הנבואה על פיצול הממלכה
פרק יא, כו-מג
בכמה מילים
במהלך הוראה זה נכיר שתי דמויות חדשות, ירבעם בן נבט ואחיה השילוני. נלמד עליהן, על אופיין ומוצאן ונתוודע לנבואה על פיצול הממלכה. נשאל של מי האחריות או האשמה על פיצול הממלכה ונבחן את הסימבוליות שבנבואה. נסיים בחשיבה על משמעות הפיצול לעתיד.
הזמנה ללימוד
פיצול. נבקש מהתלמידים להיזכר בפעם שהם היו חלק מקבוצה חברתית שהתפצלה. ונשאל אותם:
- מה היה האירוע שגרם להתפצלות? (ריב, סתם התרחקות וכו')
- מי היו המנהיגים החדשים לאחר ההתפצלות ומי היו המנהיגים הישנים?
- איפה מצאתם את עצמכם?
- האם כדאי לשמור בכל מחיר על אחדות או שיש מקרים שבהם באמת כדאי להתפצל?
לאחר מכן נשוחח על פעמים שבהם צריך להתפצל: כאשר יש אינטרסים מתנגשים ועל פעמים שבהם יש לשתף פעולה.
הזמנה לקריאה
נקרא יחד את פרק יא פסוקים כט-לו ונסביר את התפתחות העניינים ופיצול המלוכה. לאחר קריאת הפסוקים וההסבר נערוך על הלוח תעודת זהות לירבעם ולאחיה השילוני.
תעודת זהות לירבעם (פסוק כח):
- שם פרטי: ___________
- שם האב:___________ שם האם:___________ שבט:__________
- תכונות:______________________________________ מקצוע/תפקיד: __________
- מה עשה ירבעם? נסו לשער מדוע?
תעודת זהות לאחיה (פסוק כט)
שם פרטי:________ מוצא:___________
נביא רקע קצר עיר שילה – אנו פוגשים בה בפעם הראשונה במהלך כיבוש הארץ בידי יהושע ובני ישראל. קראו בספר יהושע פרק יח פסוק א:
- בזכות מה מקבלת עיר זו מעמד מיוחד?
קראו בספר שמואל פרק א פסוקים א-ג.
- לאן עולה עלי לזבוח?
- מה הדבר מעיד על העיר עצמה?
- מה אנו מסיקים מהעיון בתעודות הזהות – השבטים שלהם והמקומות שמהם באו?
- מדוע ירבעם בוגד בשלמה? (במחאה חברתית)
- מה זה מלמד עליו? (מלמד על יושר ונאמנות לעם)
- מהו מקום המפגש עם ירבעם?
נקרא יחד את פסוקים כט-לא.
חידה: לכמה קרעים קורע אחיה את שמלת ירבעם? כמה שבטים מזכיר אחיה (לא-לב)? כיצד אפשר להסביר סתירה זו?
פתרון החידה
קראו את פסוקים לא-לב.
כמה שבטים יקבל ירבעם?_________ וכמה שבטים יקבל בן דוד? _________.
יש שנים עשר שבטים בישראל. שבט יהודה ושבט בנימין נחשבים שבט אחד. ומכך יוצא שלמעשה ירבעם קיבל באמת עשרה שבטים ובן דוד יקבל שני שבטים – יהודה ובנימין.
נקרא את פסוק מ ונשאל את התלמידים: מהי תגובתו של שלמה ומה נאלץ לעשות ירבעם? בדף העבודה נעלה כמה שאלות בנוגע למהות קריעת הממלכה: מיהו האשם בכך? ומה אפשר ללמוד מסמליות הנבואה (קריעת השמלה) וממוצאו של הנביא (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור). נקרא יחד את פסוק מג כדי לסיים את תקופת שלמה ולעבור לתקופת רחבעם.
מבט לחיים
נערוך בכיתה דיון: מעתה ועד חורבן בית המקדש יהיו בני ישראל מפוצלים לממלכת יהודה וממלכת ישראל. נבקש מהתלמידים לעיין במפה כדי לקבל את תחושת הפילוג (ראו קישור למפה גם בממערך השיעור). נשאל את התלמידים:
- לפי דעתכם, בפני אלו אתגרים יעמוד העם מעתה ואילך, כאשר הוא מפוצל? חשבו על אתגרים דתיים, כלכליים, ביטחוניים ולאומיים.
- האם גם היום אפשר להגיד שהעם שלנו מפוצל לשני עמים? הסבירו.
בהשראת השמלה אפשר להציע להכין שמלה כיתתית ובה כתובים נושאים שונים ששנויים במחלוקת שעלולים לגרום פיצול כזה או אחר, או דווקא שמלה שיוצרת תיקון – שמלה עשויה טלאים טלאים שמצליחים לחבר אותה.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו על הנבואה על קריעת הממלכה והעברת המלוכה לירבעם בן נבט.
מיומנויות: עסקנו בדימויים וסמלים (קריעת שמלה) ומצאנו להם מקורות נוספים, העמקנו בפערים הקיימים בפסוקים והסברנו אותם, קיבצנו מידע לתעודת זהות לדמויות כדי ללמוד עליהן.
מתודות: דפי עבודה, דיון, משחק.