לכיש ועגלון

חזק ואמץ ואל תחת
כי לך הארץ הזאת האחת

ויך יהושע את מלך דור
ואת מלך מקדה ואת מלך חצור
ואת מלך עדולם ואת מלך חברון
ואת מלך אכשף ואת מלך שומרון
ואת מלך חורמה ואת מלך ערד
כל המלכים שלושים ואחד

חזק ואמץ ואל תחת
כי לך הארץ הזאת האחת

קרדיט לסרטון: אריק לביא – "יהושע". מתוך האלבום: אריק לביא. מילים: אורי סלע. לחן: יוחנן זראי.  מתוך ערוץ יוטיוב של מוזיקה ישראלית

 

  • איזה מידע מיהושע פרק א מופיע גם בשיר?
  • אילו משימות ניצבות בפני יהושע על פי השיר?
  • כיצד תורם הלחן והקצב של השיר להביע את  המסר  של המילים?
הירדן
האם בקרתם בירדן בטיול? אילו נחלים המזינים את הירדן?מה כיוון זרימתו ? עם איזו מדינה...
הירדן
"וַיְצַו יְהוֹשֻׁעַ אֶת שֹׁטְרֵי הָעָם לֵאמֹר. עִבְרוּ בְּקֶרֶב הַמַּחֲנֶה וְצַוּוּ אֶת הָעָם לֵאמֹר הָכִינוּ לָכֶם צֵידָה כִּי בְּעוֹד שְׁלֹשֶׁת יָמִים אַתֶּם עֹבְרִים אֶת הַיַּרְדֵּן הַזֶּה לָבוֹא לָרֶשֶׁת אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֵיכֶם נֹתֵן לָכֶם לְרִשְׁתָּהּ" (פסוקים י-יא)

מפת מאויירת של הירדן. איור: אייל אילת.

מפת מאויירת של הירדן. איור: אייל אילת.

  • האם בקרתם בירדן בטיול?
  • אילו נחלים המזינים את הירדן?מה כיוון זרימתו ?
  • עם איזו מדינה ממזרח הוא משמש גבול כיום?

ניתן לתת את השאלות כעבודה עצמית קצרה: לכניסה לפעילות- לחצו על הקישור

 

גבולות הארץ
 מה הם גבולות הארץ המבוטחת ע"פ הפרק? ניתן להפנות את התלמידים לעבודה עצמית קצרה- לחצו...
גבולות הארץ
"כָּל-מָקוֹם אֲשֶׁר תִּדְרֹךְ כַּף-רַגְלְכֶם בּוֹ לָכֶם נְתַתִּיו כַּאֲשֶׁר דִּבַּרְתִּי אֶל-מֹשֶׁה. מֵהַמִּדְבָּר וְהַלְּבָנוֹן הַזֶּה וְעַד-הַנָּהָר הַגָּדוֹל נְהַר-פְּרָת כֹּל אֶרֶץ הַחִתִּים וְעַד-הַיָּם הַגָּדוֹל מְבוֹא הַשָּׁמֶשׁ יִהְיֶה גְּבוּלְכֶם". (פסוקים ג-ד)
מפת גבולות הארץ על פי ספר יהושע. איור מפה איל אילת.

מפת גבולות הארץ על פי ספר יהושע. איור מפה איל אילת.

  •  מה הם גבולות הארץ המבוטחת ע"פ הפרק?

ניתן להפנות את התלמידים לעבודה עצמית קצרה- לחצו על הקישור

יהושע א- יב כיבוש הארץ
צפו בסרטון קצר המתאר את הארועים המרכזיים בתחילת ספר יהושע: הכניסה לכנען, חצית הירדן, כיבוש יריחו...
יהושע א- יב כיבוש הארץ
"...וְעַתָּה קוּם עֲבֹר אֶת הַיַּרְדֵּן הַזֶּה אַתָּה וְכָל הָעָם הַזֶּה אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אָנֹכִי נֹתֵן לָהֶם לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל. " (פסוק ב)

  • צפו בסרטון קצר המתאר את הארועים המרכזיים בתחילת ספר יהושע: הכניסה לכנען, חצית הירדן, כיבוש יריחו והעי, הברית עם הגבעונים והמלחמה בדרום ובצפון.

קרדיט: 929 יהושע א-יב כיבוש הארץ.

מנהיג נולד
פרק א בספר יהושע – תקופה חדשה בפתח. זה עתה נפרדנו ממשה ולנעליו הגדולות, הגדולות מאוד,...
מנהיג נולד

פרק א בספר יהושע – תקופה חדשה בפתח.

זה עתה נפרדנו ממשה ולנעליו הגדולות, הגדולות מאוד, נכנס יהושע בן נון.

זוכרים אותו?

פגשנו אותו כבר.. .אחד משנים עשר המרגלים!

איך לדעתכם מרגיש יהושע?

נשמע די מלחיץ להחליף מנהיג כמו משה. כנראה שגם אלוהים חושב שיהושע חושש ולכן פותח בדברי חיזוק למנהיג החדש.

"כַּאֲשֶׁר הָיִיתִי עִם מֹשֶׁה אֶהְיֶה עִמָּךְ לֹא אַרְפְּךָ וְלֹא אֶעֶזְבֶךָּ.  חֲזַק וֶאֱמָץ כִּי אַתָּה תַּנְחִיל אֶת הָעָם הַזֶּה אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי לַאֲבוֹתָם לָתֵת לָהֶם"

גם חיזוק וגם תפקיד!

ומה הדרישה של ה' מיהושע?

"לֹא יָמוּשׁ סֵפֶר הַתּוֹרָה הַזֶּה מִפִּיךָ וְהָגִיתָ בּוֹ יוֹמָם וָלַיְלָה לְמַעַן תִּשְׁמֹר לַעֲשׂוֹת כְּכָל הַכָּתוּב בּוֹ כִּי אָז תַּצְלִיחַ אֶת דְּרָכֶךָ וְאָז תַּשְׂכִּיל" כלומר, לפי הפסוק, לשמור את התורה ולעשותה היא המפתח להצלחה.

וזהו. עוד שלושה ימים זה יקרה, 40 שנות נדודים עומדים להסתיים והקבוצה הראשונה תכנס לארץ.

ומי זו הקבוצה הראשונה הזו?

שוב זכרון מימי משה: ראובן, גד וחצי המנשה יצטרכו לקיים את חלקם בחוב ולהיות החלוצים, הראשונים, שנכנסים לארץ.

ואיך העם מקבל את המנהיג החדש?

"כֹּל אֲשֶׁר צִוִּיתָנוּ נַעֲשֶׂה וְאֶל כָּל אֲשֶׁר תִּשְׁלָחֵנוּ נֵלֵךְ".

רוצים לשמוע את הפרק בחדשות התנך? כנסו לסרטון

 

ספר חדש. פרק ראשון. מה הולך לקרות עכשיו? מוזמנים לנסות ולכתוב את ההמשך בעצמכם… לנחש מה יקרה בספר! בפרקים הבאים תגלו אם צדקתם!