"ויפלו פניו"
פסוקים א-ז
הזמנה ללימוד
נקרין על הלוח את התמונה.
נספר לתלמידים על מיכל שנכנסה לבית הספר וראתה בדרך ילדה מהכיתה שלה יושבת בפינה מכונסת. הפנים שלה היו נפולות והיה נראה שהיא עומד לבכות. מיכל העיפה לעברה מבט והמשיכה הלאה, גם יואל, רועי ואביגיל ראו את הילדה והמשיכו בדרכם. "וַיִּחַר לְקַיִן מְאֹד, וַיִּפְּלוּ פָּנָיו" (פסוק ה)
- איך לדעתכם מרגישה הילדה בתצלום?
- האם אתם יכולים להיזכר במקרה שעצרתם והתעניינתם בשלומו של חבר שנראה במצוקה?
- אם אתם הייתם עצובים בפנים נפולות, האם הייתם רוצים שיפנו אליכם ויתעניינו בכם?
מבט ראשון- מפגש עם הפסוקים
נצייר על הלוח את עץ המשפחה הראשונה: אדם וחוה וילדיהם קין והבל.
נפתח בבראשית פרק ד ונקרא את פסוקים א-ז. במהלך הקריאה נצביע על הדמויות המוזכרות בפסוקים.
לחלופין אפשר להאזין לקריאת הפסוקים באתר.
מבט שני- הסבר הפסוקים ושאלות הבנה
יש בפסוקים שקראנו מילים רבות שאינן מוכרות לתלמידים. נקרא את הפסוקים שנית ונסביר כל פסוק (אפשר להיעזר בפירושו של הרב שטיינזלץ).
נשאל את התלמידים:
- מהי מנחה?
- מדוע לדעתכם רצו קין והבל להביא מנחה לאלוהים?
- איזו מנחה קין הביא ואיזו מנחה הבל הביא?
נסביר לתלמידים שחלק מפרשני ימי הביניים מדגישים שהבל הביא "מבכורות צאנו" כלומר, את המובחר, ואילו הבל הביא "מפרי האדמה", לא מן המובחר. (ראו למשל את דברי רש"י בפסוק ג: "מפרי האדמה – מן הגרוע")
נקרא שוב את פסוק ה ונשאל:
- איך לדעתכם נראו פניו של קין?
- כיצד אלוהים מגיב לרגשותיו של קין?
- האם הוא מתייחס אליו?
- כיצד אלוהים מוכיח את קין?
נסביר את הפסוק. אפשר לצייר טבלה על הלוח, ולכתוב בצד אחד את הפסוק, ובצד השני את פירושו.
וַיֹּאמֶר אלוהים אֶל קָיִן: 'לָמָּה חָרָה לָךְ וְלָמָּה נָפְלוּ פָנֶיךָ?' | ויאמר אלוהים אל קין: 'מדוע אתה מצטער? ולמה נפלו פניך?' |
הֲלוֹא אִם תֵּיטִיב, שְׂאֵת | אם תיטיב ותשפר את מעשיך ימחל לך |
וְאִם לֹא תֵיטִיב, לַפֶּתַח חַטָּאת רֹבֵץ | ואם לא תשפר את מעשיך תמיד החטא אורב לך |
וְאֵלֶיךָ תְּשׁוּקָתוֹ | האדם עלול תמיד להיכשל |
וְאַתָּה תִּמְשָׁל בּוֹ. | אתה יכול לשלוט ברגשותיך |
- האם אלוהים מעודד את קין, או מוכיח אותו?
מבט שלישי- התבוננות
- הבל היה רועה צאן. מה היתה התוצרת שלו? (חלב, צמר וכו')
- קין היה עובד אדמה. מה היתה התוצרת שלו? (פירות, זרעים, תבואה)
- מה אפשר ללמוד מכך שאלוהים אינו מעוניין במנחה של קין?
- איך הרגיש הבל כאשר המנחה שלו התקבלה?
- איך לדעתכם הרגיש קין כאשר המנחה שלו לא התקבלה?
- נסו לחשוב כיצד אפשר לעודד את קין (טרם הרצח הנורא), מה קין יכול לעשות כדי שאלוהים יקבל את המנחה הבאה שלו?
- האם לדעתכם קין קינא בהבל? (בפסוקים לא מופיעה הקנאה במפורש, אך הפרשנים מבהירים כי הרקע למריבה בין האחים היה קנאה)
- מה לדעתכם הרגיש קין כלפי הבל?
מבט לחיים
כאשר אלוהים רואה את צערו של קין הוא פונה אליו, מעודד אותו ואומר לו שהוא יכול לטרוח יותר בפעם הבאה ולתת מנחה טובה יותר והיא תתקבל. נשאל:
- איך לדעתכם קין הרגיש כאשר האל פנה אליו?
נחזור לתחילת השיעור ונשאל את התלמידים:
- מה אפשר לומר לילד שיושב עצוב בפינה כדי לעודד אותו?
- איזה מסר אנחנו יכולים להפיק מהפסוקים שקראנו?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו שמנחתו של קין לא התקבלה וניסינו להבין מדוע. למדנו שהאל פנה אל קין ונתן לו כלים להתמודד עם המצוקה שלו. ניסינו להפיק מסר לחיינו בדבר היחס לאדם השרוי בצער.
מיומנויות: הבנת עץ משפחה, הבנת מילים קשות, ניסיון שחזור רגשות שלא כתובים בפירוש.
מתודה: מדרש תמונה.