מנהיגותו של יהושע בקרב על העי
פרק ח, א-כח
הזמנה ללימוד
נציג על הלוח את הביטוי "אַל תִּירָא וְאַל תֵּחָת". נשאל את התלמידים:
- מי יכול להגיד במילים שלו את הפסוק הזה?
- מתי מתאים להגיד למישהו משפט כזה?
- האם יש לכם ניחוש מי אומר אותו בפרק שלפנינו ומתי?
נספר שזוהי דרכו של אלוהים לתת ליהושע כוח לקראת הניסיון השני לכבוש את העי, ושהיום נתמקד באופן שבו יהושע מנהיג את העם בקרב זה.
מבט ראשון
נחלק את התלמידים לזוגות. ניתן לכל זוג דף ובו פסוקי הפרק (ראו גם פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור) ונבקש מהזוגות למצוא ולהדגיש את הפסוקים שמפרטים את פעולות שעושה יהושע ומבטאות את הנהגתו. נשמע בכיתה את תשובות התלמידים.
מבט שני
נאפיין את מנהיגותו של יהושע בקרב דרך מילים וביטויים הנוגעים אליו:
- יהושע עומד במרכז כל הפעילויות: "אַל תִּירָא וְאַל תֵּחָת, קַח עִמְּךָ… וְקוּם עֲלֵה" (פסוק א). אלוהים פונה אליו, מחזק אותו ומצווה אותו. הוא מארגן בעצמו את תוכנית הקרב ועומד בעצמו בראש הלוחמים.
- הניצחון הצפוי מיוחס ליהושע: "רְאֵה נָתַתִּי בְיָדְךָ…" (פסוק א), "וְעָשִׂיתָ לָעַי וּלְמַלְכָּהּ…" (פסוק ב).
- בפסוק ג מוזכר שמו של יהושע פעמיים: "וַיָּקָם יְהוֹשֻׁעַ… וַיִּבְחַר יְהוֹשֻׁעַ". אפשר היה להסתפק בפעם אחת בלבד.
- יהושע מחליט ללון בלילה שלפני הקרב "בְּתוֹךְ הָעָם" (פסוק ט).
- יהושע הוא שמניף את הכידון: "וַיֵּט יְהוֹשֻׁעַ בַּכִּידוֹן" (פסוק יח), כך הוא מסמן לאורב שהעיר התרוקנה ואפשר לתקוף אותה מאחור. מבחינה טקטית הוא למעשה מנהל את המלחמה.
מבט שלישי
נשאל את התלמידים:
- באיזה פסוק מניף יהושע את הכידון ובאיזה פסוק הוא מוריד אותו בחזרה? (הכידון מונף מפסוק יח עד פסוק כו)
- מה קורה בין הנפת הכידון לבין ההורדה? (ישראל מנצחים בקרב, שורפים את העיר, תופסים והורגים את מלך העי ואת כל תושבי העיר ומחרימים את הרכוש)
נזכיר לתלמידים את הקרב של ישראל בעמלק המתואר בספר שמות פרק יז ובו החזיק משה את ידיו מורמות: "וַיְהִי יָדָיו אֱמוּנָה עַד בֹּא הַשָּׁמֶשׁ" (שם, פסוק יב). נשאל את התלמידים:
- למה לדעתכם צריך המנהיג להחזיק את ידיו למעלה כל עוד הקרב מתנהל? (כך אלוהים מזכיר לעם שהעוצמה הצבאית מגיעה ממנו, והעם זוכר שאלוהים אתו. המבט המופנה אל היד המורמת מופנה למעשה ליד אלוהים המכוונת את המאורעות)
נערוך פעילות יצירתית: נקרין על הלוח את המילים מפסוק יח: "וַיֵּט יְהוֹשֻׁעַ בַּכִּידוֹן אֲשֶׁר בְּיָדוֹ אֶל הָעִיר" ונזמין את התלמידים לבחור דרך אמנותית להתחקות אחר דמותו של יהושע המובילה את העם ואוחזת בכידון בציור, בפנטומימה, בפסל אנושי וכן הלאה.
מבט לחיים
נראה עם התלמידים קטע מתוך הסרט "לב אמיץ" שבו הגיבור ויליאם וולאס אוחז בכידון, רכוב על סוס ומשכנע את העם להילחם על חירותו.
נספר לתלמידים שהסרט מבוסס באופן חופשי על תקופה שבה האנגלים שלטו בסקוטלנד והסקוטים לא היו חופשיים. נשאל את התלמידים:
- למה לדעתכם הנאום הזה גורם לאנשים לרצות ללכת למלחמה למרות הפחד?
מנהיג טוב נותן לאנשים כוח בכך שהוא מזכיר להם את כוחם שלהם ולא רק מוביל אותם להסתמך על כוחו שלו.
נבקש מהתלמידים לחשוב על אירוע שבו מנהיג כגון מורה, מדריך, או אחד התלמידים שכנע אותם לעשות משהו, ולספר מה בדבריו שכנע אותם.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: עסקנו באופן שבו מנהיג יהושע את הקרב על העי.
מיומנות: קראנו טקסט וסיפרנו אותו במילים שלנו.
מתודות: הבענו באופן יצירתי את אחד הרגעים החשובים בפרק, ראינו סרט שנעשה בתקופתנו ומשתמש בחומרי תוכן דומים.