סגור תצוגת כיתה
הפרק

שושלת קין

פסוקים טז-כו

שיעור שלישי מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

בכמה מילים

ביחידה זו נעקוב אחרי השושלת של קין ונבדוק אם יש מתאם בין התקדמות התרבות האנושית ובין ההתפתחות המוסרית.

הזמנה ללימוד

אפשרות ראשונה – תמונות:
נקרין לתלמידים תמונה של עיר ותמונה של כפר. קין הביא לעולם צורת יישוב חדשה. נבקש מהתלמידים להתבונן בתמונות ונשאל אותם:

  • מהן האסוציאציות העולות מכל תמונה.
  • כיצד כל צורת חיים יכולה להשפיע על אישיותו של האדם.

(העיר מזמנת אפשרות לאלמוניות ולניכור מול תחושת ההיכרות בכפר; קרבה לאדמה מול ריחוק ממנה. בעיר יש תחושת עוצמה ומוגנות, ריכוז גדול של בני אדם, תרבות פנאי ואפשרויות התקדמות, תחרותיות מול קצב חיים איטי ותפיסה מסורתית בכפר)

אפשרות שנייה – דיון:

  • אם נתרחק מעט מסיפורי המקרא, האם נוכל לקבוע שההתקדמות האנושית (היסטורית וטכנולוגית) מביאה גם התקדמות מוסרית?

הזמנה לקריאה

נקרא את פסוקים טז-כו ונדון בחידושי התרבות שמופיעים בפסוקים:

  • ציינו ונסו להסביר כל חידוש בתרבות האנושית המופיע בפרק. (הקמת עיר; מוזיקה; עיבוד ברזל ואולי נשק וכלי אדמה; נישואים של למך לשתי נשים; השירה הראשונה; רצח; קריאה בשם ה')
  • נסו לציין ליד כל חידוש באיזה אופן הוא יכול להיות גם חיובי וגם שלילי. (למשל: ברזל מאפשר הכנת כלים וגם גורם לשימוש בכוח אלים)

קריאה מעמיקה – דף עבודה:
בשיטת ג'יקסו נבחן אם האנושות מתפתחת בכיוון חיובי או שצל הרצח מעיב גם על הדורות הבאים אחרי קין:
נחלק את הכיתה לקבוצות בנות שלושה תלמידים. כל תלמיד בקבוצה יתעמק באחת היחידות של הפרק – המקצועות הראשונים , שירת למך, שת ואנוש (ראו דפי עבודה וגרסאות למורה גם בממערך השיעור). כל אחד ילמד את שאר התלמידים בקבוצתו את עיקרי הרעיונות שהגיע אליהם בלימוד. בסופו של דבר על הקבוצה להכריע אם בפסוקים אלה מתוארת התקדמות אנושית ואם יש לכך מחיר.

שימו לב דף העבודה "שירת למך" הוא מאתגר במיוחד, מומלץ לתת אותו לתלמידים חזקים או ללוות קבוצה מקרוב.

נסכם במליאה את עיקרי הדברים שלמדנו בקבוצות. נחלק לתלמידים את דף העבודה (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור), נקרא יחד את הפרשנויות לפרק ונבקש מהתלמידים לשתף איזו פרשנות לפרק נגעה בהם ביותר.

מבט לחיים

בפרק זה בא לידי ביטוי הקושי האמיתי בהתבגרות. עונש הסתר הפנים אומר שעל בני אדם לדבוק בסולם ערכים פנימי כי אין עין חיצונית שמולה הם נבדקים כל הזמן. 

  • מתי הרגשתם שפיתחתם מצפן פנימי חזק? 

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: במהלך הוראה זה ניסינו להתחקות אחרי ההתפתחות האנושית ולעמוד על המתח בין קדמה ובין הרפיון המוסרי.
מיומנויות: הכרת תקבולת, פענוח מדרשי שם, התמודדות עם פרשנות, עבודה בקבוצה.
מתודות: בשיעור זה עשינו וריאציה על לימוד בקבוצות – ג'קיסו-מצרף: כל תלמיד התמקד בקטע מסוים ויחד התלמידים בנו תמונה שלמה.

אפשר עוד...

פרשנויות:
להלן פרשנויות נוספות לפסוקים:

  • טליה הורביץ, שירת למך
    האם זו שירת התפארות של איש לפני נשיו – כדוגמת שירים מקבילים במסורת שבעל פה בקרב השבטים הנודדים? האם זו התנצלות בפני הנשים על רצח כפול של בני משפחה, או של איש ובנו, שאינם בני משפחה? ושמא של אויבים? הנועדה לאיים ברצח על נשים מתקוטטות ללא הרף? שמא נאמרה כתחינה של איש חלש, שאינו יכול להתמודד עם נשים חזקות ויריבות? האם מקצועות שהנחיל לבניו, או שהם עצמם המציאום, הולידוה? ואולי סיבתה נעוצה בפרישת הנשים מבעלן – בגלל אימת המבול? הביקש לנחמן, לפייסן, לשכנען, להתנצל בפניהן או לאיים עליהן? ומיהו למך: עז נפש? עלוב נפש? חסר מוסר, מנהיג דור המבול? ראש כנופיית פשע? האם היה חכם ואחראי – הן ביחס לבניו והן ביחס לנשיו ואשר על כן פנה אליהן בשירה, שתוכנה מוסרי-משפטי? ושמא ביכה אבדן 'צאצאים בכוח'? שמא לא הרג? ובעיקר: האם אפשר להבין את שירת למך במנותק מהפסוקים הקודמים לה, או שמא כל כולה תלוית הקשר?
  • ליאון קאס, ראשית חכמה: קריאה בספר בראשית עמוד 128
    "ויולד לחנוך את עירד" [שפירושו פליט] "ועירד ילד את מחויאל" [שפירושו "מורה האל" או "חוזה האל] "ומחייאל ילד את מתושאל" [שפירושו "איש שהוא משל האל"] "ומתושאל ילד את למך" [המשמעות אינה ברורה].
  • ליאון קאס, ראשית חכמה: קריאה בספר בראשית, עמוד 135
    דומה כי מישהו גילה שלא בחומר – אף לא במעמד או בקניין – יכול אדם לקוות למצוא את מקומו הראוי ביחס לאלוהים. נראה שמישהו גילה כי – יותר מן האמנויות והמדעים, הכוח והשגשוג – חיי אנוש ויחסי אנוש הוגנים דורשים אוריינטציה של יראה וקשב כלפי האלוהים. גם הקורא המתורבת והמתוחכם החי במאה העשרים ואחת אינו יכול לפטור הגיגים אלו בלא כלום. עתה, מיוסרים מן הסיפור העמוק הזה המשקף את מחשכי נפשנו וחושף את מקורותיה האפלים והאלימים של העיר האנושית, אנו מוכנים להמשיך בקריאתנו ולקבל הדרכה נוספת.
העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
עיר וכפר
עיר וכפר

By obrenoviceva .shutterstock.com

By Dmitrii Sakharov .shutterstock.com

דפי עבודה והעשרה לשיעור
מה בדיוק אמר קין להבל?
המדרש הבא, בשונה מהפרק, מחפש את הסיבה לרצח. לפי המדרש יש שלוש אפשרויות לשיחה שהתנהלה...
מה בדיוק אמר קין להבל?
"וַיֹּאמֶר קַיִן אֶל הֶבֶל אָחִיו וַיְהִי בִּהְיוֹתָם בַּשָּׂדֶה..." (פסוק ח)

המדרש הבא, בשונה מהפרק, מחפש את הסיבה לרצח. לפי המדרש יש שלוש אפשרויות לשיחה שהתנהלה בין קין להבל. שיחות אלו עוסקות בסיבות שמביאות עד היום למאבקים ולמלחמות בעולם: אדמה, דת ונשים.

לקריאת המדרש

ויֹּאמֶר קַיִן אֶל הֶבֶל אָחִיו" (בראשית ד, ח)
אמרו: 'בואו ונחלוק את העולם'.
אחד נטל הקרקעות ואחד נטל את המטלטלין.
דין אמר, אחד אמר: הארץ עליה אתה עומד שלי היא!
ואחד אמר: בגדיך שאתה לובש שלי הם!
זֶה אוֹמֵר: חֲלֹץ!
זֶה אוֹמֵר: פְּרַח!
מִתּוֹךְ כָּךְ – "וַיָּקָם קַיִן אֶל הֶבֶל אָחִיו" (שם)

רבי יהושע דסכנין בשם רבי לוי אמר:
זה אומר: בתחומי בית המקדש נבנה!
וזה אומר: בתחומי בית המקדש נבנה!
שנאמר "ויהי בהיותם בשדה", ואין שדה אלא בית המקדש.
כפי שנאמר (מיכה ג): ציון שדה תחרש.
ומתוך כך (בראשית ד): ויקם קין אל הבל אחיו וגו'.

יהודה בר אמי אמר: על חוה הראשונה היו מדיינין.
אמר רבי איבו: חוה הראשונה חזרה לעפרה.
ועל מה היו מדיינין?
אמר רבי הונא: תאומה יתירה נולדה עם הבל.
זה אומר: אני נוטלה, שאני בכור.
וזה אומר: אני נוטלה, שנולדה עמי.
ומִתּוֹךְ כָּךְ – "וַיָּקָם קַיִן אֶל הֶבֶל אָחִיו" (שם)

עיבוד לבראשית רבה, פרשה כב, סימן ז

במדרש זה מוצגים למעשה שלושה אבות-טיפוס למריבות ולמלחמות בתולדות האנושות.

  • מהן שלוש הסיבות המוצגות? הציגו דוגמה אקטואלית לכל אחת מהן.

קרדיט: קין והבל – על מה יכול אדם להרוג אדם אחר?/תרבות ישראל, 2014

כָּל הַמְּאַבֵּד נֶפֶשׁ אַחַת
שֶׁכֵּן מָצִינוּ בְקַיִן, שֶׁנֶּאֱמַר: "קוֹל דְּמֵי אָחִיךָ צֹעֲקִים אֵלַי מִן הָאֲדָמָה" (בראשית ד', י), אֵינוֹ...
כָּל הַמְּאַבֵּד נֶפֶשׁ אַחַת
"קוֹל דְּמֵי אָחִיךָ צֹעֲקִים אֵלַי מִן הָאֲדָמָה." (פסוק ט)
Weredragon/shutterstock.com

Weredragon/shutterstock.com

שֶׁכֵּן מָצִינוּ בְקַיִן, שֶׁנֶּאֱמַר: "קוֹל דְּמֵי אָחִיךָ צֹעֲקִים אֵלַי מִן הָאֲדָמָה" (בראשית ד', י),
אֵינוֹ אוֹמֵר קוֹל דַּם אָחִיךָ אֶלָּא "דְּמֵי אָחִיךָ",
דָּמוֹ וְדַם זַרְעִיּוֹתָיו.
דָּבָר אַחֵר, "דְּמֵי אָחִיךָ", שֶהָיָה דָּמוֹ מֻשְלָךְ עַל הָעֵצִים וְעַל הָאֲבָנִים.
לְפִיכָךְ נִבְרָא אָדָם יְחִידִי בָּעוֹלָם,
לְלַמֶּדְךָ, שֶׁכָּל הַמְּאַבֵּד נֶפֶשׁ אַחַת,
מַעֲלִים עָלָיו הַכָּתוּב כְּאִלּוּ אִבֵּד עוֹלָם מָלֵא.
וְכָל הַמְּקַיֵּם נֶפֶשׁ אַחַת, מַעֲלִים עָלָיו כְּאִלּוּ קִיֵּם עוֹלָם מָלֵא.

(משנה, מסכת סנהדרין, פרק ד משנה ה)

  • בחרו מילה או ביטוי במדרש שמעניינים אתכם במיוחד. הסבירו את בחירתכם.
שומר אחי אנוכי!
"וַיֹּאמֶר ה' אֶל קַיִן אֵי הֶבֶל אָחִיךָ" (פסוק ט). שוב אלוהים שואל את קין שאלה...
שומר אחי אנוכי!
"הֲשֹׁמֵר אָחִי אָנֹכִי" (פסוק ט)

באדיבות ארגון השומר החדש

"וַיֹּאמֶר ה' אֶל קַיִן אֵי הֶבֶל אָחִיךָ" (פסוק ט). שוב אלוהים שואל את קין שאלה (להזכירכם – כך גם עשה עם אדם: "אַיֶּכָּה").

להמשך קריאה

האם זו שאלה או הזמנה לווידוי?
קין משיב בשקר גס: "וַיֹּאמֶר לֹא יָדַעְתִּי", ועונה בשאלה: "הֲשֹׁמֵר אָחִי אָנֹכִי"?!
הדי שאלתו נשמעים עד היום, ומבטאים התכחשות של האדם לאחריותו.

  • הציגו מקרה אקטואלי של אי קבלת אחריות.
גלוי פָּנִים
"וְאֶל קַיִן וְאֶל מִנְחָתוֹ לֹא שָׁעָה, וַיִּחַר לְקַיִן מְאֹד וַיִּפְּלוּ פָּנָיו" (בראשית ד, ה). פני...
גלוי פָּנִים
"...לָ֖מָּה נָפְל֥וּ פָנֶֽיךָ" (פסוק ו)

Pretty Vectors/shutterstock.com

"וְאֶל קַיִן וְאֶל מִנְחָתוֹ לֹא שָׁעָה, וַיִּחַר לְקַיִן מְאֹד וַיִּפְּלוּ פָּנָיו" (בראשית ד, ה).

להמשך קריאה

פני האדם וההבעות שלו חושפות לרוב את תחושותיו הפנימיות. בפרק ד קין לא מצליח להסתיר את כעסו ואת תחושת הדחייה שחווה. על פי הכתוב מנחתו נדחתה, אך קין חש שהוא עצמו נדחה, ופניו העידו על כך.

  • למה לדעתכם אלוהים שואל את קין: "לָמָּה נָפְלוּ פָנֶיךָ"? הרי ברור מן הכתוב שקין נדחה על ידו, ואך טבעי שפניו קדרו.
כתוב בעיפרון
השיר :כתוב בעיפרון בקרון החתום" קושר בין הפרק לבין השואה. כָּתוּב בְּעִפָּרוֹן בַּקָּרוֹן הֶחָתוּם /...
כתוב בעיפרון
"וְהָאָדָם יָדַע אֶת חַוָּה אִשְׁתּוֹ וַתַּהַר וַתֵּלֶד אֶת קַיִן... וַתֹּסֶף לָלֶדֶת אֶת אָחִיו אֶת הָבֶל." (פסוקים א-ב)

xpixel/shutterstock.com

השיר :כתוב בעיפרון בקרון החתום" קושר בין הפרק לבין השואה.

כָּתוּב בְּעִפָּרוֹן בַּקָּרוֹן הֶחָתוּם / דן פגיס

כָּאן בַּמִּשְׁלוֹחַ הַזֶּה
אֲנִי חַוָּה
עִם הֶבֶל בְּנִי
אִם תִּרְאוּ אֶת בְּנִי הַגָּדוֹל
קַיִן בֶּן אָדָם
תַּגִּידוּ לוֹ שֶׁאֲנִי

© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם

  • איזו מילה בשיר רומזת לקשר בין השואה והפרק?
  • מדוע דן פגיס קושר בין השניים מלכתחילה?
  • הסיום – מדוע לדעתכם בחר המשורר לכתוב שיר עם סיום כל כך מפתיע?
    האם הסיום הוא קטוע? או האם הוא דווקא מסמל מעגליות- פעולה נוראית שחוזרת ומתקיימת
פוטו רצח
בתצלום – סצנה מבוימת של אלימות ברחוב. אדם מניף את ידו כדי לפגוע באדם אחר,...
פוטו רצח
"...וַיָּקָם קַיִן אֶל הֶבֶל אָחִיו..." (פסוק ח)

קין והבל. צילום: עדי נס.

בתצלום – סצנה מבוימת של אלימות ברחוב. אדם מניף את ידו כדי לפגוע באדם אחר, השרוע על הקרקע ומנסה להגן על פניו בידיו.

להמשך קריאה

כותרת היצירה מחזירה אותנו אל מעשה האלימות הראשון, רצח הבל על ידי קין. עוד לפני מעשה הרצח, בדבריו של האל לקין, נאמר שיצר האדם רע מטבעו והצורך לחטוא הוא חלק ממנו. על האדם לשלוט ביצר זה: "לַפֶּתַח חַטָּאת רֹבֵץ, וְאֵלֶיךָ תְּשׁוּקָתוֹ וְאַתָּה תִּמְשָׁל בּוֹ" (בראשית ד, ז).
רצח הבל על ידי קין הוא דוגמה ראשונה ליצר הרע של האדם, דוגמה לאלימות שאליה אנו חשופים באופן יום-יומי ברחוב, בבית הספר, במקומות הבילוי ובאמצעות כלי התקשורת.

תצלום זה הוא חלק מסדרת התצלומים "סיפורי התנ"ך" של האומן עדי נס. התצלומים קרויים על שם דמויות מקראיות, אך למעשה גיבוריהם מציגים דמויות מהחברה הישראלית בתקופתנו. היצירה עוסקת ברצח הבל על ידי קין,הרצח הראשון בהיסטוריה האנושית על פי המקרא.

קרדיט: המידע המלווה את התמונה נכתב על ידי ענת בסר, מטח

  • האם נוכל לקבוע בוודאות מיהו קין ומיהו הבל בתצלום? נמקו.
איש אדמה
המילה "אדמה" חוזרת בפרק שש פעמים. בהתחלה קין מתואר כעובד אדמה, הוא מביא מפירות האדמה...
איש אדמה
"...אָרוּר אָתָּה מִן הָאֲדָמָה..." (פסוק יא)

red-feniksl/shutterstock.com

המילה "אדמה" חוזרת בפרק שש פעמים.

להמשך קריאה

בהתחלה קין מתואר כעובד אדמה, הוא מביא מפירות האדמה מנחה לה'. בהמשך קול דמי אחיו צועקים ממנה. האדמה חדלה להיות מקור חייו והופכת למקור סבלו: "וַיֹּאמֶר קַיִן אֶל ה' גָּדוֹל עֲוֹנִי מִנְּשׂוֹא".
היכן יוכל קין למצוא מנוח? לא מתחת לפני האדמה ולא על פני האדמה.

  • עונשו של קין הוא: "נָע וָנָד תִּהְיֶה בָאָרֶץ". למה לדעתכם נבחר דווקא עונש זה?
העיר הראשונה בעולם
לפי הפרק, קין קולל להיות נע ונד, האדמה כבר לא מספקת לו ביטחון. בכל זאת,...
העיר הראשונה בעולם
"...וַיְהִי בֹּנֶה עִיר..." (פסוק יז)

לפי הפרק, קין קולל להיות נע ונד, האדמה כבר לא מספקת לו ביטחון. בכל זאת, הוא פונה לבניית יישוב קבע – העיר הראשונה.

להמשך קריאה

היכן ומתי קמו יישובי הקבע הראשונים?
על פי המקובל, לפני כ-000,‏10 שנה, בתקופה המכונה "התקופה הנֵאוֹלִיתִית", החלה המהפכה החקלאית הראשונה, שהתרחשה בכמה מוקדים במקביל. בד בבד עם המעבר ליישובי קבע ועם התחלת ייצור המזון, החלו להתפתח אמצעי הייצור הראשונים והחלו להיווצר עודפי מזון – הן לשימוש בעונות שבהן לא היה אפשר לעבד את השדות הן לצורך סחר החליפין.
ההתיישבות החקלאית שינתה את פני האנושות. לא עוד הישרדות באמצעות צַיִד וליקוט, אלא באמצעות שימוש בתבונה האנושית.

  • לפי הבנתכם, האם בניית העיר על ידי קין מלמדת על התפתחות של האנושות או על התדרדרות? (רמז: בראשית יא)

קרדיט: והארץ הייתה תוהו ובוהו-תולדות ארץ ישראל פרק 1: שחר האדם/כאן 11 – תאגיד השידור הישראלי, 2016

רועים VS חקלאים
  "החברה האנושית בימי קדם התפצלה בין עמים או שבטים מיושבים המעבדים את אדמתם, לבין...
רועים VS חקלאים
"...וַיְהִי בִּהְיוֹתָם בַּשָּׂדֶה..." (פסוק ח)

סצינות חקלאיות של דיש, תבואה, קציר עם מגל, חפירה, חיתוך עצים וחריש, מקברו של Nakht, שושלת תיבס. מתוך ויקישיתוף

רועה צאן בדואי, ב"גבעת רוחמה", בנגב הצפוני, 199. צילום: יעל אילן, לע"מ

 

"החברה האנושית בימי קדם התפצלה בין עמים או שבטים מיושבים המעבדים את אדמתם, לבין עמים או שבטים נודדים, המתפרנסים מרעיית צאן. בין אלו לאלו שרר מתח מתמיד, אשר נבע מניגוד אינטרסים, אך גם מן הניגוד המנטלי בין שתי צורות החיים. כל הניגודים הללו, באורחות החיים, בתרבות החברתית ובאינטרסים הכלכליים, התמצו כבר בפיצול שבין שני האחים הראשונים קין והבל."

הרב אלחנן סמט, "פרשת בראשית – `וישע… לא שעה` מדוע?" © כל הזכויות שמורות לישיבת הר עציון 2018-1997.

  • חִזרו אל פסוק ח, בשטחו של מי מהבנים התרחש הרצח?
אות קין - אות קלון?
  אות קין נתפס כאות קלון – דבר מביש המטיל כתם כבד על האדם שהיה...
אות קין - אות קלון?
...וַיָּשֶׂם ה' לְקַיִן אוֹת לְבִלְתִּי הַכּוֹת אֹתוֹ כָּל מֹצְאוֹ." (פסוק טו)

red-feniksl/shutterstock.com

ויליאם בלייק, אדם וחוה מוצאים את גופת הבל, 1826, דיו, טמפרה וזהב על עץ מהגוני. מאוסף מוזיאון טייט בריטניה, מתוך ויקישיתוף.

 

אות קין נתפס כאות קלון – דבר מביש המטיל כתם כבד על האדם שהיה מעורב בו.

להמשך קריאה

מעניין לראות שבפרק, מטרת האות היא דווקא להגן על קין מפני המבקשים להמיתו: "וַיָּשֶׂם ה' לְקַיִן אוֹת לְבִלְתִּי הַכּוֹת אֹתוֹ כָּל מֹצְאוֹ" (פסוק טו).

  • האם "אות קין" צריך לדבוק באדם למשך כל חייו או רק לתקופה מוגבלת?
איך ממשיכים הלאה אחרי עלבון קשה?
את מי אתם אוהבים יותר, את קין או את הבל? מה דעתכם, האם זה סיפור...
איך ממשיכים הלאה אחרי עלבון קשה?
"וְאֶל קַיִן וְאֶל מִנְחָתוֹ לֹא שָׁעָה וַיִּחַר לְקַיִן מְאֹד וַיִּפְּלוּ פָּנָיו." (פסוק ה)

  • את מי אתם אוהבים יותר, את קין או את הבל?
  • מה דעתכם, האם זה סיפור על התעללות הורית או על העמדה בניסיון?

קרדיט: סימנים – בראשית ד/ 929 תנך ביחד, 2014