מוסריותו של משה
שמות פרק ב יא-כב
בכמה מילים
במהלך הוראה זה נעסוק ביציאתו של משה אל העולם שמחוץ לארמון, תחילה במצרים המשעבדת ולאחר מכן במדיין. נבחן את תגובותיו לאירועים שהוא נקלע אליהם, נתהה על מניעיו ונבקש להעמיק את הבנתנו בנוגע לדמותו של משה.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה: היגד
נכתוב על הלוח: "ובמקום שאין אנשים, השתדל להיות איש" (מסכת אבות, פרק ב משנה ה) ונשאל את התלמידים:
- מה פירוש אין אנשים?
- מה זה אומר להיות איש?
אפשרות שנייה: קטע קריאה
נקרין בפני התלמידים את הסיפור הקצרצר 'העוברים בריצה' מאת פרנץ קפקא (ראו דף עבודה: העוברים בריצה) ונשאל את התלמידים:
- כיצד נוהגות הדמויות בסיפור?
- האם הייתם נוהגים באופן דומה? מדוע?
- האם יש מקום להתערב גם במקרים שבהם יש ספק בנוגע לפרטי האירוע? מדוע?
אפשרות שלישית: כתבה
נקרין לתלמידים כתבה על נהג אופנוע ששכב דקות ארוכות על הכביש ושום נהל לא עצר לסייע לו (ראו עזר הוראה: נהג אופנוע) ונשאל את התלמידים:
- מדוע לדעתכם אף אחד לא עצר?
- האם הדבר מוצדק בעיניכם? מדוע?
- כיצד הייתם רוצים להאמין שהייתם נוהגים?
הזמנה לקריאה
במהלך השיעור נבחין בכמה תכונות של משה, נאסוף אותן לאורך כל השיעור ונכתוב אותן בצד הלוח.
נקרא את כל פסוקי השיעור– יא-כב.
פסוק יא – נקודת המפנה
נקרא שוב את פסוקים י-יגונכתוב את פסוק יא – נקודת המפנה – על הלוח ונקרא אותו בקריאה צמודה.
נדגיש את המילים האלה בפסוק:"וַיִּגְדַּל מֹשֶׁה" ונשאל את התלמידים:
- מה קורה במעבר בין פסוק י לפסוק יא?
- מה הבדל בין "וַיִּגְדַּל הַיֶּלֶד" ל"וַיִּגְדַּל מֹשֶׁה"?(אנו עוברים מסיפור הילדות של משה לסיפור הבגרות או ההתבגרות שלו)
נדגיש את המשך פסוק יא:"וַיֵּצֵא אֶלאֶחָיו וַיַּרְא בְּסִבְלֹתָם" ונקרא את פירוש שד"ל לפסוק (ראו דף עבודה: שד"ל על פסוק יא).
שד"ל מציע שאמו של משה שהיניקה אותו הייתה מגיעה מדי פעם לבדוק בשלומו וסיפרה לו שהוא יהודי ושהוא בנה כשגדל. אפשר להציע שבת פרעה סיפרה לו זאת, או אחיו ואנשים אחרים בארמון שידעו שהילד הקטן שהצטרף פתאום לבת פרעה הוא עברי.
- מדוע לדעתכם משה יוצא מהארמון, ומה הדבר מעיד על אישיותו? (עצם היציאה של משה מהארמון לראות את העם העובד בפרך היא מעשה חתרני נגד פרעה ומצרים כולה. היציאה מהארמון מעידה כי משהאינו מקבל דברים כמובנים מאליהם, הוא בודק, מחפש וחוקר. שהרי גם אם הוא מצאצאיהעברים, אין לו עם העם הזה דבר, הוא הרי גדל בטוב ובבִטחה בבית המלך, ומדוע עליו לערער זאת)
נדגיש את סוף הפסוק:"וַיַּרְא אִישׁ מִצְרִי מַכֶּה אִישׁעִבְרִי מֵאֶחָיו".
נדגיש כי זו נקודת המפנה – עד עתה משה רק יצא לראות ונחשף לסבל של אחיו, כעת הוא נדרש לנקוט עמדה: האם יעמוד מנגד או יתערב? במי הוא יבחר? מכאן הדברים מתחילים להשתנות.
פעולות ההתערבות של משה: פסוקים יב-כב
נקרא יחד את פסוקים יב-כב, ונציין עם התלמידים את שלושת האירועים המופיעים בפסוקים.
פעולות ההתערבות של משה: פסוקים יב-כב
נקרא יחד את פסוקים יב-כב, ונציין עם התלמידים את שלושת האירועים המופיעים בפסוקים. לאחר מכן נפנה להעמקה ולימוד בזוגות בדף העבודה: פעולות ההתערבות של משה.
בתום הלימוד, ניגע בנקודות אלה שעלו בדפי העבודה:
- האם ישנם הבדלים בין האירועים ובין ההשלכות של האירועים? (בשני האירועים הראשונים משה פועל כלוחם צדקבעבור אחיו. באירוע האחרון הוא פועל ממניעים מוסריים, שהרי אין לו קשר אישי לשום צד. התוצאות גם הן שונות, על ההתנהגות הפטריוטית הוא משלם מחיר אישי ונאלץ לברוח. בעוד באירוע השלישי, אף שמשה אינו יודע זאת מראש, דווקא ההתערבות גורמת לו לכניסה לבית כוהן מדיין ולהקמת משפחה)
- מה משותף לכל המקרים ומה אפשר ללמוד מכך על משה? (משה אינו חייב להתערב, אך הוא בוחר לעשות זאת, הוא אינו יכול לראות עוול ולהישאר אדיש לו)
- האם זו תכונה חיובית בעיניכם למי שצפוי להנהיג בעתיד את עמו? מדוע?
סיכום
נשאל את התלמידים:
- אילו תכונות של משה ראינו במהלך השיעור?
- כיצד לדעתכם הן ישפיעו על אופי הנהגתו העתידית?
תחושת נאמנות ושייכות לעם שאליו נולד;אינו אדיש לעוול; אקטיבי ויוזם; אידיאליסט; מוסרי; אינו מפחד ופועל לטובת החלש;בעל חוש צדק;נוקם את כאב אחיו;מוכן לשלם מחיר אישי קשה על אמונתו; בעל אומץ שיכול להתפרש גם כפזיזות.
מבט לחיים
נבקש מהתלמידים לחשוב על אירוע שבו היו עדים לעוול שנעשה והם בחרו לנקוט עמדה ולפעול. נשאל את התלמידים:
- מה קרה כתוצאה מההתערבות שלכם?
- האם שילמתם מחיר על ההתערבות?
- האם אתם מצטערים על שפעלתם או שהייתם חוזרים על כך?
נשמע כמה תשובות ממי שרוצה לשתף.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: עמדנו על נקודת המפנה ברגע יציאת משה מהארמון ועל העמדה החד-משמעית שהוא נוקט לגבי העוולות שהוא נחשף אליהן. ראינו את ההשלכות של המעשים שלו על חייו האישיים, ודנו במאפייני אישיותו של מי שעתיד להנהיג את בני ישראל.
מיומנויות: קריאה צמודה, השוואה ופרשנות.
מתודות: סיפור, כתבה, דף עבודה, תרגיל כתיבה.