האותות
פרק ד, א-ט
הזמנה ללימוד
נכתוב על הלוח: "וְהֵן לֹא יַאֲמִינוּ לִי וְלֹא יִשְׁמְעוּ בְּקֹלִי".
נבקש מהתלמידים לשער מי הדובר ואל מי הוא מדבר. (משה אל אלוהים – מסתייג מקבלת השליחות וטוען שפרעה ובני עמו לא יאמינו לו שהוא שליח האלוהים)
ננסח עם התלמידים שאלה שעליה נרצה למצוא תשובה בקריאת הפסוקים. (לדוגמה: איך יגרום האל לכך שיאמינו למשה?)
מבט ראשון
נקרא את פסוקים ב-ט קריאה מוטעמת, ונבקש מהתלמידים להרים יד כאשר הם חושבים שהם מצאו את התשובה לשאלה. כשהילדים מרימים יד המורה עוצרת ושאלת מה התשובה.
(אלוהים נותן למשה אותות על טבעיים שאין בכוחו של אדם לעשות לבדו, כך הוא מוכיח שיש להאמין למשה כי אלוהים אתו)
מבט שני- הבנה
נציע לתלמידים לאתר בפסוקים את כל המילים מהשורש אמ"נ (יאמינו, האמינו וכו'). נשאל את התלמידים:
- מי לא יאמין למשה, על פי החששות שלו?
- במה משה רוצה שיאמינו לו?
נחלק לתלמידים דף ובו הפסוקים (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור) ונבקש מהם לסמן כל אות מהאותות בצבע שונה ולצייר את האות לפי הבנתם. נציג את הציורים ונסביר מה הם האותות שקיבל משה מאלוהים.
נשאל את התלמידים:
- איזה אות קשור למטה?
- למה האלוהים מתחיל במטה והופך אותו לנחש?
- מה האות השני? (יד מצורעת ומחלימה) נסביר מהי צרעת במידת הצורך.
- מה מרגיש משה כשידו הופכת למצורעת ומה הוא מרגיש כשהיא מבריאה?
- במה שונה האות השלישי מהאותות הקודמים? (אי אפשר לעשות אותו במקום שבו נמצא משה, ליד הסנה)
- מה מזכיר האות השלישי? מדוע בחר אלוהים באות זה?
כדי לתת מענה לתלמידים בלתי מיומנים נושיב את התלמידים בזוגות או בשלשות, בכל זוג או שלשה תלמיד מיומן יותר יסביר לתלמידים הבלתי מיומנים או לחלופין המורה תשב עם קבוצת תלמידים בלתי מיומנים לקריאת הפסוקים בצוותא.
מבט שלישי- התבוננות
נתבונן בסרטון "סימנים" מתוך אתר 929.
נתחלק לזוגות ונדון בשאלות:
- מה משותף לכל האותות? (הם מפחידים בהתחלה ואחר כך הופכים לטוב, אולי רמז לכך שיציאת מצרים לא תהיה קלה ובסופה תהפוך לטובה)
- מה מיוחד בכל אות?
- מדוע לדעתכם בחר האלוהים דווקא באותות אלה?
נחזור למליאה והזוגות יציגו את עמדתם וינמקו אותה.
מבט לחיים
נקרא את השיר 'כן נכון לא נכון', מתוך אתר שירונט.
נשב בקבוצות, כל אחד יספר על מקרה שבו לא האמינו לו, ואיך התמודד עם חוסר האמון. נציג את תוצרי הקבוצות במליאה.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו על הסירוב של משה לקבל את המנהיגות כי הוא חושש שלא אמינו לו שהוא שליח אלוהים. ראינו שהתשובה של אלוהים לחשש זה היא מתן אותות על-טבעיים שאותם יוכל משה להציג בפני פרעה ובפני בני עמו כשירצה לשכנע אותם.
מיומנות: זיהוי מילה משורש ומשפחת מילים והבנת הטקסט בעזרתה.
מתודות: שיח בזוגות או קבוצות לקראת שיח במליאה, הטרמה לקראת קריאה והעלאת שאלה ממקדת.