"וַאֲנִי אַקְשֶׁה אֶת לֵב פַּרְעֹה"
פסוקים א-ז
הזמנה ללימוד
נקרין לכיתה סרטון של תינוקת צועדת את צעדיה הראשונים – הולכת ונופלת, קמה וממשיכה ללכת.
נדון עם התלמידים:
- האם הנפילות הכרחיות?
- מה הנפילות תורמות לנו?
- האם על אף הקושי של ההורים שיודעים שתינוקם עומד ליפול, עליהם לאפשר לו להמשיך ללכת?
נחפש בפסוקים שנקרא ציווי לעשות פעולה מסוימת אף שיודעים שתבוא "נפילה".
מבט ראשון
נקרין את הפסוקים על הלוח נקרא בקול או נשמיע קריאה רהוטה מתוך האתר. נבהיר את משמעות המילים והביטויים העיקריים:
- אותות, מופתים – ניסים, מעשׂה פלא המיוּחס לכוח שלמעלה מן הטבע (מתוך מילון ספיר).
- "אַקְשֶׁה אֶת לֵב פַּרְעֹה" – אתן לפרעה כוח לסבול את העונשים הקשים – עשר המכות (מתוך פירוש שטייזלץ באתר 929).
מבט שני
נבקש מהתלמידים לקרוא באופן עצמאי את פסוקים א-ו ולנסות לזהות את הציווי לעשות פעולה אף שיודעים כי היא עתידה להיכשל.
נשאל את התלמידים:
- מה השליחות שהטיל האלוהים על משה ואהרון? (לבקש מפרעה לשחרר את בני ישראל ממצרים)
- איזו אזהרה מזהיר האלוהים את משה ואהרון לפני צאתם לשליחות? (אני מצווה עליכם ללכת לפרעה, אך אומר לכם מראש שפרעה לא יסכים לבקשתכם)
מבט שלישי
נקרא שוב את פסוקים ג-ה ונבקש מהתלמידים לזהות מדוע אלוהים מכביד את ליבו של פרעה ושולח את משה ואהרון אף שידוע שפרעה ימאן לשלח.
- "וְהִרְבֵּיתִי אֶת אֹתֹתַי וְאֶת מוֹפְתַי בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם" – פסוק ג
- "וְנָתַתִּי אֶת יָדִי בְּמִצְרָיִם וְהוֹצֵאתִי אֶת צִבְאֹתַי אֶת עַמִּי בְנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם בִּשְׁפָטִים גְּדֹלִים" (פסוק ד)
- "וְיָדְעוּ מִצְרַיִם כִּי אֲנִי ה'" (פסוק ה)
נתחלק לזוגות וכל זוג ידון בשאלה:
- מדוע מקשה אלוהים את לב פרעה? למה אינו נותן לפרעה לשחרר את עם ישראל בפנייה הראשונה של משה ואהרון אליו?
אלוהים מצווה את משה ואהרון לפנות לפרעה ואף מגלה להם את מטרתו – להוציא את ישראל ממצרים בניסים ונפלאות – בני ישראל, שכיום הם עבדים, ייעשו בני חורין והניסים יחזקו את אמונתם באלוהים, ומצרים והעולם כולו ישמעו על כך.
נכתוב על הלוח את השאלה לדיון:
- לו הייתם משה ואהרון האם לאחר שאלוהים מגלה לכם את מטרתו – להוציא את בני ישראל ממצרים בניסים גדולים – הייתם רוצים לגשת אל פרעה אף שאתם יודעים שפרעה יסרב?
מבט לחיים
נחלק את הכיתה לקבוצות קטנות. נכתוב את השאלות לדיון על הלוח והתלמידים ידונו בהן בקבוצות:
- המופתים הם דרך להוכיח את כוחו של האל, האם דרך הניסים משכנעת?
- האם בחיים שלנו יש מקרים שנראים כמו נס?
- באילו דרכים אתם משכנעים אחרים לעשות כרצונכם או להסכים אתכם?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: במהלך ההוראה למדנו על השליחות של משה ואהרון לבקש מפרעה לשחרר את בני ישראל וקיבלנו "ספוילר" – הוא לא יסכים, אלוהים יקשה את ליבו כדי להרבות אותות ומופתים לחיזוק האמונה בו.
מיומנות: הבנת משמעות סמויה בטקסט המקראי.
מתודות: סרטון פתיחה והעלאת שאלה לקראת קריאה.