בריאת החי
פרק א, כ-לא
הזמנה ללימוד
ביום החמישי ובתחילת היום השישי אלוהים בורא את החיות במים, את העופות, התנינים חיות הבר וחיות היבשה.
נשאל את התלמידים: מה יש לנו כרגע בעולם שנברא?
נדביק על הלוח תמונות של סדר הבריאה ונשאל את התלמידים:
מה לדעתם ייברא עכשיו ומדוע? (בעלי חיים ואדם. מי לדעתם יבוא קודם?)
מבט ראשון – מפגש עם הפסוקים
נקרא בקול את פסוקים כ-כא קריאה מבארת אך מדויקת ומותאמת בדגש על פרק ופסוק. אם הקריאה ארוכה מדי בכיתה, מומלץ לקרוא חלק מהפסוקים ולספר חלק בעל פה. נחזור עם התלמידים על הסיומת של היום.
כ וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים: 'יִשְׁרְצוּ הַמַּיִם (המים יתמלאו בשרצים) שֶׁרֶץ (בעל חיים קטן הגדל במים וביבשה) נֶפֶשׁ חַיָּה, וְעוֹף יְעוֹפֵף עַל הָאָרֶץ עַל פְּנֵי רְקִיעַ הַשָּׁמָיִם'. כא וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת הַתַּנִּינִם הַגְּדֹלִים, וְאֵת כָּל נֶפֶשׁ הַחַיָּה הָרֹמֶשֶׂת (הזוחלת) אֲשֶׁר שָׁרְצוּ הַמַּיִם לְמִינֵהֶם, וְאֵת כָּל עוֹף כָּנָף לְמִינֵהוּ. וַיַּרְא אֱלֹהִים כִּיטוֹב. כב וַיְבָרֶךְ אֹתָם אֱלֹהִים לֵאמֹר: 'פְּרוּ וּרְבו (תתרבו) וּמִלְאוּ אֶת הַמַּיִם בַּיַּמִּים, וְהָעוֹף יִרֶב (יהיה הרבה) בָּאָרֶץ'. כג וַיְהִי עֶרֶב וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי. כד וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים: 'תּוֹצֵא הָאָרֶץ נֶפֶשׁ חַיָּה לְמִינָהּ, בְּהֵמָה וָרֶמֶשׂ וְחַיְתוֹ אֶרֶץ (חיות בר שאינן מבויתות, כגון נמר ואריה) לְמִינָהּ'. וַיְהִי כֵן. כה וַיַּעַשׂ אֱלֹהִים אֶת חַיַּת הָאָרֶץ לְמִינָהּ, וְאֶת הַבְּהֵמָה לְמִינָהּ, וְאֵת כָּל רֶמֶשׂ הָאֲדָמָה (חיות מחוסרות רגליים או בעלות רגליים קצרות, כגון נחש ולטאה) לְמִינֵהוּ. וַיַּרְא אֱלֹהִים כִּי טוֹב.
מבט שני – הסבר ושאלות הבנה
נשאל את התלמידים: אילו תמונות צריך להוסיף על הלוח? (בעלי חיים במים, עופות, תנינים גדולים, חיות בר ורמשים)
נבקש מהתלמידים לקרוא פעם נוספת את הפסוקים ונשאל אותם: מהו בעל החיים שמופיע בשמו בפסוקים? (התנינים) ומהי לדעתם הסיבה לכך? הסברים אפשריים (נפנה את תשומת ליבם לכך שכל שאר הבריאה מופיעה בשם כולל: עופות, בהמות וכדומה)
מבט שלישי – התבוננות והעמקה
נכיר לתלמידים את השורש שר"צ ונסמן בטקסט את המילים שזהו השורש שלהן. נשאל מדוע התורה מדגישה את שורש זה בצורותיו השונות? (כך מודגש ריבוי בעלי החיים שנוצרו באותו יום)
נראה לתלמידים סרטון הממחיש את ה'השרצה' ונשאל:
- מדוע התורה מדגישה את השורש שר"צ בצורותיו השונות?
- מה ההבדל בין השרצה להמלטה?
הגדרה להשרצה:
צורת רבייה יוצאת דופן אצל נקבות של זוחלים, של דגים ושל דו־חיים. הן אינן מטילות את הביצים אלא הביצים נשארות בתוך גוף האם עד שהצעירים בוקעים מתוכן. הצאצאים יוצאים החוצה דרך פתח הרבייה של האם. (מתוך אתר מט"ח, מחזור רבייה)
מבט לחיים
אפשרות ראשונה:
עולם הדגים אינו מוכר לנו כל כך. מתחת לפני המים קיים עולם מופלא, נצפה עם התלמידים בסרטון קצר שצולם תחת המים.
אפשרות שנייה:
הכנת דגים וציפורים. נכין עם התלמידים בובות של ציפורים ודגים. אפשר להכין בצורות רבות (אוריגמי, בובות על מקל, בובות גרב, גלילי נייר ועוד). (מקור נוסף לרעיון יישומי בכיתה)
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו על בריאת הדגים והעופות.
מיומנות: הבנת הפסוקים, היכרות עם השורש שר"צ וזיהויו בפסוקים, סידור תוכן בכרטיסיות.
מתודה: צפייה בסרט, הכנת יצירה של דגים ועופות.