המלחמה בעמק בית חורון
פרק י, ח-טו
הזמנה ללימוד
נחלק לתלמידים מפה ודף הוראות (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור) ונבקש מהם לענות על משימה 1 שבה יהיה עליהם לסמן במפה את הערים המוזכרות בפסוקים א-ד (ירושלים, עי, יריחו, גבעון, חברון, ירמות, לכיש, עגלון, גלגל).
נבקש מהתלמידים לדמיין שהם אסטרטגים המתכננים ובוחנים קרבות כדי ללמוד מהם. ונזמין אותם לקרוא על מהלך המלחמה ועל הניסים הגדולים שאירעו במהלכה כדי שיוכלו להמשיך לענות על המשימות בדף שקיבלו.
מבט ראשון- קריאת הפסוקים
המורה תבקש משלושה תלמידים לקרוא את פסוקים ח-טו בתפקידים (קריין, ה' ויהושע) ולשים לב בזמן הקריאה למהלך המלחמה כדי שיוכלו לשרטט אותו על גבי המפה שקיבלו. לאחר הקריאה יינתן לתלמידים זמן לסמן את מהלך המלחמה על גבי המפה בחיצים (משימה 2 בדף). לאחר מכן יתארו לכיתה כמה ילדים את המהלך בעזרת המפה התנ"כית. התלמידים יתבקשו לסמן בסימן שיבחרו היכן התרחשו הניסים המתוארים בפרק (משימה 3 בדף).
אם יש זמן, המורה יכולה להציע לתלמידים להמשיך לקרוא את הפרק, לזהות את המקומות המוזכרים בו ולהמשיך למשימה 4 בדף העבודה.
מבט שני - שאלות הבנה
בפסוק ח נאמר: "וַיֹּאמֶר ה' אֶל יְהוֹשֻׁעַ: 'אַל תִּירָא מֵהֶם כִּי בְיָדְךָ נְתַתִּים'".
- מה אפשר ללמוד מכך על מצבו של יהושע? (יהושע סמך על עזרת אלוהים והיה בטוח בהצלחתו)
- איזה תכסיס נקט יהושע במלחמה זו? (בא אליהם בלילה בהפתעה)
בפסוק י כתוב: "וַיְהֻמֵּם ה' לִפְנֵי יִשְׂרָאֵל".
- מה הייתה האווירה במחנה המלכים? מדוע?(בהלה בגלל התקפה בלילה)
- במהלך המלחמה התרחשו שני ניסים, מהם?
נבקש מהתלמידים לקרוא את פסוק יא ולתאר את הנס הראשון (פסוק יא).
נספר לתלמידים כי התנ"ך שימש השראה לאומנים שונים, רבים מהם נתנו פרשנות חזותית לסיפורי התנ"ך. אחד מהם היה הצייר והתחריטאי הצרפתי גוסטב דורה (Paul Gustave Doré). נכיר שניים מתחריטיו על התנ"ך:
נס ראשון:
פסוק יא – "וַיְהִי בְּנֻסָם מִפְּנֵי יִשְׂרָאֵל הֵם בְּמוֹרַד בֵּית חוֹרֹן וַה' הִשְׁלִיךְ עֲלֵיהֶם אֲבָנִים גְּדֹלוֹת מִן הַשָּׁמַיִם עַד עֲזֵקָה וַיָּמֻתוּ. רַבִּים אֲשֶׁר מֵתוּ בְּאַבְנֵי הַבָּרָד, מֵאֲשֶׁר הָרְגוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בֶּחָרֶב."
נציג לתלמידים את התחריט תבוסת מלכי האמורי ונבקש מהם לתאר את התמונה ולהסביר כיצד פירש דורה את המסופר בפסוק יא?
נפנה לסוף פסוק יא "רַבִּים אֲשֶׁר מֵתוּ בְּאַבְנֵי הַבָּרָד, מֵאֲשֶׁר הָרְגוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בֶּחָרֶב." ונבקש מהתלמידים להסביר קטע זה.
נס שני:
נקרא יחד את פסוקים יב-יד, ונסביר את המילים הקשות במהלך הקריאה.
יב אָז יְדַבֵּר יְהוֹשֻׁעַ לַה' בְּיוֹם תֵּת ה' אֶת הָאֱמֹרִי לִפְנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וַיֹּאמֶר לְעֵינֵי יִשְׂרָאֵל: 'שֶׁמֶשׁ בְּגִבְעוֹן דּוֹם, וְיָרֵחַ בְּעֵמֶק אַיָּלוֹן'. יג וַיִּדֹּם הַשֶּׁמֶשׁ וְיָרֵחַ עָמָד, עַד יִקֹּם גּוֹי אֹיְבָיו הֲלֹא הִיא כְתוּבָה עַל סֵפֶר הַיָּשָׁר. וַיַּעֲמֹד הַשֶּׁמֶשׁ בַּחֲצִי הַשָּׁמַיִם וְלֹא אָץ לָבוֹא כְּיוֹם תָּמִים. יד וְלֹא הָיָה כַּיּוֹם הַהוּא לְפָנָיו וְאַחֲרָיו לִשְׁמֹעַ ה' בְּקוֹל אִישׁ, כִּי ה' נִלְחָם לְיִשְׂרָאֵל."
נציג את התמונה שמש בגבעון דום של גוסטב דורה.
נבקש מהתלמידים לתאר את הציור וניתן להם מקום להביע את דעתם על מהות הנס.
נפנה לפסוק יד: "וְלֹא הָיָה כַּיּוֹם הַהוּא לְפָנָיו וְאַחֲרָיו לִשְׁמֹעַ ה' בְּקוֹל אִישׁ, כִּי ה' נִלְחָם לְיִשְׂרָאֵל".
- למה הכוונה?
- מה אנחנו לומדים מכך?
- כיצד דורה פירש את המסופר?
- למה קשה לאומן לבטא את עצירת גרמי השמיים?
המלחמה הייתה אירוע מיוחד, אלוהים שמע בקול אדם (יהושע) ונלחם למען ישראל. אין ספק כי בעקבות הניסים הערצת העם לאלוהיו ולמנהיגו הייתה גדולה.
מבט שלישי- התבוננות והעמקה
המורה תציע לקרוא פרשנות של חכמים המסבירים את התרחשות הניסים. נחלק דף ובו דברי פרשנות לשני הניסים (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור) ונבקש מהתלמידים לשבת בחברותא-בזוגות, לקרוא יחד את דברי הפרשנות ולנתח אותם.
מבט לחיים
- נסו להיזכר במצב שבו רציתם שהשמש לא תשקע כדי שהיום לא ייגמר. שתפו את חבריכם לקבוצה.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו על הניסים הגדולים שאירעו במהלך המלחמה בין יהושע למלכי הדרום. הצגנו תמונות של אומן שהביע את פרשנותו לכתוב במקרא והבאנו פרשנויות של חכמים המסבירים את התרחשות הניסים.
מיומנויות: סימון המקומות המוזכרים בפרק במפה, סימון מהלך המלחמה.
מתודות: קריאה וביאור דברי פרשנים והתבוננות ביצירות אומנות המפרשות את הניסים המתוארים בפרק זה.