נושאי ארון הברית
"וַיְצַוּוּ אֶת הָעָם לֵאמֹר כִּרְאוֹתְכֶם אֵת אֲרוֹן בְּרִית ה' אֱלֹהֵיכֶם וְהַכֹּהֲנִים הַלְוִיִּם נֹשְׂאִים אֹתוֹ, וְאַתֶּם תִּסְעוּ מִמְּקוֹמְכֶם וַהֲלַכְתֶּם אַחֲרָיו." (פסוק ג)

איור: shutterstock.com

במסעות במדבר נשאו את הארון לרוב לוויים מבני קְהָת, אחרי דגלי מחנוֹת יהודה וראובן.
המדרש הבחין שבמעמד חציית הירדן היה הבדל בנשיאת הארון:

שנו חכמים: כיצד עברו ישראל את הירדן?
בכל יום הארון נוסע אחר שני דגלים והיום נסע תחילה, שנאמר: "הִנֵּה אֲרוֹן הַבְּרִית אֲדוֹן כָּל הָאָרֶץ עֹבֵר לִפְנֵיכֶם…" (יהושע ג, יא)
בכל יום ויום לוויים נושאים את הארון והיום נשאוהו כהנים, שנאמר: "וְהָיָה כְּנוֹחַ כַּפּוֹת רַגְלֵי הַכֹּהֲנִים נֹשְׂאֵי אֲרוֹן ה'…"(יהושע ג, יג)
רבי יוסי אומר: בשלושה מקומות נשאו כהנים את הארון: כשעברו את הירדן וכשסבבו את יריחו וכשהחזירוהו בימי שלמה למקומו בבית המקדש.

עיבוד. מבוסס על: תלמוד בבלי, מסכת סוטה, דף לג עמוד ב. על פי ביאור שטיינזלץ.

  • במעמד חציית הירדן היו שני הבדלים בנשיאת הארון, מהאופן הרגיל שבו נשאו אותו. ציינו אחד מהם.