המהפכה הדתית של ירבעם
פסוקים כה-לג
בכמה מילים
רחבעם משלים עם הפילוג הממלכה, וירבעם מבסס את מלכותו בשכם. ירבעם חושש שעם ישראל יחזור למקדש ביהודה ולכן בונה עגלי זהב, ממנה כוהנים שאינם משבט לוי וממציא חג חדש, כתחליף לממלכת יהודה.
מטרתו של מהלך הוראה זה הוא לבחון את המניע של ירבעם ליצור פילוג דתי בעם ישראל בנוסף לפילוג הפוליטי. בפעם הראשונה מאז ימי השופטים הקדושה של ירושלים ובית המקדש מתערערת בקרב שבטי ישראל. נראה כיצד ירבעם יוצר את הפילוג הדתי כדי לבסס את הפילוג הפוליטי.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה – סרטון:
נצפה בסרטון הקצר של פרופ' ישראל אומן שבו הוא מסביר מהי תורת המשחקים. נעצור את הסרטון לאחר דקה ועשרים שניות.
נשאל את התלמידים:
- מה לדעתכם יכולה האם לעשות?
נשמע כמה תשובות ונצפה בשאר הסרטון. לאחר הסרטון ננהל דיון קצר על התמריץ של אנשים לבחור כך או אחרת.
- מה יכול להיות תמריץ?
- האם מנהיגים לאומיים חושבים על המניע הלאומי או על המניע האישי?
נשאיר את השאלה האחרונה פתוחה לקראת קריאת הפסוקים.
אפשרות שנייה – קבלת החלטות:
נשאל את הכיתה:
- כיצד אנשים מחליטים לכיוון זה או אחר?
נפריד בין החלטות הנובעות מפחד לבין החלטות הנובעות מאידאולוגיה. נבקש מהתלמידים לחשוב על החלטות (אמיתיות או מן הדמיון) ונחשוב יחד מדוע הנטייה האנושית היא להחליט מתוך פחד או לחץ.
הזמנה לקריאה
נקרא מה הפעולות הראשונות של ירבעם במלכותו, ונראה כיצד הוא בוחר לבסס את מלכותו:
נבקש מהתלמידים לקרוא את פסוקים כה-לג, ולחפש פועל אחד שחוזר על עצמו פעמים רבות ("וַיַּעַשׂ"). נזכיר לתלמידים מהי 'מילה מנחה' – מילה שחוזרת על עצמה פעמים רבות בקטע ומדגישה מסר או רעיון בקטע.
נדבר על המילה המנחה "וַיַּעַשׂ" המדגישה את הפעולות הרבות שעשה ירבעם לצורך ביסוס ממלכתו בשומרון ושמירה על הפילוג.
נכתוב את הפועל "עשה" על הלוח (בצורת שמש), ונמלא עם התלמידים על הלוח את פעולותיו של רחבעם:
- בניית שכם ופנואל
- עשיית שני עגלי זהב והצבתם בדן ובבית אל
- עשה בתי במות
- עשה כוהנים שלא משבט לוי
- עשה חג חדש בחודש השמיני
- עלה לבמות לזבוח לעגלי הזהב
נקרא שוב את פסוקים כו-כז ונשאל
- מה היה המניע של רחבעם?
לאחר הסבר המניע של רחבעם נדגיש כי רחבעם חשש מהמרכז הדתי של ממלכת יהודה. הרי הוא ידע שעם ישראל ימשיך לעלות לירושלים, לכבד את כוהני שבט לוי ולחגוג את החגים בירושלים, אלא אם כן ישנה את התמונה. מתוך הזווית הזאת נחשוב על הבעייתיות של מעשיו ונפתח דיון:
- האם ירבעם התכוון לעשות רע במעשיו?
נסכם בכך שעל פי הפסוקים הכוונה של ירבעם לא הייתה להחטיא את העם, אלא למנוע מהעם לחזור ליהודה.
נקרין על הלוח את מפת פילוג הממלכה.
נשאל את התלמידים את השאלה שלהלן ונצביע על המקומות הרלוונטיים לשאלה:
- מדוע ירבעם מציב את עגלי הזהב בדן (הכי צפוני), ובבית אל (הכי קרוב לממלכת ישראל), ולא בעיר הבירה שכם? (כדי שלכולם יהיה מקום קרוב)
נצביע במפה עם ירושלים – ירושלים נמצאת בתוך תחום ממלכת יהודה, ועלייה לרגל לירושלים של נתיניו של ירבעם מממלכת ישראל יכולה לערער את מלכותו ולהחזיר את העם ליהודה.
נסביר בכיתה שלכל מעשה של ירבעם יש סיבה המבוססת על חשש.
נכתוב על הלוח: "חג חדש – 'בַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר יוֹם בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁמִינִי'", ונחשב עם התלמידים מתי זה החג (בטו בחשוון, חודש לאחר סוכות). נסביר שגם החג החדש בא למנוע מהעם להתאחד סביב סוכות ולחזק את הפילוג.
נבקש מהתלמידים למלא את דף העבודה המתמקד בסיבות לפעולות ירבעם (דף עבודה- חטאות ירבעם).
מבט לחיים
נשאל את התלמידים:
- האם פעם פעלתם מתוך חשש, מתוך פחד שמשהו יקרה אם לא נפעל?
נשוחח על המניע של הפעולות שלנו: אנו רוצים שהפעולות שלנו ינבעו מהאידאולוגיה שלנו וממטרה טובה, ולא מתוך חשש. לא מדובר בזהירות אלא בפחד שמניע אותנו לפעול בצורה מסוימת.
- האם נתקלתם בהחלטות כאלה בחיים שלכם?
לסיכום נחשוב יחד:
- מה עוזר לנו להחליט בצורה טובה יותר גם כשאנו חוששים? (חשיבה מעמיקה, התייעצות, התמקדות בעקרונות ובערכים החשובים לנו)
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: ראינו כיצד רחבעם מבסס את מלכותו הפוליטית בבניית ממסד דתי חדש – מקדשים חדשים, כוהנים וחגים יוצרים פילוג בעם גם במובן הדתי.
מיומנויות: מציאת מילה מנחה, חיפוש פעלים, הבנת סיבות לפעולה.
מתודות: קריאת פסוקים, הבנת סיבתיות, דף עבודה, קריאת מפה ודיון בכיתה.