התמודדות עם החשש וההכנות למפגש עם עשו
פרק לב, א-ט
הזמנה ללימוד
נצפה בקטע מפרק מסדרת הילדים 'ילדי בית העץ'. לאחר הצפייה נפתח דיון עם התלמידים:
- ממה הילדים מפחדים?
- מה הם מחליטים לעשות?
- איך אפשר להתמודד עם הפחדים שלנו? (לברוח מהמצב, להירגע ולחשוב מה אפשר לעשות, לשתף מישהו בפחד שלי וכו')
חשוב לציין שכאשר מפחדים בגלל איום ויש סכנת פגיעה חייבים לברוח מהמצב ולבקש עזרה ממבוגר.
מבט ראשון
נשאל את התלמידים לפני הקריאה:
- ממה לדעתכם יעקב מפחד עכשיו, לפני היציאה למסע חזרה לארץ כנען?
נקרא בקול ובהטעמה את פסוקים א-ט ונסביר אותם. נבקש מהתלמידים לשים לב בעת הקריאה ממה יעקב חושש ואיך הוא מתמודד עם הפחד שלו.
מבט שני
נאסוף מהתלמידים את דרכי ההתמודדות שמצאו התלמידים בטקסט בעת הקריאה. ונבקש מהתלמידים לקרוא את הפסוקים ולהדגיש אותם על פי ההנחיות בדף העבודה (ראו גם פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור. אפשר גם להקרין את הפסוקים ולהדגיש אותם על הלוח).
אחרי שהתלמידים הדגישו את הפסוקים לפי ההנחיות, נשאל במליאה שאלות הבהרה על התוכנית של יעקב:
- למה יעקב שולח שליחים לדבר עם עשו? מה הוא חושב? ממה הוא מפחד? (יעקב חושש שעשו יזכור לו את גנבת הבכורה ויילחם בו. הוא שולח את השליחים להכין את עשו ולהסביר להם שפניו לשלום)
- למה לדעתכם חשוב ליעקב שהשליחים יספרו לעשו שיעקב היה אצל לבן ועכשיו הוא בעל רכוש גדול? (כדי שעשו לא יחשוב שיעקב יהיה תלוי בו והוא יצטרך לפרנס אותו ואולי אפילו יעקב יכול להועיל לעשו)
- השליחים לא הביאו שום מסר מעשו ליעקב, הם רק מתארים ליעקב מה ראו. מה השליחים מספרים על עשו שמטריד את יעקב? (השליחים מציינים שעשו בא עם ארבע מאות איש, יעקב חושש שאלה לוחמים שיילחמו נגדו)
- למה יעקב מחליט לחלק את המחנה? (יעקב מחלק את המחנה לשני חלקים, כדי שאם ייפגע חלק אחד לפחות יישאר החלק השני)
מבט שלישי
נעמיק בפסוק ז. נבקש מהתלמידים להדגיש את המילים "וַיִּירָא" ו"וַיֵּצֶר" ולהסביר מה משמעות שתיהן בפסוק (פחד ונעצב – היה לו צר).
נקרא את פירוש רש"י למילים.
נשוחח מה אומר הפסוק על אישיותו של יעקב, איש שלום, גם במצב של פחד.
מבט לחיים
נערוך שיחה על התמודדות עם הפחדים שלנו. כשמפחדים יש לנו כמה דרכים להתמודד עם הפחד: לברוח מהמצב, להכחיש, לחשוב על תוכנית שתעזור לנו להתגבר על הפחד, לשתף מישהו בפחד שלנו – חבר טוב או מבוגר.
גם יעקב מתמודד עם הפחד שלו וחושב על תוכנית להקל את המפגש שלו עם עשו. כלומר, הוא לא נהיה פסיבי או משותק מכוח הפחד, אלא עובר לעשייה פעילה.
נציג לתלמידים תמונות של ילדים מפחדים ממצבים שונים. נבקש מכל תלמיד לבחור תמונה ולכתוב לילד או לילדה שבתמונה עצה איך להתמודד עם הפחד באופן פעיל. נציע לתלמידים להתחיל את כתיבתם כך:
- "שלום ל…
- אני…
- אל תדאג/י אני מציע/ה לך…
- גם לי קרה מקרה דומה ואני…"
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: ראינו כיצד יעקב מתכונן לפגישה שלו עם עשו. הוא חושש לשלומו ולשלום משפחתו. דיברנו על פחדים ואיך להתמודד עמם.
מיומנויות: קריאת פסוקים והבנתם באמצעות מילות מפתח.
מתודות: עבודה בקבוצות, שיח מיטבי, ציור וכתיבת הצעות.