אנשי נינוה כולם, ואף החיות בנִינְוֵה, חזרו בתשובה במהירות בעקבות נבואת יונה.
תשובה או לא תשובה? מה התשובה?
"וְיִתְכַּסּוּ שַׂקִּים הָאָדָם וְהַבְּהֵמָה וְיִקְרְאוּ אֶל אֱלֹהִים בְּחָזְקָה וְיָשֻׁבוּ אִישׁ מִדַּרְכּוֹ הָרָעָה וּמִן הֶחָמָס אֲשֶׁר בְּכַפֵּיהֶם." (ג, ח)
לקריאת המדרשים
אפשר להאמין להם ולראות את התיקון המיידי שעשו. ואפשר גם לא להאמין להם, ולחשוד שהם עשו תיקון רק כדי לְרַצוֹת את יונה ורק בשל הפחד מהעונש.
קראו את המדרשים הבאים:
וישובו איש מדרכו הרעה ומן החמס אשר בכפיהם […] שהיה בכף ידיהם החזירו, [ולעומת זאת] מה שהיה בשידה, תיבה [נסתר מן העין] לא החזירו.
(תלמוד ירושלמי, מסכת תענית, פרק ב, דף סה עמוד ב)
(תלמוד ירושלמי, מסכת תענית, פרק ב, דף סה עמוד ב)
אפילו גזל מריש [קורה של עץ] ובנאו בבירה [במגדל] מקעקע כל הבירה ומחזיר מריש לבעליו.
(תלמוד בבלי, מסכת תענית, דף טז עמוד א)
(תלמוד בבלי, מסכת תענית, דף טז עמוד א)
- איזה מדרש מאמין לאנשי נִינְוֵה?
- איזה מדרש לא מאמין לאנשי נִינְוֵה?
- מה ההבדל המעשי והמהותי בין המדרשים? ומה זה משנה אם הם באמת חזרו בתשובה או רק עשו את עצמם?