האדם נברא שלם
"זֹאת בְּרִיתִי אֲשֶׁר תִּשְׁמְרוּ בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם וּבֵין זַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ הִמּוֹל לָכֶם כָּל זָכָר". (פסוק י)

עוגות. Irina P. Photographer/shutterstock.com

עובר. Mopic/shutterstock.com

וַדַאי חֲשַׁבְתֶם לְעַצְמְכֶם: אִם אֱלוֹהִים בָּרָא אֶת בְּנֵי הָאָדָם וְרָצָה שֶׁהַם יִהְיוּ נִימוֹלִים – מַדוּעַ הוּא לֹא בָּרָא אוֹתָם נִימוֹלִים? לָמָה צָרִיךְ לַעֲבוֹר אֶת הַטֶקֶס שֶׁל בְּרִית הַמִילָה?

גַם חֲכָמִים שָׁאֲלוּ אֶת עַצְמָם אֶת אוֹתָה שְׁאֵלָה וְדָרְשׁוּ אֶת הַמִדְרָשׁ הַזֶה.

לקריאת המדרש

מַעֲשֶׂה בְּרַבִּי עֲקִיבָא, שֶׁהָיָה מְשׂוֹחֵחַ עִם אָדָם רָשָׁע אֶחָד עַל הָעוֹלָם, וְהִתְוַוכְּחוּ בֵּינֵיהֶם עַל הָעוֹלָם – מָה יָפָה יוֹתֵר: יְצִירוֹת הָאָדָם אוֹ בְּרִיאַת הָאֵל?

בְּמַהֲלַךְ הַוִויכּוּחַ שָׁאַל הָרָשָׁע: וְלָמָה אַתֶם מָלִים אֶת עַצְמְכֶם? (שֶׁהֲרֵי הָאָדָם נִבְרָא עִם עוֹרְלָה, וּבְנֵי הָאָדָם מְשַׁנִים אֶת הַבְּרִיאָה).

עָנָה לוֹ רַבִּי עֲקִיבָא בְּדֶרֶךְ הַמָשָׁל: הִנֵה, רְאֵה אֶת הַלַחְמָנִיוֹת וְאֶת הָעוּגוֹת לְעוּמַת הַחִיטָה. מָה יָפֶה וְנָאֶה יוֹתֵר? (כְּלוֹמַר, הוּא נִיסָה לְהַרְאוֹת שֶׁזֶה בְּסֵדֶר לְשַׁנוֹת וּלְעַבֵּד אֶת מָה שֶׁהָאֵל בָּרָא).

הִקְשָׁה אוֹתוֹ רָשָׁע וְשָׁאַל: אֲבָל אִם הָיָה אֱלוֹהִים רוֹצֶה שֶׁתִהְיוּ נִימוֹלִים, מַדוּעַ לֹא בָּרָא אֶת הָאָדָם כְּבָר נִימוֹל?

עָנָה לוֹ רַבִּי עֲקִיבָא שְׁתֵי תְשׁוּבוֹת: 1. וּמָה לְגַבֵּי חֶבֶל הַטַבּוּר? הָאָדָם יוֹצֵא מִבֶּטֶן אִמוֹ עִם חֶבֶל הַטַבּוּר, וְצָרִיךְ לַחֲתוֹך אוֹתוֹ (כְּלוֹמַר, זֶה בְּסֵדֶר שֶׁצָרִיךְ לְשַׁנוֹת אֶת הַבְּרִיאָה); 2. מַטְרַת הַמִצְווֹת הִיא לִגְרוֹם לַאֲנָשִׁים לְהִצְטָרֵף מֵרְצוֹנָם, דֶרֶךְ הַמַעֲשִׂים, לְעַם יִשְׂרָאֵל. (על פי מדרש תנחומא, פרשת תזריע סימן ה)

  • אֵיךְ הַדוּגְמָה שֶׁל הַלַחְמָנִיוֹת וְהָעוּגוֹת מַסְבִּירָה אֶת הַיַחַס בֵּין אָדָם נִימוֹל לְאָדָם שֶׁלֹא נִימוֹל?