בפרק יג איוב מגיב בפעם הראשונה לטענות שלושת הרעים. ביחידה זו נעמיק בהבנת עמדתו של איוב כלפי רעיו וכלפי אלוהים, וברעיון שהספר כולו הוא מבחן של הצדק האלוהי.
(פסוק טו)
האם איוב עובד את אלוהים מאהבה גדולה או מפחד גדול?
חכמים ניסו לענות על שאלה זו, וכשהגיעו לפרק יג התגלעה ביניהם מחלוקת.
דרש רבי יהושע בן הורקנוס: לא עבד איוב את הקדוש ברוך הוא אלא מאהבה, שנאמר: "הֵן יִקְטְלֵנִי, לא (לוֹ) אֲיַחֵל" (יג, טו). כלומר – אפילו אם יהרגני, אני עדיין מייחל ומצפה לו.
ועדיין הדבר לא מוחלט אם יש לקרוא "לוֹ אֲיַחֵל" או "לא אֲיַחֵל".
תלמוד לומר (יש לומר): "עַד אֶגְוָע לֹא אָסִיר תֻּמָּתִי מִמֶּנִּי" (כז, ה), כלומר – עד מותי אשאר שלם עם ה', מלמד שמאהבה עשה.
ואילו רבן יוחנן בן זכאי היה דורש כל ימיו שלא עבד איוב את המקום אלא מיראה, שנאמר: "וְהָיָה הָאִישׁ הַהוּא תָּם וְיָשָׁר וִירֵא אֱלֹהִים וְסָר מֵרָע" (א, א).
(עיבוד. על פי: משנה, מסכת סוטה, משנה ה פרק ה)
- החכמים מתווכחים מה הניע את איוב לפעול כפי שפעל. מי החכם שחושב שאיוב פעל מתוך פחד מה', ומי החכם שחושב שאיוב פעל מאהבת ה'?
- האם משנה מה היו מניעיו של איוב – יראה או אהבה? האם המניעים של האדם חשובים או שרק הפעולות שלו חשובות?
(פסוק יד)
איוב מוכן "לשים את נפשו בכפו" – לסכן את חייו – בשביל להתעמת עם אלוהים ולהגן על האמת שלו. זאת בניגוד לרעיו, המעדיפים להצדיק את האל ולנהוג כלפיו בחנופה.
"שם את נפשו בכפו" – ביטוי ציורי המתאר אדם שכביכול מוציא את הנפש ממקומה הנסתר, המוגן, ומסכן אותה על ידי כך שהוא מניח אותה על כף ידו. זו פעולה המסכנת את חייו של האדם.
מעניין לציין כי במקרא המילה "נפש" מייצגת גם את הגוף הגשמי.
איוב מוכן להתעמת עם האל בנוגע לאמת שלו, ובכך הוא מסכן את חייו.
- האם אתם מכירים אנשים ש"שמו נפשם בכפם" למען האמת שלהם?
- מה לדעתכם גורם לאדם "לשים את נפשו בכפו"?
(פסוק כז)
איוב טוען שה' הפך אותו לאויבו. ה' רודף אותו, גוזר עליו גזר דין מר וקשה ואף שם את רגליו בסד של אסירים – לוח עץ גדול ובו חריצים לרגליים.
סד הרגליים הוא דימוי לכך שה' מגביל את איוב, מונע ממנו ללכת, אינו משחרר אותו מכבליו.
הצירוף "נתון בסד" מבטא תחושה של אדם שמשהו מגביל אותו ומצר את צעדיו.
- לפי הציטוט – מה הוא הסד של העיתונאי?
"העיתונאי נדרש, דרך קבע, להתמודד עם משימות של איסוף מידע וכתיבתו כשהוא נתון בסד של לוח זמנים וכאשר אימת "שעת האפס" מרחפת מעל."
(פסוק יג)
איליה רפין, בן המאה ה-19, היה אומן רוסי ממוצא אוקראיני שנודע בסגנונו הריאליסטי. יצירותיו עסקו פעמים רבות בקונפליקטים דרמטיים מיתולוגיים, אך גם בחייהם של פשוטי העם – האיכרים והפועלים, והיו פרי של מחקר מדוקדק וגרסאות רבות.
בציור זה מופיעים איוב, רעיו ואשתו. הציור ריאליסטי ומפורט עד לפרטי פרטים – דוגמאות הבד, התכשיטים הנוצצים, העשב היבש. באופק הצבעים רכים ופסטליים והאור עולה, אך במוקד ההתרחשות – ההצללה, הבעות הפנים ותנוחות הגוף מעידות על אווירת נכאים מתוחה וטעונה. איש אינו מביט ברעהו, כל אחד שקוע במחשבותיו.
- מה הדינמיקה בין איוב לרעיו כפי שבא לידי ביטוי בציור? האם זו הדינמיקה העולה מתוך הפרק?
(פסוק כב)
איוב מתוסכל. הוא יודע שהוא חף מכל חטא, והוא מוכן להתעמת עם ה' ולהוכיח את צדקתו. "וּקְרָא וְאָנֹכִי אֶעֱנֶה, אוֹ אֲדַבֵּר וַהֲשִׁיבֵנִי", הוא פונה לאל ואומר – ענה לי, כדי שנוכל לקיים דיאלוג.
אייכה / מילים ולחן: שולי רנד
ריבונו של עולם אם נדבר גלויות,
לפעמים אין לי כוח בעולמך להיות,
אנה מפניך אסתתר?
מה אטען, מה אצטדק, מה אדבר?
חנון ורחום הן לפניך גלוי,
כאן יהודי שעל חוט השערה הוא תלוי,
נלחם בעצבות, בייאוש המכרסם כתולעת,
השמחה נסתלקה ממני וגם הדעת.
קולות מהעבר לוחשים לי לעצור,
אבל אני מוסיף בחושך לחתור,
ושואל ומבקש,
איה, איה, אייכה?
אותו זקן וכסיל שולח בי חיצים,
אני הולך וכושל, הוא הולך ומעצים.
נשמה קדושה, אל נא תבכי שבורת כנף,
הן תעידי עליי כמה הייתי נכסף,
כשסודות מהעבר פקדו עליי לעצור,
אבל אני מוסיף בחושך לחתור,
ושואל ומבקש,
איה, איה, אייכה?
בסופו של יום הן אפלט אל החוף,
האדמה הרחומה אותי אליה תאסוף,
ואז אצעק ואצטדק ואספר
איך בחושך הזה הייתי חותר,
ושואל ומבקש וכוסף,
איה, איה, אייכה?
© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם.
- מה הן החוויות והתחושות העולות ממילות השיר?
- האם לדעתכם איוב של פרק יג היה מזדהה עם השיר הזה? האם היה משנה משהו בשיר או מוסיף עליו?
- להרחבה – קראו על הרקע הביוגרפי של שולי רנד. היכן ניתן לראות את סיפורו האישי של שולי רנד במילות השיר?
קרדיט: שולי רנד / אייכה, גלגלצ הערוץ הרשמי, 2019
(פסוק ד)
משמעות המילה "טָפַל" – הדביק, מרח, טָח. באמצעות צירוף הזה רומז איוב כי רעיו הם כבנאים רמאים, שמטייחים את קירות הבית בטיח פגום או שמטייחים את הקירות הסדוקים בטיח, כדי שלא ייראו הסדקים בבית. במעשים אלה הם גורמים להתמוטטות הבית מבלי שניתן יהיה להבחין בסימני אזהרה מוקדמים.
פרשנות אחרת לצירוף – רעיו הם כרופאים רמאים, המורחים על הפצעים משחות מזויפות.
מבוסס על: גרשון גליל (עורך ומרכז), עולם התנ"ך – איוב, 2002, עמ' 88, הוצאת דברי הימים. © הזכויות בעולם התנ"ך שמורות ליהודה עתי.
- על פי המטאפורה שבה השתמש, במה האשים איוב את רעיו?
- בדקו את ההקשר של הביטוי בתוך הפסוק. איזו מבין שתי הפרשנויות טובה יותר בעיניכם?
(פסוק כח)
איוב מדבר על גורלו של האדם. עש הוא חרק הניזון מבדים, וייתכן כי המילה "רקב" מקבילה למילה "עש" שבצלע השנייה של הפסוק ומשמעותה – תולעת הגורמת לריקבון. איוב מדמה את האדם לבגד שנרקב ונאכל על ידי חרקים.
האריגים העשויים חומרים אורגנים כמו צמר, פשתן, משי וכותנה, אינם ממצא שכיח בחפירה הארכאולוגית. כפי שאיוב מתאר, הבגד על פי רוב נאכל על ידי מזיקים שונים, מתפורר ונעלם בפרק זמן קצר בתנאי האקלים הים-תיכוני של ארץ ישראל.
המצב שונה לחלוטין באזור מדבר יהודה והנגב. בזכות תנאי יובש קיצוניים נמצאו פיסות אריג שהצליחו להשתמר אלפי שנים, ומאפשרים לנו הצצה נדירה לעולם הלבוש בעת העתיקה.
בתקופת המקרא שימש הבגד גם כפריט שהעיד על מעמדו החברתי והכלכלי של הלובש, ועל כן הושקע מאמץ ניכר בהכנתו. הכנת בגד כללה: עיבוד חומר הגלם, צביעה, טווייה ואריגה.
בשונה מהיום, בגד שהתבלה ונקרע לא נזרק, אלא נעשו בו תיקונים ונתפרו עליו טלאים כדי לחזור ולהשתמש בו. לאחר שיצא מכלל שימוש, נגזר הבגד לפיסות קטנות ונעשו בו שימושים נוספים – מטליות, תחבושת ועוד.
(עיבוד. מבוסס על נעמה סוקניק, אופנה בעת העתיקה, אתר 929)
- על פי הדימויים שבהם הוא משתמש, מה חושב איוב על גורלו של האדם בעולם?
- אילו הייתם צריכים להשתמש בדימוי כדי לתאר את חווית קיומו של האדם בעולם – מה היה הדימוי שבו הייתם בוחרים?
(פסוק טו)
שלושה ספרים נכללים בספרות החוכמה המקראית – איוב, קהלת ומשלי.
ספרות החוכמה פונה אל האדם האוניברסלי, אך לא מדובר בספרות חילונית, הנחת היסוד היא האמונה באלוהים. ספרות החוכמה מדגישה את המוסר האישי, את הוויית היחיד ואת הצלחתו. ספרות זו עונה על שאלות של מוסר ושאלות פילוסופיות כמו "צדיק ורע לו" ושאלת קיום השגחה אלוהית בעולם.
ספרות החוכמה מיוחדת בכך שהיא נטולה כל התייחסות לאומית, היא כללית ופונה אל האדם באשר הוא.
- צפו בסרטון (עד הדקה 3:28) וענו – מה הייחוד של ספר איוב בהשוואה לספרי החוכמה האחרים בתנ"ך.
קרדיט: The Book of Job/ The Bible Project, 2016