הברכה ליצחק
כו, א-ד
הזמנה ללימוד
נקרין על הלוח את הציור המפורסם של וינסנט ואן גוך "ליל כוכבים", שצויר בשנת 1889.
- מה מופיע במרכז התמונה: השמיים או הארץ?
- איך הצייר צייר את הכוכבים? מה מיוחד בהם?
- האם פעם התבוננתם בשמיים בלילה? מה ראיתם?
- כמה כוכבים יש להערכתכם בשמיים שבציור?
- נסו עד השיעור הבא לספור כמה כוכבים יש מעל הבית שלכם.
מבט ראשון
נקרא בקול את פרק כו, פסוקים א-ד. נבקש מהתלמידים לעקוב אחר הקריאה.
מבט שני
מדוע יצחק הולך אל אבימלך מלך פלשתים? (נזכיר לתלמידים שיצחק נשוי לרבקה והוא אביהם של עשו ויעקב).
מה ה' אומר ליצחק כאשר הוא רואה שהוא הולך אל מלך פלשתים?
מהן שלוש הברכות שבהן מברך ה' את יצחק? נכתוב את שלוש הברכות על הלוח – כל ברכה בצבע אחר. נסביר לתלמידים את הברכות – ניתן להיעזר בפירושו של הרב שטיינזלץ המופיע בצפיין
מבט שלישי
- האם אתם זוכרים את הרעב ששרר בארץ בימי אברהם?
- מה אברהם עשה בזמן הרעב?
- מה משמעות הציווי של ה' ליצחק בפרק זה: "גּוּר בָּאָרֶץ הַזֹּאת"?
- האם קשה, לדעתכם, ליצחק לקיים את הציווי הזה? אם כן, האם תוכלו להעלות בדעתכם מהם הקשיים שלו?
- מדוע, לדעתכם, חשוב להישאר בארץ גם בזמנים קשים?
מבט לחיים
החיים בארץ ישראל כרוכים בקשיים לא מעטים. האם תוכלו לתאר קשיים שיושבי הארץ התמודדו עימם בעבר או מתמודדים עימם בהווה?
איך הברכות וההבטחה שיצחק מקבל מה' מעודדות אותו להישאר בארץ?
האם אנחנו, כצאצאיו של יצחק, יכולים גם להתעודד מהברכות הללו? כיצד?
נאזין לשיר "לא נעצור" בביצועה של ירדנה ארזי.
לסיכום- מה היה לנו כאן?
תוכן: למדנו על הקושי של יצחק להישאר בארץ בזמן הרעב, על הברכות שה' מברך אותו וההבטחה שהוא נותן לו: "וְהִרְבֵּיתִי אֶת-זַרְעֲךָ, כְּכוֹכְבֵי הַשָּׁמַיִם". דנו בהשלכות של ההבטחה האלוהית עלינו, צאצאיו של יצחק.
מיומנות: הבנת פסוקים, דיון במשמעותם
מתודה: התבוננות בציור, האזנה לשיר