סגור תצוגת כיתה
הפרק

"ויפלו פניו"

פסוקים א-ז

שיעור ראשון מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

נקרין על הלוח את התמונה.
נספר לתלמידים על מיכל שנכנסה לבית הספר וראתה בדרך ילדה מהכיתה שלה יושבת בפינה מכונסת. הפנים שלה היו נפולות והיה נראה שהיא עומד לבכות. מיכל העיפה לעברה מבט והמשיכה הלאה, גם יואל, רועי ואביגיל ראו את הילדה והמשיכו בדרכם. "וַיִּחַר לְקַיִן מְאֹד, וַיִּפְּלוּ פָּנָיו" (פסוק ה)

  • איך לדעתכם מרגישה הילדה בתצלום?
  • האם אתם יכולים להיזכר במקרה שעצרתם והתעניינתם בשלומו של חבר שנראה במצוקה?
  • אם אתם הייתם עצובים בפנים נפולות, האם הייתם רוצים שיפנו אליכם ויתעניינו בכם?

מבט ראשון- מפגש עם הפסוקים

נצייר על הלוח את עץ המשפחה הראשונה: אדם וחוה וילדיהם קין והבל.
נפתח בבראשית פרק ד ונקרא את פסוקים א-ז. במהלך הקריאה נצביע על הדמויות המוזכרות בפסוקים.
לחלופין אפשר להאזין לקריאת הפסוקים באתר.

מבט שני- הסבר הפסוקים ושאלות הבנה

יש בפסוקים שקראנו מילים רבות שאינן מוכרות לתלמידים. נקרא את הפסוקים שנית ונסביר כל פסוק (אפשר להיעזר בפירושו של הרב שטיינזלץ).
נשאל את התלמידים:

  • מהי מנחה?
  • מדוע לדעתכם רצו קין והבל להביא מנחה לאלוהים?
  • איזו מנחה קין הביא ואיזו מנחה הבל הביא?

נסביר לתלמידים שחלק מפרשני ימי הביניים מדגישים שהבל הביא "מבכורות צאנו" כלומר, את המובחר, ואילו הבל הביא "מפרי האדמה", לא מן המובחר. (ראו למשל את דברי רש"י בפסוק ג: "מפרי האדמה – מן הגרוע")
נקרא שוב את פסוק ה ונשאל:

  • איך לדעתכם נראו פניו של קין?
  • כיצד אלוהים מגיב לרגשותיו של קין?
  • האם הוא מתייחס אליו?
  • כיצד אלוהים מוכיח את קין?

נסביר את הפסוק. אפשר לצייר טבלה על הלוח, ולכתוב בצד אחד את הפסוק, ובצד השני את פירושו.

וַיֹּאמֶר אלוהים אֶל קָיִן: 'לָמָּה חָרָה לָךְ וְלָמָּה נָפְלוּ פָנֶיךָ?' ויאמר אלוהים אל קין: 'מדוע אתה מצטער? ולמה נפלו פניך?'
הֲלוֹא אִם תֵּיטִיב, שְׂאֵת אם תיטיב ותשפר את מעשיך ימחל לך
וְאִם לֹא תֵיטִיב, לַפֶּתַח חַטָּאת רֹבֵץ ואם לא תשפר את מעשיך תמיד החטא אורב לך
וְאֵלֶיךָ תְּשׁוּקָתוֹ האדם עלול תמיד להיכשל
וְאַתָּה תִּמְשָׁל בּוֹ. אתה יכול לשלוט ברגשותיך
  • האם אלוהים מעודד את קין, או מוכיח אותו?

מבט שלישי- התבוננות

  • הבל היה רועה צאן. מה היתה התוצרת שלו? (חלב, צמר וכו')
  • קין היה עובד אדמה. מה היתה התוצרת שלו? (פירות, זרעים, תבואה)
  • מה אפשר ללמוד מכך שאלוהים אינו מעוניין במנחה של קין?
  • איך הרגיש הבל כאשר המנחה שלו התקבלה?
  • איך לדעתכם הרגיש קין כאשר המנחה שלו לא התקבלה?
  • נסו לחשוב כיצד אפשר לעודד את קין (טרם הרצח הנורא), מה קין יכול לעשות כדי שאלוהים יקבל את המנחה הבאה שלו?
  • האם לדעתכם קין קינא בהבל? (בפסוקים לא מופיעה הקנאה במפורש, אך הפרשנים מבהירים כי הרקע למריבה בין האחים היה קנאה)
  • מה לדעתכם הרגיש קין כלפי הבל?

מבט לחיים

כאשר אלוהים רואה את צערו של קין הוא פונה אליו, מעודד אותו ואומר לו שהוא יכול לטרוח יותר בפעם הבאה ולתת מנחה טובה יותר והיא תתקבל. נשאל:

  • איך לדעתכם קין הרגיש כאשר האל פנה אליו?

נחזור לתחילת השיעור ונשאל את התלמידים:

  • מה אפשר לומר לילד שיושב עצוב בפינה כדי לעודד אותו?
  • איזה מסר אנחנו יכולים להפיק מהפסוקים שקראנו?

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: למדנו שמנחתו של קין לא התקבלה וניסינו להבין מדוע. למדנו שהאל פנה אל קין ונתן לו כלים להתמודד עם המצוקה שלו. ניסינו להפיק מסר לחיינו בדבר היחס לאדם השרוי בצער.
מיומנויות: הבנת עץ משפחה, הבנת מילים קשות, ניסיון שחזור רגשות שלא כתובים בפירוש.
מתודה: מדרש תמונה.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
ילדה מכונסת
Artsiom Petrushenka/shutterstock איך לדעתכם מרגישה הילדה בתצלום? האם אתם יכולים להיזכר במקרה שעצרתם והתעניינתם בשלומו...
ילדה מכונסת
"וַיִּחַר לְקַיִן מְאֹד, וַיִּפְּלוּ פָּנָיו" (פסוק ה)
"וַיִּחַר לְקַיִן מְאֹד, וַיִּפְּלוּ פָּנָיו"

Artsiom Petrushenka/shutterstock

  • איך לדעתכם מרגישה הילדה בתצלום?
  • האם אתם יכולים להיזכר במקרה שעצרתם והתעניינתם בשלומו של חבר שנראה במצוקה?
  • אם אתם הייתם עצובים בפנים נפולות, האם הייתם רוצים שיפנו אליכם ויתעניינו בכם?
ערכם של חיי אדם
לְאַחַר שֶׁקַיִן הָרַג אֶת הֶבֶל, הוּא עָצַר לְהִתְבּוֹנֵן רֶגַע אֶחָד בְּפָנָיו שֶׁל אָחִיו הַמֵת, וּמִיָד...
ערכם של חיי אדם
"וַיֹּאמֶר מֶה עָשִׂיתָ, קוֹל דְּמֵי אָחִיךָ צֹעֲקִים אֵלַי מִן הָאֲדָמָה." (פסוק י)

Artsplav/shutterstock.com

לְאַחַר שֶׁקַיִן הָרַג אֶת הֶבֶל, הוּא עָצַר לְהִתְבּוֹנֵן רֶגַע אֶחָד בְּפָנָיו שֶׁל אָחִיו הַמֵת, וּמִיָד הֵסֵב אֶת עֵינָיו מִמֶנוּ. עָלַיי לְתַכְנֵן אֶת מְנוּסָתִי, חָשַׁב, לִבְרוֹחַ רָחוֹק. הוֹרַי יְבַקְשׁוּ אוֹתוֹ מִמֶנִי, הֲרֵי רַק אֲנַחְנוּ שְׁנֵינוּ בָּעוֹלָם!

להמשך המדרש

מִיָד נִשְׁמַע קוֹלוֹ שֶׁל אֱלוֹהִים: "אֵי הֶבֶל אָחִיךָ?"

הִזדַקֵף קַיִן, נָשָׂא פָּנָיו אֶל הַשָׁמַיִם וְקָרָא: מֵאַיִן לִי לָדַעַת הֵיכָן הֶבֶל? "הֲשֹׁמֵר אָחִי אָנֹכִי?" וַהֲלוֹא אַתָה בּוֹרֵא הָעוֹלָם, אַתָה הָאַחְרַאי לַכּוֹל – אַתָה וַדָאִי יוֹדֵעַ הֵיכָן הוּא.

רֶשַׁע! " קוֹל דְּמֵי אָחִיךָ צֹעֲקִים אֵלַי מִן הָאֲדָמָה", כָּל צֶאֱצָאֵי אָחִיךָ שֶׁיָכְלוּ לְהִיוָולֵד וְלֹא יִיוָולְדוּ בִּגְלָלְךָ, קוֹרְאִים לִנְקוֹם אֶת מוֹתוֹ.

וְשׁוּב דָמְמָה. הָעוֹלָם שָׁקַע בַּחֲשֵׁיכָה. וְקַיִן יָדַע: גָדוֹל עֲווֹנוֹ מִנְשֹׂוא, אֵין כָּפְרָה לַחֲטָאָיו.

וּמֵהַיוֹם הַהוּא הָיָה קַיִן נָע וָנָד בָּעוֹלָם, לְלֹא כַּפָּרָה, לְלֹא מְנוּחָה.

על-פי אתר ספר האגדה מבית סנונית

  • המדרש מתאר את החומרה שבהריגת אדם. כי כאשר אדם מת, לא רק שלא ניתן להשיב אותו לחיים, גם כל הדורות שעתידים היו להיוולד ממנו כבר לא ייוולדו. להרוג אדם זה בעצם להרוג אותו ואת כל מי שיכול היה להיוולד ממנו. מדוע, לפי המדרש, מופיעה בפסוק המילה "דם" בלשון רבים?
הרצח הראשון בעולם
אָמְרוּ [קַיִן וְהֶבֶל]: בּוֹאוּ וְנַחֲלוֹק אֶת הָעוֹלָם. אֶחָד נָטַל (= לָקַח) אֶת הַקַרְקָעוֹת, וְאֶחָד נָטַל...
הרצח הראשון בעולם
"וַיֹּאמֶר קַיִן אֶל הֶבֶל אָחִיו וַיְהִי בִּהְיוֹתָם בַּשָּׂדֶה וַיָּקָם קַיִן אֶל הֶבֶל אָחִיו וַיַּהַרְגֵהוּ." (פסוק ח)

Anabela88/shutterstock.com

אָמְרוּ [קַיִן וְהֶבֶל]: בּוֹאוּ וְנַחֲלוֹק אֶת הָעוֹלָם. אֶחָד נָטַל (= לָקַח) אֶת הַקַרְקָעוֹת, וְאֶחָד נָטַל אֶת הַמִטַלְטְלִין (= בְּגָדִים, רְכוּשׁ). זֶה אָמַר: הָאֲדָמָה שֶׁאַתָה נִמְצָא וְדוֹרֵך עָלֶיהָ – שֶׁלִי! וְזֶה אָמַר: מָה שֶׁאַתָה לוֹבֵשׁ – שֶׁלִי! זֶה אָמַר: חֲלוֹץ! (= פְּשׁוֹט אֶת בְּגָדֶיךָ) וְזֶה אָמַר: פְּרַח! (קְפוֹץ בָּאֲוִויר).

מִתוֹךְ כָּךְ "וַיָּקָם קַיִן אֶל הֶבֶל אָחִיו וַיַּהַרְגֵהוּ".

רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ […] אָמַר: שְׁנֵיהֶם נָטְלוּ (= לָקְחוּ) אֶת הַקַרְקָעוֹת, וְשְׁנֵיהֶם נָטְלוּ אֶת הַמִטַלְטְלִין. וְעַל מָה הָיוּ מִדַיָינִין (= מִתְוַוכְּחִים)? זֶה אוֹמֵר: בִּתְחוּמִי בַּיִת הַמִקְדָשׁ יִיבָּנֶה. וְזֶה אוֹמֵר: בִּתְחוּמִי בַּיִת הַמִקְדָשׁ יִיבָּנֶה.

וּמִתוֹךְ כָּךְ "וַיָּקָם קַיִן אֶל הֶבֶל אָחִיו וַיַּהַרְגֵהוּ".

(על פי מדרש בראשית רבה, פרשה כב)

להמשך קריאה

הַפְּסוּקִים לֹא מְסַפְּרִיםּ עַל מָה דִיבְּרוּ קַיִן וְהֶבֶל לִפְנֵי שֶׁקַיִן הָרַג אֶת הֶבֶל. סָבִיר לְהַנִיחַ שֶׁנֶאֶמְרוּ דְבָרִים שֶׁקְשׁוּרִים בַּקִנְאָה שֶׁל קַיִן בְּהֶבֶל. הָעוּבְדָה שֶׁלֹא כָּתוּב בִּמְפוֹרָשׁ מָה אָמַר קַיִן לְהֶבֶל, מְאַפְשֶׁרֶת לַמִדְרָשׁ לְהַצִיעַ הַצָעוֹת שׁוֹנוֹת. הַשְׁאֵלָה הַמֶרְכָּזִית שֶׁמַעֲלֶה הַמִדְרָשׁ קְשׁוּרָה לֹא רַק לְקַיִן וּלְהֶבֶל, אֶלָא לַסִיבּוֹת שֶׁבִּגְלָלָן אֲנָשִׁים עֲלוּלִים, חָס וְחָלִילָה, לַהֲרוֹג אֲנָשִׁים.

  • על פי המדרש, מה הם הדברים שהיו כל כך חשובים לקין ולהבל, שגרמו למריבה הנוראית לפרוץ ביניהם?
  • האם יש דבר, חשוב ככל שיהיה לאדם, שמצדיק פגיעה פיזית באדם אחר?
איזה ביטוי מסתתר בקטע?
https://www.youtube.com/watch?v=VNWaX50ti58&list=PLD7761BBF65054B35   הַפְּנִיָיה שֶׁל אֱלוֹהִים אֶל קַיִן – "אֵי הֶבֶל אָחִיךָ" מִנוּסְחַת כְּמוֹ שְׁאֵלָה. קַיִן,...
איזה ביטוי מסתתר בקטע?
"וַיֹּאמֶר ה' אֶל קַיִן, אֵי הֶבֶל אָחִיךָ; וַיֹּאמֶר לֹא יָדַעְתִּי, הֲשֹׁמֵר אָחִי אָנֹכִי." (פסוק ט)

https://www.youtube.com/watch?v=VNWaX50ti58&list=PLD7761BBF65054B35  

להמשך קריאה

הַפְּנִיָיה שֶׁל אֱלוֹהִים אֶל קַיִן – "אֵי הֶבֶל אָחִיךָ" מִנוּסְחַת כְּמוֹ שְׁאֵלָה. קַיִן, שֶׁרָצַח אֶת הֶבֶל,  מִתְחַמֵק מִתְשׁוּבָה אֲמִיתִית לֶאֱלוֹהִים. הוּא עוֹנֶה: "הֲשֹׁמֵר אָחִי אָנֹכִי?"

זוֹ שְׁאֵלָה רֶטוֹרִית (שְׁאֵלָה שֶׁהַתְשׁוּבָה עָלֶיהָ יְדוּעָה מֵרֹאשׁ וְלָכֵן אֵין צוֹרֶךְ לַעֲנוֹת עָלֶיהָ). הַשְׁאֵלָה הַזֹאת מְסַמֶלֶת הַיוֹם הִשְׁתַמְטוּת מִמַעֲשֶׂה וְהִתְחַמְקוּת מִקַבָּלַת אַחְרָיוּת.

    • מָה הַבִּיטוּי הַמִסְתַתֵר בַּסִרְטוֹן?

    • מָה מְסַמֶלֶת הַשְׁאֵלָה שֶׁל קַיִן?

קרדיט: משחק ילדים: איזה ביטוי מקראי מסתתר בקטע? / מטח המרכז לטכנולוגיה חינוכית, 2011

אוֹת קַיִן
אֱלוֹהִים שָׂם אוֹת (= סִימָן) לְקַיִן כְּדֵי לִשְׁמוֹר עָלָיו. הַיוֹם הַבִּיטוּי "אוֹת קַיִן" מְצַיֵין דִימוּי...
אוֹת קַיִן
"...וַיָּשֶׂם ה' לְקַיִן אוֹת לְבִלְתִּי הַכּוֹת אֹתוֹ כָּל מֹצְאוֹ." (פסוק טו)
ararat.ar/shutterstock.com

ararat.ar/shutterstock.com

אֱלוֹהִים שָׂם אוֹת (= סִימָן) לְקַיִן כְּדֵי לִשְׁמוֹר עָלָיו.

הַיוֹם הַבִּיטוּי "אוֹת קַיִן" מְצַיֵין דִימוּי שְׁלִילִי, כֶּתֶם מוּסָרִי כָּבֵד, שֶׁנִדְבָּק בְּמִי שֶׁחָטָא וְסָטָה מִדֶרֶךְ הַיָשָׁר.

  • מִי הָאָדָם בָּאִיוּר?

  • כֵּיצַד זִיהִיתֶם אוֹתוֹ?

  • בְּמָה דוֹמֶה וּבְמָה שׁוֹנֶה הַסִימָן שֶׁעַל הַמֵצַח שֶׁל הַיֶלֶד בָּאִיוּר לָרַעְיוֹן שֶׁל "אוֹת קַיִן"?

קְבוּרַת הֶבֶל
אָבֵּל פַּן בָּחַר לְתָאֵר בַּיְצִירָה אֶת מָה שֶׁלֹא מְתוֹאָר בַּמִקְרָא: מָה הִרְגִישׁוּ הַהוֹרִים, אָדָם וְחָוָה,...
קְבוּרַת הֶבֶל
"וַיֵּצֵא קַיִן מִלִּפְנֵי ה'..." (פסוק טז)
מציורי התנ"ך של אבל פן. ליתוגרפיה. 1923.

מציורי התנ"ך של אבל פן. 1923. באדיבות המשפחה.

אָבֵּל פַּן בָּחַר לְתָאֵר בַּיְצִירָה אֶת מָה שֶׁלֹא מְתוֹאָר בַּמִקְרָא: מָה הִרְגִישׁוּ הַהוֹרִים, אָדָם וְחָוָה, וּמָה הֵם עָשׂוּ לְאַחַר הָרֶצַח.

להמשך קריאה

גַם כַּאֲשֶׁר מִשְׁתַמְשִׁים בִּצְבָעִים כֵּהִים בִּלְבַד, אֶפְשָׁר לִיצוֹר תְנוּעָה וְקֶצֶב. הַגְוָונִים הָאֲפוֹרִים תוֹרְמִים לַתְחוּשׁוֹת שֶׁל כְּבֵדוּת וְעֶצֶב, וְאֶפְשָׁר לְהַרְגִישׁ אֶת הַדְמָמָה. הַצֶבַע הַיָחִיד הַשׁוֹנֶה בַּצִיוּר הוּא הַכָּתוֹם-אָדוֹם (צֶבַע שֶׁל דָם), שֶׁאוּלַי מַזְכִּיר אֶת הַמַעֲשֶׂה שֶׁל קַיִן וְאֶת דִבְרֵי ה' אֵלָיו: "קוֹל דְּמֵי אָחִיךָ צֹעֲקִים אֵלַי מִן הָאֲדָמָה". (פסוק י).

  • מָה מוֹסִיף הַצִיוּר עַל הַסִיפּוּר שֶׁבַּפֶּרֶק?

  • מַדוּעַ בָּחַר הָאוֹמָן לְתָאֵר דַוְוקָא אֶת הַתְמוּנָה הַזֹאת?
נָע וָנָד תִּהְיֶה בָאָרֶץ
הָאוֹמָן הָאִיטַלְקִי אָלֵסַנְדרוֹ סָאנָה צִיֵיר אֶת הָרוֹצֵחַ קַיִן נִמְלָט מֵהַמַעֲשֶׂה שֶׁעָשָׂה וּמֵאֱלוֹהִים אֶל גָלוּת וְנִידוּי...
נָע וָנָד תִּהְיֶה בָאָרֶץ
"...נָע וָנָד תִּהְיֶה בָאָרֶץ." (פסוק יב)
 איור: אלסנדרו סאנה מתוך ״בראשית״ 2011 מאת רקפת זוהר, דניאלה די-נור מוציאים לאור בע״מ © כל הזכויות שמורות.

איור: אלסנדרו סאנה מתוך ״בראשית״ 2011 מאת רקפת זוהר, דניאלה די-נור מוציאים לאור בע״מ © כל הזכויות שמורות.

הָאוֹמָן הָאִיטַלְקִי אָלֵסַנְדרוֹ סָאנָה צִיֵיר אֶת הָרוֹצֵחַ קַיִן נִמְלָט מֵהַמַעֲשֶׂה שֶׁעָשָׂה וּמֵאֱלוֹהִים אֶל גָלוּת וְנִידוּי נִצְחִיִים.

להמשך קריאה

קַיִן נִרְאֶה חַלָשׁ וְשָׁבוּר, וְהוּא מְצוּיָר בְּתוֹךְ טֶבַע שֶׁסוֹגֵר עָלָיו כְּמוֹ כֶּלֶא. הָאֲדָמָה סְבִיב קַיִן מַקִיפָה אוֹתוֹ בְּצוּרָה מְאַיֶמֶת, הַשָׁמַיִים צְבוּעִים בְּצֶבַע חוּם-אֲדַמְדַם קוֹדֵר, וְהָעֵץ הַבּוֹדֵד מַעֲבִיר אֶת תְחוּשַׁת הַבְּדִידוּת שֶׁל קַיִן.

  • מָה הַתְחוּשָׁה שֶׁעוֹלָה מֵהַצִיוּר? כֵּיצַד הָאוֹמָן יוֹצֵר תְחוּשָׁה זוֹ?

  • לְפִי דַעְתְכֶם, אֵיזֶה פָּסוּק מַתְאִים כְּכוֹתֶרֶת לַיְצִירָה? מַדוּעַ?

בַּשָּׂדֶה
מַהוּ שָׂדֶה?  שָׂדֶה הוּא מִתְחָם קַרְקָעִי, שֶׁטַח גָדוֹל שֶׁל אֲדָמָה. יֵשׁ סוּגִים שׁוֹנִים שֶׁל שָׂדוֹת....
בַּשָּׂדֶה
"וַיְהִי בִּהְיוֹתָם בַּשָּׂדֶה..." (פסוק ח)
 Milosz_G/shutterstock.com

Milosz_G/shutterstock.com

מַהוּ שָׂדֶה?

 שָׂדֶה הוּא מִתְחָם קַרְקָעִי, שֶׁטַח גָדוֹל שֶׁל אֲדָמָה. יֵשׁ סוּגִים שׁוֹנִים שֶׁל שָׂדוֹת.

דוגמאות

שָׂדֶה חַקְלָאִי: שֶׁטַח אֲדָמָה מְעוּבָּד שֶׁמְגַדְלִים בּוֹ גִידוּלִים.

שְׂדֵה בַּעַל: שָׂדֶה חַקְלָאִי הַמוּשְׁקֶה בְּאוֹפֶן טִבְעִי בִּלְבַד מִמֵי גְשָׁמִים.

שְׂדֵה שְׁלָחִין: שָׂדֶה חַקְלָאִי הַמוּשְׁקֶה בְּאֶמְצָעוּת תְעָלוֹת הַשְׁקָיָה.

שָׂדֶה טִבְעִי: שֶׁטַח פָּתוּחַ שֶׁגְדֵלָה בּוֹ צִמְחִיָיה טִבְעִית.

שְׂדֵה נֵפְט: שֶׁטַח שֶׁבּוֹ מִסְפַּר רָב שֶׁל בְּאֵרוֹת נֵפְט.

שְׂדֵה קְרָב: זִירָה שֶׁבָּה נֶעֱרָכִים קְרָבוֹת.

שְׂדֵה תְעוּפָה: מָקוֹם שֶׁמְשַׁמֵשׁ לְהַמְרָאָה וּנְחִיתָה שֶׁל מְטוֹסִים.

  • בְּאֵיזֶה סוּג שֶׁל שָׂדֶה אַתֶם מְדַמְיְינִים אֶת הַסִיפּוּר?

  • מָה קָרָה בְּאוֹתוֹ הַשָׂדֶה?

רועה צאן
הָרוֹעֶה מוֹבִיל אֶת עֶדְרֵי הַצֹאן וְהַבָּקָר לַמִרְעֶה – שָׂדֶה שֶׁיֵשׁ בּוֹ עֵשֶׂב. הָרוֹעֶה דוֹאֵג לָעֵדֶר...
רועה צאן
"וַיְהִי הֶבֶל רֹעֵה צֹאן…" (פסוק ב)
ליאו רוט, רועה צאן, שמן על בד, 1950

ליאו רוֹט, צַיָיר יִשְׂרְאֵלִי חֲבֵר קִיבּוּץ אֲפִיקִים, מְתָאֵר בִּיצִירָתוֹ רוֹעֵה צֹאן

הָרוֹעֶה מוֹבִיל אֶת עֶדְרֵי הַצֹאן וְהַבָּקָר לַמִרְעֶה – שָׂדֶה שֶׁיֵשׁ בּוֹ עֵשֶׂב.

להמשך קריאה

הָרוֹעֶה דוֹאֵג לָעֵדֶר שֶׁלוֹ – לְמָזוֹן, לְמַיִם וּלְמַחֲסֶה, וְגַם מֵגֵן עַל הָעֵדֶר מֵחַיוֹת טֶרֶף, מִפִּגְעֵי טֶבַע וּמִשׁוֹדְדִים. גַם בַּמִקְרָא וְגַם בַּמִזְרָח הַקָדוּם מְסוּפָּר עַל מַנְהִיגִים שֶׁהָיוּ רוֹעִים אוֹ שֶׁקִיבְּלוּ אֶת הַכִּינוּי "רוֹעֶה". כָּךְ נֶאֱמַר עַל דָוִד הַמֶלֶךְ, עַל מֹשֶׁה רַבֵּנוּ וְגַם עַל חֲמוּרָבִּי מֶלֶךְ בָּבֶל, שֶׁנִקְרָא בַּפְּתִיחָה לְסֵפֶר הַחוּקִים שֶׁלוֹ: "הָרוֹעֶה הַנֶאֱמָן".

  • הִתְבּוֹנְנוּ בָּרוֹעֶה שֶׁבַּצִיוּר – אֵילוּ תְכוּנוֹת שֶׁנִדְרָשׁוֹת מֵרוֹעֵה צֹאן אֶפְשָׁר לִרְאוֹת בַּצִיוּר?

  • אֵיךְ אַתֶם מְדַמְיְינִים אֶת דְמוּתוֹ שֶׁל הֶבֶל הָרוֹעֶה?

עובד אדמה
הַמִילָה "חַקְלָאוּת" מַגִיעָה מֵהַמִילָה הָאֲרָמִית "חקל", שֶׁפֵּירוּשָׁה – שָׂדֶה. הַחַקְלָאוּת הִיא אַחַד הָעִיסוּקִים הַקְדוּמִים שֶׁל...
עובד אדמה
"...וְקַיִן הָיָה עֹבֵד אֲדָמָה." (פסוק ב)

הַמִילָה "חַקְלָאוּת" מַגִיעָה מֵהַמִילָה הָאֲרָמִית "חקל", שֶׁפֵּירוּשָׁה – שָׂדֶה.

להמשך קריאה

הַחַקְלָאוּת הִיא אַחַד הָעִיסוּקִים הַקְדוּמִים שֶׁל הָאָדָם. חַקְלָאוּת כּוֹלֶלֶת פְּעוּלוֹת רַבּוֹת, שֶׁמַטְרָתָן לְיַיצֵר מָזוֹן (וּמוּצָרִים נוֹסָפִים) בְּאֶמְצָעוּת גִידוּל צְמָחִים וּבַעֲלֵי חַיִים. לִפְנֵי הִתְפַּתְחוּת הַחַקְלָאוּת בְּנֵי הָאָדָם הָיוּ נַוָודִים וְהִתְבַּסְסוּ עַל אִיסוּף מָזוֹן מִצִמְחֵי בָּר וְעַל צַיִד שֶׁל בַּעֲלֵי חַיִים. חֲבָרוֹת כָּאֵלֶה שֶׁל צַיָידִים-לַקָטִים לֹא עוֹסְקוֹת בְּחַקְלָאוּת אוֹ בְּגִידוּל בַּעֲלֵי חַיִים (חַיוֹת בַּיִת וְחַיוֹת מֶשֶׁק).

  • צְפוּ בַּסִרְטוֹן וְחִשְׁבוּ: מָה תָרְמָה הַחַקְלָאוּת לִבְנֵי הָאָדָם?

  • בִּזְכוּת הַחַקְלָאוּת – מָה הָאָדָם יָכוֹל לַעֲשׂוֹת ?

קרדיט: יחסי גומלין אדם סביבה (חלק א) / מטח המרכז לטכנולוגיה חינוכית, 2014

למה קין הרג את הבל? האם אפשר בכלל לדעת?
יֵשׁ פַּעַר גָדוֹל, פְּרָטִים רַבִּים חֲסֵרִים, בַּסִיפּוּר עַל קַיִן וְהֶבֶל. הַפְּסוּקִים לֹא מַסְבִּירִים מָה הַסִיבָּה...
למה קין הרג את הבל? האם אפשר בכלל לדעת?
"...וַיָּקָם קַיִן אֶל הֶבֶל אָחִיו וַיַּהַרְגֵהוּ." (פסוק ח)

יֵשׁ פַּעַר גָדוֹל, פְּרָטִים רַבִּים חֲסֵרִים, בַּסִיפּוּר עַל קַיִן וְהֶבֶל. הַפְּסוּקִים לֹא מַסְבִּירִים מָה הַסִיבָּה שֶׁבִּגְלָלָה קַיִן רָצַח אֶת הֶבֶל, וַאֲנַחְנוּ יְכוֹלִים רַק לְנַחֵשׁ.

להמשך קריאה

הַנְעָרִים בַּסִרְטוֹן מִתְיַיחֲסִים לַמֵידָע הֶחָסֵר בַּסִיפּוּר. הֵם שׁוֹאֲלִים, לְמָה הִתְחִיל הָרִיב בֵּין שְׁנֵי הָאַחִים, וּמְנַסִים לַעֲנוֹת עַל הַשְׁאֵלָה מִתוֹךְ הָעוֹלָם שֶׁלָהֶם.

בְּדִיוּק כְּמוֹ הַנְעָרִים הָאֵלֶה, גַם מִדְרָשִׁים וּפַרְשָׁנִים שׁוֹנִים נִיסוּ לַעֲנוֹת עַל הַשְׁאֵלָה הַזֹאת.

  • וּמָה אַתֶם חוֹשְׁבִים: מָה הֵבִיא אֶת קַיִן לַעֲשׂוֹת מַעֲשֶׂה קִיצוֹנִי כָּל כָּךְ? נַסוּ לְשַׁעֵר.

    .קרדיט: קין והבל – על מה יכול אדם להרוג אדם אחר? / תרבות ישראל, 2014

קַיִן והֶבֶל בחרוזים
מָה מוֹסִיף אֶפְרַיִם סידון עַל הַסִיפּוּר הַמִקְרָאִי? לְפִי דַעְתְכֶם, מַדוּעַ קַיִן מַרְגִישׁ כִּי " גָּדוֹל...
קַיִן והֶבֶל בחרוזים
"...וַיִּחַר לְקַיִן מְאֹד וַיִּפְּלוּ פָּנָיו." (פסוק ה)

  • מָה מוֹסִיף אֶפְרַיִם סידון עַל הַסִיפּוּר הַמִקְרָאִי?

  • לְפִי דַעְתְכֶם, מַדוּעַ קַיִן מַרְגִישׁ כִּי " גָּדוֹל עֲוֹנִי מִנְּשׂוֹא"? מַדוּעַ הוּא חוֹשֵׁב שֶׁלֹא יַצְלִיחַ לָשֵׂאת אֶת הָעוֹנֶשׁ?

קרדיט: תנ"ך בחרוזים – קין והבל, ותיבת נח / חינוכית ראשונים בעולם, 2013