ההוכחה – בחירת אלוהים בבעלי התפקידים
פסוקים טז-לה
הזמנה ללימוד
בין דמוקרטיה למנהיגות בתקופת התנ"ך
נזמין את התלמידים למצוא את ההבדלים בשיטות לבחירת המנהיג המוצגות בשתי התמונות.
נשאל את התלמידים:
- מה ההבדל בין השיטה לבחירת המנהיגים היום במדינה דמוקרטית לבין השיטה לבחירת מנהיגים המתוארת בתנ"ך?
נציין שבפרק שלנו המחנות עורכים מבחנים את מי ה' יבחר. בואו נגלה אילו מבחנים עורכים המחנות ומה התוצאה?
מבט ראשון
נקרא קריאה מוטעמת של פסוקים טז-לה או נשמיע את הקריאה מהאתר, התלמידים יעקבו אחר הקריאה וינסו לזהות את שני העונשים, ומדוע לא בוצע העונש הראשון.
מבט שני
שאלת גג: האם משה ואהרון מסכימים לדבריו של אלוהים? האם הדאגה לחוטאים, או לחוטאים הפסיבים היא מתפקידי ההנהגה?
- מדוע משה ואהרון נופלים על פניהם? (הם מתפללים)
- מדוע מזכירים משה ואהרון לאלוהים שהוא אלוהי כל רוח וכל בשר? (הכוונה שהוא יודע את כוונותיו הנסתרות של כל אדם ויודע שלא כולם חטאו)
משה ואהרון שואלים: "הָאִישׁ אֶחָד יֶחֱטָא וְעַל כָּל הָעֵדָה תִּקְצֹף?" (פסוק כב).
- מיהו האיש האחד שחטא? (קורח)
- מיהי "כָּל הָעֵדָה"? (כל עם ישראל שקורח עמד עם עדתו בתוכם. בהמשך: עדת קורח – 250 מקטירי הקטורת נפרדים מהעם ורק אותם אלוהים מכלה)
נדון עם התלמידים על העיקרון שאליו מתנגדים משה ואהרון – הם מתנגדים לעונש קולקטיבי ומנסים למזער את האסון. נברר עם התלמידים את משמעות המושג 'עונש קולקטיבי' ונזמין אותם להציג בכיתה דוגמאות לענישה כזו.
נשאל את התלמידים:
- מהם הרווחים מענישה קולקטיבית ומהם המחירים של ענישה זו?
ראוי לציין שהמקרא אינו מתאר מהי עמדת 'כל העדה' בוויכוח שהתפתח. ייתכן שחלק מהעדה הזדהו עם טענת קורח, דתן ואבירם, אלא שהיו שותפים פסיבים.
מבט שלישי
- מה הוכיח המבחן?
- כיצד מנעו משה ואהרון ענישה קולקטיבית?
מבט לחיים
נבקש מהתלמידים לספר על אירועים של עונש קולקטיבי.
ניתן דוגמה: באחד השיעורים בכיתה ד רוב התלמידים בכיתה הפריעו למהלך השיעור. המורה נתנה עונש לכל תלמידי הכיתה והשאירה את כולם ללמוד בהפסקה. רבים מהילדים, הן מאלו שהפריעו הן מאלו שלא הפריעו, התנגדו לעונש.
- מה דעתכם, האם צדקו המתנגדים?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: ניתוח התגובות של משה ואהרון מול תגובת אלוהים.
מיומנות: זיהוי אירועים בטקסט והקשר ביניהם.
מתודות: שימוש בתמונות לגירוי החשיבה ודיון.