הגשם מגיע
פסוקים מ-מו
בכמה מילים
נעסוק בבשורה של אליהו על סיום הבצורת, ונציף את השאלה: האם גם בסיפור הזה יש ביקורת על אליהו ואופן פעילותו הנבואית?
הזמנה ללימוד
הצעה ראשונה:
שאלות ודיון: מדוע יש קושי כשאין גשם? מהי התחושה כשמגיע הגשם? (ראו קישור לכתבה בנושא בממערך השיעור)
נשאל:
- מדוע לדעתכם ארגן שר החקלאות את התפילה ההמונית?
- האם אתם יכולים להזדהות עם התחושה ש"צריך לעשות משהו"?
- מה לדעתכם יכולה לתת התפילה למי שלא מאמין שבזכותה יבואו גשמים?
הצעה שנייה:
שאלת דיון: נבקש מהתלמידים לחשוב על בשורה טובה שקיבלו אחרי המתנה ארוכה.
נשאל:
- מה הייתה התחושה? מה הקושי בהמתנה ובציפייה? האם הם חיכו "בחיבוק ידיים" לקבל את הבשורה, או שעשו מעשה כדי שהיא תתממש?
הצעה שלישית:
שאלת דיון. נכתוב על הלוח הגדרה לנס תנ"כי:
"התערבות אלוהית גלויה או סמויה במעשה הטבע, שמותירה רושם עז בכתוב".
נשאל:
- האם גם לנו קורים ניסים? או שרק מתרחשים צירופי מקרים?
- האם גם לכם או למישהו שאתם אוהבים קרה פעם נס?
נבקש מהתלמידים שיכתבו בדף אירוע מחייהם או מחיי אנשים קרובים אליהם, שנחווה כנס. נכתוב על הלוח חלק מהחוויות של התלמידים.
נשאל:
- מה משותף לכל החוויות האלו?
- האם בחוויות שתיארתם יש התערבות של אלוהים?
- אם לדעתכם בחלקן כן ובחלקן לא, מה זה אומר על התרחשותו של הנס?
לעיתים קרובות קשה להגדיר מהו נס. אפשר לתפוס את המציאות כניסית כל הזמן ("כל יום קורים ניסים"), ואפשר לראות בכול צירופי מקרים אקראיים.
הזמנה לקריאה
התמודדות עם קושי- קול המון הגשם:
נקרא יחד את פסוקים מא-מו, ונבקש מהתלמידים לכתוב את מהלך האירועים תוך כדי הקריאה.
- אליהו אומר לאחאב לעלות להר הכרמל לאכול ולשתות, כי נשמע קול הגשם.
- אחאב ואליהו עולים לכרמל.
- אליהו נופל על הארץ ומניח את פניו בין ברכיו.
- אליהו מבקש מהנער להביט אל הים, אך הוא לא רואה דבר. השלב הזה חוזר שבע פעמים.
- בפעם השביעית הנער רואה ענן קטן שיוריד גשם.
- אליהו אומר לאחאב לרדת מההר כדי שלא ייתקע בגשם.
- מתחיל לרדת גשם כבד.
- אחאב ואליהו יורדים מהכרמל.
נשאל:
- מה אומר אליהו לאחאב בפסוק מא? ("כי קול המון הגשם", שהגשם משמיע קול חזק)
- בפועל, מתי מתחיל הגשם? (רק בפסוק מה)
יש כאן קושי: מדברי אליהו לאחאב משתמע שהגשם התחיל בראשית הפרק, אך בפועל אנחנו מגלים שהגשם מתחיל רק לאחר שעלו לכרמל, ואחרי שהנער של אליהו פונה לים בפעם השביעית, בפסוק מה.
נבקש מהתלמידים למצוא אצל הפרשנים הסבר ותירוץ לקושי. דף העבודה יכול להיות מלווה במחשב (ראו גם פתרון למורה) או ללא שימוש במחשב, בהתאם לכיתה. ראו דפי עבודה גם בממערך השיעור).
התמודדות עם הקושי: ביקורת על אליהו?
נשאל את התלמידים:
- כמה פעמים מופיע אלוהים בפרק? (רק בפסוק א)
- מה מבקש אלוהים מאליהו לעשות? (ללכת אל אחאב ולומר לו שהבצורת תסתיים)
- האם אלוהים מבקש מאליהו לערוך את מבחן האש? (לא)
- כשאליהו אומר לאחאב בפסוק מא שהבצורת תסתיים, האם הוא מציין שאלוהים אמר לו לבשר לאחאב את הבשורה? (לא, והוא גורם לזה להישמע כאילו הוא מחליט על הבצורת. אפשר להזכיר לתלמידים שבפרק יז פסוק א עולה קושי מדבריו של אליהו, "כי אם לפי דברי": מאמירתו של אליהו שם עולה מחלוקת פרשנים, אם הבאת הבצורת והסרתה נעשות בהתאם לדברי אליהו, או שדברי אליהו הם דברי אלוהים)
- איך אלוהים מראה לאליהו שלא הוא יחליט מתי תסתיים הבצורת, ושמדובר בנס אלוהי? (הגשם לא מגיע מיד, כפי שטוען אליהו)
נס הבצורת:
בסיום הבצורת יש אפקט של נס. נקרין על הלוח חיפוש בעזרת קונקורדנציה – היכן עוד מופיע הביטוי "שבע פעמים", ובאיזה הקשר?
כתיבה יצירתית- תחושות אחרי בצורת:
נבקש מהתלמידים לבחור דמות – אליהו, אחאב, אלוהים, אדם פשוט מהעם – ולכתוב:
- מה התחושה של הדמות לאחר סיום הבצורת? כיצד היא מרגישה אחרי התקופה הקשה, בסופו של המשבר? נסו לחשוב, מנקודת המבט של הדמות שבחרתם, אם התחושה היא שאירע נס.
מבט לחיים
נשאל:
- מה דעתכם על ההתנהלות של אליהו לאורך הפרק?
- איך לדעתכם צריך לסיים משבר?
- האם מספיקה אמירה שלנו לסיום המשבר, או שצריך גם גורם חיצוני שיסיים את המשבר בשבילנו?
נבקש מהתלמידים לחשוב על משברים שהצליחו לפתור בעצמם, ועל משברים שפתרונם נדרש לסיוע חיצוני (מה קורה למשל בזמן ריב בכיתה או במשפחה? ומה קורה בסכסוכים מדיניים?).
נשאל:
- האם סיום המשבר הוא עצמו נס? באילו מקרים כן ובאילו לא?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: עסקנו בבשורה של אליהו על סיום הבצורת, ובשיפור היחסים בין אליהו לאחאב. העלינו את השאלה: האם גם בסיפור הזה יש ביקורת על אליהו ועל אופן פעילותו הנבואית?
מיומנויות: חיפוש בקונקורדנציה, מציאת פרשנויות ימי הביניים וניתוחן.
מתודות: קריאה עצמאית של פסוקים, עבודה עם קונקורדנציה, פעילות בזוגות לזיהוי קושי בטקסט ומציאת פרשנות לפתרון.