חוקים- מהאישי אל המשפחתי ואל הסביבה הקרובה לכל אדם
פרק יט
הזמנה ללימוד
נפתח את השיעור בהזמנה לתלמידים:
חשבו על חייכם וציירו במחברת מעגלים המייצגים את סביבות השייכוּת בעולמכם. כתבו את עצמכם במעגל הפנימי ואת העולם במעגל החיצוני, וחִשבו: אֵילו מעגלים נוספים מקיפים אתכם? (משפחה, כיתה, אזור מגורים, עַם…)
נזמין את התלמידים לשתף אלה את אלה (בזוגות או בקבוצות) בשמות המעגלים שכתבו, ולדון ביניהם:
- כיצד כל אחד ואחת מאיתנו מחויב/ת להתנהג בכל מעגל?
- כיצד אני רוצה ומצפה שיתנהגו אליי בכל מעגל?
- מה מאפיין התנהגות כלפי קרובים? ומה נדרש בהתנהגות כלפי רחוקים?
- לאיזה מהמעגלים אני מרגיש/ה שייך/ת?
- באיזה מעגל הייתי רוצה לחזק את תחושת השייכות שלי?
- איזו התנהגות (שלי או של סביבתי) עשויה לחזק בי את תחושת השייכות?
בפרק שנקרא היום נפגוש כמה מן הציפיות החברתיות וכן החוקים והכללים, שניתנו לעם ישראל במדבר.
החוקים החברתיים עוסקים בנושאים העולים במעגלים שונים: חלקם ציווּיים רגשיים, המכַוונים את האדם כיצד לחוש בתוכו פנימה; חוק אחד מורה לאדם כיצד להתנהג ביחס להוריו; חוקים אחרים עוסקים ביחס של האדם לסביבתו הקרובה; והנחיות אחרות מדברות על היחס הראוי לכל אדם.
ראינו שמעגלי השייכות יכולים להיות שונים מאדם לאדם. גם מעגלי השייכות במקרא עשויים להיות שונים מן המוכר לנו. נקרא את הפרק, וננסה למצוא באיזה מעגל עוסק כל ציווי (המערך המוצע להלן מציע לתלמידים למיין את הפרק למעגלים שונים בחיי האדם. סימון המעגלים, הן בחייהם של התלמידים והן במילות הפסוקים, איננו המטרה אלא הוא אמצעי – אמצעי לבירור ולחשיבה, כלי לעיון ולהבנה. לפיכך, חשוב להעביר את המערך מתוך שאיפה לשיח פורה ולחשיבה מעמיקה, ולא לתור אחר ה"נכון" וה"לא נכון". המיון לקבוצות יכול להיעשות בדרכים מגוונות, והתוצר הסופי אינו אלא דרך להבנת הפסוקים ולהעמקת החשיבה).
מבט ראשון- מפגש עם הפסוקים
חלוקת הדפים ובהם פסוקי הפרק (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור). נבהיר לתלמידים: אנחנו עומדים לקרוא יחד פרק שאינו עלילה סיפורית אלא רצף חוקים. את חלקם אתם מכירים ואילו את האחרים תפגשו כעת לראשונה. חלקם יהיו מובָנים לכם כלשונם, ואת האחרים תצטרכו להתאמץ להבין. בואו נקרא אותם יחד, נפגוש את המקור המקראי לכמה ביטויים מוכרים ובעיקר נכיר חוקים רבים נוספים.
מבט שני- הסבר הטקסט ושאלות הבנה
הנחו את התלמידים: שובו והתבוננו במעגלים שסימנתם במחברת, וצבעו כל מעגל בצבע אחר. לאחר צביעת המעגלים במחברת – היעזרו באותם צבעים וסמנו את מילות הפסוקים לפי מעגלי השייכות השונים:
- בצבע אחד הדגישו, או סמנו, ציוויים רגשיים, המכוונים את האדם כיצד לחוש בתוכו פנימה.
- בצבע אחר הדגישו, או סמנו, חוק המורה לאדם כיצד להתנהג ביחס להוריו.
- בצבע נוסף הדגישו, או סמנו, חוקים אחרים העוסקים ביחס האדם לחברה שסביבו (עַם, קהילה וכו').
- ובצבע האחרון הדגישו, או סמנו, הנחיות המדברות על היחס הראוי לכל אדם באשר הוא.
נכתוב על הלוח את ההגדרות למעגלים השונים, ונזמין את התלמידים לתת דוגמה לציווי הקשור לכל מעגל. בכל פעם שתלמיד נותן דוגמה, נסביר תחילה את מילותיה, ומתוך הדוגמאות של התלמידים נשאף להעלות דיונים בכיתה.
מעגל השייכות | ציווי הקשור אליו |
האדם עצמו | |
משפחתו הקרובה | |
החברה הכללית סביבו (עם, קהילה) | |
כל אדם באשר הוא אדם |
מבט שלישי- התבוננות/ העמקה נוספת/ צלילה פנימה
דיון בכיתה:
מוצעים לכם כמה מוקדים לדיון. שתי הסוגיות הראשונות נוגעות למעגל הפנימי "אני", ושתי הסוגיות האחרות הן רחבות וכלליות יותר. ייתכן (וטוב אם כך) שהתלמידים יעלו בעצמם את שני הדיונים הראשונים. כדאי לסיים את הדיון באחת הנקודות האחרונות:
- ציווּיים לאדם ביחס לרגשותיו – האם ניתן לצווֹת על הרגש? לאהוב? לא לשנוא? לא לנקום ולא לנטור? האם זה אפשרי? האם זה קל מציווי על מעשה או קשה יותר? ובעצם, מדוע חשוב לצווֹת על רגשות פנימיים?
- ציוויים המוטלים עלינו ביחס לאחרים – נגדיר אותם כציוויים במעגל הפנימי או במעגל רחב יותר? ובכלל, האם יחסינו עם האנשים תלויים בנו או בהם? מי יכול לתת דוגמה מהחיים לשאלה זו?
- ובמבט כולל – איזה מעגל נראה לכם בעל המשמעות הרבה ביותר בפרק? (אפשר לבדוק זאת מבחינה כמותית – לבדוק באיזה צבע נצבעו הכי הרבה ציוויים. או להכריע באופן איכותי ולא כמותי – על ידי הצגת שאלה לתלמידים: מהו המעגל המשפיע ביותר, לדעתכם?)
- נשוב לכותרת בפתיחת הפרק "קְדֹשִׁים תִּהְיוּ" – כיצד חוקי הפרק הופכים את העם לקדוש?
מבט לחיים
בעקבות לימוד הפרק, נסגור מעגל שפתחנו בתחילת השיעור ונשוב למעגלי השייכות שהתלמידים סרטטו במחברותיהם. ננחה את התלמידים לחפש מילים המתאימות להם בין הפסוקים, ולהוסיף במחברותיהם לאחד או יותר מהמעגלים.
לסיכום - מה היה לנו כאן?
תוכן: מערך ההוראה השני של ויקרא יט התמקד בהבנת החוקים האישיים והחברתיים בפרק, וקישורם למעגלי שייכות שונים בעולמם של התלמידים. פתיחת השיעור הזמינה את התלמידים לחשוב ולסרטט את מעגלי השייכות שלהם. מתוך החשיבה והכתיבה האישית – התלמידים דנו ושיתפו בתחושות השייכות ובדרכי ההתנהגות בכל מעגל.
מיומנות: לאחר הנגיעה האישית – קריאת הפרק, הבנת הפסוקים והדיונים בהם, הזמנו את התלמידים לקשר בין מעגלי השייכות ודרכי ההתנהגות בעולמם לבין הציוויים החברתיים העולים בפרק.
מתודה: חשיבה וכתיבה אישית; שיתוף בזוגות, בקבוצות ובמליאה הכיתתית. הבנת הפסוקים, מיון והתאמה בין פסוקי מקרא לקטגוריות שעלו בכיתה.