המעפילים – "אל תעלו כי ה' בקרבכם"
פסוקים מ-מה
הזמנה ללימוד
נשמיע לתלמידים את השיר 'המעפילים' ונבקש מהתלמידים לשים לב לחזרות הרבות של המילה 'העפילו' בשיר.
- מהי העפלה? על פי אחת ההגדרות: חתירה לשיא, עלייה מתוך מאמץ או סיכון.
נקרא את החלק האחרון של הפרק ונקשר בין השיר לתוכן הפסוקים.
מבט ראשון
נקרא את פסוקים לט-מה והתלמידים יעקבו אחר הקריאה.
נקרא בקול את פסוק מ ונסביר את הפסוק בלשוננו: "וַיַּשְׁכִּמוּ בַבֹּקֶר וַיַּעֲלוּ אֶל רֹאשׁ הָהָר לֵאמֹר: הִנֶּנּוּ וְעָלִינוּ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אָמַר ה' כִּי חָטָאנוּ". נשאל את התלמידים:
- על פי פסוק מ מה הסיבה שהאנשים מעפילים? ("כִּי חָטָאנוּ", ייתכן שקבוצת המעפילים רוצה לכפר על מעשי העם)
- מה לדעתכם קיוו המעפילים שתהיה תגובת ה' או תגובת משה לדבריהם? (אולי קיוו שמשה יבקש בעבורם סליחה מה')
מבט שני – הסבר ושאלות הבנה
משה מזהיר אותם ואומר שדרכם לא תצלח. המעפילים אינם מקשיבים, עולים אל ראש ההר והעמלקי והכנעני שהיו בארץ הורגים אותם. המעפילים ניסו לעלות להר שלא כדברי משה ובכך סיכנו את חייהם.
נשאל את התלמידים:
- האם לדעתכם יכלו המעפילים להצליח במסעם? (לא יכלו להצליח, האויב חיכה להם במורדות ההר)
- מה נדרש מהאנשים שמחליטים להסתכן? (אומץ, ייתכן שאיבדו כל תקווה לתיקון מעשיהם ולא היה אכפת להם להסתכן)
- כיצד משה מנסה לעצור בעדם מלעלות? מצאו שני נימוקים. (ה' לא יעזור להם, העמלקי והכנעני שם)
- באילו דרכים לדעתכם אפשר להביע את ההתנגדות לעונש? (הפגנה, קריאת דברים נגד העונש, הזמנה לשיחה)
- הסבירו את המילים מפסוק מד: "וַאֲרוֹן בְּרִית ה' וּמֹשֶׁה לֹא מָשׁוּ מִקֶּרֶב הַמַּחֲנֶה". (ה' ומשה לא תמכו במעשיהם)
כך מסתיים סיפורם של המרגלים שחזרו מלתור את הארץ.
מבט שלישי
אתם קבוצת המעפילים המתכננים לעלות בהר.
הכינו בקבוצות שלטים המבקשים לבטל את העונש לקראת הפגנה גדולה (אפשר גם לצייר). השלט צריך לבטא אומץ לב, אמונה בהצלחה, קריאה להצטרפות לקבוצה, הסכמה וגיבוש של הקבוצה.
כל קבוצה תכין שלטים, תסביר את עבודתה ואחר כך נתלה את השלטים בכיתה.
מבט לחיים
קראנו על המעפילים להר.
- האם שמעתם מושג זה בעבר?
המורה יסביר על המעפילים בתקופת המנדט הבריטי ויכין מצגת על הנושא מתוך החומר המובא כאן כדי שהתלמידים יוכלו לעקוב אחריהם.
בימינו מושג 'ההעפלה' אינו שלילי, הוא משמש סמל לאומץ בתקופה של לפני קום המדינה.
ההעפלה היא הכניסה הבלתי חוקית לארץ ישראל שארגן היישוב העברי בזמן המנדט הבריטי, משנת 1934 ועד קום המדינה. המעפילים היו יהודים, רובם ניצולי שואה, שביקשו להגיע לישראל למרות חוקי המנדט הבריטי שהגבילו את מספר העולים לארץ.
אנשי הפלמ"ח וארגוני עלייה ארגנו אוניות מאירופה לישראל והובילו בחשאי את המעפילים לחופי הארץ. המעפילים הסתכנו שהבריטים ילכדו אותם ויחזירו אותם למקומות מוצאם.
עד סוף שנת 1946 נהגו הבריטים לכלוא את המעפילים במחנות מעצר בארץ ישראל ולשחרר אותם לאחר שהושגו בעבורם רישיונות עלייה. מאוחר יותר, כאשר מחנות המעצר בארץ התמלאו פליטים, החלו הבריטים לגרש את הפליטים למחנות מעצר בקפריסין.
השם "מעפילים" נבחר כי גם בתקופה זו האנשים הגיעו לארץ למרות האיסור.
נשאל את התלמידים:
- במה דומים המעפילים הראשונים למעפילים בימי טרום המדינה? (שניהם באים למקום ששולט בו עם זר, מחליטים לעשות מעשה אף שהסיכויים להצלחתו קטנים, עולים לארץ ישראל, למקום שבו יתגשם החלום, מבקשים להקים מדינה – ארץ לעם היהודי)
צריך להדגיש שסיפור המעפילים המקראי מלמד על חוסר רצון של המעפילים לקבל את גזרת האל לא לעלות, ולאחר שהם עולים הם מתים. המעפילים בדור תקומת המדינה אינם מסמלים מרד באלוהים, אלא ההפך הם מסמלים את החלוץ ההולך לפני המחנה.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו על קבוצה בעם שהחליטה לא לוותר ולהיכנס לארץ ונכשלה, למדנו על המעפילים בתקופה של טרום מדינה, ועל ההבדל בינם לבין המעפילים המקראיים.
מיומנות: השוואה בשם והנגדה במהות.
מתודה: השענות על ידע עולם קרוב לתלמידים להבנת האירוע המקראי.
- סרטון המסכם את הסיפור , מדקה 2:45.