מעבירי הפקודה – הנוגשים ושוטרי ישראל
פסוקים יא-יד
הזמנה ללימוד
נזכיר לתלמידים שבשיעור שעבר ראינו שפרעה התעצבן מבקשת משה ואהרון והחליט להכביד את העבודה על העם כך שהם ימצאו תבן וקש בעצמם.
נקרין את פסוק י על הלוח:
"וַיֵּצְאוּ נֹגְשֵׂי הָעָם וְשֹׁטְרָיו וַיֹּאמְרוּ אֶל הָעָם לֵאמֹר: 'כֹּה אָמַר פַּרְעֹה אֵינֶנִּי נֹתֵן לָכֶם תֶּבֶן'"
נשאל אילו דמויות מופיעות בפסוק.
נקרין פירמידה של ההיררכיה במצרים ונשאל מי פה המצרים ומי בני ישראל.
נסביר שהשוטרים הם נציגי בני ישראל והנוגשים שמעליהם הם מצרים.
נעלה שאלות לקראת הקריאה:
- מי יעביר לבני ישראל את הפקודה?
- כיצד יגיבו בני ישראל לפקודה?
- מי יסבול סבל רב ביותר בעקבות הפקודה?
מבט ראשון
נקרא את הפסוקים ונחלק אותם לפי שלבי התפתחות העלילה.
שלב | פסוקים | |
1 | העברת הפקודה | "י וַיֵּצְאוּ נֹגְשֵׂי הָעָם וְשֹׁטְרָיו וַיֹּאמְרוּ אֶל הָעָם לֵאמֹר: 'כֹּה אָמַר פַּרְעֹה אֵינֶנִּי נֹתֵן לָכֶם תֶּבֶן. יא אַתֶּם לְכוּ קְחוּ לָכֶם תֶּבֶן מֵאֲשֶׁר תִּמְצָאוּ כִּי אֵין נִגְרָע מֵעֲבֹדַתְכֶם דָּבָר" |
2 |
ביצוע הפקודה | "ב וַיָּפֶץ הָעָם בְּכָל אֶרֶץ מִצְרָיִם לְקֹשֵׁשׁ קַשׁ לַתֶּבֶן" |
3 | הנוגשים משגיחים על ביצוע הפקודה | "יג וְהַנֹּגְשִׂים אָצִים לֵאמֹר כַּלּוּ מַעֲשֵׂיכֶם דְּבַר יוֹם בְּיוֹמוֹ כַּאֲשֶׁר בִּהְיוֹת הַתֶּבֶן" |
4 | עונש על אי השלמת הפקודה | "ע יד וַיֻּכּוּ שֹׁטְרֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר שָׂמוּ עֲלֵהֶם נֹגְשֵׂי פַרְעֹה לֵאמֹר מַדּוּעַ לֹא כִלִּיתֶם חָקְכֶם לִלְבֹּן כִּתְמוֹל שִׁלְשֹׁם גַּם תְּמוֹל גַּם הַיּוֹם" |
מבט שני
נשאל מה חסר בין שלבים 3 ל-4. (תיאור הכישלון. לא כתוב במפורש שבני ישראל לא עמדו במכסה, זה משתמע מהעונש שקיבלו השוטרים)
נחזור לשאלות ששאלנו לפני הקריאה ונענה עליהן:
- מי יעביר לבני ישראל את הפקודה?
- כיצד יגיבו בני ישראל לפקודה?
- מי יסבול סבל רב ביותר בעקבות הפקודה?
מבט שלישי
עבודה בזוגות:
נקרא את המדרש ונזהה עם איזו דילמה מתמודדים שוטרי בני ישראל.
"וַיֻּכּוּ שֹׁטְרֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל" (פסוק יד) מתוך אתר ספר האגדה לילדים.
"מִנָּה אֶת הַנּוֹגְשִׂים שֶׁל מִצְרַיִם עַל הַשּׁוֹטְרִים שֶׁל יִשְׂרָאֵל וְהַשּׁוֹטְרִים נִתְמַנּוּ עַל יֶתֶר הָעָם, וּכְשֶׁאָמַר לָהֶם: "לֹא תֹאסִפוּן לָתֵת תֶּבֶן לָעָם לִלְבֹּן הַלְּבֵנִים" (פסוק ז) הָיוּ הַנּוֹגְשִׂים בָּאִים וּמוֹנִים הַלְּבֵנִים. נִמְצְאוּ חֲסֵרוֹת – הָיוּ הַנּוֹגְשִׂים מַכִּים אֶת הַשּׁוֹטְרִים, וְהַשּׁוֹטְרִים הָיוּ מֻכִּים עַל יֶתֶר הָעָם וְלֹא הָיוּ מוֹסְרִים אוֹתָם בְּיַד הַנּוֹגְשִׂים. אָמְרוּ: "מוּטָב לָנוּ לִלְקוֹת, וְלֹא יִכָּשֵׁל יֶתֶר הָעָם".
לאחר הקריאה יבחרו התלמידים בזוגות תפקידים – בעד או נגד בחירתם של שוטרי בני ישראל להיות מוכים ולא להסגיר את בני עמם. כל אחד ינסח נימוק המבסס את עמדתו ויביא דוגמה מהחיים לנימוק שלו.
- כיצד הייתם מרגישים לו הם היו בתפקיד זה?
- איזו דילמה – התנגשות בין ערכים – עולה בתפקיד?
מחשבות שעברו בראשם של שוטרי ישראל:
למה אני צריך לקבל מכות בשביל כולם? או איזה מזל שאני יכול לקבל את המכות ולהגן בכך על בני עמי?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: הנוגשים המצרים העבירו את הפקודה הקשה לשוטרי בני ישראל, נציגי העם שהיו מקשרים בין השוטרים ובין העבדים. ראינו שהשוטרים נתקלו בדילמה קשה, בחרו בפתרון של הגנה על בני העם והוכו בשביל כולם.
מיומנויות: הבנת היררכיה מתרשים, סידור אירועים על פי שלבים וזיהוי החסר.
מתודות: עבודה בזוגות לבירור דילמה מוסרית, שימוש בתרשים.