ביחידה זו נעסוק בסיפור המרגלים בספר יהושע. נלווה את המרגלים במפגשם עם רחב ונחשוב מהם המאפיינים של חֶברה חזקה ויציבה. שני השיעורים ביחידה זו מציגים נקודות מבט שונות על הפרק, לכן מומלץ בכל שיעור לקרוא את כל הפרק.
אָמַר רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן יוֹחָאי:
אָמַר לָהֶם יְהוֹשֻׁעַ – עֲשׂוּ עַצְמְכֶם חֵרְשִׁים, וְאַתֶּם עוֹמְדִים עַל רָזֵיהֶם שֶׁל אַנְשֵׁי יְרִיחוֹ, כִּי כָּךְ לֹא יְהַסְסוּ לְדַבֵּר גְלוּיוֹת.
(עיבוד. על פי: מדרש רות רבה ב)
- מה הפירוש שמציע המדרש ל"מְרַגְּלִים חֶרֶשׁ"? הציעו פירוש נוסף.
תנו רבנן – ארבע נשים יפיפיות היו בעולם: שרה, רחב, אביגיל ואסתר.
(עיבוד. על פי: תלמוד בבלי, מסכת מגילה, דף טו עמוד א)
- על פי המדרש, רחב נמנתה עם קבוצת הנשים היפות בעולם.
אפיינו את דמותה של רחב על פי הפרק בלבד.
חוט השני פירושו חוט אדום, והוא מופיע במקרא פעמיים: ביהושע פרק ב המרגלים מורים לרחב לסמן את ביתה בחוט אדום כדי שיוכלו לזהותו במלחמה ולהציל אותה ואת בני ביתה: "אֶת תִּקְוַת חוּט הַשָּׁנִי הַזֶּה תִּקְשְׁרִי בַּחַלּוֹן אֲשֶׁר הוֹרַדְתֵּנוּ בוֹ…" (פסוק יח). הצירוף נזכר גם בשיר השירים ד, ג: "כְּחוּט הַשָּׁנִי שִׂפְתֹתַיִךְ".
הצירוף חוט השני שבביטוי 'עובר כחוט השני' משמעותו 'קו יסודי, רעיון מנחה'. הצירוף הגיע לעברית מלשונות אירופה (מהרוסית או הגרמנית) בהם נאמר "כחוט אדום" . כשהביטוי הועבר לעברית, סגנונו עוצב בהשראת המקרא והוא תורגם ל "חוט השני". על גילגולו של הצירוף תוכלו לקרוא באתר האקדמיה ללשון העברית.
- מהו הסימן שרחב והמרגלים קובעים לזיהוי ביתה של רחב?
- איך משתמשים היום בביטוי "כחוט השני" ?
בדרך כלל חופרים באדמה ויוצרים בור. אבל הביטוי 'לחפּור' משמעותו גם חיפוש מעמיק – כמו בפרקנו, שבו המרגלים חופרים את הארץ.
- כשמלך יריחו אומר "לחפור את הארץ" למה הוא מתכוון?
- גם אתם מרבים להשתמש בסלנג "חפרת"/ "חופר"- למה אתם מתכוונים כשאתם משתמשים במילה חופר?
- האם יש קשר לביטוי שמסתתר בפרק ב? תחשבו על זה, תחפרו ותגלו
באיור המפה העתיקה שלפניכם, נראית חומת יריחו כפי שדמיין אותה הפרשן אלישע בן אברהם קרשקש שחי בפרובנס בצרפת במאה ה 14 לספירה.
- כיצד נראים במפה ביצורי העיר יריחו?
- באילו דרכים נוספות ניתן לתאר את חומת יריחו? מצאו עוד מפות או ציורים של ביצורי העיר.
יריחו היא עיר השוכנת בעמק הירדן, מצפון לים המלח.
לפי ממצאים ארכאולוגיים (חרסים ושרידי מבנים), זוהי עיר קדומה מאוד. כנראה, עיר בת יותר מ-000,11 שנה.
חומת העיר יריחו המתוארכת לתקופה הנאוליתית, תקופה הקדומה בהרבה לסיפור ביהושע פרק ב.
החומה נחשפה ע"י אחת החופרות המפורסמות של יריחו, קתלין קניון בשנים 1952- 1958. היא מתוארכת לתקופה הניאוליתי 5000- 10000 לפנה"ס וגובהה 5.75 מ' . המגדל העגול המשולב בחומה בנוי מאבנים והוא נחשב לאחד המבנים הגבוהים שנחשפו בחפירות בנות התקופה.
ליד העיר יריחו מצויים מעיינות רבים. בימי קדם לא זרמו המים בצינורות אל הברזים שבבתים. באותם הימים – כדי להתקיים, בני האדם התיישבו קרוב ככל האפשר למעיין או למקור מים אחר.
יריחו נמצאת ליד "מעברות הירדן", מקום שבו קיים מעבר גבול טבעי בנהר הירדן. במקום הזה המים רדודים (נמוכים) למדיי, ולכן אפשר לחצות שם את הנהר. אבל מקום כזה מחייב הגנה מפני אויבים שעלולים להגיע מעבר לירדן.
- לפי המסופר בפרק, כיצד העיר יריחו הגנה על עצמה בפני כניסת אויבים ו…מרגלים?
- מדוע נבנתה יריחו דווקא במיקום זה?
רחב משקרת למלך יריחו ומספרת כי האנשים אשר התארחו בביתה יצאו דרך שער העיר. פעם נוספת נזכר בפרק שער העיר, כאשר בפסוק ז מתוארת משלחת היוצאת דרך שער העיר לחפש את המרגלים.
צפו בסרטון קצר המתאר את המקום הכי אטרקטיבי בעיר, המקום שכולם הגיעו אליו בעת העתיקה- שער העיר.
- אילו תפקידים ממלא השער חוץ מהתפקיד של פתח הכניסה והיציאה מהעיר?
קרדיט: שער העיר, המרכז לטכנולוגיה חינוכית (מטח) , 2005.
סיפורי כיבוש יריחו המובאים בשני תאורים עיקריים בתנ"ך, שימשו מקור ההשראה העיקרי לחקר יריחו. הסיפורים המופעים בספר יהושע פרק ב ופרק ו הציתו את דמיון החוקרים ומאז תחילת המאה ה- 20 מחפשים הארכיאולוגים את חומות יריחו המקראית כדי לאמת את הסיפור.
אולם עד היום לא נמצאו עדויות ארכיאולוגיות להימצאות של חומה בתל יריחו המתאימה לתקופה של הסיפור.
מהתיאור בפסוק טו נראה כי חומת העיר הייתה חומה שבתי התושבים היו משולבים בה. חומות כאלו מוכרות במחקר מתקופות מאוחרות יותר וממקומות שונים. נראה כי החומה המתוארת בסיפור היא למעשהחומה המורכבת משתי חומות, חיצונית ופנימית. בתוך החלל הריק שבין החומות הוצבו קירות חוצצים, במטרה ליצור חדרים. לתוך החדרים הייתה גישה מדלתות תוך-עירוניות. החדרים הפנימיים שימשו כחדרי אחסון, או מגורים בתקופות שלום ובתקופות של לחימה מולאו החדרים בעפר וכך עיבו וחיזקו את החומה.
- התבוננו בתמונה ונסו לזהות את החומה ואת בתי העיר הצמודים אליה.
- צפו בסרטון קצר המתאר את הארועים המרכזיים בתחילת ספר יהושע: הכניסה לכנען, חצית הירדן, כיבוש יריחו והעי, הברית עם הגבעונים והמלחמה בדרום ובצפון.
קרדיט: 929 יהושע א-יב כיבוש הארץ.
הסרטון המתאר את מנהיגותו של יהושע לאור מנהיגותו של משה.
- אילו מעשים עשה יהושע בדומה למשה? (רמז: המעשה אינו נזכר בסרטון , אבל אם תקראו את יהושע פרק ב- תגלו אותו)
הסרטון נעשה עבור מקראנט ובהפקת מקראנט.
- צפו באפרים סידון, מחבר הסדרה תנ"ך בחרוזים, מקריא את סיפור יהושע והמרגלים ביריחו.
קרדיט: הסרטון הופק ע"י ניהול פלוס בע"מ עבור הטלוויזיה החינוכית הישראלית.
פרק ב בספר יהושע. אם נלך קצת אחורה, אתם זוכרים שיהושע עצמו היה אחד מ-12 המרגלים?
אז הנה, ממש רגע לפני הכניסה לארץ, יהושע, שעכשיו הוא מנהיג, שולח בעצמו שני מרגלים לארץ המובטחת.
המשימה של המרגלים: "לְכוּ רְאוּ אֶת הָאָרֶץ וְאֶת יְרִיחוֹ".
השניים יוצאים לדרך, ואפילו מגיעים ליריחו, ל"בֵּית אִשָּׁה זוֹנָה וּשְׁמָהּ רָחָב".
מלך יריחו שומע על דבר המצאם של מרגלים בשטחו ושולח לכיוונם אנשים. רגע מפחיד!
מה אתם הייתם עושים במקום רחב?
רחב לוקחת את השניים ומחביאה אותם.
ולא רק שהיא מחביאה את המרגלים היא מטעה את אלו שמחפשים אחריהם ושולחת אותם רחוק רחוק מביתה.
כשמתרחקים המחפשים, רחב ממלטת את המרגלים דרך חלון ביתה.
בתמורה לסיוע שלה רחב מבקשת מהשניים רק דבר אחד. "וְהַחֲיִתֶם אֶת אָבִי וְאֶת אִמִּי וְאֶת אַחַי וְאֶת אחותי [אַחְיוֹתַי] וְאֵת כָּל אֲשֶׁר לָהֶם וְהִצַּלְתֶּם אֶת נַפְשֹׁתֵינוּ מִמָּוֶת".
המרגלים מסכימים ומבקשים מרחב שני דברים:
1. לקשור את תקוות חוט השני (שזה חבל מיוחד) בחלונה
2. להכניס אליה הביתה את כל משפחתה.
"וְהָיָה כֹּל אֲשֶׁר יֵצֵא מִדַּלְתֵי בֵיתֵךְ הַחוּצָה דָּמוֹ בְרֹאשׁוֹ וַאֲנַחְנוּ נְקִיִּם וְכֹל אֲשֶׁר יִהְיֶה אִתָּךְ בַּבַּיִת דָּמוֹ בְרֹאשֵׁנוּ אִם יָד תִּהְיֶה בּוֹ." (יהושע ב, יט)
אם תכניסי את כולם הביתה, הם יהיו מוגנים, אם יצאו ויקרה להם משהו רע, זאת אחריותם. מצד שני, אם ישארו בבית יקרה להם משהו, זאת אחריותנו. מהפסוק הזה גם יצא הביטוי שבתמונה. שמעתם אותו פעם?
המרגלים חוזרים ליהושע ומסקנתם מהביקור: "וַיֹּאמְרוּ אֶל יְהוֹשֻׁעַ כִּי נָתַן ה' בְּיָדֵנוּ אֶת כָּל הָאָרֶץ וְגַם נָמֹגוּ כָּל יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ מִפָּנֵינוּ"
וכדי לשמוע את הסיפור בחרוזים הכנסו לסרטון: