סגור תצוגת כיתה
הפרק

המעפילים – "אל תעלו כי ה' בקרבכם"

פסוקים מ-מה

שיעור שלישי מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

נשמיע לתלמידים את השיר 'המעפילים' ונבקש מהתלמידים לשים לב לחזרות הרבות של המילה 'העפילו' בשיר.

  • מהי העפלה? על פי אחת ההגדרות: חתירה לשיא, עלייה מתוך מאמץ או סיכון.

נקרא את החלק האחרון של הפרק ונקשר בין השיר לתוכן הפסוקים.

מבט ראשון

נקרא את פסוקים לט-מה והתלמידים יעקבו אחר הקריאה.

נקרא בקול את פסוק מ ונסביר את הפסוק בלשוננו: "וַיַּשְׁכִּמוּ בַבֹּקֶר וַיַּעֲלוּ אֶל רֹאשׁ הָהָר לֵאמֹר: הִנֶּנּוּ וְעָלִינוּ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אָמַר ה' כִּי חָטָאנוּ". נשאל את התלמידים:

  • על פי פסוק מ מה הסיבה שהאנשים מעפילים? ("כִּי חָטָאנוּ", ייתכן שקבוצת המעפילים רוצה לכפר על מעשי העם)
  • מה לדעתכם קיוו המעפילים שתהיה תגובת ה' או תגובת משה לדבריהם? (אולי קיוו שמשה יבקש בעבורם סליחה מה')

מבט שני – הסבר ושאלות הבנה

משה מזהיר אותם ואומר שדרכם לא תצלח. המעפילים אינם מקשיבים, עולים אל ראש ההר והעמלקי והכנעני שהיו בארץ הורגים אותם. המעפילים ניסו לעלות להר שלא כדברי משה ובכך סיכנו את חייהם.

נשאל את התלמידים:

  • האם לדעתכם יכלו המעפילים להצליח במסעם? (לא יכלו להצליח, האויב חיכה להם במורדות ההר)
  • מה נדרש מהאנשים שמחליטים להסתכן? (אומץ, ייתכן שאיבדו כל תקווה לתיקון מעשיהם ולא היה אכפת להם להסתכן)
  • כיצד משה מנסה לעצור בעדם מלעלות? מצאו שני נימוקים. (ה' לא יעזור להם, העמלקי והכנעני שם)
  • באילו דרכים לדעתכם אפשר להביע את ההתנגדות לעונש? (הפגנה, קריאת דברים נגד העונש, הזמנה לשיחה)
  • הסבירו את המילים מפסוק מד: "וַאֲרוֹן בְּרִית ה' וּמֹשֶׁה לֹא מָשׁוּ מִקֶּרֶב הַמַּחֲנֶה". (ה' ומשה לא תמכו במעשיהם)
    כך מסתיים סיפורם של המרגלים שחזרו מלתור את הארץ.

מבט שלישי

אתם קבוצת המעפילים המתכננים לעלות בהר.
הכינו בקבוצות שלטים המבקשים לבטל את העונש לקראת הפגנה גדולה (אפשר גם לצייר). השלט צריך לבטא אומץ לב, אמונה בהצלחה, קריאה להצטרפות לקבוצה, הסכמה וגיבוש של הקבוצה.

כל קבוצה תכין שלטים, תסביר את עבודתה ואחר כך נתלה את השלטים בכיתה.

מבט לחיים

קראנו על המעפילים להר.

  • האם שמעתם מושג זה בעבר?

המורה יסביר על המעפילים בתקופת המנדט הבריטי ויכין מצגת על הנושא מתוך החומר המובא כאן כדי שהתלמידים יוכלו לעקוב אחריהם.

בימינו מושג 'ההעפלה' אינו שלילי, הוא משמש סמל לאומץ בתקופה של לפני קום המדינה.
ההעפלה היא הכניסה הבלתי חוקית לארץ ישראל שארגן היישוב העברי בזמן המנדט הבריטי, משנת 1934 ועד קום המדינה. המעפילים היו יהודים, רובם ניצולי שואה, שביקשו להגיע לישראל למרות חוקי המנדט הבריטי שהגבילו את מספר העולים לארץ.

אנשי הפלמ"ח וארגוני עלייה ארגנו אוניות מאירופה לישראל והובילו בחשאי את המעפילים לחופי הארץ. המעפילים הסתכנו שהבריטים ילכדו אותם ויחזירו אותם למקומות מוצאם.
עד סוף שנת 1946 נהגו הבריטים לכלוא את המעפילים במחנות מעצר בארץ ישראל ולשחרר אותם לאחר שהושגו בעבורם רישיונות עלייה. מאוחר יותר, כאשר מחנות המעצר בארץ התמלאו פליטים, החלו הבריטים לגרש את הפליטים למחנות מעצר בקפריסין.

השם "מעפילים" נבחר כי גם בתקופה זו האנשים הגיעו לארץ למרות האיסור.
נשאל את התלמידים:

  • במה דומים המעפילים הראשונים למעפילים בימי טרום המדינה? (שניהם באים למקום ששולט בו עם זר, מחליטים לעשות מעשה אף שהסיכויים להצלחתו קטנים, עולים לארץ ישראל, למקום שבו יתגשם החלום, מבקשים להקים מדינה – ארץ לעם היהודי)

צריך להדגיש שסיפור המעפילים המקראי מלמד על חוסר רצון של המעפילים לקבל את גזרת האל לא לעלות, ולאחר שהם עולים הם מתים. המעפילים בדור תקומת המדינה אינם מסמלים מרד באלוהים, אלא ההפך הם מסמלים את החלוץ ההולך לפני המחנה.

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: למדנו על קבוצה בעם שהחליטה לא לוותר ולהיכנס לארץ ונכשלה, למדנו על המעפילים בתקופה של טרום מדינה, ועל ההבדל בינם לבין המעפילים המקראיים.
מיומנות: השוואה בשם והנגדה במהות.
מתודה: השענות על ידע עולם קרוב לתלמידים להבנת האירוע המקראי.

אפשר עוד...
  • סרטון המסכם את הסיפור , מדקה 2:45.
העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
המעפילים
הקשיבו לחזרות בשיר, בייחוד למילה 'העפילו'. מה משמעותה? קרדיט: 'המעפילים' (אל ראש ההר), מילים: לוין קיפניס,...
המעפילים

הקשיבו לחזרות בשיר, בייחוד למילה 'העפילו'.

  • מה משמעותה?

קרדיט: 'המעפילים' (אל ראש ההר), מילים: לוין קיפניס, לחן: חנינא קרצ'בסקי, שירה: אילקה רוה, ערוץ 'שיר עד', פורסם ב-2013.

תנ"ך בחרוזים - סיפור מרים והמרגלים
צפו בסרטון החל מדקה 2:45.
תנ"ך בחרוזים - סיפור מרים והמרגלים

צפו בסרטון החל מדקה 2:45.

בכייה לדורות
"וַתִּשָּׂא כָּל הָעֵדָה וַיִּתְּנוּ אֶת קוֹלָם וַיִּבְכּוּ הָעָם בַּלַּיְלָה הַהוּא" (במדבר יד, א). אמר רבה,...
בכייה לדורות
"וַתִּשָּׂא כָּל הָעֵדָה וַיִּתְּנוּ אֶת קוֹלָם, וַיִּבְכּוּ הָעָם בַּלַּיְלָה הַהוּא." (פסוק א)

פרנצ'סקו אייץ, החרבת בית המקדש בירושלים, שמן על קנבס, 1867. מתוך ויקישיתוף

"וַתִּשָּׂא כָּל הָעֵדָה וַיִּתְּנוּ אֶת קוֹלָם וַיִּבְכּוּ הָעָם בַּלַּיְלָה הַהוּא" (במדבר יד, א).

אמר רבה, אמר רבי יוחנן:

אותו הלילה, ליל תשעה באב היה. ואמר להם הקדוש ברוך הוא: אתם בכיתם בכייה של חינם, ללא סיבה אמיתית – ואני קובע לכם ביום הזה בכייה לדורות. 

ואכן במהלך השנים, בתשעה באב חרבו בית המקדש הראשון ובית המקדש השני.

(עיבוד. על פי: תלמוד בבלי, מסכת תענית, דף כט עמוד א. לפי ביאור שנאן לספר האגדה עמ' 104)

ח"נ ביאליק וי"ח רבניצקי, ספר האגדה החדש – עם פירוש אביגדור שנאן, 2015, עמ' 104. © כנרת, זמורה, ביתן.

  • מה היה חמור כל כך בבכי של העם עקב חטא המרגלים, שהביא עליהם כעונש אסונות לאומיים?
חוגי בית של המרגלים
כיוון שבאו מתור הארץ, עמדו ופיזרו עצמם בכל שבטי ישראל, כל אחד ואחד בתוך שבטו,...
חוגי בית של המרגלים
"וַתִּשָּׂא כָּל הָעֵדָה וַיִּתְּנוּ אֶת קוֹלָם, וַיִּבְכּוּ הָעָם בַּלַּיְלָה הַהוּא." (פסוק א)

קרדיט: shutterstock.com

כיוון שבאו מתור הארץ, עמדו ופיזרו עצמם בכל שבטי ישראל, כל אחד ואחד בתוך שבטו, ומתנפל לתוך כל זווית של ביתו והוא צווח ובוכה.

ובניו ובנותיו באים עליו והיו אומרים לו: "מה לך, אדוני?" 

ובעוד שהוא עומד, עושה עצמו נופל לפניהם, ואומר להם: "אוי לי עליכם, בניי ובנותיי וכלותיי! הָאֱמוֹרִיִים (עַם כְּנַעֲנִי) עתידים להתעלל בכם, הם עתידים לשלוט בכם! מי יוכל לעמוד מולם?" 

מיד הם כולם גועים בבכייה, בניהם ובנותיהם וכלותיהם, עד שהיו השכנות שומעות את הדבר ואף הן היו בוכות, עד שהייתה משפחה למשפחה משמעת עד שהיה כל השבט בוכה. עד שנעשו כולם חבורה אחת וגעו בבכי ונתנו קול בכייתם לַמָרוֹם.

(עיבוד. על פי: ילקוט שמעוני פרשת שלח לך , לפי פירוש שנאן לספר האגדה עמ' 103-104)

ח"נ ביאליק וי"ח רבניצקי, ספר האגדה החדש – עם פירוש אביגדור שנאן, 2015, עמ' 104-103. © כנרת, זמורה, ביתן.

  • על פי המדרש, כיצד הצליחו המרגלים להפיץ את דעותיהם בכל ישראל? התייחסו לדבריהם ולמעשיהם.
ארץ אוכלת יושביה
נתן יונתן פותח את השיר שלו בלשונם של המרגלים "ארץ אוכלת יושביה". מאז, מרבים להשתמש...
ארץ אוכלת יושביה
"וַיֹּצִיאוּ דִּבַּת הָאָרֶץ אֲשֶׁר תָּרוּ אֹתָהּ אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר הָאָרֶץ אֲשֶׁר עָבַרְנוּ בָהּ לָתוּר אֹתָהּ אֶרֶץ אֹכֶלֶת יוֹשְׁבֶיהָ הִוא וְכָל הָעָם אֲשֶׁר רָאִינוּ בְתוֹכָהּ אַנְשֵׁי מִדּוֹת." (פסוק לב)

נתן יונתן פותח את השיר שלו בלשונם של המרגלים "ארץ אוכלת יושביה".
מאז, מרבים להשתמש בביטוי זה לתאר את הקושי של החיים בארץ הזאת .

למילות השיר

שיר ארץ
חוה אלברשטיין
מילים: נתן יונתן
לחן: סשה ארגוב

ארץ שיושביה היא אוכלת
וזבת חלב ודבש ותכלת
לפעמים גם היא עצמה גוזלת
את כבשת הרש.

ארץ שמתקו לה רגביה
ומלוחים כבכי כל חופיה
שנתנו לה אוהביה
כל אשר יכלו לתת.

שב החצב לבן לפרוח
שם בדרך יחידי
והיסמין ישיב ניחוח
שדות הזמן שלה האבודים.

ארץ שמתקו לה רגביה
ומלוחים כבכי כל חופיה
שנתנו לה אוהביה
כל אשר יכלו לתת.

כל אביב שבים לה סביוניה
לכסות את כל קמטי פניה
רוח קיץ עצב אבניה
ילטף באור.

שב הסתיו עם כובד ענניה
לעטוף אפור את כל גניה
והחורף את שמורות עיניה
הבוכות יסגור.

שב החצב לבן לפרוח
שם בדרך יחידי
והיסמין ישיב ניחוח
שדות הזמן שלה האבודים

שב הסתיו עם כובד ענניה…

 

© כל הזכויות שמורות למחברים ולאקו"ם.

  • מדוע לדעתכם נתן יונתן משתמש בדברי המרגלים בשיר- העלו  השערות.
  • כיצד אהבתו לארץ באה לידי ביטוי בשיר?
הקשיבו לדיווח המרגלים
דברי המרגלים הפכו לביטויים שמשתמשים בהם עד היום: אֶרֶץ אֹכֶלֶת יוֹשְׁבֶיהָ הִוא אַנְשֵׁי מִדּוֹת הַנְּפִילִים...
הקשיבו לדיווח המרגלים
"וְשָׁם רָאִינוּ אֶת הַנְּפִילִים בְּנֵי עֲנָק מִן הַנְּפִלִים וַנְּהִי בְעֵינֵינוּ כַּחֲגָבִים וְכֵן הָיִינוּ בְּעֵינֵיהֶם." (פסוק לג)
חגב.

חגב. צילום: baon / Shutterstock.com

דברי המרגלים הפכו לביטויים שמשתמשים בהם עד היום:

אֶרֶץ אֹכֶלֶת יוֹשְׁבֶיהָ הִוא
אַנְשֵׁי מִדּוֹת
הַנְּפִילִים בְּנֵי עֲנָק
וַנְּהִי בְעֵינֵינוּ כַּחֲגָבִים וְכֵן הָיִינוּ בְּעֵינֵיהֶם

  • הסבירו את דברי המרגלים בהקשרם ומצאו תמונות היכולות להתאים ולהמחיש את דבריהם.
  •  כיצד משתמשים בביטויים היום? (ניתן לחפש כתבות בעיתונות ובאינטרנט).
בידיים העמוסות של המרגלים
התבוננו בציור שצייר גוסטב דורה, צייר צרפתי בן המאה ה- 19. מה הביאו עימם המרגלים...
בידיים העמוסות של המרגלים
 וַיָּבֹאוּ עַד נַחַל אֶשְׁכֹּל, וַיִּכְרְתוּ מִשָּׁם זְמוֹרָה וְאֶשְׁכּוֹל עֲנָבִים אֶחָד, וַיִּשָּׂאֻהוּ בַמּוֹט בִּשְׁנָיִם, וּמִן הָרִמֹּנִים וּמִן הַתְּאֵנִים (פסוק כג)

המרגלים ששלח משה לתור את ארץ כנען הביאו מפירות הארץ והם הוצגו בפני העם : "וגם זבת חלב היא וזה פריה" (במדבר יג, כז).

המרגלים ששלח משה לתור את ארץ כנען הביאו מפירות הארץ והם הוצגו בפני העם : "וגם זבת חלב היא וזה פריה" (במדבר יג, כז). גוסטב דורה.

התבוננו בציור שצייר גוסטב דורה, צייר צרפתי בן המאה ה- 19.

  • מה הביאו עימם המרגלים לפי המסופר בפרק  ומה הביאו אתם המרגלים לפי הציור של דורה?
  • תארו את תנועות הגוף של המרגלים בציור, מה לדעתכם הן מלמדות על ההרגשה של המרגלים?
לתור את הארץ
מצאו וסמנו במפה את המקומות בהם עברו המרגלים: מדבר צין, נגב, חברון, לבוא חמת. ציינו...
לתור את הארץ
"וַיַּעֲלוּ וַיָּתֻרוּ אֶת הָאָרֶץ מִמִּדְבַּר צִן עַד רְחֹב לְבֹא חֲמָת.
וַיַּעֲלוּ בַנֶּגֶב וַיָּבֹא עַד חֶבְרוֹן וְשָׁם אֲחִימַן שֵׁשַׁי וְתַלְמַי יְלִידֵי הָעֲנָק וְחֶבְרוֹן שֶׁבַע שָׁנִים נִבְנְתָה לִפְנֵי צֹעַן מִצְרָיִם.
וַיָּבֹאוּ עַד נַחַל אֶשְׁכֹּל וַיִּכְרְתוּ מִשָּׁם זְמוֹרָה וְאֶשְׁכּוֹל עֲנָבִים אֶחָד ..." (פסוקים כא- כג)
מפת ארץ כנען.

מפת ארץ כנען. כרטוגרפיה: ד"ר אורנה צפריר-ראובן

  • מצאו וסמנו במפה את המקומות בהם עברו המרגלים: מדבר צין, נגב, חברון, לבוא חמת.
  • ציינו במפה את מקום מגורייכם. האם המרגלים עברו שם?
אשכול ענבים
אשכול הגפן שהביאו המרגלים הפך לסמל והוא משמש כיום כסמל של משרד התיירות של מדינת...
אשכול ענבים
"וַיָּבֹאוּ עַד נַחַל אֶשְׁכֹּל, וַיִּכְרְתוּ מִשָּׁם זְמוֹרָה וְאֶשְׁכּוֹל עֲנָבִים אֶחָד, וַיִּשָּׂאֻהוּ בַמּוֹט בִּשְׁנָיִם, וּמִן הָרִמֹּנִים, וּמִן הַתְּאֵנִים" (פסוק כג)

לוגו של משרד התיירות.

לוגו של משרד התיירות. באדיבות משרד התיירות.

אשכול הגפן שהביאו המרגלים הפך לסמל והוא משמש כיום כסמל של משרד התיירות של מדינת ישראל.

  • מה סימל אשכול הענבים עבור בני ישראל שראו את האשכול שהביאו עמם המרגלים?
  • מדוע לדעתכם הפכה דווקא התמונה הזאת להיות סמל של משרד התיירות?
שיטות ריגול - אז והיום
  כשמדמיינים מרגלים חושבים על אקשן, מסתורין, סרטי ג'ימס בונד וגם על המרגל הישראלי אלי...
שיטות ריגול - אז והיום
"שְׁלַח לְךָ אֲנָשִׁים וְיָתֻרוּ אֶת אֶרֶץ כְּנַעַן ..." (פסוק ב)
אלי כהן במרפסת ביתו שבדמשק, אשר השקיף על המטכ"ל הסורי.

אלי כהן במרפסת ביתו שבדמשק, אשר השקיף על המטכ"ל הסורי. צילום: באדיבות
אתר ההנצחה של אלי כהן.

 

כשמדמיינים מרגלים חושבים על אקשן, מסתורין, סרטי ג'ימס בונד וגם על המרגל הישראלי אלי כהן.

להמשך קריאה

בשנת 1965 נתפש מרגל ישראלי, בשם אלי כהן בסוריה. קראו את החלק שעוסק בפעילותו בסוריה באתר המרכז למורשת המודיעין.

  • במה דומה משימת הריגול של אלי כהן ,לזו של המרגלים שמשה שלח ובמה היא שונה?
  • באיזו מילה משתמשים בפרק במקום המילה "לרגל" ?
  • הסבירו את השורש של המילה, אילו עוד מילים מהשורש הזה אתם מכירים?
תנ"ך בחרוזים- המרגלים
צפו באפרים סידון, מחבר הסדרה תנ"ך בחרוזים, מקריא את סיפור המרגלים. קרדיט: תנ"ך בחרוזים, הופק...
תנ"ך בחרוזים- המרגלים
"שְׁלַח-לְךָ אֲנָשִׁים וְיָתֻרוּ אֶת-אֶרֶץ כְּנַעַן אֲשֶׁר-אֲנִי נֹתֵן לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל אִישׁ אֶחָד אִישׁ אֶחָד לְמַטֵּה אֲבֹתָיו תִּשְׁלָחוּ כֹּל נָשִׂיא בָהֶם." (פסוק ב)

  • צפו באפרים סידון, מחבר הסדרה תנ"ך בחרוזים, מקריא את סיפור המרגלים.

קרדיט: תנ"ך בחרוזים, הופק ע"י ניהול פלוס בע"מ עבור הטלוויזיה החינוכית הישראלית.