הסולם שיעקב רואה בחלומו מחבר בין שמיים וארץ ומזכיר את מגדל בבל, שבני האדם רצו לבנותו כך שראשו יגיע לשמיים.
לחבר בין שמיים וארץ
"...מַה נּוֹרָא הַמָּקוֹם הַזֶּה, אֵין זֶה כִּי אִם בֵּית אֱלֹהִים וְזֶה שַׁעַר הַשָּׁמָיִם. וַיַּשְׁכֵּם יַעֲקֹב בַּבֹּקֶר וַיִּקַּח אֶת הָאֶבֶן אֲשֶׁר שָׂם מְרַאֲשֹׁתָיו וַיָּשֶׂם אֹתָהּ מַצֵּבָה, וַיִּצֹק שֶׁמֶן עַל רֹאשָׁהּ." (פסוקים יז-יח)
להמשך קריאה
חוקרים רבים מציעים כי מגדל בבל הוא למעשה מעין זיגוראת, והשערה דומה עולה בנוגע לסולם יעקב. האם יעקב חלם בעצם על זיגוראת? הייתכן שיש הקבלה בינו לבין בוני מגדל בבל?
חוקר המקרא יאיר זקוביץ מצביע על נקודות דמיון רבות בין שני הסיפורים, אך מראה כי הדמיון הרב נועד דווקא לחדד את השוני בין יעקב ובין בוני המגדל. לדבריו, המפתח להבנת השוני נעוץ בביטוי "שער השמיים":
משמעות השם "בבל" על פי הבבלים הייתה "שער האל" (bab-ili) או "שער האלים" (bab-ilani), כלומר שער השמיים. לאחר שיעקב מתעורר הוא מתאר את המקום שראה בחלומו כ"שער השמיים". על סמך הדמיון הזה, זקוביץ טוען שיש בסיפור זה הד לפולמוס (ויכוח) בנוגע לתפיסה שבבל היא "שער השמיים". כך הסיפור המקראי מעביר את המסר כי "שער השמיים" הוא בבית אל, בארץ ישראל ולא בבבל.
- מקובל לטעון כי סיפור מגדל בבל הוא סיפור על גאוותנותו של האדם המנסה לכבוש את מקום האל. חשבו על תגובתו של יעקב כאשר התעורר, וכיצד ההשוואה לבוני מגדל בבל מאירה את דמותו?