התגלות ה' לשמואל
פסוקים א-י
הזמנה ללימוד
נקרין את הסרטון.
נבקש מהתלמידים לצפות בסרטון בשקט. הסרטון באנגלית אך בעל כתוביות לעברית. בכל מקרה נסביר מראש: המשימה שלהם היא לספור כמה מסירות מעבירים השחקנים שלובשים חולצות לבנות. הסרטון מסביר את עצמו וחושף את האשליה שנובעת ממיקוד הקשב שלנו במטרה מסוימת.
לאחר הצפייה נדון:
- מי מכם היה מופתע כשראיתם את הקוף?
- האם זיהיתם את השינויים האחרים?
- איך נוצרה האשליה הזו?
- האם לדעתכם קיימות אשליות רבות כאלה בחיינו? הדגימו.
לעיתים אנו רואים רק מה שאנחנו מצפים לראות ומפספסים דברים שעוברים לנו מול העיניים. נראה בפרק שגם שמואל מתקשה לזהות שה' הוא שמדבר אליו, כי הוא אינו מצפה לכך.
מבט ראשון
נחלק דף מצולם ובו כתובים פסוקים א-י והתלמידים יקראו את הפסוקים בקריאה דמומה. לאחר הקריאה עליהם לעבור על הפסוקים שוב ולהשתמש בשלושה צבעים שונים כדי להדגיש את מה שאלוהים אומר, את מה ששמואל אומר ואת מה שעלי אומר.
- מה אנחנו, הקוראים, יודעים ששמואל אינו יודע?
- איך ייתכן ששמואל אינו מבין שאלוהים הוא שמדבר אליו?
- איך זה מתקשר לסרטון שראינו?
מבט שני
נעבור במליאה שוב על הפסוקים – אין צורך לקרוא הכול אך נדגיש את הדברים העיקריים.
- מהו המצב בתחילת הסיפור? (מתואר בפסוק א)
- מה פירוש הביטויים: "דְבַר ה' הָיָה יָקָר" ו"אֵין חָזוֹן נִפְרָץ"?
פסוק א הוא אקספוזיציה לפרק, זו הזדמנות להכיר את המושג החשוב הזה.
- אילו פרטים אפשר לדלות מהאקספוזיציה בפסוק א?
- מהי הבעיה הנרמזת בפסוק?
בפסוקים ב-ג אנו מקבלים עוד מידע שיתקשר להמשך הסיפור.
- נאמר על עלי כי "עֵינָו הֵחֵלּוּ כֵהוֹת" – מה פירוש הדבר? מדוע חשוב להזכיר את זה?
- היכן שמואל שוכב לישון? האם זהו משכבו הקבוע?
לאחר מכן בפסוקים ד-ח חוזרת על עצמה שלוש פעמים התרחשות דומה מאוד.
- מהי ההתרחשות שחוזרת?
- האם יש הבדלים בין שלוש החזרות?
- מה מבין עלי בפעם השלישית?
- מה מוביל לשינוי בפעם הרביעית?
מבט שלישי
נתמקד בשלב זה בהתנהלותו של שמואל – היא נראית קצת מוזרה. שמואל משרת את אלוהים בנאמנות ואף ישן בהיכלו, סמוך לארון הקודש. אך כאשר אלוהים קורא לו – שמואל אינו מזהה אותו, אפילו לאחר שלוש פעמים שאלוהים חוזר על קריאתו.
- איך יכול להיות ששמואל אינו מבין שאלוהים הוא שקורא לו?
משימה- איתור מידע והסקת מסקנות:
קראו שוב את הקטע ומצאו שתי ראיות מהטקסט שעונות על השאלה-
איך יכול להיות ששמואל אינו מבין שאלוהים הוא שמדבר אליו? הסבירו את הראיות שהבאתם.
ניתן כמה דקות לעבודה אישית ולאחר מכן נשמע את תשובות התלמידים. מומלץ לסכם על הלוח את הנקודות שהם מעלים על פי סדר הפסוקים: היעדר נבואה בישראל (פסוק א), עיוורונו של עלי (פסוק ב), "וּשְׁמוּאֵל טֶרֶם יָדַע אֶת ה'" (פסוק ז).
- לאור הראיות שמצאתם בפרק, האם אפשר להבין אחרת את בעיית ההבנה של שמואל?
- מה אפשר ללמוד על אופיו של שמואל מהתנהלותו בפרק?
מבט לחיים
בסיפורו של שמואל ראינו שלפעמים אנשים יכולים להיות "חירשים" לדברים שהם לא מצפים לשמוע. לציפיות שלנו יש השפעה על מה שאנחנו קולטים מהסביבה, ואם יש משהו שאנחנו לא מכירים או לא מודעים אליו – אנחנו לא נהיה מסוגלים להבין אותו, אפילו אם הוא יקרא בשמנו. השינוי בתודעה של שמואל (בעזרת עצת עלי) גרם לו להבין שאכן אלוהים הוא המדבר.
לסיכום השיעור נציע לתלמידים להיפתח לראות או לשמוע דברים שהם לא שמים לב אליהם. אפשר לתת משימה להסתכל מסביב ולראות מה אתה בעצם רואה או שומע לראשונה. אז קדימה, בואו ניפתח לאפשרויות חדשות.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: אלוהים מתגלה לשמואל במשכן אך משום מה שמואל אינו מצליח להבין מי מדבר אתו ולהגיב בהתאם. בסופו של דבר, עלי הוא שמבין שאלוהים הוא שקורא לנער ובפעם הרביעית שהוא קורא לו, שמואל מוכן לשמוע.
מיומנויות: הכרת ביטויים, הכרת המושג 'אקספוזיציה', איתור מידע בטקסט והסקת מסקנות.
מתודה: צפייה בסרטון, חלוקת הטקסט באמצעות צבעים שונים, עבודה אישית.