סגור תצוגת כיתה
הפרק

חלום יעקב

פסוקים י-יח

שיעור שני מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

נביא לכיתה שתי תמונות (ראו דף העשרה גם בממערך השיעור): בראשונה רואים ילד ישן במיטה וחולם בלילה ובשנייה ילד חולם (יש לו משאלה) לקבל מתנה, צעצוע.
נשאל את התלמידים מה הם רואים בתמונות? ומה ההבדל בין החלומות?

ננהל דיון פתוח על חלומות ומשאלות של התלמידים.

נסביר את ההבדל בין חלומות שחולמים כשישנים וחלומות שיש לנו – שאיפות ומשאלות לעתיד.
נדבר על הקשר בין הרגשות שלנו לבין החלומות, לפעמים חולמים על דברים שלא קשורים ולא הגיוניים, ולפעמים החלומות קשורים לפחדים שלנו או לגעגועים אל מישהו או למשהו שחווינו.
נשאל את התלמידים אם קרה להם פעם שחלום שחלמו התגשם.

מבט ראשון

עכשיו נקרא יחד על החלום שהיה ליעקב בדרך לחרן.
נקרא בקול ובהטעמה את פסוקים י-כ, ונסביר גם בלשוננו את החלום.

מבט שני

נבקש מהתלמידים למרקר את כל הפעלים שבהם ו' ההיפוך מופיעה בפסוקים. כך נזהה את הפעולות של יעקב בקטע הנלמד. נערוך רשימה עם התלמידים של פעלים בלשון המקרא:

  • ויצא
  • וילך
  • ויפגע
  • וילן
  • ויקח
  • וישם
  • וישכב
  • ויחלם

נבקש מהתלמידים להגיד את הפעלים האלו בלשון זמננו.
כדי להבין את הפעולות של יעקב נשחק משחק שבו בוחרים פועל בלשון המקרא, והתלמידים צריכים לעשות את התנועה המתאימה לפועל.
אחר כך נשחק עם התלמידים משחק זיכרון שבו התלמידים צריכים להתאים את הפעלים (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור) בלשון המקרא לפעלים בני זמננו. 

שאלות שאפשר לשאול להבנת הפסוקים הנלמדים:

  • לאן יעקב נסע?
  • יעקב החליט לנוח קצת. הוא נרדם. על מה הוא חלם? האם זה חלום או משאלה?
  • מי מופיע בחלום שלו?
  • מה ה' אמר לו בחלום?

מבט שלישי

נציע לתלמידים לחשוב על יעקב – הוא בורח, מפחד, נוסע לבד ופתאום בחלומו מופיעים מלאכי ה'.

  • מה לדעתכם החלום הזה גורם ליעקב להרגיש?
  • מה מסמלים המלאכים?
  • למה לדעתכם המלאכים עולים ויורדים בסולם?

אולי המלאכים שומרים על יעקב ומתחלפים בתפקיד. אולי הם יורדים אליו כדי לשמוע את החששות שלו ולוקחים אותן ממנו למעלה.
יש פרשנים שאומרים שמדובר במלאכים ששמרו עליו עד עכשיו בארץ כנען, שמתחלפים עם המלאכים שישמרו עליו בחוץ לארץ, בחרן.
נחמד לדעת שמישהו תמיד שומר עליך, לא?

נחלק לכל תלמיד בריסטול שבו חצי ציור של חלום יעקב מציירים שונים מוגדל בגודל A3 (ראו בנספח המצורף). התלמידים ישלימו את הציורים לפי דמיונם. אפשר לתת להם לצייר בעפרונות, בצבעי פנדה או בטושים.
אחרי שיסיימו את הציורים אפשר להראות לתלמידים את הציורים המקוריים, ואפשר לתלות את הציורים של התלמידים בכיתה או במסדרון בית הספר.

אפשרות נוספת: להראות לתלמידים את הציורים, כל אחד יבחר ציור שמוצא חן בעיניו ביותר, וימצא שותפים לשיח על הציור. מדוע הציור מוצא חן בעיניהם? מה הפרשנות שנותן הציור לפסוקים שקראנו? וכדומה.
ולאחר השיח, כל אחד יצייר את הפרשנות שלו לחלום, או יבטא אותה בכלים אמנותיים אחרים: ריקוד, שיר, המחזה וכו'.

נשאל את התלמידים:

  • למה לדעתכם ציירים רבים כל כך בחרו לצייר את חלום יעקב?
  • מה כל כך מיוחד בו?
  • איזו הרגשה הוא נותן לנו, הצאצאים של יעקב?
  • מה ההרגשה שכל אחד מהציורים נותן לכם?
  • האם יש הבדלים משמעותיים בין הציורים השונים?
  • איזה ציור הכי מוצא חן בעיניכם?

מבט לחיים

נערוך שיחה על מעבר והגעה למקום חדש:

  • הייתם צריכים פעם לעבור כיתה, דירה, בית ספר, שכונה, עיר, מדינה? אם כן, מה הרגשתם?
  • מישהו עזר לכם בתהליך של המעבר?
  • איך עזרו לכם?

אם יהיו ילדים שלא חוו מעבר כלשהו, נבקש מהם לדמיין, לחשוב אם ההורים היו מגיעים הביתה והיו אומרים להם שעוברים דירה, איך היו מרגישים? איך ההורים יוכלו לעזור?
אחרי השיחה נשווה בין הרגשות של יעקב – מה שכתוב לנו שיעקב הרגיש – לבין הרגשות של התלמידים במצבים שסיפרו.

נבקש מהתלמידים לכתוב פתקים של עידוד וחיזוק כאילו הם היו המלאכים (ראו נספח מצורף). מה היו אומרים ליעקב? אפשר להדביק במחברת או לתלות על לוח הכיתה.

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: למדנו על הרגשות של יעקב סביב ההליכה לבדו לארץ זרה. ראינו את החלום שהוא חולם, שבו אלוהים מעביר לו מסרים המעודדים ומחזקים אותו ודיברנו על התמודדות עם מעברים גם בחיים שלנו.
מיומנויות: קריאת פסוקים והבנתם, היכרות עם צורות הפועל במקרא, שיח מיטבי.
מתודות: ציור על שיחה בין התלמידים והוריהם, דיון פתוח, התבוננות בציורי חלום יעקב, כתיבת פתקי עידוד ליעקב, משחק זיכרון של הפעלים.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
דפי עבודה והעשרה לשיעור
אבני המקום
רָאָה יַעֲקֹב שֶׁהַשֶּׁמֶשׁ שָׁקְעָה וְהוּא עֲדַיִן בְּבֵית אֵל.חָשַׁב יַעֲקֹב – מְסֻכָּן לָלֶכֶת בַּלַּיְלָה, עָלַי לְהִשָּׁאֵר...
אבני המקום
"וַיִּפְגַּע בַּמָּקוֹם וַיָּלֶן שָׁם כִּי בָא הַשֶּׁמֶשׁ, וַיִּקַּח מֵאַבְנֵי הַמָּקוֹם וַיָּשֶׂם מְרַאֲשֹׁתָיו, וַיִּשְׁכַּב בַּמָּקוֹם הַהוּא." (פסוק יא)

צילום: shutterstock.com

רָאָה יַעֲקֹב שֶׁהַשֶּׁמֶשׁ שָׁקְעָה וְהוּא עֲדַיִן בְּבֵית אֵל.
חָשַׁב יַעֲקֹב – מְסֻכָּן לָלֶכֶת בַּלַּיְלָה, עָלַי לְהִשָּׁאֵר לִישֹׁן כָּאן. אֶאֱסֹף אֲבָנִים גְּדוֹלוֹת וַאֲסַדֵּר אוֹתָן בְּמַעְגָּל כְּדֵי שֶׁיָּגֵנּוּ עָלַי מֵהַחַיּוֹת הָרָעוֹת, אַחַר כָּךְ אֶבְחַר אֶבֶן אַחַת וְאָנִיחַ אוֹתָהּ בְּמֶרְכַּז הַמַּעְגָּל כְּדֵי שֶׁתְּשַׁמֵּשׁ לִי כָּרִית.
הִתְחִילוּ הָאֲבָנִים לָרִיב זוֹ עִם זוֹ. זוֹ אוֹמֶרֶת: "עָלַי יַנִּיחַ צַדִּיק זֶה אֶת רֹאשׁוֹ," וְזוֹ אוֹמֶרֶת: "עָלַי יַנִּיחַ צַדִּיק זֶה אֶת רֹאשׁוֹ."

שָׁמַע הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת קוֹלוֹת הָרִיב, וְגָרַם לְכָךְ שֶׁנַּעֲשׂוּ כָּל הָאֲבָנִים לְאֶבֶן אַחַת, כְּדֵי שֶׁכְּשֶׁיַּנִּיחַ יַעֲקֹב אֶת רֹאשׁוֹ עָלֶיהָ יִשְׂמְחוּ כֻּלָּן. בִּקֵּשׁ יַעֲקֹב לֶאֱסֹף אֲבָנִים, אַךְ מָצָא רַק אֶת הָאֶבֶן הָאַחַת. לָקַח אֶת הָאֶבֶן וְשָׂם אוֹתָהּ מִתַּחַת לְרֹאשׁוֹ כְּכָרִית.

(עיבוד. על פי: רש"י על מדרש בראשית רבה, פרשה סח, דרשה י״א)

מוּבָן שֶׁאֲבָנִים לֹא מְדַבְּרוֹת וְלֹא מַרְגִישׁוֹת. אִם כֵּן, מַדוּעַ הַמִדְרָשׁ מְסַפֵּר כֵּיצַד הִרְגִישׁוּ הָאֲבָנִים? מָה לְדַעְתְכֶם רָצָה הַמִדְרָשׁ לוֹמַר בְּכָךְ שֶׁסִיפֵּר לָנוּ שֶׁגַם הָאֲבָנִים רָצוּ לִהְיוֹת חֵלֶק מֵהַמְאוֹרָע?

פגישה אישית
"כִּי בָא הַשֶּׁמֶשׁ…" אָמְרוּ חָזָ"ל – "כִּי בָא" הַכַּוָּנָה "כִּבָּה". מִשֶּׁסִּיֵּם יַעֲקֹב אֶת תְּפִלָּתוֹ פָּנָה...
פגישה אישית
"וַיִּפְגַּע בַּמָּקוֹם וַיָּלֶן שָׁם כִּי בָא הַשֶּׁמֶשׁ, וַיִּקַּח מֵאַבְנֵי הַמָּקוֹם וַיָּשֶׂם מְרַאֲשֹׁתָיו, וַיִּשְׁכַּב בַּמָּקוֹם הַהוּא." (פסוק יא)

תמונה: shutterstock.com

"כִּי בָא הַשֶּׁמֶשׁ…"

אָמְרוּ חָזָ"ל – "כִּי בָא" הַכַּוָּנָה "כִּבָּה".

מִשֶּׁסִּיֵּם יַעֲקֹב אֶת תְּפִלָּתוֹ פָּנָה לָשׁוּב לְדַרְכּוֹ לְחָרָן.
אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא: "בֵּית אֵל אֵינֶנָּה כְּכָל הַמְּקוֹמוֹת, זֶהוּ בֵּית הַמָּלוֹן שֶׁלִּי וּבוֹ אֲנִי מְאָרֵחַ אֶת אֲהוּבַי. כָּאן אֵרַחְתִּי אֶת אַבְרָהָם כְּשֶׁבָּא לְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, וְכָאן אֲנִי רוֹצֶה לְאָרֵחַ אֶת יַעֲקֹב בְּצֵאתוֹ מִמֶּנָּה. וּכְדֵי שֶׁאוּכַל לְדַבֵּר עִמּוֹ בְּלִי שֶׁאִישׁ יַפְרִיעַ לָנוּ, יֵשׁ לְכַבּוֹת אֶת הַמְּאוֹרוֹת." מִיָּד רָמַז הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בְּאֶצְבָּעוֹ וְהַחַמָּה שָׁקְעָה בְּאֶמְצַע הַיּוֹם.

קרדיט: יעקב צ' מאיר, "יעקב בבית אל". כל הזכויות שמורות © עמותת סנונית.

להמשך קריאה

כְּשֶׁהִתְפַּלֵּל בִּקֵּשׁ לַחֲזֹר,
אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא: צַדִּיק זֶה בָּא לְבֵית מְלוֹנִי וְיִפָּטֵר [יַעֲזֹב וְיֵלֵךְ לְדַרְכּוֹ] בְּלֹא לִינָה? – מִיָּד בָּא הַשֶּׁמֶשׁ.
"כִּי בָא הַשֶּׁמֶשׁ" (שם) – כִּבָּה הַשֶּׁמֶשׁ ,
מְלַמֵּד שֶׁהִשְׁקִיעַ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא גַּלְגַּל חַמָּה [שֶׁמֶשׁ] שֶׁלֹּא בְּעוֹנָתָהּ [בִּזְמָנָהּ, אֶלָּא מֻקְדָּם יוֹתֵר (וְהִיא דָּרְשָׁה עַל "כִּי בָא" מִלְּשׁוֹן "כִּבָּה")],
בִּשְׁבִיל לְדַבֵּר עִם יַעֲקֹב אָבִינוּ בְּצִנְעָה.
מָשָׁל לְאוֹהֲבוֹ שֶׁל מֶלֶךְ שֶׁבָּא אֶצְלוֹ לִפְרָקִים,
אָמַר הַמֶּלֶךְ: כַּבּוּ הַנֵּרוֹת, כַּבּוּ הַפָּנָסִים, שֶׁאֲנִי מְבַקֵּשׁ לְדַבֵּר עִם אוֹהֲבִי בְּצִנְעָה.

בראשית רבה פרשה ס״ח:י
ביאור שנאן לספר האגדה עמ' 51
ח"נ ביאליק וי"ח רבניצקי, ספר האגדה החדש – עם פירוש אביגדור שנאן, 2015, עמ' 51. © כנרת, זמורה, ביתן.

  • לְפִי הַמִדְרָשׁ, מַדוּעַ זֵירֵז אֱלוֹהִים אֶת שְׁקִיעַת הַשֶׁמֶשׁ?
"וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה"
  בַּחֲלוֹם יַעֲקֹב הַתְנוּעָה שֶׁל הַמַלְאָכִים לְמַעְלָה וּלְמַטָה בַּסוּלָם מַקְדִימָה אֶת הוֹפָעָתוֹ שֶׁל אֱלוֹהִים, אֲשֶׁר...
"וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה"
"וַיַּחֲלֹם וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה וְהִנֵּה מַלְאֲכֵי אֱלֹהִים עֹלִים וְיֹרְדִים בּוֹ." (פסוק יב)
דייויד קוקר, חלום יעקב, אקריליק על קנבס

דייויד קוקר, חלום יעקב, אקריליק על קנבס.
David Coker, Jacob's Dream, acrylic on canvas, 16X20 inch
David Coker ©

 

בַּחֲלוֹם יַעֲקֹב הַתְנוּעָה שֶׁל הַמַלְאָכִים לְמַעְלָה וּלְמַטָה בַּסוּלָם מַקְדִימָה אֶת הוֹפָעָתוֹ שֶׁל אֱלוֹהִים, אֲשֶׁר נִיצָב בְּרֹאשׁ הַסוּלָם וּמַעֲנִיק לְיַעֲקֹב אֶת הַבְּרָכָה שֶׁקִיבְּלוּ אֲבוֹתָיו לְפָנָיו. סוּלַם יַעֲקֹב הוּא אֶמְצָעִי הַמְגַשֵׁר בֵּין הָאָרֶץ לַשָׁמַיִים. כְּשֶׁמִשְׁתַמְשִׁים בְּיָמֵינוּ בְּסוּלַם הַמַטָרָה שֶׁלוֹ הִיא הַרְבֵּה יוֹתֵר מַעֲשִׂית.

  • מַדוּעַ מִשְׁתַמְשִׁים בְּסוּלָם בְּיָמֵינוּ?
  • מָה דוֹמֶה וּמָה שׁוֹנֶה בַּתַפְקִיד שֶׁל הַסוּלָם בְּיָמֵינוּ לְעוּמַת הַסוּלָם הַמְתוֹאָר בַּפֶּרֶק?
"ויפגע במקום": בול פגיעה
"פָּגַע", "פְּגִיעָה", "נִפְגַע" – בָּעִבְרִית שֶׁל יָמֵינוּ אֵלוּ מִילִים שֶׁמִתְיַיחֲסוֹת לִכְאֵב אוֹ לְנֶזֶק שֶׁנִגְרַם לְמִישֶׁהוּ....
"ויפגע במקום": בול פגיעה
"וַיִּפְגַּע בַּמָּקוֹם וַיָּלֶן שָׁם כִּי בָא הַשֶּׁמֶשׁ וַיִּקַּח מֵאַבְנֵי הַמָּקוֹם וַיָּשֶׂם מְרַאֲשֹׁתָיו וַיִּשְׁכַּב בַּמָּקוֹם הַהוּא." (פסוק יא)
Creative icon styles/shutterstock.com

Creative icon styles/shutterstock.com

"פָּגַע", "פְּגִיעָה", "נִפְגַע" – בָּעִבְרִית שֶׁל יָמֵינוּ אֵלוּ מִילִים שֶׁמִתְיַיחֲסוֹת לִכְאֵב אוֹ לְנֶזֶק שֶׁנִגְרַם לְמִישֶׁהוּ. וְאִילוּ בַּפֶּרֶק שֶׁלָנוּ מְתָאֲרִים אֶת יַעֲקֹב שֶׁ"פָּגַע" בַּמָקוֹם. הַסִיבָּה לְכָךְ הִיא שֶׁלִפְעָמִים מַשְׁמָעוּתָהּ שֶׁל מִילָה שֶׁאֲנַחְנוּ מַכִּירִים בָּעִבְרִית הַמוֹדֶרְנִית מְעַט שׁוֹנָה מִמַשְׁמָעוּתָהּ בַּתָנָ"ךְ.

להמשך קריאה

חָזָ"ל פֵּירְשׁוּ אֶת הַמִילָה "מָקוֹם" כְּמִתְיַיחֶסֶת לֶאֱלוֹהִים עַצְמוֹ, וּפֵירְשׁוּ כִּי הַבִּיטוּי "וַיִּפְגַע בַּמָּקוֹם" בָּא לְצַיֵין אֶת הַמִפְגָשׁ הַמְיוּחָד שֶׁהִתְרַחֵשׁ בֵּין אֱלוֹהִים לָאָדָם. פְּעָמִים רַבּוֹת מִפְגָשׁ זֶה מְצַיֵין נְקוּדָה דְרָמָטִית בְּחַיֵי הָאָדָם, פָּרָשַׁת דְרָכִים שֶׁלְאַחֲרֶיהָ חַיָיו יִשְׁתַנוּ. הַמִילָה "פָּגַע" כַּנִרְאֶה מְצַיֶינֶת כִּי הַהַגָעָה שֶׁל הָאָדָם לְאוֹתוֹ מָקוֹם לֹא הָיְיתָה מִקְרִית, אֶלָא שֶׁהוּא הִגִיעַ לִנְקוּדָה מְאוֹד מְסוּיֶמֶת, בַּעֲלַת חֲשִׁיבוּת רַבָּה. הַמָקוֹם שֶׁבּוֹ פָּגַע יַעֲקֹב בַּפֶּרֶק הוּא בֵּית־אֵל, וְשָׁם הוּא חוֹוֶה הִתְגַלוּת אֱלוֹהִית שֶׁתְשַׁנֶה אֶת חַיָיו.

  • מַדוּעַ מְתָאֶרֶת דַוְוקָא הַמִילָה "יִפְגַע" וְלֹא הַמִילָה "יָבוֹא" אוֹ "הִגִיעַ" אֶת הַקֶשֶׁר שֶׁל יַעֲקֹב לְבֵית־אֵל?
ציטוטים על הבטחות
"הַדֶרֶךְ הַטוֹבָה בְּיוֹתֵר לְקַיֵים הַבְטָחָה הִיא לֹא לְהַבְטִיחַ אוֹתָהּ." (נפוליאון בונפרטה) "הַבְטָחוֹת רָעוֹת עָדִיף לֹא...
ציטוטים על הבטחות
  • "הַדֶרֶךְ הַטוֹבָה בְּיוֹתֵר לְקַיֵים הַבְטָחָה הִיא לֹא לְהַבְטִיחַ אוֹתָהּ." (נפוליאון בונפרטה)
  • "הַבְטָחוֹת רָעוֹת עָדִיף לֹא לְקַיֵים." (אברהם לינקולן)
  • "אַהֲבָה הִיא הַבְטָחָה שֶׁל אוֹשֶׁר." (אנדרה ז'יד)
  • "הַבְטָחָה הִיא מֵעֵין חוֹב." (פתגם עממי מרוקאי)
  • "הַבְטָחוֹת שֶׁנִיתְנוּ בִּימֵי סְעָרָה נִשְׁכָּחוֹת בְּיָמִים שְׁלֵוִוים." (פתגם אנגלי)

עֲלֵיכֶם לִבְחוֹר צִיטוּט אֶחָד שֶׁמְעוֹרֵר בָּכֶם רֶגֶשׁ (הִזְדַהוּת, הִתְנַגְדוּת, צְחוֹק, כַּעַס) וּלְהָגִיב אֵלָיו:

  • מָה עוֹרֵר אֶתְכֶם בְּצִיטוּט זֶה?
  • מַדוּעַ אַתֶם מַסְכִּימִים אוֹ מִתְנַגְדִים לַאֲמִירָה זוֹ?
  • מָה הַמָקוֹם שֶׁל הַבְטָחוֹת בַּחַיִים שֶׁלָכֶם?
מעלה, מעלה, מעלה...
הָאוֹמָן עֶזְרָא אוֹרְיוֹן נָתַן לַפֶּסֶל הַמוּצָב בְּפֶתַח שְׁכוּנַת גִבְעַת מָרְדְכַי בִּירוּשָׁלַיִם אֶת הַשֵׁם "מַעֲלוֹת", אֲבָל...
מעלה, מעלה, מעלה...
"וַיַּחֲלֹם וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה וְהִנֵּה מַלְאֲכֵי אֱלֹהִים עֹלִים וְיֹרְדִים בּוֹ." (פסוק יב)
פסל "סולם יעקב" בכניסה לשכונת גבעת מרדכי, ירושלים.

פסל "סולם יעקב" בכניסה לשכונת גבעת מרדכי, ירושלים.Adiel lo, מתוך ויקישיתוף

הָאוֹמָן עֶזְרָא אוֹרְיוֹן נָתַן לַפֶּסֶל הַמוּצָב בְּפֶתַח שְׁכוּנַת גִבְעַת מָרְדְכַי בִּירוּשָׁלַיִם אֶת הַשֵׁם "מַעֲלוֹת", אֲבָל תוֹשָׁבֵי הַמָקוֹם הֵחֵלוּ לִקְרוֹא לוֹ בַּשֵׁם "סוּלַם יַעֲקֹב" וּבְשֵׁם זֶה הוּא מוּכָּר עַד הַיוֹם. הַפֶּסֶל יוֹצֵר רוֹשֶׁם שֶׁל תְנוּעָה דוּ־כִּיווּנִית בֵּין שָׁמַיִים לָאָרֶץ, בֵּין מַעְלָה וּמַטָה.

  • הִתְבּוֹנְנוּ בַּפֶּסֶל. מָה מְיוּחָד בְּכִיווּן מַדְרֵגוֹתָיו?
  • כֵּיצַד כִּיווּנֵי הַתְנוּעָה הַמְנוּגָדִים בַּפֶּסֶל מַזְכִּירִים אֶת הַמְסוּפָּר עַל סוּלַם יַעֲקֹב בַּפֶּרֶק?
על ארבע אבנים
 כְּשֶׁהַצַיָיר דָוִיד שָׁרִיר מְתָאֵר אֶת חֲלוֹמוֹ שֶׁל יַעֲקֹב, הוּא נוֹתֵן חֲשִׁיבוּת גַם לִתְנוּעַת הַמַלְאָכִים עַל...
על ארבע אבנים
"וַיִּפְגַּע בַּמָּקוֹם וַיָּלֶן שָׁם כִּי בָא הַשֶּׁמֶשׁ וַיִּקַּח מֵאַבְנֵי הַמָּקוֹם וַיָּשֶׂם מְרַאֲשֹׁתָיו וַיִּשְׁכַּב בַּמָּקוֹם הַהוּא. וַיַּחֲלֹם וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה וְהִנֵּה מַלְאֲכֵי אֱלֹהִים עֹלִים וְיֹרְדִים בּוֹ." (פסוקים יא–יב)
חלום יעקב, דוד שריר.

חלום יעקב, דוד שריר. כל הזכויות שמורות © גלריה ספראי, ירושלים

 כְּשֶׁהַצַיָיר דָוִיד שָׁרִיר מְתָאֵר אֶת חֲלוֹמוֹ שֶׁל יַעֲקֹב, הוּא נוֹתֵן חֲשִׁיבוּת גַם לִתְנוּעַת הַמַלְאָכִים עַל הַסוּלָם, אַךְ גַם לַ"כָּרִית" שֶׁל יַעֲקֹב.

להמשך קריאה

בַּצִיוּר נִרְאֶה יַעֲקֹב כְּשֶׁהוּא שׁוֹכֵב עַל גַבֵּי גִבְעָה וְעָלֶיהָ אַרְבַּע אֲבָנִים. עַל אַחַת מֵהָאֲבָנִים מַנִיחַ יַעֲקֹב אֶת רֹאשׁוֹ, וּשְׁאָר הָאֲבָנִים מְסוּדָרוֹת לִימִינוֹ, לִשְׂמֹאלוֹ וּלְרַגְלָיו; כַּנִרְאֶה שֶׁסִידוּר זֶה שֶׁל אֲבָנִים בְּצִיוּרוֹ שֶׁל שָׁרִיר נוֹעַד לְבַטֵא גַם אֶת הַבְּרָכָה הָאֱלוֹהִית לְיַעֲקֹב: "וּפָרַצְתָּ יָמָּה וָקֵדְמָה וְצָפֹנָה וָנֶגְבָּה" (פָּסוּק יד).

  • מָה הַקֶשֶׁר בֵּין אֲבָנִים, סוּלָמוֹת וְיִשְׂרָאֵל?
  • כֵּיצַד הָאֲבָנִים בַּצִיוּר מְבַטְאוֹת אֶת רַעֲיוֹן הַבְּרָכָה הָאֱלוֹהִית? (רֶמֶז: פָּסוּק יד)
לבן "הדוד מאמריקה"
פַּדַן אֲרָם מוּכֶּרֶת גַם בַּשֵׁם חָרָן (בְּאַכַּדִית 'פַּדַן' הִיא מִילָה נִרְדֶפֶת לְחָרָן). זוֹ הָאָרֶץ שֶׁבָּה...
לבן "הדוד מאמריקה"
"וַיִּשְׁלַח יִצְחָק אֶת יַעֲקֹב וַיֵּלֶךְ פַּדֶּנָה אֲרָם אֶל לָבָן בֶּן בְּתוּאֵל הָאֲרַמִּי אֲחִי רִבְקָה אֵם יַעֲקֹב וְעֵשָׂו." (פסוק ה)
הדרך לחרו מישראל

הדרך לחרן מישראל. מתוך גוגל מפות: ‏GIsrael‏Mapa,‏ Googleנתוני מפות © ‏5011

פַּדַן אֲרָם מוּכֶּרֶת גַם בַּשֵׁם חָרָן (בְּאַכַּדִית 'פַּדַן' הִיא מִילָה נִרְדֶפֶת לְחָרָן). זוֹ הָאָרֶץ שֶׁבָּה עָבְרוּ אַבְרָהָם וּמִשְׁפַּחְתוֹ בְּדַרְכָּם לְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, וְאָבִיו שֶׁל אַבְרָהָם, תֶרַח, נִפְטַר שָׁם.

להמשך קריאה

חָרָן הִיא עִיר אַכַּדִית קְדוּמָה וְיֵשׁ עֵדוּיוֹת לְקִיוּמָהּ עוֹד מֵהַמֵאוֹת הַ־18–19 לִפְנֵי הַסְפִירָה. לְפִי הַגְבוּלוֹת הַמְקוּבָּלִים כַּיוֹם, פַּדַן אֲרַם (חָרָן) נִמְצֵאת בְּטוּרְקִייָה, וְהִיא נֶחְשֶׁבֶת אֲתָר אַרְכֵאוֹלוֹגִי מְפוּרְסָם, שֶׁאֶפְשָׁר לִלְמוֹד מִמֶנוּ כֵּיצַד חָיוּ בָּעֵת הָעַתִיקָה. יָדוּעַ לָנוּ שֶׁדֶרֶךְ חֲשׁוּבָה הוֹלִיכָה מִדְרוֹם מֵסוֹפּוֹטַמְיָה, בִּסְבִיבוֹת אוּר כַּשְׂדִים, דֶרֶךְ חָרָן, עַד לְאֶרֶץ כְּנַעַן.

  • אֵיזֶה קֶשֶׁר יֵשׁ לְאַבְרָהָם, לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב עִם פַּדַן אֲרָם?
בדרך לחרן עוצרים בבית־אל
יַעֲקֹב מִתְעוֹרֵר מֵחֲלוֹמוֹ וּמִילוֹתָיו הָרִאשׁוֹנוֹת הֵן: "אָכֵן יֵשׁ ה' בַּמָּקוֹם הַזֶּה…" (פָּסוּק טז). יַעֲקֹב חוֹלֵם...
בדרך לחרן עוצרים בבית־אל
"וַיִּקְרָא אֶת שֵׁם הַמָּקוֹם הַהוּא בֵּית אֵל וְאוּלָם לוּז שֵׁם הָעִיר לָרִאשֹׁנָה." (פסוק יט)

יַעֲקֹב מִתְעוֹרֵר מֵחֲלוֹמוֹ וּמִילוֹתָיו הָרִאשׁוֹנוֹת הֵן: "אָכֵן יֵשׁ ה' בַּמָּקוֹם הַזֶּה…" (פָּסוּק טז). יַעֲקֹב חוֹלֵם שֶׁבִּקְצֵה הַסוּלָם נִיצַב הָאֵל וּמְבָרֵךְ אוֹתוֹ.

להמשך קריאה

בְּהֶחְלֵט חֲלוֹם לֹא רָגִיל, וְלֹא פֶּלֶא שֶׁיַעֲקֹב חוֹשֵׁב שֶׁיֵשׁ קֶשֶׁר לַמָקוֹם שֶׁבּוֹ נֶחְלַם הַחֲלוֹם. מֵאַחַר שֶׁהוּא חָשַׁב שֶׁהַסוּלָם בַּחֲלוֹמוֹ מְחַבֵּר אֶת הַמָקוֹם שֶׁבּוֹ שָׁכַב לִישׁוֹן עִם שַׁעַר הַשָׁמַיִים, הוּא מְסַמֵן אֶת הַמָקוֹם בְּאֶמְצָעוּת יְצִיקַת שֶׁמֶן עַל הָאֲבָנִים שֶׁעֲלֵיהֶן הִנִיחַ אֶת רֹאשׁוֹ וְנוֹתֵן לַמָקוֹם שֵׁם חָדָשׁ: בֵּית־אֵל, הַבַּיִת שֶׁל אֱלוֹהִים. יֵשׁ הָרוֹאִים אֶת חֲלוֹם יַעֲקֹב כְּסִיפּוּר הַמַסְבִּיר כֵּיצַד נֶעֶשְׂתָה בֵּית־אֵל לְמֶרְכָּז פּוּלְחָנִי חָשׁוּב בְּיִשְׂרָאֵל. לֹא פַּעַם חוֹזֵר בַּתָנָ"ךְ הֶסְבֵּר אוֹ פֵּירוּשׁ לִשְׁמוֹ שֶׁל אָדָם אוֹ שֶׁל מָקוֹם, וּמְלוּוֶה בְּסִיפּוּר הַמַסְבִּיר אֶת מְקוֹר הַשֵׁם, לְהֶסְבֵּר זֶה קוֹרְאִים הֶסְבֵּר אֶטְיוֹלוֹגִי. בְּפֶרֶק כח מוּסְבָּר כֵּיצַד הַשֵׁם הַקוֹדֵם שֶׁל הַמָקוֹם לוּז הָפַךְ לַשֵׁם בֵּית־אֵל.

  • אֵיזֶה קֶשֶׁר יֵשׁ לְאַבְרָהָם, לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב עִם פָּדָן אֲרָם?
לבנות בית
הָרָצוֹן הַמְשׁוּתָף שֶׁל יִצְחָק וְרִבְקָה שֶׁבְּנֵיהֶם יִינָשְׂאוּ עִם בְּנוֹת הַמִשְׁפָּחָה הַמוּרְחֶבֶת חוֹזֵר כַּמָה פְּעָמִים בְּסִיפּוּרֵי...
לבנות בית
"וַיִּקְרָא יִצְחָק אֶל יַעֲקֹב וַיְבָרֶךְ אֹתוֹ וַיְצַוֵּהוּ וַיֹּאמֶר לוֹ לֹא תִקַּח אִשָּׁה מִבְּנוֹת כְּנָעַן. קוּם לֵךְ פַּדֶּנָה אֲרָם בֵּיתָה בְתוּאֵל אֲבִי אִמֶּךָ וְקַח לְךָ מִשָּׁם אִשָּׁה מִבְּנוֹת לָבָן אֲחִי אִמֶּךָ." (פסוקים א–ב)
איורי אנשים מלאומים שונים ברקע כדור הארץ.

איורי אנשים מלאומים שונים ברקע כדור הארץ. robuart/shutterstock.com

הָרָצוֹן הַמְשׁוּתָף שֶׁל יִצְחָק וְרִבְקָה שֶׁבְּנֵיהֶם יִינָשְׂאוּ עִם בְּנוֹת הַמִשְׁפָּחָה הַמוּרְחֶבֶת חוֹזֵר כַּמָה פְּעָמִים בְּסִיפּוּרֵי הָאָבוֹת, וּמַבִּיעַ רַעֲיוֹן שֶׁאֵינוֹ זָר לָנוּ גַם כַּיוֹם.

להמשך קריאה

יִיתָכֵן מְאוֹד שֶׁהַכַּוָונָה הִיא לִשְׁמוֹר עַל הַמָסוֹרֶת הַמִשְׁפַּחְתִית, עַל הַתַרְבּוּת וְעַל הַמִנְהָגִים שֶׁל הַמִשְׁפָּחָה, וְאֵין זֶה אוֹמֵר בְּהֶכְרֵחַ שֶׁבְּנוֹת כְּנַעַן טוֹבוֹת פָּחוֹת אוֹ יוֹתֵר, אֶלָא שֶׁהֵן מַגִיעוֹת מֵרֶקַע אַחֵר.

  • חִשְׁבוּ, מַדוּעַ רָצוּ הוֹרֵי יַעֲקֹב שֶׁיִינָשֵׁא לְאִישָׁה מִחוּץ לִכְנַעַן?
  • מָה דַעְתְכֶם, הַאִם חָשׁוּב אוֹ לֹא חָשׁוּב לְהִינָשֵׂא לְמִישֶׁהוּ מֵרֶקַע דוֹמֶה לְשֶׁלִי?
מהו בעצם הסולם של יעקב?
הַמִילָה 'סוּלָם' הִיא מִילָה יְחִידָאִית, כְּלוֹמַר מִילָה שֶׁמוֹפִיעָה פַּעַם אַחַת בִּלְבַד בַּתָנָ"ךְ כּוּלוֹ. פַּרְשָׁנִים וְחוֹקְרִים...
מהו בעצם הסולם של יעקב?
"וַיַּחֲלֹם וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה וְהִנֵּה מַלְאֲכֵי אֱלֹהִים עֹלִים וְיֹרְדִים בּוֹ." (פסוק יב)

Book of the Dead of Hunefer, Sheet 1, Egypt, 19th Dynasty

חוסה דה ריברה, חלום יעקב, 1639.

הַמִילָה 'סוּלָם' הִיא מִילָה יְחִידָאִית, כְּלוֹמַר מִילָה שֶׁמוֹפִיעָה פַּעַם אַחַת בִּלְבַד בַּתָנָ"ךְ כּוּלוֹ. פַּרְשָׁנִים וְחוֹקְרִים הִצִיעוּ הַצָעוֹת לְגַבֵּי מַהוּ אוֹתוֹ סוּלַם יַעֲקֹב.

להמשך קריאה

חָזָ"ל וּפַרְשָׁנֵי יְמֵי הַבֵּינַיִים טָעֲנוּ שֶׁמְקוֹר הַמִילָה בַּשׁוֹרֶשׁ סל"ל, שֶׁמַשְׁמָעוּתָהּ "דֶרֶךְ", וְלָכֵן הַסוּלָם מְסַמֵל אֶת הַדֶרֶךְ שֶׁיַעֲקֹב עוֹבֵר, מִבֵּית הוֹרָיו לְבֵית דוֹדוֹ, מִכְּנַעַן לְחָרָן, מֵהֱיוֹתוֹ יֶלֶד לְאָדָם מְבוּגָר. חוֹקְרֵי מִקְרָא מַצִיעִים אֶפְשָׁרוּת אַחֶרֶת, עַל בְּסִיס הַשׁוֹרֶשׁ סל"ם. הֵם מַרְאִים שֶׁבַּשָׂפָה הָאַכָּדִית (שָׂפָה בְּמַמְלֶכֶת בָּבֶל הָעַתִיקָה) יֶשְׁנָהּ מִילָה דוֹמָה לַמִילָה 'סוּלָם', אֲשֶׁר מַשְׁמָעוּתָהּ הִיא "גֶרֶם מַדְרֵגוֹת". מוֹצָאוֹ שֶׁל אַבְרָהָם, סָבוֹ שֶׁל יַעֲקֹב, מִן הָעִיר הַבַּבְלִית אֲרַם נַהֲרַיִים, אֲשֶׁר בָּהּ נָפוֹץ דֶגֶם מִקְדָשׁ הַנִרְאֶה כְּמוֹ גֶרֶם מַדְרֵגוֹת, הַנִקְרָא בְּבַבְלִית "זִיקוֹרֶת". מִקְדָשׁ זֶה נֶחְשַׁב לְ"שַׁעַר הַשָׁמַיִים" וְהוּא מְסַמֵל חִיבּוּר בֵּין שָׁמַיִים לָאָרֶץ, בֵּין אֱלוֹהִים לְאָדָם. בַּתַרְבּוּת הַמִצְרִית הָעַתִיקָה מֵרַבִּים לַעֲסוֹק בַּחִיבּוּר בֵּין מַעְלָה וּמַטָה. בַּצִיוּר הַמִצְרִי מְתוֹאָר חִיבּוּר בֵּין עוֹלַם הַחַיִים לְעוֹלָם הַמֵתִים בְּאֶמְצָעוּת סוּלָם. הַחִיבּוּר בֵּין שָׁמַיִים לָאָרֶץ, בֵּין הָאֵל לָאָדָם הָיָה חִיוּנִי לָאָדָם בְּתַרְבּוּיוֹת שׁוֹנוֹת. לְכָל תַרְבּוּת יִיצוּגִים אוֹמָנוּתִיִים שׁוֹנִים לְחִיבּוּר זֶה, לְאוֹתוֹ "סוּלָם".

  • פַּרְשָׁנִים שׁוֹנִים נִיסוּ לַעֲנוֹת עַל הַשְׁאֵלָה מַהוּ סוּלַם יַעֲקֹב. הִסְבִּירוּ מָה הַקֶשֶׁר שֶׁל כָּל תְמוּנָה לַפֵּירוּשׁ שֶׁהוּצַע.
חלמתם פעם שאתם עפים?
https://youtu.be/eybJUFzkzk8?t=1m פֵּירוּשׁ הַחֲלוֹמוֹת הוּא אֶתְגָר מְרַתֵק. יֵשׁ חוֹקְרִים הַטוֹעֲנִים שֶׁהַחֲלוֹם הוּא הֲצָצָה לַנֶפֶשׁ שֶׁלָנוּ וְשֶׁהָאֵירוּעִים...
חלמתם פעם שאתם עפים?
"וַיַּחֲלֹם וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה וְהִנֵּה מַלְאֲכֵי אֱלֹהִים עֹלִים וְיֹרְדִים בּוֹ." (פסוק יב)

https://youtu.be/eybJUFzkzk8?t=1m פֵּירוּשׁ הַחֲלוֹמוֹת הוּא אֶתְגָר מְרַתֵק. יֵשׁ חוֹקְרִים הַטוֹעֲנִים שֶׁהַחֲלוֹם הוּא הֲצָצָה לַנֶפֶשׁ שֶׁלָנוּ וְשֶׁהָאֵירוּעִים בַּחֲלוֹמוֹתֵינוּ בְּדֶרֶךְ כְּלָל מְיַיצְגִים אֶת הַמַחְשָׁבוֹת שֶׁלָנוּ אוֹ אֶת הַזִיכְרוֹנוֹת מֵאֵירוּעֵי הַיוֹם שֶׁחָוִוינוּ. הָעוֹסְקִים בַּפַּרְשָׁנוּת לַחֲלוֹמוֹת טוֹעֲנִים שֶׁלִפְעָמִים סוּלָם, כְּמוֹ זֶה שֶׁבַּחֲלוֹמוֹ שֶׁל יַעֲקֹב, הוּא סֵמֶל שֶׁל שִׁינוּי תוֹדַעְתוֹ שֶׁל הָאָדָם, סֵמֶל שֶׁל מַעֲבָר בֵּין עוֹלָמוֹת.

  • מָה לְדַעְתְכֶם מְיַיצֵג הַסוּלָם בַּחֲלוֹמוֹ שֶׁל יַעֲקֹב?

קרדיט: החפרנים עונה 2 : מדוע אנחנו חולמים? / חינוכית ילדים, 2015

יעקב שלפני החלום ויעקב שאחריו
מָה דַעְתְכֶם, הַאִם יַעֲקֹב יִשְׁתַנֶה אוֹ יִישָׁאֵר אוֹתוֹ אָדָם לְאַחַר הַחֲלוֹם? אֵילוּ אֶפְשָׁרוּיוֹת נִפְתָחוֹת בְּפָנָיו...
יעקב שלפני החלום ויעקב שאחריו
"וַיִּדַּר יַעֲקֹב נֶדֶר לֵאמֹר אִם יִהְיֶה אֱלֹהִים עִמָּדִי וּשְׁמָרַנִי בַּדֶּרֶךְ הַזֶּה אֲשֶׁר אָנֹכִי הוֹלֵךְ וְנָתַן לִי לֶחֶם לֶאֱכֹל וּבֶגֶד לִלְבֹּשׁ. וְשַׁבְתִּי בְשָׁלוֹם אֶל בֵּית אָבִי וְהָיָה ה' לִי לֵאלֹהִים." (פסוקים כ–כא)

  • מָה דַעְתְכֶם, הַאִם יַעֲקֹב יִשְׁתַנֶה אוֹ יִישָׁאֵר אוֹתוֹ אָדָם לְאַחַר הַחֲלוֹם? אֵילוּ אֶפְשָׁרוּיוֹת נִפְתָחוֹת בְּפָנָיו לְאַחַר הַחֲלוֹם?

קרדיט: 929 סיכום שבועי- בראשית כו – ל / 929 תנך ביחד, 2015.