הגויים שנשארו בארץ כנען ולא נכבשו
פסוקים א-ו
הזמנה ללימוד
נציג בפני התלמידים רשימה של עמי כנען אשר ישבו עדיין בארץ ישראל: פלשתים, כנענים, צידונים, חיוים, חיתים, אמורים, פריזים, יבוסים (על פי פסוקים ג, ה). נציג בפניהם גם מפה של האזור בתקופת המקרא (התבוננו במפה שנמצא בלשונית הרחבות, מתחת לטקסט המקראי) ונציין את האזורים שבהם ישבו עמי כנען.
נשאל את התלמידים:
- כיצד אפשר לדעת מי היו עמי כנען, מה הייתה תרבותם והיכן ישבו?
נערוך רשימה של מקורות אפשריים ללימוד – המקרא, מפות או אטלס היסטורי, ממצאים ארכיאולוגיים (מוצגים במוזיאונים, למשל, מוזיאון ארץ ישראל) ואתרי אינטרנט רלוונטיים. נבדוק אם התלמידים שמעו את שמות העמים האלה או חלקם.
נסכם: בתקופה הנדונה ישבו בארץ ישראל שבטי ישראל שהתנחלו בה אך נותרו גם מובלעות שלא נכבשו בידי יהושע ובהן ישבו עמי כנען.
נחלק את הכיתה לקבוצות ונציג את השאלה:
- מהם היתרונות בישיבת עם ישראל בארץ לצד חלק מעמי כנען ומהם החסרונות של ישיבה לצד עמי כנען והסכנות שהיא עלולה להביא לשבטי ישראל?
כל קבוצה תדון או ביתרונות או בחסרונות (יתרון אפשרי – קשרי מסחר. חיסרון אפשרי – מאבקים על שטחים).
במליאת הכיתה נאסוף את הדברים שהעלו התלמידים בקבוצות ונפנה לראות כיצד המקרא מציג זאת. נדגיש את איבוד הזהות התרבותית, ונאמר לתלמידים כי ייתכן שבהמשך הלימוד נוסיף יתרונות וחסרונות בהתאם לכתוב בפרק.
מבט ראשון
נקרא את פסוקים א-ו ונסביר את המילים הקשות בעת הקריאה. נזמין את התלמידים לאתר בפסוקים אלה את שמות עמי כנען ולזהות את אזור מושבם במפה. נבדוק אילו עמי כנען שמוזכרים בפסוקים מוכרים לנו מתקופת הנדודים במדבר ומספר יהושע (למשל הפלשתים שבגללם הלכו ישראל בדרך הארוכה בצאתם ממצרים – שמות פרק יג פסוק יז).
מבט שני
לאחר שזיהינו את עמי כנען ואיתרנו את המקומות שבהם ישבו עמי כנען ושבטי ישראל. ניצור טבלה (או נחלק דף טבלה בנויה, ראו דף עבודה גם בממערך השיעור) ונמלא בה מה שאפשר לדעת מפסוקים אלה ומלימודנו הקודמים.
מבט שלישי
נציג בפני התלמידים קטעים משלושה פסוקים:
- פסוק א – "לְנַסּוֹת בָּם אֶת יִשְׂרָאֵל";
- פסוק ב – "לְמַעַן דַּעַת דֹּרוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְלַמְּדָם מִלְחָמָה";
- פסוק ד – "לָדַעַת הֲיִשְׁמְעוּ אֶת מִצְוֺת ה'".
נבקש מהתלמידים להסביר כל אחד מהפסוקים הללו במילים שלנו. (עמידה בניסיון, לימוד מלחמה לדורות הבאים, לבדוק אם ישמרו על זהותם וישמעו את מצוות ה')
נשאל את התלמידים:
- מה משותף לפסוקים אלה?
- מהי השאלה שפסוקים אלה עונים עליה?
*לתלמידים מתקשים נציע כמה שאלות שפסוקים אלו יכולים לענות עליה ונאפשר להם לבחור את השאלה המתאימה ביותר לטעמם ולנמק את בחירתם (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).
נקפיד שהתלמידים יתנסחו בברור ויבססו את דבריהם.
נסכם את הדברים: המקרא מנסח שתי מטרות להישארותם של עמי כנען בארץ:
- הישארותם של עמי כנען משמשת ניסיון לעם ישראל. אף כי לא כתוב במפורש מהו הניסיון, מהפרק עולה שהניסיון הוא אם הם יושפעו לרעה מהעמים שמסביבם או שיצליחו לשמור את תרבותם הייחודית. האם עם ישראל יישאר נאמן למצוות ה'? האם ישמור על זהותו הדתית והערכית?
- הישארותם של עמי כנען נועדה ללמד את בני הדורות הבאים מה היא מלחמה ולאלצם ללמוד את הדרכים והתכסיסים של מלחמה, שכן יצטרכו לעמוד במצבי עימות צבאיים.
נחזור לטבלת היתרונות והחסרונות להישארותן של מובלעות שבהן חיו עמי כנען שערכנו בתחילת השיעור. נקרא את מה שכתבנו ונבדוק אם עתה, לאחר קריאת הפסוקים, יש לנו מה להוסיף.
מבט לחיים
נספר לתלמידים שגם בימינו עמים שונים יושבים בחבל ארץ אחד. נשאל את התלמידים:
- היכן יושבים כמה עמים בחבל ארץ אחד?
- האם במקומות האלה הדבר עולה יפה?
הינה כמה דוגמאות:
- ישראל – יהודים, ערבים, דרוזים ונוצרים;
- ספרד – הקטלונים והספרדים;
- סקוטלנד – סקוטים ובריטים.
רצוי להקרין את מפת ארץ ישראל (ראו קישור למפה גם בממערך השיעור) ולזהות אזורים שבהם גרים כמה קבוצות אתניות, כגון הכרמל (יהודים ודרוזים), יפו (יהודים ומוסלמים), ירושלים (יהודים, נוצרים ומוסלמים).
- האם היום השכנות עולה יפה?
- מהם היתרונות והחסרונות בימינו לשכנות של יהודים וערבים זה לצד זה?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: עסקנו בעמי כנען שעדיין ישבו בישראל. בדקנו מי הם היו, היכן ישבו וכיצד המקרא מתייחס להימצאותם.
מיומנויות: מציאת המשותף בין פסוקים שונים והצבת שאלה שהפסוקים באים לענות עליה, הפקת מידע ממפה.
מתודות: זיהוי יתרונות וחסרונות לפני קריאת הפסוקים (חשיבה מטרימה) ולאחר הקריאה והעיון בטקסט.