סגור תצוגת כיתה
הפרק

אֶת פָּנֶיךָ ה' אֲבַקֵּשׁ

פסוקים יז-כג

שיעור שלישי מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

נשאל את התלמידים:

  • מי זוכר מה למדנו בשיעור הקודם שקרה באוהל מועד?

ניזכר עם התלמידים בעמוד הענן שירד אל אוהל מועד כדי שאלוהים ידבר עם משה. נשאל את התלמידים:

  • על מה לדעתכם אלוהים ומשה מדברים?

נשמע כל מיני רעיונות בכיתה.
נספר שהיום אנחנו הולכים ללמוד על שיחה מיוחדת שנערכה בין אלוהים ובין משה באוהל מועד.

מבט ראשון

נכתוב על הלוח את המילים האלה: ידע, ראה, מצא חן.
נסביר שהפועל 'ידע' בפסוקים שלנו ובמקומות אחרים במקרא משמעותו להכיר מקרוב מאוד מישהו אחר.
נשאל את התלמידים:

  • האם יש לכם רעיון מה משותף לכל המילים האלה?
  • כשאני יודע על מישהו משהו, כשאני רואה אותו, כשהוא מוצא חן בעיניי – מה זה אומר על הקשר שלנו?

כל המילים האלה קשורות למפגש ולהיכרות מעמיקה בין שניים.
נקרא את פסוקים יא-כג קריאה ראשונה ונבקש מהתלמידים לזהות את המילים האלה בפסוקים. יש מילים שחוזרות על עצמן יותר משלוש פעמים בהטיות שונות. נשאל את התלמידים:

  • למה לדעתכם המילים האלה חוזרות הרבה פעמים? (כדי להדגיש את הקשר ההדוק בין משה לאלוהים)

מבט שני

מכיוון שהשיחה בין אלוהים ומשה אינה פשוטה להבנה, בשיעור זה נקרא פסוק-פסוק את מה שאומים אלוהים ומשה זה לזה ונסביר אותם בלשון ימינו בעת הקריאה. אפשר להזמין תלמיד אחד בכל פעם לנסות לנחש את תוכן הפסוק, אך חשוב שלאחר מכן נסביר בעצמנו את משמעות הפסוק לתלמידים.
לחלופין, אפשר להזמין ללוח שני תלמידים ושני "מתרגמים": התלמידים ינהלו את השיחה בין משה ובין אלוהים, ומאחורי כל אחד מהם יהיה "מתרגם" שיקרא את התרגום ללשון ימינו מתוך דף ההעשרה (התרגום מודגש בצהוב. ראו דף גם בממערך השיעור).

נבקש מהתלמידים לומר במילים שלהם מה משה רוצה כל כך מאלוהים – "הַרְאֵנִי נָא אֶת כְּבֹדֶךָ".
נסביר שמשה אומר לאלוהים: "אני רוצה להכיר אותך מקרוב יותר, להבין טוב יותר את הדרך שבה אתה מנהל את העולם. אם אנחנו קרובים, ורק איתי אתה מדבר פנים אל פנים – אז אני רוצה לראות באמת את הפנים שלך".
נשאל את התלמידים:

  • מה התשובה של אלוהים לבקשה הזאת? (אלוהים טוען שבני אדם אינם יכולים לראות את פניו, ולכן הוא מבטיח לו שיראה לו את מה שהוא יכול בכל זאת – את אחוריו)

מבט שלישי

נזכיר שבתחילת הפסוקים קראנו שאלוהים מדבר עם משה "פנים אל פנים, כאיש אל רעהו", ונצביע על כך שכעת משה מבקש קרבה גדולה אפילו יותר – הוא מבקש לראות את אלוהים פנים בפנים. נסב את תשומת לב התלמידים לניסוח המסורבל של השיחה הזאת – לקח לנו הרבה זמן להבין מה אלוהים ומשה אומרים זה לזה. נשאל:

  • למה לדעתכם השיחה מנוסחת כך?

נוכל להציע שהשיחה הזאת היא שיחה קרובה מאוד ונאמרים בה דברים עמוקים מאוד.
נשאל את התלמידים:

  • מה אתם חושבים על התשובה של אלוהים?
  • מדוע אסור למשה לראות את פני אלוהים?
  • האם לדעתכם משה היה מרוצה מהתשובה?

אלוהים מבקש להגן על משה מתוך אהבה אליו, כי אי אפשר לראות את פני אלוהים (כי זה לא דבר חומרי שאפשר לראות אותו ולחיות), אבל אלוהים מבין את הצורך העמוק בקשר שנובע מתוך הבקשה, ונענה לה עד כמה שאפשר – מראה למשה את הצד האחורי שלו. הצד האחורי מבטא קשר אינטימי ועמוק בין משה לאלוהים, אך רחוק יותר מפנים אל פנים (בני אדם רגילים אינם זוכים אפילו לראות את הצד האחורי של אלוהים, ומשה זכה).
נשאל את התלמידים:

  • למה לדעתכם משה מבקש את הבקשה הזאת – לראות את פני האל?

נשמע הצעות: הוא סקרן מאוד, נמאס לו לדבר בתוך הענן, הוא רוצה להבין טוב יותר את מהות האלוהים.
הצורך של משה לראות את פני האל מבטא רצון בקשר – כמו שאנחנו רוצים לראות את פני האנשים האהובים עלינו, ולא רק לשמוע את קולם או לקבל מהם הודעות.
בכיתות מתקדמות יותר אפשר לפרש את הבקשה של משה לראות את פני האלוהים כבקשה להבין בבהירות את דרך ניהול האלוהים את העולם. תשובת אלוהים היא שאפשר להבין מקצת מדרך הניהול שלו את העולם ברמה של אחור, ולא ברמה של פנים בפנים.

מבט לחיים

נעמוד על ההבדל שבין תקשורת פנים אל פנים לבין סוגים אחרים של תקשורת. נשאל את התלמידים:

  • מה הדרך הנפוצה ביותר שבה אתם מתקשרים עם ילדים אחרים – תקשורת פנים אל פנים או דרך מסכים?

נבקש מהתלמידים לחשוב על מקרה מחייהם שבו נאמר להם בטלפון או בכתב דבר שהיה ראוי להיאמר פנים אל פנים (טוב או רע). נוכל לבקש מכל תלמיד לכתוב את המשפט על פתק בלי להזדהות על הפתק. נאסוף את הפתקים ומתוך המשפטים ננסה לנסח קווים מנחים מתי אפשר לכתוב משהו ומתי צריך להתאמץ להיפגש.
למשל: אם מה שאני רוצה לומר הוא אישי, עלול להעליב או דווקא יקר ערך – עדיף להיפגש.
למשימת בית ננחה את התלמידים לחפש ולהביא לכיתה תמונה שאנחנו אוהבים ממפגש נעים פנים אל פנים עם אחד מבני המשפחה או עם חבר ולספר עליו בכיתה: מה הרגשנו במפגש זה, מה אמרנו, למה הוא היה מיוחד. נתעמק בהבעות הפנים שמאפשר המפגש וברגשות שהן מביעות: שמחה, אהבה, קרבה וביטחון.
לחלופין, אפשר לבקש מהתלמידים להתחלק לזוגות ולהנחות את הזוגות לדבר פנים אל פנים – להגיד מילים מהלב היוצאות במפגש פנים אל פנים.

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: למדנו על בקשתו של משה מאלוהים להראות לו את פניו כהוכחה לאהבה ולקרבה ביניהם, ועל תשובתו של אלוהים שמבטיחה שיראה את אחוריו, כי את פניו אי אפשר לראות ולהישאר בחיים. למדנו סיפור זה ברמת הפשט, ואפשרנו הבנות נוספות למהות המפגש.
מיומנות: הסברנו את השיחה המורכבת מלשון המקרא בשפת ימינו.
מתודות: שיחקנו משחק עם פתקים, התבוננו בתמונות פנים אל פנים שאנחנו אוהבים.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
דפי עבודה והעשרה לשיעור
כיצד נראה אלוהים?
המדרש עוסק במפגש בין אלוהים למשה, ושואל מה ראה משה מאלוהים במפגש זה. אלוהים הראה...
כיצד נראה אלוהים?
"וַהֲסִרֹתִי אֶת כַּפִּי וְרָאִיתָ אֶת אֲחֹרָי, וּפָנַי לֹא יֵרָאוּ."
(פסוק כג)

איור של תפילין. shutterstock.com

המדרש עוסק במפגש בין אלוהים למשה, ושואל מה ראה משה מאלוהים במפגש זה.

אלוהים הראה למשה את צידו האחורי. אמרו חכמים: הפסוק מלמד שהראה הקדוש ברוך הוא למשה קשר של תפילין (קשר המהדק את התפילין לראש ונמצא בצד האחורי של הראש מעל העורף).

(עיבוד. על פי: תלמוד בבלי, מסכת מנחות, דף לה עמוד ב)

  • לפי המדרש – מה ראה משה?
גבוה ונמוך
"דִבֶּר ה' אֶל מֹשֶׁה פָּנִים אֶל פָּנִים…"אין אנו יודעין אם הַשָׁפָל (הנמוך) הגביה את עצמו,...
גבוה ונמוך
"וְדִבֶּר ה' אֶל מֹשֶׁה פָּנִים אֶל פָּנִים כַּאֲשֶׁר יְדַבֵּר אִישׁ אֶל רֵעֵהוּ, וְשָׁב אֶל הַמַּחֲנֶה וּמְשָׁרְתוֹ יְהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן נַעַר לֹא יָמִישׁ מִתּוֹךְ הָאֹהֶל."
(פסוק יא)

shutterstock.com

"דִבֶּר ה' אֶל מֹשֶׁה פָּנִים אֶל פָּנִים…"
אין אנו יודעין אם הַשָׁפָל (הנמוך) הגביה את עצמו, או הגבוה השפיל.

(מדרש תנחומא על ספר שמות, פרק לג, סימן כז)

  • המדרש מתאר את המפגש בין אלוהים למשה, שתי ישויות במעמד לא שווה. מדוע המדרש מתעכב על אופן המפגש – "פנים אל פנים"?
  • מה קרה לדעתכם: הגבוה השפיל את עצמו או שהנמוך הגביה את עצמו?
פָּנִים אֶל פָּנִים
הביטוי "פָּנִים אֶל פָּנִים" מתאר מפגש בלתי אמצעי (ישיר, בלי הפרדה, בלי מתווכים) בין אלוהים...
פָּנִים אֶל פָּנִים
"וְדִבֶּר ה' אֶל מֹשֶׁה פָּנִים אֶל פָּנִים כַּאֲשֶׁר יְדַבֵּר אִישׁ אֶל רֵעֵהוּ, וְשָׁב אֶל הַמַּחֲנֶה וּמְשָׁרְתוֹ יְהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן נַעַר לֹא יָמִישׁ מִתּוֹךְ הָאֹהֶל."
(פסוק יא)

shutterstock.com

הביטוי "פָּנִים אֶל פָּנִים" מתאר מפגש בלתי אמצעי (ישיר, בלי הפרדה, בלי מתווכים) בין אלוהים לבין משה. גם על יעקב מסופר שפגש את אלוהים פנים אל פנים לאחר שנאבק במלאך.
היום משתמשים לעיתים בביטוי כדי לתאר עימות חזיתי.

  • מצאו ברשת מופעים של הביטוי "פָּנִים אֶל פָּנִים".
מצאת חן בעיניי
על דבר המעורר בנו רגש חיובי ואהדה, אנחנו אומרים שהוא מוצא חן בעינינו. משה מוצא...
מצאת חן בעיניי
"וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה גַּם אֶת הַדָּבָר הַזֶּה אֲשֶׁר דִּבַּרְתָּ אֶעֱשֶׂה, כִּי מָצָאתָ חֵן בְּעֵינַי וָאֵדָעֲךָ בְּשֵׁם."
(פסוק יז)

לוגו "לייק" של פייסבוק, רוסיה, 2015. OmniArt / Shutterstock.com

על דבר המעורר בנו רגש חיובי ואהדה, אנחנו אומרים שהוא מוצא חן בעינינו.
משה מוצא חן בעיני אלוהים, ולכן אלוהים נענה לבקשתו וסולח לעם.

  • היכנסו למנוע החיפוש dicta, הזינו את המילים "מצא חן" וחפשו דמות נוספת בתנ"ך שמצאה חן בעיני האל.
כמו עמוד ענן
השיר "שיר נבואי קוסמי עליז" משתמש בעמוד הענן כדימוי למנהיגות. שיר נבואי קוסמי עליזמילים: יוני...
כמו עמוד ענן
"וְהָיָה כְּבֹא מֹשֶׁה הָאֹהֱלָה יֵרֵד עַמּוּד הֶעָנָן וְעָמַד פֶּתַח הָאֹהֶל וְדִבֶּר עִם מֹשֶׁה."
(פסוק ט)

השיר "שיר נבואי קוסמי עליז" משתמש בעמוד הענן כדימוי למנהיגות.

למילות השיר

שיר נבואי קוסמי עליז
מילים: יוני רכטר ועלי מוהר
לחן: יוני רכטר
כמו עמוד ענן, כך תלך לפני העדר
תבין הכול, תדע, לא תאמר מילה אחת
כמו עמוד עשן תיעלם בתוך החדר
משהו בך יאמר לך: המשך
בדרכך.

כמו שביל החלב שחוצה את השמיים
אתה הולך ישר, לא שם לב לכוכבים
שזוהרים כדי לסנוור את העיניים
משהו בך יאמר לך: המשך
בדרכך.

הו, לך ישר
לך לבד,
אל תפחד.
אוהו אוהו או.
אל תכעס,
לך תמים,
לך אחד.

כמו אווז הבר שחולף בשמי הערב
הוא טס בראש החץ, לא נרתע מן המרחק
והאינסטינקט מראה ובורא לו את הדרך
משהו בך יאמר לך: המשך
בדרכך.

כמו בריז´יט בארדו שתפסה כבר את העסק
השאירה מאחור את הטוב ואת הרע
ועל העניינים היא צופה מן המרפסת
משהו בך יאמר לך:
הפסק.

בלי להתכוון תן לעצמך ללכת
כל החישובים ייגמרו מאליהם
כמו העץ שקם לתחייה מן השלכת
משהו בך יאמר לך:
המשך

לך ישר…

© כל הזכויות שמורות למחברים ולאקו"ם.

  • מה מסמל עמוד הענן בשיר, ומה הוא מסמל בפרק לג?
קרדיט: יוני רכטר ועלי מוהר – שיר נבואי קוסמי עליז, מילים: עלי מוהר ויוני רכטר. לחן: יוני רכטר
ארץ זבת חלב ודבש
הביטוי "זָבַת חָלָב וּדְבָש" מתאר את הארץ וּמְדַבֵּר בְּשִׁבְחָה, בהשוואה למצב במצרים. במצרים המדברית לא...
ארץ זבת חלב ודבש
"אֶל אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבָש…"
(פסוק ג)

שטחי חקלאות ומראה בהר הגלבוע ובעמק יזרעאל. צילום: אביעד, מתוך ויקישיתוף

הביטוי "זָבַת חָלָב וּדְבָש" מתאר את הארץ וּמְדַבֵּר בְּשִׁבְחָה, בהשוואה למצב במצרים. במצרים המדברית לא היו שדות מִרְעֶה לצאן, ולכן חלב צאן לא היה נפוץ בה. לעומת זאת, בארץ ישראל היו הרבה שטחי מִרְעֶה, והבקר והצאן בה שופעי חלב. ביטוי זה נזכר בתנ"ך פעמים רבות.

להמשך קריאה

רוב הפרשנים מסכימים כי הדבש המוזכר כאן מקורו בפירות המתוקים של ארץ ישראל, בהשוואה לפירות המועטים ולתמרים היבשים שהיו במצרים. דבש הפירות נרקח מכמה סוגי פירות: דבש תמרים (סִילָאן), דבש תאנים, דבש חרובים ואפילו דבש מעסיס הענבים.

  • על פי הביטוי וההסבר, במה הייתה שונה ארץ ישראל ממצרים?
  • המציאו ביטוי המשבח את ארץ ישראל בהתאם לימינו.
נקרת הצור
"נִקְרַת הַצּוּר" – המקום שבו התגלה אלוהים למשה. צור הוא סלע, ונִקְרָה היא מְעָרָה או...
נקרת הצור
"וְהָיָה בַּעֲבֹר כְּבֹדִי וְשַׂמְתִּיךָ בְּנִקְרַת הַצּוּר, וְשַׂכֹּתִי כַפִּי עָלֶיךָ עַד עָבְרִי."
(פסוק כב)

מחסה במדבר. קרדיט: shutterstock.com

"נִקְרַת הַצּוּר" – המקום שבו התגלה אלוהים למשה.
צור הוא סלע, ונִקְרָה היא מְעָרָה או מַעֲבָר בתוך הסלע. אלוהים נמצא בפרק קרוב מאוד למשה, כל כך קרוב שזה עלול לסכן את משה. לכן אלוהים מבקש להגן על משה כשהוא מתגלה בפניו.

  • כיצד המיקום של משה "בנקרת הצור" בעת המפגש עם אלוהים, מלמד אותנו שאלוהים רצה להגן עליו?
להתנצל בתנ"כית
עֲדָיִים הם תכשיטים. בתקופות הקדומות ובעת העתיקה אנשים קישטו את עצמם בתכשיטים מחומרים שהיו זמינים...
להתנצל בתנ"כית
"וַיִּתְנַצְּלוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת עֶדְיָם מֵהַר חוֹרֵב."
(פסוק ו)

עגילים דמויי סהר, זהב, תל אל-עג'ול, ברונזה תיכונה ב – ברונזה מאוחרת. צילום: קלרה עמית, באדיבות רשות העתיקות

עֲדָיִים הם תכשיטים. בתקופות הקדומות ובעת העתיקה אנשים קישטו את עצמם בתכשיטים מחומרים שהיו זמינים להם: עצמות, שיניים של בעלי חיים, אבנים צבעוניות ומתכות יקרות. ממצאים רבים שהתגלו מלמדים שגם הנשים וגם הגברים ענדו תכשיטים. על פי המתואר בפרק, בני ישראל אינם עונדים את התכשיטים שלהם, לאות אבל על גזרת האל.

  • חִזרו לפרק לב – כיצד קשורים התכשיטים לחטא העגל?
אוהל מועד
אוהל מועד הוא המשכן – מקום הפולחן המקובל מתקופת הנדודים במדבר ועד להקמת בית המקדש...
אוהל מועד
"וּמֹשֶׁה יִקַּח אֶת הָאֹהֶל וְנָטָה לוֹ מִחוּץ לַמַּחֲנֶה הַרְחֵק מִן הַמַּחֲנֶה וְקָרָא לוֹ אֹהֶל מוֹעֵד, וְהָיָה כָּל מְבַקֵּשׁ ה' יֵצֵא אֶל אֹהֶל מוֹעֵד אֲשֶׁר מִחוּץ לַמַּחֲנֶה."
(פסוק ז)

שחזור של אוהל מועד בשמורת תמנע. צילום: Frank Starmer, מתוך Photo Adventures with Curiosity and Learning, CC BY 3.0

אוהל מועד הוא המשכן – מקום הפולחן המקובל מתקופת הנדודים במדבר ועד להקמת בית המקדש הראשון בימי שלמה, נקודת המפגש בין האדם לאלוהים. אוהל מועד אמור היה לקום בתוך המחנה, אולם לאחר חטא העגל הקים אותו משה מחוץ למחנה כדי להדגיש שהשְׁכִינָה (אלוהים) לא יכולה לשכון בתוך העם החוטא. כשמשה נכנס לתוך אוהל מועד ירד עמוד הענן ששהה כל הזמן על הר סיני, ועמד בפתח האוהל – כאילו בא אלוהים בכבודו ובעצמו לכבד את משה בביקורו. אוהל מועד נדד עם העם בתקופת המדבר, ועם הכניסה לארץ נקבע מקומו בשִׁילֹה.

  • מדוע בתחילה הוקם אוהל מועד מחוץ למחנה ישראל?
אוהל מיוחד
חטא העגל היה משבר אמונה וגם משבר אמון גדול. מדוע קרה המשבר הזה ומה עשה...
אוהל מיוחד
"וּמֹשֶׁה יִקַּח אֶת הָאֹהֶל וְנָטָה לוֹ מִחוּץ לַמַּחֲנֶה הַרְחֵק מִן הַמַּחֲנֶה וְקָרָא לוֹ אֹהֶל מוֹעֵד, וְהָיָה כָּל מְבַקֵּשׁ ה' יֵצֵא אֶל אֹהֶל מוֹעֵד אֲשֶׁר מִחוּץ לַמַּחֲנֶה."
(פסוק ז)

חטא העגל היה משבר אמונה וגם משבר אמון גדול. מדוע קרה המשבר הזה ומה עשה משה כדי לתקן את המצב? מה ההבדל בין הלוחות הראשונים לבין הלוחות השניים? התשובות בסרטון סיכום לשמות לא-לה.

  • מִצאו לאוהל מועד שם נוסף שמתאים לו.

קרדיט: סיכום שבועי – שמות לא-לה/929 תנך ביחד, 2015

בתוך אוהל מועד
בסרטון תוכלו לראות שחזור משועָר של אוהל מועד. השחזור נמצא בפארק תמנע.
בתוך אוהל מועד
"וּמֹשֶׁה יִקַּח אֶת הָאֹהֶל וְנָטָה לוֹ מִחוּץ לַמַּחֲנֶה הַרְחֵק מִן הַמַּחֲנֶה וְקָרָא לוֹ אֹהֶל מוֹעֵד, וְהָיָה כָּל מְבַקֵּשׁ ה' יֵצֵא אֶל אֹהֶל מוֹעֵד אֲשֶׁר מִחוּץ לַמַּחֲנֶה."
(פסוק ז)

בסרטון תוכלו לראות שחזור משועָר של אוהל מועד. השחזור נמצא בפארק תמנע.

  • שרטטו את אוהל מועד במבט-על (במבט מלמעלה, כמו במפה), בהתאם לשחזור שראיתם בסרטון.

קרדיט: בתוך אוהל המועד, פארק תמנע, 26/01/17