סגור תצוגת כיתה
הפרק

קורח ועדתו

במדבר טז

מבט מלמעלה

בפרק זה נקרא על משבר גדול, נכיר שתי קבוצות המתנגדות למנהיגותם של משה ואהרון. בראש קבוצה אחת עומדים קורח ועדתו, המבקשים כהונה לכל בני לוי. את הקבוצה השנייה מנהיגים דתן ואבירם משבט ראובן המבקשים מעמד מיוחד לשבט ראובן – ראובן היה בנו בכורו של יעקב.
מחלוקת זו מסתיימת במבחנים לשתי הקבוצות אשר בסופם ייתן ה' את האות לבחירתו. "בֹּקֶר וְיֹדַע ה' אֶת אֲשֶׁר לוֹ" (פסוק ה). התגלות ה' והניסים המופיעים בפרק מוכיחים לעם כי הם טועים והסמכות ניתנה רק למשה ואהרון. ניתן דגש לדרך בחירת המנהיגים בימי המקרא בניגוד לדרך הדמוקרטית בימינו ולמושג ענישה קולקטיבית.

מידע כללי
  • ספר במדבר
  • יחידת הפרקים פרק טז,פרק יז
  • קבוצת גיל כיתה ה
  • נושאים מרכזיים ביחידה
  • מספר שיעורים מומלץ 2
  • שתפו
העשרות
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
להתנשא
למילה להתנשא מהשורש נש"א שלושה פירושים: השתחצן, השוויץ. התרומם, ניצב בעמדה גבוהה. נישא לגובה.
להתנשא
"וּמַדּוּעַ תִּתְנַשְּׂאוּ עַל קְהַל ה'." (פסוק ג)

Diego Schtutman / Shutterstock.com

למילה להתנשא מהשורש נש"א שלושה פירושים:

השתחצן, השוויץ.

התרומם, ניצב בעמדה גבוהה.

נישא לגובה.

  • מי אומר את המשפט ולמי: וּמַדּוּעַ תִּתְנַשְּׂאוּ עַל קְהַל ה'?
  • איזה מפירושי המילון הכי מתאים להקשר המילה להתנשא כאן בפרק טז?
נגד ענישה קבוצתית
ענישה קולקטיבית (קיבוצית) היא ענישה של קבוצת אנשים על מעשה של בודדים או של חלקים...
נגד ענישה קבוצתית
"הָאִישׁ אֶחָד יֶחֱטָא וְעַל כָּל הָעֵדָה תִּקְצֹף." (פסוק כב)

Photobank gallery / Shutterstock.com

ענישה קולקטיבית (קיבוצית) היא ענישה של קבוצת אנשים על מעשה של בודדים או של חלקים מתוכה.

להמשך קריאה

במהלך המסע במדבר קורח, דתן ואבירם ועוד 250 אנשים נכבדים מהעם יוצאים נגד משה, אהרן והנהגתם ובתגובה אלוהים מבקש להעניש את העם כולו. אלוהים מבקש לתת עונש קיבוצי, לכל הקבוצה – לכל העם. משה, באחד הרגעים הקשים שלו כמנהיג, מתעלה מעל רגשותיו ומשיב לאלוהים בשאלה "הָאִישׁ אֶחָד יֶחֱטָא וְעַל כָּל הָעֵדָה תִּקְצֹף?" ומצליח לשנות את החלטת אלוהים.

  • בסופו של הפרק מי נענש? העם כולו או רק מי שהשתתף במרד נגד משה?
  • האם השאלה של משה שניסתה לשנות את החלטת האלוהים הצליחה לשנות אותה?
עונש קורח ועדתו
במרכז הציור ניצב משה לבוש בבגד צהוב ובגלימה ירוקה. הוא מניף מטה לשמיים ובכך מצביע...
עונש קורח ועדתו
"וַתִּפְתַּח הָאָרֶץ אֶת פִּיהָ וַתִּבְלַע אֹתָם וְאֶת בָּתֵּיהֶם וְאֵת כָּל הָאָדָם אֲשֶׁר לְקֹרַח וְאֵת כָּל הָרְכוּשׁ." (פסוק לב)

סנדרו בוטיצ'לי, "עונשו של קורח", 1481-1482, פרסקו, הקפלה הסיסטינית, רומא. מתוך ויקישיתוף

במרכז הציור ניצב משה לבוש בבגד צהוב ובגלימה ירוקה. הוא מניף מטה לשמיים ובכך מצביע על המעשה של העונש האלוהי.

להמשך קריאה

הדמויות לצידו מתוארות בתנוחות גוף מפוחדות, כמו מנסות להימלט מהעונש המתקרב.
עיקר תשומת הלב נתונה לתיאור הדרמה שבעונש האלוהי. הדבר בא לביטוי בייחוד בתיאור תנוחות הגוף המגוונות של הדמויות, הממלאות את כל החצי התחתון של היצירה.

  • נסו לזהות את הדמויות בציור ולנסות לתת להם שמות מהפרק.
  • מה מושך את תשומת לבכם ביצירה זו?
  • היכן מתרחש האירוע לפי הציור והיכן הוא מתרחש לפי הפרק?
  • מה אתם מבינים מכך על החופש של האומן/ הצייר כשהוא מצייר סיפורים או את המציאות?
דמוקרטיה
אתונה היא אחת הערים החשובות בהיסטוריה. עיר שנוצרו בה המון חידושים ושנעשו בה כל כך...
דמוקרטיה
"וּמַדּוּעַ תִּתְנַשְּׂאוּ עַל קְהַל ה'." (פסוק ג)

האקרופוליס באתונה. Aerial-motion / Shutterstock.com

אתונה היא אחת הערים החשובות בהיסטוריה.

להמשך קריאה

עיר שנוצרו בה המון חידושים ושנעשו בה כל כך הרבה דברים בפעם הראשונה, אשר תרבויות מתבססות עליהם עד היום.
כאן נולדה הדמוקרטיה (שלטון העם). אומנם הדמוקרטיה האתונאית היא לא הדמוקרטיה שאנחנו מכירים היום, אבל לראשונה מי ששלט בעיר זו אסֵפה של אזרחים (גברים) ולא אדם אחד.

קורח בפרק שלנו מציג גישה חדשנית ומהפכנית, כנראה שקצת מהפכנית מדי…
הוא יוצא נגד שלטון האליטות, הוא שואף לשוויון הזדמנויות. הוא מאמין בחוכמת ההמון. הוא לא קרא לזה בשם, אבל יש סיכוי שהוא מתכוון לרעיון הדמוקרטי, שבו לכל אחד יש הזדמנות להיבחר לתפקיד ציבורי. שבו ההשתייכות המשפחתית לא אמורה להיות תבחין, שבו המנהיגים נבחרים לפי מידת התאמתם.

  • המילה דמוקרטיה כמובן שלא נזכרת בפרק ולא הייתה קיימת בתקופה המתוארת, אבל נסו למצוא קשר בין הפרק שלנו לדמוקרטיה?
מחתות
מחתה היא אחד הכלים ששימשו במשכן ובבית המקדש. תפקידה העיקרי הוא להעביר גחלים ממקום למקום,...
מחתות
"וּקְחוּ אִישׁ מַחְתָּתוֹ וּנְתַתֶּם עֲלֵיהֶם קְטֹרֶת." (פסוק יז)

מחתת קטורת מטייבה, מאה ראשונה- שנייה לספירה. צילום: קלרה עמית, באדיבות רשות העתיקות

מחתה היא אחד הכלים ששימשו במשכן ובבית המקדש. תפקידה העיקרי הוא להעביר גחלים ממקום למקום, והשם 'מחתה' נובע מפעולת החתייה בגחלים.

להמשך קריאה

הובלת הגחלים נעשתה למטרות שונות: פינוי שאריות, הובלת גחלים מהמזבח החיצון שבחצר המקדש אל המזבח הפנימי העומד בהיכל לצורך הקטרת הקטורת, הובלת גחלים לקודש הקודשים לצורך הקטרת קטורת על המחתה עצמה ועוד.

  • מה התבקשו לעשות עם המחתות בפרק שלנו ב"מבחן הקטורת"?
איך האדמה יכולה לפצות את פיה
הר געש נוצר כאשר המַגְמָה שנמצאת בתוך כדור הארץ פורצת מבין חריצים על קרום כדור...
איך האדמה יכולה לפצות את פיה
"וּפָצְתָה הָאֲדָמָה אֶת פִּיהָ וּבָלְעָה אֹתָם." (פסוק ל)

הר געש נוצר כאשר המַגְמָה שנמצאת בתוך כדור הארץ פורצת מבין חריצים על קרום כדור הארץ. המגמה שנפלטת יוצרת עם הזמן הר שעשוי כולו מגמה שהתקשתה.

  • מה מהתיאורים בפרק דומה לתופעות משניות של התפרצות הר געש?

הקרדיט: Lava does NON STOP! Aerial footage of eruption in Hawaii 2018. ערוץ היוטיוב של FOBOS PLANET

תנ"ך בחרוזים
צפו באפרים סידון מספר את הסיפור בחרוזים וספרו את סיפור קורח ועדתו בקצרה – במילים...
תנ"ך בחרוזים
"וַיִּקָּהֲלוּ עַל מֹשֶׁה וְעַל אַהֲרֹן." (פסוק ג)

  • צפו באפרים סידון מספר את הסיפור בחרוזים וספרו את סיפור קורח ועדתו בקצרה – במילים שלכם.

הקרדיט: תנ"ך בחרוזים – פרשת קורח. ערוץ היוטיוב של החינוכית ראשונים בעולם

סרטון סיכום במדבר יד–יח
בפרק טז אש שרפה את מאתיים וחמישים המורדים עם המחתות שלהם. את המחתות האלה מצטווה...
סרטון סיכום במדבר יד–יח
"וַיִּקַּח אֶלְעָזָר הַכֹּהֵן אֵת מַחְתּוֹת הַנְּחֹשֶׁת אֲשֶׁר הִקְרִיבוּ הַשְּׂרֻפִים וַיְרַקְּעוּם צִפּוּי לַמִּזְבֵּחַ." (פסוק ד)

בפרק טז אש שרפה את מאתיים וחמישים המורדים עם המחתות שלהם.

להמשך קריאה

את המחתות האלה מצטווה אלעזר הכהן לאסוף ולרַקֵעַ אותם ולעשות מהם ציפוי המזבח. מכאן ואילך המחתות המצפות את המזבח יזכירו לעם מה דינו של איש זר שיקרב למקום שאינו ראוי לו:
"אֲשֶׁר לֹא יִקְרַב אִישׁ זָר אֲשֶׁר לֹא מִזֶּרַע אַהֲרֹן הוּא לְהַקְטִיר קְטֹרֶת לִפְנֵי ה' וְלֹא יִהְיֶה כְקֹרַח וְכַעֲדָתוֹ" (פסוק ה).

  • מה עשו עם המחתות?
  • אילו חפצים אחרים בסיפור יציאת מצרים נועדו לעזור לנו לזכור – זוכרים? (רמז: חפשו בסיפור המן, בארון הברית ובמקומות נוספים).

קרדיט: 929 סיכום שבועי: במדבר יד- יח. ערוץ היוטיוב של 929 תנ"ך ביחד