ברכת יצחק ליעקב: השגחת הורים והמשכיות המשפחה
פסוקים א-ט
הזמנה ללימוד
האזנה לשיר 'עוף גוזל' של אריק איינשטיין, הסבר ושיחה על השיר.
נחלק לתלמידים את מילות השיר 'עוף גוזל' ונאזין לשיר ונצפה בו יחד (ראו את מילות השיר גם בממערך השיעור). נסביר את המילים לתלמידים ונחלק אותם לזוגות לדיון בשיר ובשאלות הבאות:
- מיהם הגוזלים ומיהי הציפור שאליהם מתכוון מחבר השיר?
- למה הציפור דואגת?
- מה כוונת מחבר השיר במילים "וגם אני עזבתי קן"?
ניתן לתלמידים זמן לדיון בזוגות ואחר כך כל זוג יציג בפני הכיתה את התובנות שלו.
נסכם: כשבן עוזב את הבית, האב דואג ומצייד אותו בברכה. בפסוקים שנקרא נמצא מצב דומה. שימו לב מי האב? ומי הבן שמקבל את הברכה?
מבט ראשון
נקרא בקול ובהטעמה את פסוקים א-ה, תוך כדי קריאה נסביר את המילים הקשות, ונוודא שהפסוקים הובנו כראוי.
נבקש מהתלמידים למרקר את המילים מהשורש בר"כ. לאחר הקריאה נברר מי האב המברך ואת מי הוא בירך. למה מופיעות הרבה מילים מהשורש בר"כ? (המוטיב החוזר בפרק הוא הברכה שעוברת מדור לדור)
מבט שני
נכתוב על הלוח את השורש בר"כ.
נבקש מהתלמידים להגיד איפה מצאו את השורש בפסוקים הנלמדים ולכתוב על הלוח. נשאל את התלמידים:
- מה מבקש יצחק מיעקב?
- למה יצחק מבקש מיעקב ללכת דווקא לחרן? מי נמצא שם?
- למה חשוב ליצחק ולרבקה כל כך שיעקב יתחתן רק עם מישהי מהמשפחה? (אולי כדי שההבטחה שהבטיח אלוהים לאברהם תוכל להתקיים, הצאצאים של אברהם הם אלה שצריכים להקים את עם ישראל. או אולי בגלל התנהגותם הייחודית והאצילית של בנות המשפחה)
- האם אתם זוכרים סיפור נוסף בתנ"ך שבו אבא שולח מישהו למצוא אישה לבנו מתוך המשפחה? (אברהם שולח את עבדו למצוא אישה ליצחק)
- איפה נזכרת הבטחת ה' לאברהם בפסוקים שקראנו? ניעזר במילים שביקשנו מהתלמידים למרקר מהשורש בר"כ (פסוק ד).
בפסוק ד מוזכרת 'ברכת אברהם'. נשאל את התלמידים האם הם זוכרים מה הייתה הברכה. נבקש מהתלמידים לפתוח את ספר בראשית בפרק יב פסוקים א-ב:
א וַיֹּאמֶר ה' אֶל אַבְרָם לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ. ב וְאֶעֶשְׂךָ לְגוֹי גָּדוֹל וַאֲבָרֶכְךָ וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ וֶהְיֵה בְּרָכָה.
ואת ספר בראשית פרק יג פסוק טו:
טו כִּי אֶת כָּל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתָּה רֹאֶה, לְךָ אֶתְּנֶנָּה וּלְזַרְעֲךָ עַד עוֹלָם.
נקרא יחד את הפסוקים ונחזור על ברכת אברהם: הבטחה לעם גדול והבטחת הארץ, ארץ כנען.
נשאל את התלמידים מי בירך את מי ומה הברכה בכל הפסוקים שקראנו.
לכתוב על הלוח:
ברכה ופסוקים | מי נתן את הברכה? | מי קיבל את הברכה? | מה הברכה? |
מבט שלישי
בפרק הקודם דיברנו על היחסים בין יצחק ליעקב: יצחק אוהב את עשו ורוצה לתת לו את הברכה אבל יעקב (בעצת רבקה) מרמה את יצחק וגונב את הברכה שהתכוון לתת לעשו. נשאל את התלמידים:
- מה הייתם עושים עכשיו במקום יצחק?
- איך הייתם מתייחסים ליעקב?
נבדוק את השערות התלמידים במשימה להלן:
נחלק את הכיתה לזוגות. אחד מבני הזוג בכל קבוצה יהיה יצחק והשני יהיה יעקב. כל אחד מהם יכתוב מה יצחק/יעקב מרגישים, ומה כל אחד מהם עושה בעקבות אותה הרגשה. חשוב להזכיר לתלמידים שיעקב מפחד מעשו, והוא רוצה לברוח אחרי גנבת הברכה.
נכתוב על הלוח את תשובות התלמידים. אפשר לסדר בטבלה כמו בדוגמה:
איך אני מרגיש? | מה אני עושה? | |
יצחק | ||
יעקב |
לתלמידים מתקדמים ניתן גם דף ובו כתובים פסוקים. עליהם להתאים כל פסוק למי שאמר אותו או עשה אותו – יצחק או יעקב:
- "וַיְבָרֶךְ אֹתוֹ, וַיְצַוֵּהוּ וַיֹּאמֶר לוֹ: 'לֹא תִקַּח אִשָּׁה מִבְּנוֹת כְּנָעַן'"
- "קוּם לֵךְ פַּדֶּנָה אֲרָם בֵּיתָה בְתוּאֵל אֲבִי אִמֶּךָ"
- "וְקַח לְךָ מִשָּׁם אִשָּׁה מִבְּנוֹת לָבָן אֲחִי אִמֶּךָ"
- "וַיֵּלֶךְ פַּדֶּנָה אֲרָם אֶל לָבָן בֶּן בְּתוּאֵל הָאֲרַמִּי, אֲחִי רִבְקָה, אֵם יַעֲקֹב וְעֵשָׂו".
במליאת הכיתה נאסוף מהתלמידים את הרגשות והמעשים של יצחק ויעקב. יחד נעמוד על היחסים המפתיעים ביניהם – אב שמשגיח ודואג לבנו, ובן שמקשיב ומכבד את דברי אביו. נשאל:
- למה לדעתכם יצחק ויעקב מתנהגים כך זה לזה למרות מה שקרה בפרק הקודם?
נקשר את תשובות התלמידים לשיר שהשמענו בתחילת השיעור:
- איזה רגש מרגיש הורה ששולח את הבן שלו מהבית?
- מתי יצחק עצמו "עזב את הקן"?
תשובה אפשרית נוספת: ייתכן שיצחק ויעקב הבינו שלמרות התרמית, בסופו של דבר הברכות היו אמורות לבוא ליעקב, ויעקב הוא הבן הנבחר להמשך השושלת.
מבט לחיים
כל תלמיד יחשוב מתי ההורים שומרים עליו ויצייר מצב שבו ההורים דאגו לו או עזרו לו לפתור בעיה אף שאולי כעסו עליו. לחלופין אפשר לצייר מצב שבו הילד כעס על ההורה ולמרות זאת כיבד אותו ושמע בקולו. נבקש מהתלמידים לצייר את המצבים בקומיקס (ראו קומיקס גם בממערך השיעור), ולכתוב בבועות את השיחה שהתקיימה בינם לבין ההורים שלהם. ניתן לתלמידים שרוצים זמן להראות לחברים את הציורים שלהם ולספר על המצב.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: התמקדנו ביחסים בין הורים וילדיהם גם אם בדרך לא הכול עבד חלק. ראינו איך יצחק דואג להמשכיות המשפחה ולבנו יעקב ולכן רוצה שהוא יתחתן עם אחת מבנות המשפחה ושולח אותו לחרן לבית לבן. ראינו איך יעקב מקשיב ומכבד את דברי יצחק ועושה בדיוק מה שיצחק מבקש ממנו. נוסף על כך השווינו בין הברכה שקיבל אברהם לברכה שקיבל יעקב.
מיומנויות: קריאת פסוקים והבנתם, הישענות על מילים מאותו שורש להבנת הטקסט המקראי, הבחנה בין רגש לפעולה.
מתודות: האזנה לשיר, פעילות קבוצתית, ציור קומיקס.