סגור תצוגת כיתה
הפרק

"וכי נמוגו כל יושבי הארץ מפניכם"

פרק ב

שיעור שני מתוך שלושה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

נפתח במשחק "חתול ועכבר", שבוחן את החוסן הקבוצתי שלנו: הכיתה עומדת במעגל צפוף, כאשר בתוך המעגל נמצא ה"עכבר"- תלמיד מתנדב, ומחוץ למעגל מסתובב ה"חתול"- תלמיד מתנדב נוסף. הקבוצה צריכה לצופף שורות כדי להגן על העכבר כאשר החתול מתקרב. אסור להשתמש בידיים או ברגליים כדי לדחוף את החתול, מותר רק ליצור חומה אנושית מולו. החתול צריך לנסות לפרוץ את החומה ולתפוס את העכבר.
אחרי שהמשחק יסתיים, נשוחח עליו עם התלמידים:

  • האם ההגנה שבניתם יחד הייתה טובה? חזקה?
  • האם אתם קבוצה חלשה או חזקה?
  • מה הופך קבוצה לחזקה?

היום נקרא על היחס של תושבי יריחו לבני ישראל, ואיך הם התמודדו עם הידיעה שבני ישראל מתכוונים לכבוש את יריחו. האם החֶברה ביריחו חזקה או חלשה? (אפשר לתת לתלמידים לנחש את התשובה לפני הקריאה.)

מבט ראשון

מכיוון שנתמקד בדברים שאומרת רחב, זו הזדמנות לתרגל קריאה דמומה של יתר הפרק. נקרא את הפסוקים א-ח קריאה דמומה, ננחה את התלמידים לחכות ונקרא יחד בקול את פסוקים ט-יד. את יתר הפרק נקרא גם בקריאה דמומה.
נבקש מהתלמידים לסמן בטקסט את כל הביטויים שמתארים פחד.

מבט שני

ננחה את התלמידים למלא את דף העבודה המצורף כדי לוודא שהבינו את הפסוקים שקראו.

כִּתבו בתוך בועות הדיבור, במילים שלכם, את דו השיח בין רחב למרגלים.

מבט שלישי

נכתוב על הלוח את הביטויים הבאים: "נפלה אימתכם", "נמוגו כל יושבי הארץ", "ויימס לבבנו", "ולא קמה עוד רוח באיש".
נבקש מהתלמידים לתאר איזו תמונה של אנשי יריחו עולה בדמיונם לאור הביטויים האלה. נבקש ממתנדב שייגש ללוח ויצייר כמה דמויות של אנשי יריחו על פי התיאור של התלמידים.

האם החברה ביריחו חלשה או חזקה?

  • מה יוצר את החוסן של חברה? האם אלו התנאים הפיזיים או אולי התנאים הרוחניים ומצב הרוח הכללי (המורל)?
  • מי הגורם המשפיע ביותר על חוסנה של חברה – הצבא? הממשלה? התקשורת? העם עצמו?
  • האם הפחד של אנשי יריחו היה מוצדק? (כן) האם הם מיצו את האפשרויות שעמדו בפניהם? (יכלו להיכנע, לבקש הסכם שלום, לברוח ועוד).
  • האם המנהיגים עשו כמיטב יכולתם כדי להציל את תושבי יריחו? אם התשובה שלילית, האם זה משנה את דעתכם על התנהלותה של רחב?

נסכם את החלק הזה בכך שיריחו הייתה עיר חזקה ומבוצרת היטב מבחינה צבאית אבל הפחד בליבם של אנשי העיר החליש אותה מאוד. אם כך, המצב הנפשי של חברה יכול להשפיע על המורל שלה לא פחות ממצבה הפיזי ואף יותר מכך, והדבר הגרוע ביותר היה שאנשי יריחו לא ניסו למצוא פתרונות אחרים מלבד פתרון צבאי.

מבט לחיים

נשאל את התלמידים:

  • כיצד ניתן לבנות חוסן של חברה?
  • כיצד מחזקים חברה?
  • מה מחליש אותנו כחברה?
  • איך אפשר לחזק את החברה שלנו?

נבקש מהתלמידים להביא דוגמאות לאירועים ולמעשים שחיזקו את החברה הישראלית ולכאלו שהחלישו אותה.
נסיים את השיעור בשירו של אריאל הורוביץ, "עשרים אלף איש", שנכתב על שון כרמלי, חייל בודד שנהרג במבצע "צוק איתן", ושעשרים אלף איש הגיעו ללוויה שלו אף שלא הכירו אותו. הורוביץ (בנה של המשוררת והפזמונאית נעמי שמר) מתאר את אחד הרגעים היפים של החברה הישראלית – אנשים המתגייסים לטובת אחרים גם אם הם לא מכירים אותם.

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: לאור דבריה של רחב על הפחד מבני ישראל, שאלנו מה מחליש חברה ומה מחזק אותה ויכול ליצור חברה חסונה ואיתנה.
מיומנות: פתחנו במשחק שמחזק מיומנויות חברתיות בקבוצה. לאחר מכן תרגלנו קריאה דמומה, איתור מידע בטקסט וארגונו דרך דף העבודה. הצבענו על המילים המתארות את החולשה והחידלון של תושבי יריחו, באיורים על הלוח למדנו דרך ערוץ הלמידה הוויזואלי, ולאחר מכן עברנו לדיון שתפקידו גם לחזק מיומנויות של ביקורת והבעה בעל פה.
מתודה: פתחנו במשחק שבוחן את החוסן הקבוצתי שלנו וגם מכניס עניין ואנרגיה לשיעור. לאחר מכן התמקדנו בקריאת דבריה של רחב וברגשות הפחד העולים מן הפסוקים. עסקנו בשאלה אקטואלית "איך אפשר לחזק את החברה שלנו?" בנוגע לחברה הישראלית כיום, וסיימנו בסרטון שנותן תשובה אפשרית אחת לשאלה זו.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
20 אלף איש/ אריאל הורביץ
שירו של אריאל הורוביץ, "עשרים אלף איש", שנכתב על שון כרמלי, חייל בודד שנהרג במבצע...
20 אלף איש/ אריאל הורביץ

שירו של אריאל הורוביץ, "עשרים אלף איש", שנכתב על שון כרמלי, חייל בודד שנהרג במבצע "צוק איתן", ושעשרים אלף איש הגיעו ללוויה שלו אף שלא הכירו אותו.
הורוביץ מתאר את אחד הרגעים היפים של החברה הישראלית – אנשים המתגייסים לטובת אחרים גם אם הם לא מכירים אותם/

קרדיט: 20 אלף איש – שירו של אריאל הורוביץ לזכרו של שון כרמלי ז"ל. כאן 11 – תאגיד השידור הישראלי. פורסם בתאריך 28 ביולי 2014

רחב היפה
תנו רבנן – ארבע נשים יפיפיות היו בעולם: שרה, רחב, אביגיל ואסתר. (עיבוד. על פי:...
רחב היפה
"...וַיֵּלְכוּ וַיָּבֹאוּ בֵּית אִשָּׁה זוֹנָה וּשְׁמָהּ רָחָב וַיִּשְׁכְּבוּ שָׁמָּה." (פסוק א)

תנו רבנן – ארבע נשים יפיפיות היו בעולם: שרה, רחב, אביגיל ואסתר.

(עיבוד. על פי: תלמוד בבלי, מסכת מגילה, דף טו עמוד א)

  • על פי המדרש, רחב נמנתה עם קבוצת הנשים היפות בעולם.
    אפיינו את דמותה של רחב על פי הפרק בלבד.
מרגלים חרש
אָמַר רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן יוֹחָאי:  אָמַר לָהֶם יְהוֹשֻׁעַ – עֲשׂוּ עַצְמְכֶם חֵרְשִׁים, וְאַתֶּם עוֹמְדִים עַל...
מרגלים חרש
"וַיִּשְׁלַח יְהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן מִן הַשִּׁטִּים שְׁנַיִם אֲנָשִׁים מְרַגְּלִים חֶרֶשׁ לֵאמֹר, לְכוּ רְאוּ אֶת הָאָרֶץ וְאֶת יְרִיחוֹ…" (פסוק א)

shutterstock.com

אָמַר רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן יוֹחָאי: 

אָמַר לָהֶם יְהוֹשֻׁעַ – עֲשׂוּ עַצְמְכֶם חֵרְשִׁים, וְאַתֶּם עוֹמְדִים עַל רָזֵיהֶם שֶׁל אַנְשֵׁי יְרִיחוֹ, כִּי כָּךְ לֹא יְהַסְסוּ לְדַבֵּר גְלוּיוֹת.

(עיבוד. על פי: מדרש רות רבה ב)

  • מה הפירוש שמציע המדרש ל"מְרַגְּלִים חֶרֶשׁ"? הציעו פירוש נוסף.
סימן שהפך לביטוי
  חוט השני פירושו חוט אדום, והוא מופיע במקרא פעמיים: ביהושע פרק ב המרגלים מורים...
סימן שהפך לביטוי
"הִנֵּה אֲנַחְנוּ בָאִים בָּאָרֶץ אֶת תִּקְוַת חוּט הַשָּׁנִי הַזֶּה תִּקְשְׁרִי בַּחַלּוֹן אֲשֶׁר הוֹרַדְתֵּנוּ בוֹ וְאֶת אָבִיךְ וְאֶת אִמֵּךְ וְאֶת אַחַיִךְ וְאֵת כָּל בֵּית אָבִיךְ תַּאַסְפִי אֵלַיִךְ הַבָּיְתָה." (פסוק יח)

 

חוט צמר אדום.

חוט צמר אדום. קרדיט:
 Arttis / Shutterstock.com

חוט השני פירושו חוט אדום, והוא מופיע במקרא פעמיים: ביהושע פרק ב המרגלים מורים לרחב לסמן את ביתה בחוט אדום כדי שיוכלו לזהותו במלחמה ולהציל אותה ואת בני ביתה: "אֶת תִּקְוַת חוּט הַשָּׁנִי הַזֶּה תִּקְשְׁרִי בַּחַלּוֹן אֲשֶׁר הוֹרַדְתֵּנוּ בוֹ…" (פסוק יח). הצירוף נזכר גם בשיר השירים ד, ג: "כְּחוּט הַשָּׁנִי שִׂפְתֹתַיִךְ".

להמשך קריאה

הצירוף חוט השני שבביטוי 'עובר כחוט השני' משמעותו 'קו יסודי, רעיון מנחה'. הצירוף הגיע לעברית מלשונות אירופה (מהרוסית או הגרמנית) בהם נאמר "כחוט אדום" . כשהביטוי הועבר לעברית, סגנונו עוצב בהשראת המקרא והוא תורגם ל "חוט השני". על גילגולו של הצירוף תוכלו לקרוא באתר האקדמיה ללשון העברית.

  • מהו הסימן שרחב והמרגלים קובעים לזיהוי ביתה של רחב?
  • איך משתמשים היום בביטוי "כחוט השני" ?
לחפור את הארץ
בדרך כלל חופרים באדמה ויוצרים בור. אבל הביטוי 'לחפּור' משמעותו גם חיפוש מעמיק – כמו...
לחפור את הארץ
"וַיֵּאָמַר לְמֶלֶךְ יְרִיחוֹ לֵאמֹר הִנֵּה אֲנָשִׁים בָּאוּ הֵנָּה הַלַּיְלָה מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל לַחְפֹּר אֶת הָאָרֶץ. וַיִּשְׁלַח מֶלֶךְ יְרִיחוֹ אֶל רָחָב לֵאמֹר הוֹצִיאִי הָאֲנָשִׁים הַבָּאִים אֵלַיִךְ אֲשֶׁר בָּאוּ לְבֵיתֵךְ כִּי לַחְפֹּר אֶת כָּל הָאָרֶץ בָּאוּ." (פסוקים ב-ג)

בדרך כלל חופרים באדמה ויוצרים בור. אבל הביטוי 'לחפּור' משמעותו גם חיפוש מעמיק – כמו בפרקנו, שבו המרגלים חופרים את הארץ.

  • כשמלך יריחו אומר "לחפור את הארץ" למה הוא מתכוון?
  • גם אתם מרבים להשתמש בסלנג "חפרת"/ "חופר"- למה אתם מתכוונים כשאתם משתמשים במילה חופר?
  • האם יש קשר לביטוי שמסתתר בפרק ב? תחשבו על זה, תחפרו ותגלו
חומת יריחו באומנות
באיור המפה העתיקה שלפניכם, נראית חומת יריחו כפי שדמיין אותה הפרשן אלישע בן אברהם קרשקש...
חומת יריחו באומנות
"...כִּי בֵיתָהּ בְּקִיר הַחוֹמָה וּבַחוֹמָה הִיא יוֹשָׁבֶת." (פסוק טו)
מפת יריחו מתוך "תנ"ך פרחי", מאה 14.

מפת יריחו מתוך "תנ"ך פרחי", מאה 14. צייר: אלישע בן אברהם קרקש. מתוך ויקישיתוף

באיור המפה העתיקה שלפניכם, נראית חומת יריחו כפי שדמיין אותה הפרשן אלישע בן אברהם קרשקש שחי בפרובנס בצרפת במאה ה 14 לספירה.

  • כיצד נראים במפה ביצורי העיר יריחו?
  • באילו דרכים נוספות ניתן לתאר את חומת יריחו? מצאו עוד מפות או ציורים של ביצורי העיר.
יריחו
יריחו היא עיר השוכנת בעמק הירדן, מצפון לים המלח. לפי ממצאים ארכאולוגיים (חרסים ושרידי מבנים),...
יריחו
"... לְכוּ רְאוּ אֶת הָאָרֶץ וְאֶת יְרִיחוֹ ..." (פסוק א)

המגדל והחומה מחפירות קתלין קניון ביריחו.

יריחו וסביבותיה.

יריחו היא עיר השוכנת בעמק הירדן, מצפון לים המלח.
לפי ממצאים ארכאולוגיים (חרסים ושרידי מבנים), זוהי עיר קדומה מאוד. כנראה, עיר בת יותר מ-000,‏11 שנה.

להמשך קריאה

חומת העיר יריחו המתוארכת לתקופה הנאוליתית, תקופה הקדומה בהרבה לסיפור ביהושע פרק ב.
החומה נחשפה ע"י  אחת החופרות המפורסמות של יריחו, קתלין קניון בשנים 1952- 1958. היא  מתוארכת לתקופה הניאוליתי  5000- 10000 לפנה"ס וגובהה  5.75 מ' . המגדל העגול המשולב בחומה בנוי מאבנים והוא נחשב לאחד המבנים הגבוהים שנחשפו בחפירות בנות התקופה.
ליד העיר יריחו מצויים מעיינות רבים. בימי קדם לא זרמו המים בצינורות אל הברזים שבבתים. באותם הימים – כדי להתקיים, בני האדם התיישבו קרוב ככל האפשר למעיין או למקור מים אחר.
יריחו נמצאת ליד "מעברות הירדן", מקום שבו קיים מעבר גבול טבעי בנהר הירדן. במקום הזה המים רדודים (נמוכים) למדיי, ולכן אפשר לחצות שם את הנהר. אבל מקום כזה מחייב הגנה מפני אויבים שעלולים להגיע מעבר לירדן.

  • לפי המסופר בפרק, כיצד העיר יריחו הגנה על עצמה בפני כניסת אויבים ו…מרגלים?
  • מדוע נבנתה יריחו דווקא במיקום זה?
שטים
מצוידים בהוראות כלליות, יוצאים שני המרגלים ממקום בשם שיטים אל עבר יריחו. היכנסו למפה ומצאו...
שטים
"וַיִּשְׁלַח יְהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן מִן הַשִּׁטִּים שְׁנַיִם אֲנָשִׁים מְרַגְּלִים חֶרֶשׁ לֵאמֹר לְכוּ רְאוּ אֶת הָאָרֶץ וְאֶת יְרִיחוֹ." (פסוק א)

מצוידים בהוראות כלליות, יוצאים שני המרגלים ממקום בשם שיטים אל עבר יריחו.

  • היכנסו למפה ומצאו את שטים ואת יריחו על גבי המפה. התבוננו על המסלול שהמרגלים היו צרכים לעבור עד שהגיעו ליריחו.

 

שער העיר
רחב משקרת למלך יריחו ומספרת כי האנשים אשר התארחו בביתה יצאו דרך שער העיר. פעם...
שער העיר
"וַיְהִי הַשַּׁעַר לִסְגּוֹר בַּחֹשֶׁךְ וְהָאֲנָשִׁים יָצָאוּ לֹא יָדַעְתִּי אָנָה הָלְכוּ הָאֲנָשִׁים רִדְפוּ מַהֵר אַחֲרֵיהֶם כִּי תַשִּׂיגוּם." (פסוק ה)

רחב משקרת למלך יריחו ומספרת כי האנשים אשר התארחו בביתה יצאו דרך שער העיר. פעם נוספת נזכר בפרק שער העיר, כאשר בפסוק ז מתוארת משלחת היוצאת דרך שער העיר לחפש את המרגלים.

צפו בסרטון קצר המתאר את המקום הכי אטרקטיבי בעיר, המקום שכולם הגיעו אליו בעת העתיקה- שער העיר.

  • אילו תפקידים ממלא השער חוץ מהתפקיד  של  פתח הכניסה והיציאה מהעיר?

קרדיט: שער העיר, המרכז לטכנולוגיה חינוכית (מטח) , 2005. 

חומת העיר
סיפורי כיבוש יריחו המובאים בשני תאורים עיקריים בתנ"ך, שימשו מקור ההשראה העיקרי לחקר יריחו. הסיפורים...
חומת העיר
"וַתּוֹרִדֵם בַּחֶבֶל בְּעַד הַחַלּוֹן כִּי בֵיתָהּ בְּקִיר הַחוֹמָה וּבַחוֹמָה הִיא יוֹשָׁבֶת." (פסוק טו)
שטח c בחירבת קיאפה (בעמק האלה) ובו חומת הסוגרים ומבני המגורים הצמודים אליה הצילום באדיבות משלחת חפירות קיאפה. צלם- סקי ויו.

שטח c בחירבת קיאפה (בעמק האלה) ובו חומת הסוגרים ומבני המגורים הצמודים אליה הצילום באדיבות משלחת חפירות קיאפה. צלם- סקי ויו.

סיפורי כיבוש יריחו המובאים בשני תאורים עיקריים בתנ"ך, שימשו מקור ההשראה העיקרי לחקר יריחו. הסיפורים המופעים בספר יהושע פרק ב ופרק ו הציתו את דמיון החוקרים ומאז תחילת המאה ה- 20 מחפשים הארכיאולוגים את חומות יריחו המקראית כדי לאמת את הסיפור.

להמשך קריאה

אולם עד היום לא נמצאו עדויות ארכיאולוגיות להימצאות של חומה בתל יריחו המתאימה לתקופה של הסיפור.
מהתיאור בפסוק טו נראה כי חומת העיר הייתה חומה שבתי התושבים היו משולבים בה. חומות כאלו מוכרות במחקר מתקופות מאוחרות יותר וממקומות שונים. נראה כי החומה המתוארת בסיפור היא למעשהחומה המורכבת משתי חומות, חיצונית ופנימית. בתוך החלל הריק שבין החומות הוצבו קירות חוצצים, במטרה ליצור חדרים. לתוך החדרים הייתה גישה מדלתות תוך-עירוניות. החדרים הפנימיים שימשו כחדרי אחסון, או מגורים בתקופות שלום ובתקופות של לחימה מולאו החדרים בעפר וכך עיבו וחיזקו את החומה.

  • התבוננו בתמונה ונסו לזהות את החומה ואת בתי העיר הצמודים אליה.
מנהיג נולד
הסרטון המתאר את מנהיגותו של יהושע לאור מנהיגותו של משה. אילו מעשים עשה יהושע בדומה...
מנהיג נולד

הסרטון המתאר את מנהיגותו של יהושע לאור מנהיגותו של משה.

  • אילו מעשים עשה יהושע בדומה למשה? (רמז: המעשה אינו נזכר בסרטון , אבל אם תקראו את יהושע פרק ב- תגלו אותו)

הסרטון נעשה עבור מקראנט ובהפקת מקראנט.

יהושע א- יב כיבוש הארץ
צפו בסרטון קצר המתאר את הארועים המרכזיים בתחילת ספר יהושע: הכניסה לכנען, חצית הירדן, כיבוש יריחו...
יהושע א- יב כיבוש הארץ
"...וְעַתָּה קוּם עֲבֹר אֶת הַיַּרְדֵּן הַזֶּה אַתָּה וְכָל הָעָם הַזֶּה אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אָנֹכִי נֹתֵן לָהֶם לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל. " (פסוק ב)

  • צפו בסרטון קצר המתאר את הארועים המרכזיים בתחילת ספר יהושע: הכניסה לכנען, חצית הירדן, כיבוש יריחו והעי, הברית עם הגבעונים והמלחמה בדרום ובצפון.

קרדיט: 929 יהושע א-יב כיבוש הארץ.

תנ"ך בחרוזים- רחב והמרגלים
צפו באפרים סידון, מחבר הסדרה תנ"ך בחרוזים, מקריא את סיפור יהושע והמרגלים ביריחו. קרדיט: הסרטון...
תנ"ך בחרוזים- רחב והמרגלים
"וַיִּשְׁלַח מֶלֶךְ יְרִיחוֹ אֶל רָחָב לֵאמֹר הוֹצִיאִי הָאֲנָשִׁים הַבָּאִים אֵלַיִךְ אֲשֶׁר בָּאוּ לְבֵיתֵךְ כִּי לַחְפֹּר אֶת כָּל הָאָרֶץ בָּאוּ." (פסוק ג)

  • צפו באפרים סידון, מחבר הסדרה תנ"ך בחרוזים, מקריא את סיפור יהושע והמרגלים ביריחו.

קרדיט: הסרטון הופק ע"י ניהול פלוס בע"מ עבור הטלוויזיה החינוכית הישראלית.