בקשת עזרה והתכוננות למפגש עם עשו
פרק לב, (י-יג), (יח-כד)
הזמנה ללימוד
נאזין לשיר 'קטונתי' של יונתן רזאל.
נחלק את השיר לשלושה חלקים ונסביר אותו במילים פשוטות:
- "קָטֹנְתִּי מִכֹּל הַחֲסָדִים וּמִכָּל הָאֱמֶת אֲשֶׁר עָשִׂיתָ אֶת עַבְדֶּךָ" – קטן אני מול כל החסדים שעשית לעבדך (לי).
- "כִּי בְמַקְלִי עָבַרְתִּי אֶת הַיַּרְדֵּן… עַתָּה הָיִיתִי לִשְׁנֵי מַחֲנוֹת, הַצִּילֵנִי נָא" – עברתי לבד עם המקל שלי את הירדן, ועכשיו יש לי משפחה גדולה – שני מחנות, תציל אותי.
- "כִּי חַסְדְּךָ גָּדוֹל עָלָי, וְהִצַּלְתָּ נַפְשִׁי מִשְּׁאוֹל תַּחְתִּיָּה" (תהילים פרק פו פסוק יג) – אני צריך את החסד שלך, תציל אותי מכל דבר רע. נדגיש שהמילים האחרונות אינן מופיעות בפסוקים שלנו, הזמר חיבר מילים ממקורות נוספים.
נשאל את התלמידים:
- מי אתם חושבים שאומר את המילים בשיר?
- איזו תכונה אפשר לזהות ביעקב מהמילים שהוא אומר על עצמו: "קָטֹנְתִּי" "עַבְדֶּךָ"? (כשהוא בא לבקש הצלה ועזרה מאלוהים הוא צנוע מאוד)
- בחלק השני של השיר, מה מסמלות המילים "מקל" ו"מַחֲנוֹת"? (כשיעקב יצא מכנען הוא יצא בלי כלום, בלא משפחה ובלא רכוש, לבד הוא ברח. עכשיו הוא חוזר לכנען אחרי שנים של עבודה אצל לבן, הוא חוזר איש משפחה עשיר ולו רכוש גדול)
- ממי יעקב מבקש עזרה ולמה? (בכל השיר רואים שיעקב מודה לאלוהים על כל העזרה ומבקש שיציל אותו מכעס אחיו עשו)
מבט ראשון
נקרא בקול ובהטעמה את פסוקים י-יג ונסביר אותם. נבקש מהתלמידים לשים לב לצורה שבה יעקב פונה לאלוהים. נמשיך לקרוא פסוקים יח-כד ונסביר אותם. נבקש מהתלמידים לשים לב לתוכנית של יעקב – איך הוא מתכונן לפגישה עם עשו. נסביר בעל פה מה קורה בפסוקים שדילגנו עליהם.
מבט שני
נזכיר לתלמידים את המילים שבהן יעקב מבטא את הפחד שלו מנקמת אחיו: "הַצִּילֵנִי נָא מִיַּד אָחִי, מִיַּד עֵשָׂו, כִּי יָרֵא אָנֹכִי…"
יעקב מפחד מנקמת עשו ומבקש עזרה מאלוהים.
- האם יש ליעקב סיבה לפחד מאחיו?
- האם אתם זוכרים מה היה הריב הגדול בין האחים?
נבקש מהתלמידים למצוא בפסוקים את התזכורת להבטחת אלוהים ליעקב. ("וְאַתָּה אָמַרְתָּ הֵיטֵב אֵיטִיב עִמָּךְ וְשַׂמְתִּי אֶת זַרְעֲךָ כְּחוֹל הַיָּם אֲשֶׁר לֹא יִסָּפֵר מֵרֹב)
- למה לפי דעתכם ההבטחה נזכרת בפסוקים האלו? (יעקב מזכיר לאלוהים את ההבטחה שלו אליו כי הוא רוצה להיות בטוח שאלוהים יעזור לו)
נבקש מהתלמידים להיכנס לנעליו של יעקב ולכתוב במחברת את השיחה של יעקב עם ה' במילים שלהם – מה יעקב אומר לאלוהים בפסוקים שקראנו?
יעקב מכין מתנת התנצלות לעשו.
- מה הייתה המתנה?
- איך יעקב קורא לעצמו גם בפסוקים האלו? (עבד)
- איך הוא קורא לעשו? (אדון)
- מה לדעתכם יעקב מרגיש? (פחד, חוסר ביטחון)
יעקב מחלק את המחנה לשלוש קבוצות ומבקש להשאיר רווח בין כל קבוצה.
- למה לדעתכם הוא מחלק את המחנה שלו לשלושה חלקים? למה הוא מתכונן? (מתכונן למלחמה – אם מחנה אחד ייפגע, לפחות יישאר לו המחנה השני)
מבט שלישי
נשאל את התלמידים:
- מה היא תפילה? (תפילה היא דרך לבטא רגשות. דרך להרגיש שאנחנו לא לבד, שיש מי ששומע אותנו ואולי יכול לעזור לנו)
נדבר עם התלמידים על שלושה סוגים של תפילות:
- תפילות שבח: הלל וברכה לאלוהים על מעשיו בעולם. ברכות כלליות שהמתפלל משבח את אלוהים על גדולתו ועל הניהול ההרמוני של העולם.
- תפילות בקשה: פנייה לאלוהים בתחינה ובבקשה במגוון עניינים. בתפילה המסורתית הבקשות בתפילה מופיעות לאחר השבח.
- תפילות הודיה: תודה לאלוהים על מעשיו. התודה מפורטת ומתייחסות לעיתים לאירועים אישיים מסוימים. בסדר התפילה המסורתי ההודיה חותמת את התפילה. תפילת ההודיה היא צורך של המתפלל להגיד תודה על הדברים הטובים שקורים לו.
נסביר את שלושת סוגי התפילה ונבקש מהתלמידים למצוא תפילות בפסוקים שקראנו, לבדוק איזה סוג תפילה הן ולהסביר מדוע הם סיווגו אותן כך. נכתוב על לוח הכיתה את התפילות וההסברים של התלמידים:
- "יא קָטֹנְתִּי מִכֹּל הַחֲסָדִים וּמִכָּל הָאֱמֶת אֲשֶׁר עָשִׂיתָ אֶת עַבְדֶּךָ, כִּי בְמַקְלִי עָבַרְתִּי אֶת הַיַּרְדֵּן הַזֶּה, וְעַתָּה הָיִיתִי לִשְׁנֵי מַחֲנוֹת." – תפילת הודיה.
- "יב הַצִּילֵנִי נָא מִיַּד אָחִי, מִיַּד עֵשָׂו, כִּי יָרֵא אָנֹכִי אֹתוֹ פֶּן יָבוֹא וְהִכַּנִי אֵם עַל בָּנִים." – תפילת בקשה.
מבט לחיים
נבקש מהתלמידים לכתוב תפילה משלהם. הם יכולים לבחור אם רוצים לכתוב תפילת בקשה, תפילת שבח או תפילת הודיה.
לחלופין אפשר לפתח דיון מדוע נכון יותר לפתוח בשבח ואחרי זה בבקשה.
- האם נכון לפתוח קודם בשבח ואחר כך לבקש גם כשאנו מבקשים משהו מההורים או מהחברים?
- למה הסדר הזה טוב?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: במהלך השיעור ראינו שיעקב מבקש עזרה מה'. הוא מפחד מאוד מנקמה של עשו, הוא מפחד לפגוש אותו וחוץ מתכנון תוכנית, הוא מבקש עזרה מה' כדי להרגיש בטוח יותר, מתפלל לה'.
מיומנויות: למדנו להבחין בין סוגי תפילה שונים ולזהות אותם בפסוקים, וכן הדגשנו את סדר התפילות.
מתודות: האזנה לשיר, כתיבת בקשת עזרה לאלוהים וכתיבת תפילה.