סגור תצוגת כיתה
הפרק

בקשת עזרה והתכוננות למפגש עם עשו

פרק לב, (י-יג), (יח-כד)

שיעור שני מתוך חמישה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

נאזין לשיר 'קטונתי' של יונתן רזאל.

נחלק את השיר לשלושה חלקים ונסביר אותו במילים פשוטות:

  1. "קָטֹנְתִּי מִכֹּל הַחֲסָדִים וּמִכָּל הָאֱמֶת אֲשֶׁר עָשִׂיתָ אֶת עַבְדֶּךָ" – קטן אני מול כל החסדים שעשית לעבדך (לי).
  2. "כִּי בְמַקְלִי עָבַרְתִּי אֶת הַיַּרְדֵּן… עַתָּה הָיִיתִי לִשְׁנֵי מַחֲנוֹת, הַצִּילֵנִי נָא" – עברתי לבד עם המקל שלי את הירדן, ועכשיו יש לי משפחה גדולה – שני מחנות, תציל אותי.
  3. "כִּי חַסְדְּךָ גָּדוֹל עָלָי, וְהִצַּלְתָּ נַפְשִׁי מִשְּׁאוֹל תַּחְתִּיָּה" (תהילים פרק פו פסוק יג) – אני צריך את החסד שלך, תציל אותי מכל דבר רע. נדגיש שהמילים האחרונות אינן מופיעות בפסוקים שלנו, הזמר חיבר מילים ממקורות נוספים.

נשאל את התלמידים:

  • מי אתם חושבים שאומר את המילים בשיר?
  • איזו תכונה אפשר לזהות ביעקב מהמילים שהוא אומר על עצמו: "קָטֹנְתִּי" "עַבְדֶּךָ"? (כשהוא בא לבקש הצלה ועזרה מאלוהים הוא צנוע מאוד)
  • בחלק השני של השיר, מה מסמלות המילים "מקל" ו"מַחֲנוֹת"? (כשיעקב יצא מכנען הוא יצא בלי כלום, בלא משפחה ובלא רכוש, לבד הוא ברח. עכשיו הוא חוזר לכנען אחרי שנים של עבודה אצל לבן, הוא חוזר איש משפחה עשיר ולו רכוש גדול)
  • ממי יעקב מבקש עזרה ולמה? (בכל השיר רואים שיעקב מודה לאלוהים על כל העזרה ומבקש שיציל אותו מכעס אחיו עשו)

מבט ראשון

נקרא בקול ובהטעמה את פסוקים י-יג ונסביר אותם. נבקש מהתלמידים לשים לב לצורה שבה יעקב פונה לאלוהים. נמשיך לקרוא פסוקים יח-כד ונסביר אותם. נבקש מהתלמידים לשים לב לתוכנית של יעקב – איך הוא מתכונן לפגישה עם עשו. נסביר בעל פה מה קורה בפסוקים שדילגנו עליהם.

מבט שני

נזכיר לתלמידים את המילים שבהן יעקב מבטא את הפחד שלו מנקמת אחיו: "הַצִּילֵנִי נָא מִיַּד אָחִי, מִיַּד עֵשָׂו, כִּי יָרֵא אָנֹכִי…"
יעקב מפחד מנקמת עשו ומבקש עזרה מאלוהים.

  • האם יש ליעקב סיבה לפחד מאחיו?
  • האם אתם זוכרים מה היה הריב הגדול בין האחים?

נבקש מהתלמידים למצוא בפסוקים את התזכורת להבטחת אלוהים ליעקב. ("וְאַתָּה אָמַרְתָּ הֵיטֵב אֵיטִיב עִמָּךְ וְשַׂמְתִּי אֶת זַרְעֲךָ כְּחוֹל הַיָּם אֲשֶׁר לֹא יִסָּפֵר מֵרֹב)

  • למה לפי דעתכם ההבטחה נזכרת בפסוקים האלו? (יעקב מזכיר לאלוהים את ההבטחה שלו אליו כי הוא רוצה להיות בטוח שאלוהים יעזור לו)

נבקש מהתלמידים להיכנס לנעליו של יעקב ולכתוב במחברת את השיחה של יעקב עם ה' במילים שלהם – מה יעקב אומר לאלוהים בפסוקים שקראנו?

יעקב מכין מתנת התנצלות לעשו.

  • מה הייתה המתנה?
  • איך יעקב קורא לעצמו גם בפסוקים האלו? (עבד)
  • איך הוא קורא לעשו? (אדון)
  • מה לדעתכם יעקב מרגיש? (פחד, חוסר ביטחון)

יעקב מחלק את המחנה לשלוש קבוצות ומבקש להשאיר רווח בין כל קבוצה.

  • למה לדעתכם הוא מחלק את המחנה שלו לשלושה חלקים? למה הוא מתכונן? (מתכונן למלחמה – אם מחנה אחד ייפגע, לפחות יישאר לו המחנה השני)

מבט שלישי

נשאל את התלמידים:

  • מה היא תפילה? (תפילה היא דרך לבטא רגשות. דרך להרגיש שאנחנו לא לבד, שיש מי ששומע אותנו ואולי יכול לעזור לנו)

נדבר עם התלמידים על שלושה סוגים של תפילות:

  • תפילות שבח: הלל וברכה לאלוהים על מעשיו בעולם. ברכות כלליות שהמתפלל משבח את אלוהים על גדולתו ועל הניהול ההרמוני של העולם.
  • תפילות בקשה: פנייה לאלוהים בתחינה ובבקשה במגוון עניינים. בתפילה המסורתית הבקשות בתפילה מופיעות לאחר השבח.
  • תפילות הודיה: תודה לאלוהים על מעשיו. התודה מפורטת ומתייחסות לעיתים לאירועים אישיים מסוימים. בסדר התפילה המסורתי ההודיה חותמת את התפילה. תפילת ההודיה היא צורך של המתפלל להגיד תודה על הדברים הטובים שקורים לו.

נסביר את שלושת סוגי התפילה ונבקש מהתלמידים למצוא תפילות בפסוקים שקראנו, לבדוק איזה סוג תפילה הן ולהסביר מדוע הם סיווגו אותן כך. נכתוב על לוח הכיתה את התפילות וההסברים של התלמידים:

  • "יא קָטֹנְתִּי מִכֹּל הַחֲסָדִים וּמִכָּל הָאֱמֶת אֲשֶׁר עָשִׂיתָ אֶת עַבְדֶּךָ, כִּי בְמַקְלִי עָבַרְתִּי אֶת הַיַּרְדֵּן הַזֶּה, וְעַתָּה הָיִיתִי לִשְׁנֵי מַחֲנוֹת." – תפילת הודיה.
  • "יב הַצִּילֵנִי נָא מִיַּד אָחִי, מִיַּד עֵשָׂו, כִּי יָרֵא אָנֹכִי אֹתוֹ פֶּן יָבוֹא וְהִכַּנִי אֵם עַל בָּנִים." – תפילת בקשה.

מבט לחיים

נבקש מהתלמידים לכתוב תפילה משלהם. הם יכולים לבחור אם רוצים לכתוב תפילת בקשה, תפילת שבח או תפילת הודיה.
לחלופין אפשר לפתח דיון מדוע נכון יותר לפתוח בשבח ואחרי זה בבקשה.

  • האם נכון לפתוח קודם בשבח ואחר כך לבקש גם כשאנו מבקשים משהו מההורים או מהחברים?
  • למה הסדר הזה טוב?

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: במהלך השיעור ראינו שיעקב מבקש עזרה מה'. הוא מפחד מאוד מנקמה של עשו, הוא מפחד לפגוש אותו וחוץ מתכנון תוכנית, הוא מבקש עזרה מה' כדי להרגיש בטוח יותר, מתפלל לה'.
מיומנויות: למדנו להבחין בין סוגי תפילה שונים ולזהות אותם בפסוקים, וכן הדגשנו את סדר התפילות.
מתודות: האזנה לשיר, כתיבת בקשת עזרה לאלוהים וכתיבת תפילה.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
קטונתי מכל החסדים- יונתן רזאל
למילות השיר מתוך אתר שירונט קרדיט: 'קטונתי' של יונתן רזאל, ערוץ מוזיקה ישראלית, פורסם ב-2012.
קטונתי מכל החסדים- יונתן רזאל

למילות השיר מתוך אתר שירונט

קרדיט: 'קטונתי' של יונתן רזאל, ערוץ מוזיקה ישראלית, פורסם ב-2012.

מלאכים של ארץ ישראל
כַּאֲשֶׁר יָצָא יַעֲקֹב מֵאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל לָלֶכֶת לְחָרָן, לִוּוּ אוֹתוֹ מַלְאָכִים שֶׁל אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל. וְעַד הֵיכָן...
מלאכים של ארץ ישראל
"וְיַעֲקֹב הָלַךְ לְדַרְכּוֹ וַיִּפְגְּעוּ בוֹ מַלְאֲכֵי אֱלֹהִים." (לב, ב)

כַּאֲשֶׁר יָצָא יַעֲקֹב מֵאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל לָלֶכֶת לְחָרָן, לִוּוּ אוֹתוֹ מַלְאָכִים שֶׁל אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל. וְעַד הֵיכָן לִוּוּ אוֹתוֹ? עַד גְּבוּלָהּ שֶׁל אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל. כְּשֶׁהִגִּיעוּ אֶל הַגְּבוּל, הָלְכוּ לָהֶם מַלְאֲכֵי אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל וְיָרְדוּ מַלְאָכִים שֶׁל חוּץ לָאָרֶץ לְלַוּוֹת אֶת יַעֲקֹב. כַּאֲשֶׁר חָזַר יַעֲקֹב לְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, לִוּוּ אוֹתוֹ מַלְאָכִים שֶׁל חוּץ לָאָרֶץ עַד גְּבוּלָהּ שֶׁל אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל. עַל הַגְּבוּל, בָּאוּ מַלְאָכִים שֶׁל אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל לְקַבֵּל אֶת פָּנָיו. הָיוּ שְׁנֵי מַחֲנוֹת שֶׁל מַלְאָכִים מִסָּבִיב לְיַעֲקֹב. עַל כָּךְ נִקְרָא שֵׁם הַמָּקוֹם הַהוּא: מַחֲנַיִם – כִּי שְׁנֵי מַחֲנוֹת שֶׁל מַלְאָכִים הָיוּ שָׁם.

על אבות לילדים: אגדות חז"ל בלבוש קל / רבקה אליצור ; איורים: נורית צרפתי.הסתדרות הציונית העולמית – ספריית אלינר. תודה לספרית אלינר של ההסתדרות הציונית העולמית על האפשרות להשתמש במדרשים הנמצאים בספרים של רבקה אליצור

  • מַדוּעַ נִקְרֵאת מַחֲנַיִים בִּשְׁמָהּ, עַל פִּי הַמִדְרָשׁ?
נשיקה או נשיכה?
לָמָּה מֵעַל הָאוֹתִיּוֹת שֶׁל הַמִּלָּה "וַיִּשָּׁקֵהוּ" יֵשׁ נְקֻדּוֹת? כְּדֵי לְלַמֵּד שֶׁעֵשָׂו הִתְכַּוֵּן לִנְשֹׁךְ אֶת יַעֲקֹב,...
נשיקה או נשיכה?
"וַיָּרָץ עֵשָׂו לִקְרָאתוֹ וַיְחַבְּקֵהוּ וַיִּפֹּל עַל צַוָּארָו וַיִּשָּׁקֵהוּ וַיִּבְכּוּ." (לג, ד)

נקודות מעל המילה "וישקהו"

לָמָּה מֵעַל הָאוֹתִיּוֹת שֶׁל הַמִּלָּה "וַיִּשָּׁקֵהוּ" יֵשׁ נְקֻדּוֹת? כְּדֵי לְלַמֵּד שֶׁעֵשָׂו הִתְכַּוֵּן לִנְשֹׁךְ אֶת יַעֲקֹב, וְלֹא לְנַשֵּׁק אוֹתוֹ. אֲבָל צַוָּארוֹ שֶׁל יַעֲקֹב נַעֲשָׂה קָשֶׁה וְחָזָק כְּמוֹ שַׁיִשׁ, וּבְמַקְבִּיל שִׁנָּיו שֶׁל עֵשָׂו נַעֲשׂוּ רַכּוֹת. לָכֵן לֹא הִצְלִיחַ עֵשָׂו לִנְשֹׁךְ אֶת יַעֲקֹב. וְלָמָּה כָּתוּב שֶׁשְּׁנֵיהֶם בָּכוּ? יַעֲקֹב בָּכָה עַל הַצַּוָּאר שֶׁלּוֹ שֶׁהִתְקַשָּׁה, וְעֵשָׂו בָּכָה עַל שִׁנָּיו הַכּוֹאֲבוֹת. (מעובד מתוך מדרש שיר השירים רבה, פרשה ז, פסקא ד)
  • וּמָה אַתֶם חוֹשְׁבִים – עֵשָׂו רָצָה לְנַשֵׁק אֶת יַעֲקֹב אוֹ לִנְשׁוֹךְ אוֹתוֹ?
אחרון אחרון חביב
הַבִּיטוּי "אַחֲרוֹן אַחֲרוֹן חָבִיב" אוֹמֵר שֶׁלֹא הָרִאשׁוֹן הוּא הָאָהוּב בְּיוֹתֵר, אֶלָא הַהֶפֶךְ: הַדָבָר שֶׁנִשְׁאַר בַּסוֹף...
אחרון אחרון חביב
"וַיָּשֶׂם אֶת הַשְּׁפָחוֹת וְאֶת יַלְדֵיהֶן רִאשֹׁנָה, וְאֶת לֵאָה וִילָדֶיהָ אַחֲרֹנִים וְאֶת רָחֵל וְאֶת יוֹסֵף אַחֲרֹנִים." (לג, ב)

Prostock-studio/shutterstock.com

הַבִּיטוּי "אַחֲרוֹן אַחֲרוֹן חָבִיב" אוֹמֵר שֶׁלֹא הָרִאשׁוֹן הוּא הָאָהוּב בְּיוֹתֵר, אֶלָא הַהֶפֶךְ: הַדָבָר שֶׁנִשְׁאַר בַּסוֹף דַוְוקָא הוּא הָאָהוּב בְּיוֹתֵר. דוּגְמָה לְכָךְ הִיא הַקִינוּחַ שֶׁבְּסוֹף הָאֲרוּחָה, שֶׁהוּא הַמָנָה הֲכִי טְעִימָה!

להמשך קריאה

הַבִּיטוּי "אַחֲרוֹן אַחֲרוֹן חָבִיב" מִתְבַּסֵס עַל הַפְּגִישָׁה שֶׁל יַעֲקֹב וְעֵשָׂו בְּסֵפֶר בְּרֵאשִׁית. לִקְרַאת הַפְּגִישָׁה יַעֲקֹב חִילֵק אֶת הַנָשִׁים וְהַיְלָדִים שֶׁלוֹ לְשָׁלוֹשׁ קְבוּצוֹת. הַקְבוּצָה הָרִאשׁוֹנָה הָיְיתָה שֶׁל הַשְׁפָחוֹת, זִלְפָּה וּבִלְהָה, וְהַיְלָדִים שֶׁלָהֶן. אַחַר כָּךְ, מֵאֲחוֹרֵי הַקְבוּצָה הָרִאשׁוֹנָה, הוּא הֶעֱמִיד אֶת לֵאָה וְהַיְלָדִים שֶׁלָהּ. וְאִילוּ בַּקְבוּצָה הַשְׁלִישִׁית, בַּסוֹף, יַעֲקֹב הֶעֱמִיד אֶת רָחֵל וְיוֹסֵף. הָאַחֲרוֹנִים, אֵלוּ שֶׁעָמְדוּ בַּסוֹף, הָיוּ הַחֲבִיבִים בְּיוֹתֵר עַל יַעֲקֹב, וַעֲלֵיהֶם הוּא רָצָה לְהָגֵן יוֹתֵר מִכּוֹל. עַל כָּךְ אוֹמֵר הַמִדְרָשׁ: "אַחֲרוֹן אַחֲרוֹן חָבִיב".

מתוך: בראשית עם ביאורים וציורים, 2014, עמ' 136. © כל הזכויות שמורות למטח

  • מָה אַתֶם חוֹשְׁבִים עַל הַסִידוּר הַזֶה שֶׁל יַעֲקֹב?
  • הַאִם לָמַד לֶקַח מֵהוֹרָיו?
  • אֵילוּ עוֹד מַצָבִים אַתֶם מַכִּירִים שֶׁבָּהֶם הָאַחֲרוֹן הוּא הֶחָבִיב בְּיוֹתֵר?
למצוא חן
הַבִּיטוּי "מָצָא חֵן" מְקוֹרוֹ בַּמִקְרָא, וְהוּא מוֹפִיעַ בּוֹ לְמַעְלָה מֵ־40 פְּעָמִים. הַמַשְׁמָעוּת הַקְדוּמָה שֶׁלוֹ לֹא...
למצוא חן
"וַיֹּאמֶר: לִמְצֹא חֵן בְּעֵינֵי אֲדֹנִי." (לג, ח)

SIMPILI/shutterstock.com

הַבִּיטוּי "מָצָא חֵן" מְקוֹרוֹ בַּמִקְרָא, וְהוּא מוֹפִיעַ בּוֹ לְמַעְלָה מֵ־40 פְּעָמִים. הַמַשְׁמָעוּת הַקְדוּמָה שֶׁלוֹ לֹא בְּרוּרָה – יֵשׁ פַּרְשָׁנִים שֶׁפֵּירְשׁוּ אוֹתוֹ כְּרֶגֶשׁ חִיוּבִי כְּלָלִי, וְיֵשׁ כָּאֵלֶה שֶׁפֵּירְשׁוּ אוֹתוֹ כְּבִיטוּי לְחֶמְלָה וּלְרַחֲמִים כְּלַפֵּי מִישֶׁהוּ. הַבִּיטוּי הִתְקַבֵּעַ בַּשָׂפָה שֶׁלָנוּ כְּבִיטוּי חִיבָּה, אַהֲדָה, שְׂבִיעוּת רָצוֹן אוֹ רֶגֶשׁ חִיוּבִי כְּלַפֵּי אָדָם, חֵפֶץ, רַעֲיוֹן אוֹ תְכוּנָה.

  • סִפְרוּ כַּמָה פְּעָמִים מוֹפִיעַ הַבִּיטוּי "מָצָא חֵן" בְּפֶרֶק לג.
  • כִּתְבוּ מִשְׁפָּט שֶׁמְשׁוּבָּץ בּוֹ הַבִּיטוּי "לִמְצוֹא חֵן".
תפילה
יוֹנָתָן רַזְאֵל שָׁר עַל הַתְחוּשָׁה שֶׁל יַעֲקֹב כַּאֲשֶׁר הוּא מוֹדֶה לֶאֱלוֹהִים עַל כָּל הַחֲסָדִים שֶׁעָשָׂה...
תפילה
"קָטֹנְתִּי מִכֹּל הַחֲסָדִים וּמִכָּל הָאֱמֶת אֲשֶׁר עָשִׂיתָ אֶת עַבְדֶּךָ." (לב, יא)

יוֹנָתָן רַזְאֵל שָׁר עַל הַתְחוּשָׁה שֶׁל יַעֲקֹב כַּאֲשֶׁר הוּא מוֹדֶה לֶאֱלוֹהִים עַל כָּל הַחֲסָדִים שֶׁעָשָׂה עִימוֹ, וּמִתְפַּלֵל שֶׁיִשְׁמוֹר עָלָיו מִפְּנֵי עֵשָׂו אָחִיו, בַּמִילִים הַלְקוּחוֹת מֵהַפְּסוּקִים. יוֹנָתָן רַזְאֵל סִיפֵּר כִּי כַּאֲשֶׁר הוּא שָׁר אֶת הַשִׁיר הוּא מִתְחַבֵּר לַחֲסָדִים שֶׁנַעֲשׂוּ לוֹ כַּאֲשֶׁר סַבָּא שֶׁלוֹ נִיצַל בִּתְקוּפַת הַשׁוֹאָה וְכַאֲשֶׁר בִּתוֹ נִיצְלָה מִתְאוּנָה.

  • הַאֲזִינוּ לַשִׁיר, וְחִשְׁבוּ עַל הַתְחוּשָׁה שֶׁל יַעֲקֹב כַּאֲשֶׁר הוּא מְצַפֶּה לִפְגוֹשׁ אֶת עֵשָׂו אָחִיו (הָאָח שֶׁהוּא גָנַב לוֹ אֶת הַבְּרָכָה וְאֶת הַבְּכוֹרָה).
  • מָהֵם הַחֲסָדִים בַּחַיִים שֶׁלָכֶם שֶׁאַתֶם מוֹדִים עֲלֵיהֶם?

קרדיט: יונתן רזאל -קטנתי/מוזיקה ישראלית, 2012

מאבק יעקב והמלאך
רֶמְבְּרַנְדְט הִרְבָּה לַעֲסוֹק בְּנוֹשְׂאִים תָנָ"כִיִים, כְּמוֹ רַבִּים מֵאוֹמָנֵי הוֹלַנְד בַּמֵאָה הַ־17. הַיְצִירוֹת שֶׁלוֹ מְלֵאוֹת בְּהִתְבּוֹנְנוּת...
מאבק יעקב והמלאך
"וַיֹּאמֶר לֹא יַעֲקֹב יֵאָמֵר עוֹד שִׁמְךָ כִּי אִם יִשְׂרָאֵל, כִּֽי שָׂרִיתָ עִם אֱלֹהִים וְעִם אֲנָשִׁים וַתּוּכָל." (לב, כט)

רמברנדט, יעקב נאבק במלאך, 1659 בערך, מאוסף גמלדה-גאלרי, מתוך ויקישיתוף

רֶמְבְּרַנְדְט הִרְבָּה לַעֲסוֹק בְּנוֹשְׂאִים תָנָ"כִיִים, כְּמוֹ רַבִּים מֵאוֹמָנֵי הוֹלַנְד בַּמֵאָה הַ־17. הַיְצִירוֹת שֶׁלוֹ מְלֵאוֹת בְּהִתְבּוֹנְנוּת רוּחָנִית מַעֲמִיקָה. הַתְמוּנָה הַמְתָאֶרֶת אֶת יַעֲקֹב נֶאֱבַק בַּמַלְאָךְ, נֶחְשֶׁבֶת לְאַחַת הַיְצִירוֹת הַמִקְרָאִיוֹת הַטוֹבוֹת שֶׁלוֹ.

להמשך קריאה

הָאוֹמָן בָּחַר לְמַקֵם אֶת הַמַלְאָךְ גָבוֹהַּ מֵעַל רֹאשׁוֹ שֶׁל יַעֲקֹב. מַרְאֵהוּ בָּהִיר, רַךְ וְנָשִׁי. פְּנֵי הַמַלְאָךְ יָפִים וַעֲדִינִים, רֹאשׁוֹ מוּקָף כֶּתֶר שֶׁל תַלְתַלִים סְבוּכִים. הַמַלְאָךְ תוֹמֵךְ בָּעוֹרֶף שֶׁל יַעֲקֹב בְּיָדוֹ הַיְמָנִית, וְלוֹפֵת אֶת מוֹתְנוֹ בְּיָדוֹ הַשְׂמָאלִית. הַמַלְאָךְ מִתְבּוֹנֵן בְּיַעֲקֹב מִבַּעַד לְעַפְעַפַּיִים מוּשְׁפָּלִים, הַזוֹהֲרִים בְּאוֹר שְׁמֵימִי רַךְ. הַמַבָּט שֶׁלוֹ מָלֵא רוֹךְ וְחֶמְלָה, וְהַבֶּגֶד הַלָבָן שֶׁלוֹ גַם הוּא מוֹסִיף רַכּוּת לַסְצֵנָה. הַכְּנָפַיִים נִרְאוֹת כִּמְגוֹנְנוֹת עַל רֹאשׁוֹ שֶׁל יַעֲקֹב. אֶת הָאֲוִוירָה הָרוּחָנִית־חֲלוֹמִית מְחַזֶקֶת דְמוּתוֹ עֲצוּמַת הָעֵינַיִים שֶׁל יַעֲקֹב. שְׁרִירֵי גַבּוֹ וּכְתֵפָיו מְתוּחִים, וְהוּא לוֹחֵץ אֶת גוּפוֹ כְּנֶגֶד גוּפוֹ שֶׁל הַמַלְאָךְ בְּמָה שֶׁנִרְאֶה כְּמוֹ חִיבּוּק אוֹ הִישָׁעֲנוּת עַל יֶרֶךְ הַמַלְאָךְ. נִרְאֶה כִּי רֶמְבְּרַנְדְט בָּחַר לְתָאֵר אֶת הָרְגָעִים שֶׁאַחֲרֵי הַמַאֲבָק: אֶת הַכְּנִיעָה שֶׁל הַמַלְאָךְ וְאֶת הַהִתְרַפְּקוּת שֶׁל יַעֲקֹב הַמוּתָשׁ עָלָיו.

קרדיט: מעובד. על פי: יעל מאלי, "יעקב והמלאך – בין מאבק לחבוק – דלקרואה ורמברנדט". פורסם במקור במוסף שבת של "מקור ראשון" ב 5.12.15

  • רֶמְבְּרַנְדְט מְפָרֵשׁ אֶת מַאֲבַק יַעֲקֹב וְהַמַלְאָךְ כְּחִיבּוּק – מַדוּעַ?
  • הַאִם לְדַעְתְכֶם הַצִיוּר מְשַׁקֵף אֶת הַכָּתוּב בַּפְּסוּקִים?
נחל יַבּוֹק
  נַחַל יַבּוֹק, אוֹ נַחַל זַרְקַאא'  (בַּעֲרָבִית: הַנַחַל הַכָּחוֹל) הוּא נַחַל אֵיתָן שֶׁזוֹרֵם כָּל הַשָׁנָה...
נחל יַבּוֹק

מפה של מסע יעקב ממקראנט. כרטוגרפיה: ד"ר אורנה צפריר-ראובן – החוג לגיאוגרפיה, אוניברסיטת תל אביב. מפה מתוך הספר: מזהות אישית לזהות לאומית : סיפורי האבות וזיקתם לארץ ישראל, 2004

 

נַחַל יַבּוֹק, אוֹ נַחַל זַרְקַאא'  (בַּעֲרָבִית: הַנַחַל הַכָּחוֹל) הוּא נַחַל אֵיתָן שֶׁזוֹרֵם כָּל הַשָׁנָה וְאֶחָד מִיוּבַלָיו הַחֲשׁוּבִים שֶׁל נְהַר הַיַרְדֵן.

  • מִצְאוּ בַּמַפָּה אֶת נַחַל יַבּוֹק. מָה הִתְרַחֵשׁ שָׁם עַל גְדוֹת הַנַחַל?
מסע יעקב ממחניים לחברון
יַעֲקֹב וְהַשַׁיָירָה שֶׁלוֹ חוֹזְרִים וְעוֹבְרִים בָּעִיר מַחֲנַיִים, שֶׁשָׁכְנָה מִצָפוֹן לְנַחַל יַבּוֹק. מַחֲנַיִים הָיְיתָה עִיר מֶרְכָּזִית,...
מסע יעקב ממחניים לחברון
"וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב כַּאֲשֶׁר רָאָם מַחֲנֵה אֱלֹהִים זֶה, וַיִּקְרָא שֵׁם הַמָּקוֹם הַהוּא מַחֲנָיִם." (לב, ג)

קרטוגרפיה: תמר סופר, סופר מיפוי

יַעֲקֹב וְהַשַׁיָירָה שֶׁלוֹ חוֹזְרִים וְעוֹבְרִים בָּעִיר מַחֲנַיִים, שֶׁשָׁכְנָה מִצָפוֹן לְנַחַל יַבּוֹק. מַחֲנַיִים הָיְיתָה עִיר מֶרְכָּזִית, בִּירַת יִשְׂרָאֵל לְאַחַר מוֹת הַמֶלֶךְ הָרִאשׁוֹן – שָׁאוּל.

להמשך קריאה

הַזִיהוּי שֶׁל מַחֲנַיִים לֹא בָּרוּר וְיֵשׁ הַמְזַהִים אוֹתָהּ עִם חִירְבֶּת מַחְ'נֶא, אֲתָר הַמָצוּי לֹא רָחוֹק מִנַחַל יַבּוֹק. מִמַחֲנָיִים הִמְשִׁיךְ יַעֲקֹב אֶל נַחַל יַבּוֹק, הוּא נַחַל זַרְקָא, הַיוֹרֵד מִצְפוֹן־מִזְרָח לְעַמַאן וְנִשְׁפַּךְ אֶל הַיַרְדֵן סָמוּךְ לְגֶשֶׁר אָדָם. לְאַחַר חֲצִיַית הַנַחַל פּוֹגֵשׁ יַעֲקֹב בְּמַלְאָךְ, נֶאֱבַק בּוֹ וּמְקַבֵּל שֵׁם חָדָשׁ – יִשְׂרָאֵל. יַעֲקֹב קָרָא לִמְקוֹם פְּנִיאֵל. הַצַלְבָנִים זִיהוּ אֶת מַעֲבַר יַבּוֹק בַּמָקוֹם שֶׁבּוֹ עוֹמֵד הַיוֹם גֶשֶׁר בְּנוֹת יַעֲקֹב. לְאַחַר שֶׁעֵשָׂו וַאֲנָשָׁיו נִפְרָדִים מְשַׁיֶירֶת יַעֲקֹב, הֵם מַמְשִׁיכִים לְכִיווּן דָרוֹם, לְשָׂעִיר, וְיַעֲקֹב מַמְשִׁיךְ בַּאֲפִיק הַנַחַל שֶׁחוֹצֶה אֶת הָרֵי הַגִלְעָד, אֶל סוּכּוֹת. יַעֲקֹב חוֹצֶה אֶת הַיַרְדֵן, עוֹלֶה לְהָרֵי שׁוֹמְרוֹן וּמַמְשִׁיךְ לִשְׁכֶם וּלְבֵית־אֵל. הַדֶרֶךְ שֶׁהוּא צוֹעֵד בָּהּ מְכוּנָה "דֶרֶךְ הָאָבוֹת". בַּדֶרֶךְ מִבֵּית־אֵל אֶפְרָתָה מֵתָה רָחֵל, וְיַעֲקֹב, לֵאָה, צֶאֱצָאֵיהֶם וּשְׁאֵרִית רְכוּשָׁם, מַגִיעִים בַּסוֹף הַמַסָע הָאָרוֹךְ אֶל חֶבְרוֹן.

על פי: בילי סביר, "מסעות יעקב: ממחניים לחברון" אתר מיזם 929

  • בְּקֶטַע הַטֵקְסְט נִזְכָּרִים שֵׁמוֹת שֶׁל מְקוֹמוֹת. אֵילוּ מֵהֶם אַתֶם מַכִּירִים?
איסור אכילת גִּיד הַנָּשֶׁה ביהדות
גִיד הוּא הַחֵלֶק בְּגוּף הָאָדָם וּבְגוּף בַּעֲלֵי הַחַיִים שֶׁמְחַבֵּר בֵּין הַשְׁרִיר וּבֵין הָעֶצֶם. הַגִידִים עוֹזְרִים...
איסור אכילת גִּיד הַנָּשֶׁה ביהדות
"עַל כֵּן לֹא יֹאכְלוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת גִּיד הַנָּשֶׁה אֲשֶׁר עַל כַּף הַיָּרֵךְ עַד הַיּוֹם הַזֶּה, כִּי נָגַע בְּכַף יֶרֶךְ יַעֲקֹב בְּגִיד הַנָּשֶׁה." (לב, לג)

איור: מנחם הלברשטט.

גִיד הוּא הַחֵלֶק בְּגוּף הָאָדָם וּבְגוּף בַּעֲלֵי הַחַיִים שֶׁמְחַבֵּר בֵּין הַשְׁרִיר וּבֵין הָעֶצֶם. הַגִידִים עוֹזְרִים לְהָזִיז אֶת הָעֲצָמוֹת בַּגוּף. בְּגוּף הָאָדָם יֵשׁ בְּעֵרֶךְ אַרְבַּעַת אֲלָפִים גִידִים! אַחַד הַגִידִים בַּגוּף נִקְרָא גִיד הַנָשֶׁה, וְהוּא נִמְצָא בַּיָרֵךְ.

להמשך קריאה

לְפִי הַדָת הַיְהוּדִית אָסוּר לֶאֱכוֹל אֶת גִיד הַנָשֶׁה שֶׁל הַחַיוֹת וְהַבְּהֵמוֹת. לָמָה? הָאִיסוּר לֶאֱכוֹל אֶת גִיד הַנָשֶׁה הוּא זֵכֶר לַמַאֲבָק שֶׁל יַעֲקֹב עִם מַלְאַךְ אֱלוֹהִים בְּמַעֲבַר יַבּוֹק: הַמַלְאָךְ – הָאִישׁ הַמִסְתוֹרִי – לֹא הִצְלִיחַ לְנַצֵחַ אֶת יַעֲקֹב, אֲבָל הוּא נָקַע אֶת הַיָרֵךְ שֶׁלוֹ, עֶצֶם הַיָרֵךְ שֶׁל יַעֲקֹב זָזָה מִמְקוֹמָהּ. בְּעִקְבוֹת הַמַאֲבָק אֱלוֹהִים שִׁינָה אֶת שְׁמוֹ שֶׁל יַעֲקֹב וְקָרָא לוֹ יִשְׂרָאֵל. לְזֵכֶר הַמַאֲבָק, אָסוּר לֶאֱכוֹל אֶת הַחֵלֶק הַזֶה בַּחַיוֹת וּבַבְּהֵמוֹת.

  • מַהוּ גִיד?
  • הֵיכָן נִמְצָא גִיד הַנָשֶׁה בַּגוּף שֶׁלָנוּ?
  • מַדוּעַ לְפִי הַדָת הַיְהוּדִית לֹא נָהוּג לֶאֱכוֹל אוֹתוֹ?
מִנְחָה (מתנה)
חֵלֶק מֵהַמִנְחָה שֶׁל יַעֲקֹב, כְּשֶׁקִיבֵּל אֶת פָּנָיו שֶׁל עֵשָׂו אָחִיו, הָיָה: "גְמַלִים מֵינִיקוֹת". הַיוֹם הַנְקֵבָה...
מִנְחָה (מתנה)
"...וַיִּקַּח מִן הַבָּא בְיָדוֹ מִנְחָה לְעֵשָׂו אָחִיו." (לב, יד)

חֵלֶק מֵהַמִנְחָה שֶׁל יַעֲקֹב, כְּשֶׁקִיבֵּל אֶת פָּנָיו שֶׁל עֵשָׂו אָחִיו, הָיָה: "גְמַלִים מֵינִיקוֹת". הַיוֹם הַנְקֵבָה שֶׁל הַגָמָל נִקְרֵאת – נָאקָה.

להמשך קריאה

מִילָה זוֹ לֹא מוֹפִיעָה בַּמִקְרָא, וְהִשְׁתַמְשׁוּ בָּהּ בִּתְקוּפָה מְאוּחֶרֶת יוֹתֵר, בִּימֵי חָזָ"ל (חֲכָמֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה). מְעַנְיֵין לָדַעַת שֶׁהַנָאקָה יְכוֹלָה לְהֵינִיק אֶת הַגָמָל הַצָעִיר – שֶׁנִקְרָא בֶּכֶר – יָמִים רַבִּים בְּלִי שֶׁהִיא שׁוֹתָה בְּעַצְמָהּ.

  • מָה הָיְיתָה מִנְחָתוֹ (מַתְנָתוֹ) שֶׁל יַעֲקֹב לְעֵשָׂו אָחִיו, מִלְבַד "גְּמַלִּים מֵינִיקוֹת"?

קרדיט: עדר נאקות בעין הבשור/ חיים שפיר, 2017

המאבק
בַּלַיְלָה, לִפְנֵי שֶׁיַעֲקֹב פּוֹגֵשׁ אֶת עֵשָׂו, מִתְרַחֵשׁ מִפְגָשׁ מִסְתוֹרִי וּמַפְתִיעַ. פֵּירוּשִׁים וּמִדְרָשִׁים רַבִּים נִכְתְבוּ עַל...
המאבק
"...וַיֵּאָבֵק אִישׁ עִמּוֹ עַד עֲלוֹת הַשָּׁחַר." (לב, כה)

בַּלַיְלָה, לִפְנֵי שֶׁיַעֲקֹב פּוֹגֵשׁ אֶת עֵשָׂו, מִתְרַחֵשׁ מִפְגָשׁ מִסְתוֹרִי וּמַפְתִיעַ. פֵּירוּשִׁים וּמִדְרָשִׁים רַבִּים נִכְתְבוּ עַל הַמִפְגָשׁ הַמִסְתוֹרִי שֶׁל יַעֲקֹב וְהַמַלְאָךְ.

  • אֵיזוֹ פַּרְשָׁנוּת מַצִיעַ הַסִרְטוֹן לְסִיבַּת הַמַאֲבָק בֵּין יַעֲקֹב לְבֵין הַמַלְאָךְ?

קרדיט: סיכום שבועי- בראשית פרקים לא-לה/ תנך ביחד 929, 2015

יעקב מתכונן למפגש עם עֵשָׂו
בְּאֶרֶץ אֱדוֹם חַי אָחִיו עֵשָׂו.עֵשָׂו, זוֹכְרִים? כֵּן, עֵשָׂו, הָאָח שֶׁנִשְׁבַּע לְהָרְגוֹ, וְלָכֵן הוּא בָּרַח. וַיִשְׁלַח...
יעקב מתכונן למפגש עם עֵשָׂו
"וַיִּשְׁלַח יַעֲקֹב מַלְאָכִים לְפָנָיו אֶל עֵשָׂו אָחִיו אַרְצָה שֵׂעִיר שְׂדֵה אֱדוֹם." (לב, ד)

בְּאֶרֶץ אֱדוֹם חַי אָחִיו עֵשָׂו.
עֵשָׂו, זוֹכְרִים? כֵּן, עֵשָׂו, הָאָח שֶׁנִשְׁבַּע לְהָרְגוֹ, וְלָכֵן הוּא בָּרַח. וַיִשְׁלַח יַעֲקֹב שְׁלִיחִים לְאָחִיו…

  • מָה מַרְגִישׁ יַעֲקֹב לִקְרַאת הַמִפְגָשׁ עִם אָחִיו? אֵיךְ הוּא זוֹכֵר אֶת עֵשָׂו? אֵיךְ הוּא זוֹכֵר אֶת הַקֶשֶׁר בֵּינֵיהֶם?
  • הַצִיעוּ שְׁנֵי מִשְׁפָּטִים בַּחֲרוּזִים הַקְשׁוּרִים לַמִפְגָשׁ בֵּין יַעֲקֹב לְעֵשָׂו.

קרדיט: תנ"ך בחרוזים – יעקב והמלאך, יעקב נפגש עם עשו, יוסף ואחיו/ חינוכית ראשונים בעולם, 2014