המדרש הבא, בשונה מהפרק, מחפש את הסיבה לרצח. לפי המדרש יש שלוש אפשרויות לשיחה שהתנהלה בין קין להבל. שיחות אלו עוסקות בסיבות שמביאות עד היום למאבקים ולמלחמות בעולם: אדמה, דת ונשים.
ויֹּאמֶר קַיִן אֶל הֶבֶל אָחִיו" (בראשית ד, ח)
אמרו: 'בואו ונחלוק את העולם'.
אחד נטל הקרקעות ואחד נטל את המטלטלין.
דין אמר, אחד אמר: הארץ עליה אתה עומד שלי היא!
ואחד אמר: בגדיך שאתה לובש שלי הם!
זֶה אוֹמֵר: חֲלֹץ!
זֶה אוֹמֵר: פְּרַח!
מִתּוֹךְ כָּךְ – "וַיָּקָם קַיִן אֶל הֶבֶל אָחִיו" (שם)
רבי יהושע דסכנין בשם רבי לוי אמר:
זה אומר: בתחומי בית המקדש נבנה!
וזה אומר: בתחומי בית המקדש נבנה!
שנאמר "ויהי בהיותם בשדה", ואין שדה אלא בית המקדש.
כפי שנאמר (מיכה ג): ציון שדה תחרש.
ומתוך כך (בראשית ד): ויקם קין אל הבל אחיו וגו'.
יהודה בר אמי אמר: על חוה הראשונה היו מדיינין.
אמר רבי איבו: חוה הראשונה חזרה לעפרה.
ועל מה היו מדיינין?
אמר רבי הונא: תאומה יתירה נולדה עם הבל.
זה אומר: אני נוטלה, שאני בכור.
וזה אומר: אני נוטלה, שנולדה עמי.
ומִתּוֹךְ כָּךְ – "וַיָּקָם קַיִן אֶל הֶבֶל אָחִיו" (שם)
עיבוד לבראשית רבה, פרשה כב, סימן ז
במדרש זה מוצגים למעשה שלושה אבות-טיפוס למריבות ולמלחמות בתולדות האנושות.
- מהן שלוש הסיבות המוצגות? הציגו דוגמה אקטואלית לכל אחת מהן.
קרדיט: קין והבל – על מה יכול אדם להרוג אדם אחר?/תרבות ישראל, 2014