סגור תצוגת כיתה
הפרק

התגלות מלאך ה'

פרק ה, יג-טו

שיעור רביעי מתוך חמישה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

נבקש מן התלמידים להסיר את הנעליים בכניסה לשיעור ולהניח אותן בפתח הכיתה.
אפשרות סולידית יותר היא להקרין לתלמידים תמונה ולשאול אותם: איפה זה מצולם? אתם מכירים מקומות שמורידים את הנעליים בכניסה אליהם?

נספר להם שבדתות רבות, למשל באסלאם, חייבים להסיר נעליים בכניסה למקומות מקודשים, וגם בעם היהודי הכוהנים במקדש הסירו את נעליהם, ועד היום הם מסירים את נעליהם בשעה שהם מברכים את העם בבית הכנסת.

נשאל את התלמידים: למה לדעתכם נוהגים כך? מה זה אומר כשמישהו מוריד נעליים בכניסה למקום מסוים?

היום נקרא בשני מקורות בתנ"ך על הציווי להוריד נעליים, ציווי אחד למשה ואחר ליהושע. נדבר על היחס שבין הקטעים שנלמד, ונשים לב שהמילים 'של נעלך' נהפכו לביטוי מוכר בשפה.

מבט ראשון

נקרא בקול את פגישת המלאך עם יהושע. לאחר מכן נורה לתלמידים לקרוא קריאה דמומה של תחילת סיפור הסנה (שמות פרק ג פסוקים א-ז). ננחה את התלמידים לכתוב לעצמם במהלך הקריאה הזאת כמה שיותר נקודות דמיון בין מעמד הסנה לפגישה של יהושע עם המלאך.

מבט שני

ביאורי מילים:

  • לְנֶגְדּוֹ – מולו.
  • שְׁלוּפָה – מושטת לקרב
  • הֲלָנוּ – האם אתנו.
  • לְצָרֵינוּ – עם אויבינו.
  • וַיִּשְׁתָּחוּ – השתחווה.
  • שַׁל – הורד.

נבקש מהתלמידים לענות על שאלות ההבנה במחברת:

  • מי הם הגיבורים בשמות ג, ומי הם ביהושע ה?
  • היכן מתרחש כל מפגש?
  • לפני איזה אירוע משמעותי מתרחש כל מפגש?
  • העתיקו את הפסוקים הדומים מתוך שני הקטעים.
  • כתבו במילים שלכם את דו-השיח בכל מפגש.

מבט שלישי

נדון בכיתה:

  • במה דומה מצבו של יהושע למצבו של משה במעמד הסנה?
  • במה המפגשים הללו השפיעו על חייהם של משה ויהושע?
  • באילו מקומות נוספים בפרקים שלמדנו ראינו דמיון בין משה ליהושע? (למשל, חציית הירדן וקריעת ים סוף)
  • במה שני המנהיגים שונים ובמה הם דומים?
  • האם לדעתכם יהושע מרגיש ממשיך של משה?
  • מה יותר קשה: להיות מנהיג מתחיל כמו משה, או מנהיג ממשיך כמו יהושע?

לסיכום החלק הזה, אנו רואים שלמקרא חשוב להדגיש את ההמשכיות שבמנהיגות של יהושע – הוא הממשיך של משה. יהושע מנהיג חזק ובעל סמכות שבעזרת האל מצליח לבסס את סמכותו בעם ישראל ולהנהיג אותם אל האתגר של המלחמה ביריחו. להיכנס לנעליים של מנהיג כמו משה זו משימה עצומה ואף מפחידה, ואנו רואים שיהושע עושה זאת.

מבט לחיים

נתעכב על השלת הנעליים. אילו מפגשים גורמים לנו "להשיל נעליים" (באופן מטפורי)? מתי אנחנו מרגישים מלאי פליאה, יראה או התרוממות רוח?

לסיכום השיעור יקבלו התלמידים משימה: לבקר במקום או לשוחח עם אדם שגורם להם לחוש מלאי פליאה והתרוממות רוח, לתאר את האירוע הזה ואת השפעתו עליהם. לחלופין אפשר לכתוב על הלוח בגדול את הביטוי 'של נעלך מעל רגלך' ולבקש מהתלמידים להציע באילו מקומות אנו חשים את חוויית 'של נעלך'.

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: דרך הקריאה על המפגש בין יהושע למלאך עמדנו על הדמיון בין הפסוקים ביהושע למעמד הסנה בשמות ג. דיברנו על הדמיון והשוני בין יהושע למשה, ועל הרגשות המיוחדים המתלווים למפגשים שלהם עם האל.
מיומנויות: השתמשנו באיתור מידע והשוואה בעבודת ההבנה של הפרק, בהבעה בעל פה בדיונים השונים, וביוזמה אישית והבעה בכתב במשימת הסיכום.
מתודות: הורדת הנעליים בכניסה הייתה שער חווייתי לשיעור שדרכו התבוננו באופי המפגש של יהושע ומשה עם האל. במהלך השיעור השווינו בין האירועים הללו ושוחחנו על תחושותיו של יהושע ברגע ההתגלות.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
שַׁל-נְעָלֶיךָ
By cornfield sutterstok.com איפה זה מצולם? אתם מכירים מקומות שמורידים את הנעליים בכניסה אליהם?
שַׁל-נְעָלֶיךָ
"וַיֹּאמֶר שַׂר צְבָא יְהוָה אֶל-יְהוֹשֻׁעַ, שַׁל-נַעַלְךָ מֵעַל רַגְלֶךָ, כִּי הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אַתָּה עֹמֵד עָלָיו, קֹדֶשׁ הוּא; וַיַּעַשׂ יְהוֹשֻׁעַ, כֵּן." (ה, טו)
By cornfield sutterstok.com

By cornfield sutterstok.com

  • איפה זה מצולם?
  • אתם מכירים מקומות שמורידים את הנעליים בכניסה אליהם?
נושאי ארון הברית
במסעות במדבר נשאו את הארון לרוב לוויים מבני קְהָת, אחרי דגלי מחנוֹת יהודה וראובן. המדרש...
נושאי ארון הברית
"וַיְצַוּוּ אֶת הָעָם לֵאמֹר כִּרְאוֹתְכֶם אֵת אֲרוֹן בְּרִית ה' אֱלֹהֵיכֶם וְהַכֹּהֲנִים הַלְוִיִּם נֹשְׂאִים אֹתוֹ, וְאַתֶּם תִּסְעוּ מִמְּקוֹמְכֶם וַהֲלַכְתֶּם אַחֲרָיו." (פסוק ג)

איור: shutterstock.com

במסעות במדבר נשאו את הארון לרוב לוויים מבני קְהָת, אחרי דגלי מחנוֹת יהודה וראובן.
המדרש הבחין שבמעמד חציית הירדן היה הבדל בנשיאת הארון:

שנו חכמים: כיצד עברו ישראל את הירדן?
בכל יום הארון נוסע אחר שני דגלים והיום נסע תחילה, שנאמר: "הִנֵּה אֲרוֹן הַבְּרִית אֲדוֹן כָּל הָאָרֶץ עֹבֵר לִפְנֵיכֶם…" (יהושע ג, יא)
בכל יום ויום לוויים נושאים את הארון והיום נשאוהו כהנים, שנאמר: "וְהָיָה כְּנוֹחַ כַּפּוֹת רַגְלֵי הַכֹּהֲנִים נֹשְׂאֵי אֲרוֹן ה'…"(יהושע ג, יג)
רבי יוסי אומר: בשלושה מקומות נשאו כהנים את הארון: כשעברו את הירדן וכשסבבו את יריחו וכשהחזירוהו בימי שלמה למקומו בבית המקדש.

עיבוד. מבוסס על: תלמוד בבלי, מסכת סוטה, דף לג עמוד ב. על פי ביאור שטיינזלץ.

  • במעמד חציית הירדן היו שני הבדלים בנשיאת הארון, מהאופן הרגיל שבו נשאו אותו. ציינו אחד מהם.
שבועה תחת לחץ
40 שנה חיכה העם לרגע הזה – להיכנס לארץ ולחצות את הירדן. לכאורה חציה פשוטה...
שבועה תחת לחץ
"וַיֹּאמֶר יְהוֹשֻׁעַ בְּזֹאת תֵּדְעוּן כִּי אֵל חַי בְּקִרְבְּכֶם, וְהוֹרֵשׁ יוֹרִישׁ מִפְּנֵיכֶם אֶת הַכְּנַעֲנִי וְאֶת הַחִתִּי וְאֶת הַחִוִּי וְאֶת הַפְּרִזִּי וְאֶת הַגִּרְגָּשִׁי וְהָאֱמֹרִי וְהַיְבוּסִי." (פסוק י)

צילום: shutterstock.com

40 שנה חיכה העם לרגע הזה – להיכנס לארץ ולחצות את הירדן. לכאורה חציה פשוטה (לאחר הנס הגדול). אבל יהושע מחולל טקס שלם סביב החציה. המדרש אינו מסתפק בטקס המקראי ומוסיף לו פן נוסף:

עודם בירדן, אמר להם יהושע: 'דעו על מה אתם עוברים את הירדן, על מנת שתורישו את יושבי הארץ מפניכם', שנאמר: "וְהוֹרַשְׁתֶּם אֶת כָּל יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ מִפְּנֵיכֶם…" (במדבר לג, נב). אם אתם עושים כן – מוטב, ואם לאו – באים מים ושוטפים אתכם.

(תלמוד בבלי, מסכת סוטה, דף לד עמוד א)

העם עומד בתוך הירדן ורואה את המים שכמעט מגיעים להציפם, והינה עוצר יהושע את המסע ומשביע אותם. לשם ההשבעה הוא מביא פסוק מספר במדבר (לג, נב), שמדגיש מה עליהם לעשות כשייכנסו לארץ. ואם פסוק זה אינו מספק, יהושע יוצר תנאי ועונש: אם תורישו את כל הגויים – המצב יהיה מעולה, אבל אם לא – המים של הירדן ישטפו אתכם. האיום ברור. מי הירדן נשמעים לקולו של האל – אם לא תעשו כמצוותו הם ישטפו את כולנו.

מבוסס על יכין אפשטיין, "100 ימי החסד של יהושע", אתר מיזם 929

  • מדוע, לדעתכם, דרש יהושע מהעם להישבע ממש בעת חציית הירדן? ממה הוא חשש?
חציית הירדן
מהם הדברים המשותפים לשתי התמונות? איזה ביטוי מסתתר בפסוק ובתמונות?
חציית הירדן
"וּכְבוֹא נֹשְׂאֵי הָאָרוֹן עַד הַיַּרְדֵּן וְרַגְלֵי הַכֹּהֲנִים נֹשְׂאֵי הָאָרוֹן נִטְבְּלוּ בִּקְצֵה הַמָּיִם וְהַיַּרְדֵּן מָלֵא עַל כָּל גְּדוֹתָיו כֹּל יְמֵי קָצִיר." (ג, טו)

זרימה בנהר הירדן

סיר גדוש מטבעות זהב

  • מהם הדברים המשותפים לשתי התמונות?
  • איזה ביטוי מסתתר בפסוק ובתמונות?
חציית הירדן – השראה ליצירה
  רגע חציית הירדן הוא רגע מעורר השראה לאומנים ולציירים. נביט בשני הציורים המתארים רגע...
חציית הירדן – השראה ליצירה
" הִנֵּה אֲרוֹן הַבְּרִית אֲדוֹן כָּל הָאָרֶץ עֹבֵר לִפְנֵיכֶם בַּיַּרְדֵּן." (ג, יא)

בנג'מין ווסט, יהושע עובר את נהר הירדן עם ארון הברית, 1800

גוסטב דורה, חציית יהושע, 1883.

 

רגע חציית הירדן הוא רגע מעורר השראה לאומנים ולציירים. נביט בשני הציורים המתארים רגע זה, ונעמוד ביחד על נקודות השוני וההבדל ביניהם.

התבוננו בציור של בנג'מין וסט משנת 1800, ובציור של גוסטב דורה מן המאה ה־19.

  • מהי ההתרשמות הראשונית שלכם מהציורים? איזו אווירה הם מעוררים?
  • מתוך הפריטים בציורים – כמה אנשים מתוארים בציור, מה הם לובשים, באילו עוד פריטים אתם מבחינים?
  • האם התיאור מתאים למתואר בתנ"ך ומדוע?
פסלים זוכרים
את הפסל "אנדרטה לשואה ולתקומה" יצר האומן הישראלי יגאל תומרקין. בשנת 1975 הפסל הוצב בכיכר...
פסלים זוכרים
"וַיֹּאמֶר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר אֲשֶׁר יִשְׁאָלוּן בְּנֵיכֶם מָחָר אֶת אֲבוֹתָם לֵאמֹר מָה הָאֲבָנִים הָאֵלֶּה." (ד, כא)
לישי שכטר, מתוך אתר פיקיוויקי

לישי שכטר, מתוך אתר פיקיוויקי

את הפסל "אנדרטה לשואה ולתקומה" יצר האומן הישראלי יגאל תומרקין. בשנת 1975 הפסל הוצב בכיכר רבין (שנקראה אז "כיכר מלכי ישראל"). הוא עשוי מבטון, ממתכת ומזכוכית (היום לוחות פלסטיק מחליפים את הזכוכית).

להמשך קריאה

לדברי האומן, הפירמידה ההפוכה רומזת לשנות העבדות של עם ישראל במצרים, לרעיון סמל "מגן דוד" ובעיקר מבטאת את רעיון התקופה "מועקה המתפרצת לשמחה".

  • אילו מסרים לדעתכם הפסל "משואה לתקומה" מבקש להעביר לדורות הבאים?
  • במה הפסל המוצג במרכז תל אביב, דומה לפסל שתים עשרה האבנים בגִלגל?
  • נסו לחשוב על עוד יצירות אומנות שמבקשות להעביר זיכרון.
    (אם לא עולה לכם מיד בראש… נסו להתבונן ולחפש בפעם הבאה שתטיילו ברחוב…)
חוצים את הגבול!
רגע דרמטי! בני ישראל עתידים להיכנס לארץ כנען, הארץ המובטחת, אחרי 40 שנה של נדודים...
חוצים את הגבול!
"וַיַּשְׁכֵּם יְהוֹשֻׁעַ בַּבֹּקֶר וַיִּסְעוּ מֵהַשִּׁטִּים וַיָּבֹאוּ עַד הַיַּרְדֵּן הוּא וְכָל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיָּלִנוּ שָׁם טֶרֶם יַעֲבֹרוּ... וַיַּעַמְדוּ הַמַּיִם הַיֹּרְדִים מִלְמַעְלָה קָמוּ נֵד אֶחָד הַרְחֵק מְאֹד מֵאָדָם הָעִיר אֲשֶׁר מִצַּד צָרְתָן וְהַיֹּרְדִים עַל יָם הָעֲרָבָה יָם הַמֶּלַח תַּמּוּ נִכְרָתוּ וְהָעָם עָבְרוּ נֶגֶד יְרִיחוֹ." (ג, פסוקים א, טז)
מפה של הירדן עם מקורותיו ועד השפך לכנרת.

מפה של הירדן עם מקורותיו ועד השפך לכנרת. איור: איל אילת.

רגע דרמטי! בני ישראל עתידים להיכנס לארץ כנען, הארץ המובטחת, אחרי 40 שנה של נדודים במדבר ו־400 שנות עבדות במצרים!
הגבול הטבעי הוא הירדן, העובר מצפון לדרום.

  • מצאו את השמות של המקומות אשר מצוינים בפסוק – בתמונת המפה.
  • היכן להבנתכם נעצרו המים?
  • ומה היה מסלול החצייה של בני ישראל?
ארמון היהודים
על פי חלק מההצעות ומהפרשנויות, המקום שמכונה "קאסר אל יהוד" (ארמון היהודים) ממש על גדות...
ארמון היהודים
"וַיְהִי כַּאֲשֶׁר תַּמּוּ כָל הַגּוֹי לַעֲבוֹר אֶת הַיַּרְדֵּן וַיֹּאמֶר ה' אֶל יְהוֹשֻׁעַ לֵאמֹר." (ד, א)
כנסיית יוחנן המטביל, קאסר אל-יהוד, 2007.

כנסיית יוחנן המטביל, קאסר אל-יהוד, 2007. Idobi,
KasserAlYahud5_wikimedia common ,CC BY-SA 3.0

על פי חלק מההצעות ומהפרשנויות, המקום שמכונה "קאסר אל יהוד" (ארמון היהודים) ממש על גדות הירדן, הוא המקום שבו בני ישראל חצו את הירדן.

להמשך קריאה

8.5 קילומטרים צפונית לים המלח וכ־9 קילומטרים ממזרח יריחו. על פי המסורת היהודית, זה גם המקום שבו עלה אליהו לשמיים (כפי שמסופר בספר מלכים ב). על פי המסורת הנוצרית, זה המקום שבו הטביל יוחנן המטביל את ישו. לכן עד היום נוצרים נוהגים לבוא לבקר בו ולערוך בו טקסי טבילה.

גם ליהודים וגם לנוצרים יש מסורת וסיפורים על קדושת המקום.

  • איך יכול להיות שהמקום קדוש גם בעבור יהודים וגם בעבור נוצרים?
  • נסו לחשוב על עוד מקומות שקדושים בעבור דתות שונות.
זוכרים אבני זיכרון
יהושע הנחה את בני ישראל החוצים את הירדן לאסוף אבנים ולהניח אותן. במקומות רבים בארץ...
זוכרים אבני זיכרון
"וַיֹּאמֶר לָהֶם יְהוֹשֻׁעַ עִבְרוּ לִפְנֵי אֲרוֹן ה' אֱלֹהֵיכֶם אֶל תּוֹךְ הַיַּרְדֵּן וְהָרִימוּ לָכֶם אִישׁ אֶבֶן אַחַת עַל שִׁכְמוֹ לְמִסְפַּר שִׁבְטֵי בְנֵי יִשְׂרָאֵל. לְמַעַן תִּהְיֶה זֹאת אוֹת בְּקִרְבְּכֶם כִּי יִשְׁאָלוּן בְּנֵיכֶם מָחָר לֵאמֹר מָה הָאֲבָנִים הָאֵלֶּה לָכֶם." (ד, ה–ו)
 Justin Black/shutterstock.com.

הסטונהג' באנגליה

יהושע הנחה את בני ישראל החוצים את הירדן לאסוף אבנים ולהניח אותן. במקומות רבים בארץ ובעולם אפשר למצוא "פסלים סביבתיים" שכאלה.

להמשך קריאה

באתר גזר (ליד היישוב כרמי יוסף שליד לטרון). הדולמנים ברמת הגולן, רוג'ום אל-הירי ברמת הגולן. וגם בעולם: הנה בתמונה, אבנים מאתר סטונהג' בדרום אנגליה.
באופן כללי, אפשר לומר שפסלים אלה היו חלק מעולם של פולחן ואמונה. זו דרך לסמן ולזכור אירוע חשוב, או דרך להביע רגש חזק של תודה ואמונה.

  • כמה אבנים צריכים לאסוף?
  • היכן צריך להניח את האבנים?
  • מה המטרה באיסוף האבנים ובהצבתן בגִלגל?
איך לחצות את הירדן ולהישאר יבש?
חלקו הדרומי של נהר הירדן הולך ומתייבש, ומגיעות אליו כמויות מים קטנות בהרבה ממה שהעריכו...
איך לחצות את הירדן ולהישאר יבש?
"...וְהַיַּרְדֵּן מָלֵא עַל כָּל גְּדוֹתָיו כֹּל יְמֵי קָצִיר. וַיַּעַמְדוּ הַמַּיִם הַיֹּרְדִים מִלְמַעְלָה קָמוּ נֵד אֶחָד הַרְחֵק מְאֹד מֵאָדָם הָעִיר אֲשֶׁר מִצַּד צָרְתָן וְהַיֹּרְדִים עַל יָם הָעֲרָבָה יָם הַמֶּלַח תַּמּוּ נִכְרָתוּ וְהָעָם עָבְרוּ נֶגֶד יְרִיחוֹ." (ג, טו–טז)

חלקו הדרומי של נהר הירדן הולך ומתייבש, ומגיעות אליו כמויות מים קטנות בהרבה ממה שהעריכו בתחילה. ההתייבשות מאיימת על המערכת האקולוגית לאורך הירדן. אל הירדן הדרומי – המשתרע בין הכנרת בצפון לים המלח בדרום – זרמו בעבר כמויות גדולות של מים, בעיקר מהכנרת ומנהר הירמוך. זרימה זו פחתה מאוד עקב ניצול מקורות המים לצורכי מחיה בצד הירדני והישראלי.

להמשך קריאה

נוסף על כך, זורמים לנהר הירדן שפכים של יישובים, מפעלים ובריכות דגים. כמו כן זורמים לירדן מים מלוחים, שהיו אמורים לזרום לכנרת אך הוטו אליו בתעלת "המוביל המלוח" כדי להפחית את מליחות המים באגם. כל אלה פוגעים באיכות המים שמגיעים לנהר.

קרדיט: שפך הירדן / inatureTV, 2016.

 

  • לפי הפסוק, מה מצב זרימת הירדן לפני חציית בני ישראל?
  • ולפי הסרטון, מה מצב זרימת המים בירדן כיום באזור שלפני ים המלח?
  • במילים שלכם, איך הייתם מגדירים את מה שקרה?
דברו קצר
לפעמים צריך לדעת לסכם, לדעת להגיד את לב העניין, בקיצור ובדיוק. בואו נראה כיצד מסכמים...
דברו קצר
" וַיֹּאמֶר יְהוֹשֻׁעַ אֶל הָעָם הִתְקַדָּשׁוּ כִּי מָחָר יַעֲשֶׂה ה' בְּקִרְבְּכֶם נִפְלָאוֹת." (ג, ה)

לפעמים צריך לדעת לסכם, לדעת להגיד את לב העניין, בקיצור ובדיוק.
בואו נראה כיצד מסכמים בסרטון בשישים שניות את שני הפרקים פרק ג ופרק ד.

צפו בדקות 10:50-11:50:

  • מהם שני האירועים החשובים ביותר בשני הפרקים הללו?
  • אילו פרטים בסרטון לדעתכם מיותרים ומסיטים את תשומת הלב מהרעיונות המרכזיים?

קרדיט: חדשות התנ"ך הופק ע"י קודה תקשורת עבור הטלוויזיה החינוכית.

"נס קָנוני"
חציית הירדן מתוארת בסרטון כחיקוי ל"נס קָנוני". מהו קָנוֹן? טקסטים או רעיונות או יצירות שהתרבות...
"נס קָנוני"
"וַיַּעַמְדוּ הַמַּיִם הַיֹּרְדִים מִלְמַעְלָה קָמוּ נֵד אֶחָד הַרְחֵק מְאֹד באדם (מֵאָדָם) הָעִיר אֲשֶׁר מִצַּד צָרְתָן וְהַיֹּרְדִים עַל יָם הָעֲרָבָה יָם הַמֶּלַח תַּמּוּ נִכְרָתוּ וְהָעָם עָבְרוּ נֶגֶד יְרִיחוֹ. וַיַּעַמְדוּ הַכֹּהֲנִים נֹשְׂאֵי הָאָרוֹן בְּרִית ה' בֶּחָרָבָה בְּתוֹךְ הַיַּרְדֵּן הָכֵן..." (ג, טז–יז).

חציית הירדן מתוארת בסרטון כחיקוי ל"נס קָנוני".
מהו קָנוֹן? טקסטים או רעיונות או יצירות שהתרבות מגדירה כנצחיים ומצוינים. כמו מוזיקה קלסית בעולם המוזיקה, כמו אריק איינשטיין בתרבות הישראלית, כמו התנ"ך בתרבות היהודית.

  • לאיזה "נס קָנוני" מתוך עולם הניסים בסיפורי התנ"ך מתכוונים? אפשר להשתמש במילים מהפסוקים כרמז למציאת אותו נס.
  • איך לדעתכם ה"נס הקָנוני" עוזר לבסס את מעמדו של יהושע ומרגיע את העם לקראת העתיד הבלתי צפוי?

קרדיט: 929 יהושע א- יב: כיבוש הארץ / 929 תנך ביחד, 2015

נפלאות ונסים
פרק ג בספר יהושע זהו רגע מרגש! מרגש מאוד!!! בני ישראל מתקרבים לנהר הירדן מול יריחו...
נפלאות ונסים

פרק ג בספר יהושע זהו רגע מרגש! מרגש מאוד!!!

בני ישראל מתקרבים לנהר הירדן מול יריחו לקראת חציית הירדן והכניסה לארץ.

בראש הטור – ארון ברית ה' נישא על ידי הכוהנים: "הִנֵּה אֲרוֹן הַבְּרִית אֲדוֹן כָּל הָאָרֶץ עֹבֵר לִפְנֵיכֶם בַּיַּרְדֵּן."

ומאחוריו כל העם!

רגע! נהר! איך יחצו? 

"וְהָיָה כְּנוֹחַ כַּפּוֹת רַגְלֵי הַכֹּהֲנִים נֹשְׂאֵי אֲרוֹן ה' אֲדוֹן כָּל הָאָרֶץ בְּמֵי הַיַּרְדֵּן מֵי הַיַּרְדֵּן יִכָּרֵתוּן הַמַּיִם הַיֹּרְדִים מִלְמָעְלָה וְיַעַמְדוּ נֵד אֶחָד"

הבנתם? הכוהנים דורכים במי הירדן, ומי הירדן נעמדים כמו נד שזה סוג של קיר או חומה.

נשמע לכם מוכר?

הירדן עוצר מזרימתו והנחל יבש, וממש כמו בחציית ים סוף.

"וַיַּעַמְדוּ הַכֹּהֲנִים נֹשְׂאֵי הָאָרוֹן בְּרִית ה' בֶּחָרָבָה בְּתוֹךְ הַיַּרְדֵּן הָכֵן וְכָל יִשְׂרָאֵל עֹבְרִים בֶּחָרָבָה עַד אֲשֶׁר תַּמּוּ כָּל הַגּוֹי לַעֲבֹר אֶת הַיַּרְדֵּן". 

עד שכולם עברו ו… זהו.

בני ישראל נכנסים לארץ.

סיפור חדש מתחיל.

מה יקרה בו? כל זאת ועוד מחכה בפרקים הבאים…

ובינתיים מוזמנים להאזין להסכת של עקיבא צוקרמן על פרק זה בדיוק!

 

מה דומה ומה שונה לדעתכם בין חציית ים סוף לחציית הירדן? אם הייתם יכולים להצטרף לאחד מהאירועים האלו, (אחד בלבד!) באיזה מהם הייתם בוחרים?

אבן אבן
פרק ד בספר יהושע והשאלה שנתחיל איתה היא איך הופכים אירוע חד פעמי לדבר שייזכר לדורי...
אבן אבן

פרק ד בספר יהושע והשאלה שנתחיל איתה היא איך הופכים אירוע חד פעמי לדבר שייזכר לדורי דורות? איך הופכים את החד פעמי לקבוע?

בפרק הקודם עם ישראל חצה את נהר הירדן. הפרק שלנו מבקש להפוך את האירוע הזה לחלק מהסיפור של האומה, לחלק מהסיפור שלנו.

מה לדעתכם כל כך משמעותי בחציית הירדן?

יהושע קורא לשנים עשר אנשים ומצווה עליהם להעביר אבנים מצד אחד של הירדן לצד השני.

כל אחד אבן אחת.

את האבנים הללו מניח יהושע לזיכרון בצד המערבי של הירדן. בצד שאליו העם עבר.

שתים עשרה אבנים נוספות, יהושע מניח בתוך הירדן עצמו.

מדוע? יש לך רעיון?

כמו בפסח – המטרה היא לעודד קושיות שעליהן המבוגרים יענו, המטרה לעורר שיח שבעקבותיו אפשר יהיה לספר שוב את סיפור היציאה ממצרים.

"וְהוֹדַעְתֶּם אֶת בְּנֵיכֶם לֵאמֹר בַּיַּבָּשָׁה עָבַר יִשְׂרָאֵל אֶת הַיַּרְדֵּן הַזֶּה. אֲשֶׁר הוֹבִישׁ ה' אֱלֹהֵיכֶם אֶת מֵי הַיַּרְדֵּן מִפְּנֵיכֶם עַד עָבְרְכֶם כַּאֲשֶׁר עָשָׂה ה' אֱלֹהֵיכֶם לְיַם סוּף אֲשֶׁר הוֹבִישׁ מִפָּנֵינוּ עַד עָבְרֵנוּ"

חישבו על הדמיון והשוני בין המעבר בים סוף למעבר בירדן. חישבו על המשמעות של השוני.

אבן, אבן, לאט, לאט, גַּלְעֵד אבנים ונוצר זיכרון. בתרבויות רבות, לאבנים יש משמעות בבניית הסיפור הקהילתי. אפילו באיים הפולינזיים:

 

מכירים עוד מקומות כאלו? בהם אבנים מספרות סיפור? ניצבות כזיכרון?

מילה זאת מילה
פרק ה בספר יהושע. במשך ארבעים שנות נדודים במדבר, עם ישראל לא ערך ברית מילה לזכרים...
מילה זאת מילה

פרק ה בספר יהושע. במשך ארבעים שנות נדודים במדבר, עם ישראל לא ערך ברית מילה לזכרים שנולדו. כעת, עם הכניסה לארץ, הזכרים מצטווים לערוך ברית מילה.

מה מבטאת ברית המילה? מתי המנהג הזה התחיל? זוכרים?

ברית המילה מבטאת את הברית בין אלוהים לבין עם ישראל.

אירוע נוסף עם הכניסה לארץ הוא חגיגת חג הפסח. חשבו איזה סיום יפה למסע!

הדרך התחילה בחג הפסח שנחוג במצרים, ומסתיימת עם חגיגת חג הפסח בארץ שאליה העם שאף להגיע.

חשבו על שני הטקסים הללו – טקס ברית המילה וחגיגת חג הפסח.

מה מבטא כל טקס?

מה המשמעות של העובדה שדווקא שני הטקסים הללו התקיימו בשערי הארץ?

הפרק מסתיים באירוע מיוחד. יהושע נמצא ביריחו ורואה אדם שעומד מולו "וַיְהִי בִּהְיוֹת יְהוֹשֻׁעַ בִּירִיחוֹ וַיִּשָּׂא עֵינָיו וַיַּרְא וְהִנֵּה אִישׁ עֹמֵד לְנֶגְדּוֹ וְחַרְבּוֹ שְׁלוּפָה בְּיָדוֹ". עומד עם חרב שלופה!

יהושע שואל את האיש "הֲלָנוּ אַתָּה אִם לְצָרֵינוּ" אתה שייך לנו או שאתה אוייב שלנו?, ותשובת האיש "אֲנִי שַׂר צְבָא ה' עַתָּה בָאתִי".

האיש מצווה על יהושע" "שַׁל נַעַלְךָ מֵעַל רַגְלֶךָ כִּי הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אַתָּה עֹמֵד עָלָיו קֹדֶשׁ הוּא".

מה מזכירים לכם הדברים האחרונים של האיש?

מה מסמל ליהושע האירוע המיוחד הזה?

רוצים לשמוע את סיפור יהושע בקולו של דודו ארז? האזינו להסכת שלנו!

הפרק הזה (וספר יהושע בכלל) מציין לא מעט טקסים. איזה עוד טקסים אתם מכירים? ביהדות ו/או בתרבויות אחרות? האם יש לכם טקסים משלכם במשפחה?