סגור תצוגת כיתה
הפרק

משה עולה להר סיני, העם נשאר לחכות

פרק כד, יב-יח

שיעור ראשון מתוך חמישה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

ניכנס לכיתה ונגיד שהיום איננו יכולים להשגיח עליהם בהפסקה, ולכן ישגיח עליהם תלמיד מכיתה ו. נשאל אותם:

  • האם בסדר מבחינתכם שמישהו אחר ישגיח עליכם היום?
  • למה זה טוב?
  • למה זה בעייתי?

נשמע בכיתה את דעות התלמידים.
נספר שהיום אנחנו מגיעים לרגע דרמטי מאוד – משה עוזב בפעם הראשונה את העם לזמן רב, ממנה הנהגה חלופית ועולה להר סיני לארבעים יום. נעמיק ברגע הזה במשמעותו להמשך הסיפור.

מבט ראשון

נקרין על הלוח את פרק כד פסוקים יב-יח ונקרא את הפסוקים. נקרא שוב את פסוק יג. בזמן הקריאה נבקש מהתלמידים לשים לב מה מצווה אלוהים את משה ומה מצווה משה את הזקנים.

מבט שני

אלוהים מצווה את משה לעלות להר סיני לקבל את התורה, ומשה מצווה את הזקנים להחליפו בהיעדרו. נסביר לתלמידים מי הם הזקנים – זקני השבט, המנהיגים שמשה האציל עליהם מרוחו (ראו במדבר יא)נשאל את התלמידים:

  • מה הכוונה במילים "בַעַל דְּבָרִים"?

נשמע כמה אפשרויות ונסביר: על פי שטיינזלץ : מי שיש לו סכסוכים עם חברו יִגַּשׁ אֲלֵהֶם לבוררות.
נשאל:

  • מה מציע משה למי שיש לו דברים להנהגה? (ללכת לדבר עם אהרון וחור. למעשה הם המנהיגים המחליפים)

נתמקד בעלייתו של משה אל ההר למפגש עם אלוהים. נקרין את התחריט ונסביר מה רואים בו על פי הפסוקים.
נקרא שוב את פסוקים טו-יח ונבקש מהתלמידים להסבירם במילים שלהם:
טו וַיַּעַל מֹשֶׁה אֶל הָהָר, וַיְכַס הֶעָנָן אֶת הָהָר. – משה עולה אל ההר, והענן מכסה את ההר.
טז וַיִּשְׁכֹּן כְּבוֹד ה' עַל הַר סִינַי, וַיְכַסֵּהוּ הֶעָנָן שֵׁשֶׁת יָמִים. – הענן ובו אלוהים נמצאים על ההר שישה ימים.
וַיִּקְרָא אֶל מֹשֶׁה בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי מִתּוֹךְ הֶעָנָן. – אלוהים קורא למשה מתוך הענן.
יז וּמַרְאֵה כְּבוֹד ה' כְּאֵשׁ אֹכֶלֶת בְּרֹאשׁ הָהָר לְעֵינֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל – כבוד אלוהים נראה לבני ישראל כאש אוכלת בראש ההר.
יח וַיָּבֹא מֹשֶׁה בְּתוֹךְ הֶעָנָן וַיַּעַל אֶל הָהָר, וַיְהִי מֹשֶׁה בָּהָר אַרְבָּעִים יוֹם וְאַרְבָּעִים לָיְלָה. – משה נכנס לתוך הענן ונשאר על ההר ארבעים יום וארבעים לילה.

מבט שלישי

נתמקד בפסוק יח: "וַיְהִי מֹשֶׁה בָּהָר אַרְבָּעִים יוֹם וְאַרְבָּעִים לָיְלָה".
נשאל את התלמידים:
• מה עשה שם משה ארבעים יום? (אלוהים נתן לו שם את לוחות הברית, התורה והמצוות)
• למה משה צריך כל כך הרבה זמן בשביל לקבל את התורה? (הוא לא רק קיבל אותה פיזית אלא גם למד אותה, הבין את פרטיה ואת המשמעויות העמוקות שבה)
• איך אלוהים מדבר עם בן אדם? (משה היה אדם מיוחד, "איש האלוהים", רק הוא היה יכול לעמוד בכך)
נשים לב שמשה לא עלה ממש אל השמיים, אלא נשאר על ההר. משה ואלוהים נפגשו באמצע הדרך – משה עלה אל ההר, ואלוהים ירד אליו לשם. שניהם היו בין שמים לארץ, מכוסים בענן.
נשאל את התלמידים:

  • מה לדעתכם הרגישו בני ישראל שנשארו למרגלות ההר?
  • למה קיווה העם?
  • ממה חשש?

אולי הם הרגישו הקלה שמשה הולך לעמוד מול האלוהים לבדו, והם לא צריכים להשתתף במעמד הנשגב הזה; אולי הם חששו שמשה לא יחזור כי הוא נכנס לתוך אש בוערת והוא מכוסה בענן ואי אפשר לראות אותו יותר – הם חששו שהם יישארו בלי מנהיג; אולי הם קיוו שכשמשה יחזור יהיו לו יותר תשובות לשאלות שהטרידו אותם.
נשמע כמה רעיונות בכיתה. נחלק את התלמידים לקבוצות של ארבעה ונבקש מהם לבטא בצורה יצירתית את רגשותיהם ומחשבותיהם של בני העם – אפשר לכתוב שיחה מדומיינת בין שני אנשים בקהל, אפשר לצייר ציור, אפשר להכין הצגה וכן הלאה. נציג בכיתה את היצירות.

מה משמעות המפגש הזה?
נקרא יחד עיבוד למדרש.
נשאל את התלמידים:

  • מתי מתרחש הסיפור שקראנו? (במהלך ארבעים יום וארבעים לילה שמשה בהר לקבל את התורה)
  • מה הייתה טענתם של המלאכים כלפי אלוהים? (למה הוא נותן את התורה והמוסר לבני אנוש שעלולים לחלל אותה?)
  • כיצד אלוהים עונה למלאכים? (הוא לא עונה אלא מבקש ממשה לענות להם)
  • ממה משה חושש לפני שהוא עונה למלאכים? (שלא יצליח לדבר אתם כי הם מלאכים והם עלולים לשרוף אותו כי הוא בן אדם)
  • כיצד אלוהים עוזר לו? (מציע לו להחזיק בכיסא שלו, להיות קרוב אליו, ורק משם לדבר עם המלאכים)
  • מהי תשובתו של משה לטענת המלאכים? (שחוקי התורה נועדו דווקא לבני אדם, לא למלאכים מושלמים. אין טעם לתת חוק למישהו שאינו יכול לעבור עליו)
  • מה אנחנו יכולים ללמוד מהמדרש הזה? (שהערכים החשובים והעליונים לא ניתנו למלאכים אלא לבני אדם. בני האדם צריכים להיות מוכנים לעבוד ולהתאמץ כדי להתקדם – כדי להיות טובים ומוסריים יותר. וזו היא תכלית התורה: דווקא בשל היכולת של בני האדם לבחור ולהשתנות הם ראויים לקבל את התורה – לחוש שמאמינים בהם שהם יכולים להיות טובים יותר)

מבט לחיים

המדרש מדגיש כי אף שבני אדם מוגבלים, ואף שהם חיים בעולם על כל הקשיים והמורכבות שבו, בני האדם נדרשים להגביה את עצמם ולהשתדל לחיות חיים מוסריים. נבקש מהתלמידים להעלות קשיים הנובעים ממציאות היום-יום (קנאה, זלזול באחרים, אי כבוד להורים וכו'…) ונבקש מהם להציע כיצד אפשר לשנות את המציאות הקשה.

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: למדנו על עלייתו של משה להר סיני – על ההנהגה החלופית שהוא ממנה ועל הישארותו על ההר ארבעים יום וארבעים לילה. התמקדנו ברגשות העם שנשאר מאחור בפעם הראשונה בלי המנהיג שלו, ולמדנו מדרש המתאר את המורכבות בהענקת התורה הדורשת ערכים גבוהים ומוסריים לבני האדם.
מיומנויות: הבנו את המתואר בפסוקים באמצעות יצירת אומנות ולימוד מדרש.
מתודה: פירשנו את הטקסט פרשנות יצירתית.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
מעמד הר סיני
מעמד הר סיני, תחריט מ-1723.
מעמד הר סיני

מעמד הר סיני, תחריט מ-1723.

בשעה שעלה משה למרום
אמר רבי יהושע בן לוי: בשעה שעלה משה למרום לקבל את התורה, אמרו מלאכי השרת...
בשעה שעלה משה למרום

אמר רבי יהושע בן לוי: בשעה שעלה משה למרום לקבל את התורה, אמרו מלאכי השרת לפני הקדוש ברוך הוא: "רבונו של עולם! מה לילוד אשה [בן אדם] בינינו?"
השיב להם: "לקבל תורה בא".
אמרו לפניו: "חמודה גנוזה, שגנוזה לך הרבה דורות, אתה מבקש ליתנה לבשר ודם?"
אמר לו הקדוש ברוך הוא למשה: "החזר להם תשובה".
אמר לפניו: "רבונו של עולם, מתיירא אני שמא ישרפוני בהבל שבפיהם".
השיב לו הקדוש ברוך הוא: "אחוז בכסא כבודי והחזר להם תשובה".
ענה משה ואמר: "רבונו של עולם, תורה שאתה נותן לי, מה כתוב בה? (שמות פרק כ) 'אָנֹכִי ה' אֱלֹהֶיךָ אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים' – ואילו אתם, המלאכים, למצרים ירדתם? לפרעה השתעבדתם? תורה למה תהא לכם?
עוד נאמר בה: 'לֹא יִהְיֶה לְךָ אֱלֹהִים אֲחֵרִים עַל פָּנָי' – וכי בין עמים אתם שרויים וצריכים לאזהרה זו?
ועוד נאמר: 'זָכוֹר אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת לְקַדְּשׁוֹ' – האם אתם עושים מלאכה שעליכם לשבות?
'כַּבֵּד אֶת אָבִיךָ וְאֶת אִמֶּךָ' – אב ואם יש לכם?
'לֹא תִרְצָח, לֹא תִנְאָף, לֹא תִגְנֹב' – וכי קנאה יש ביניכם? יצר הרע יש ביניכם?"
מיד הודו המלאכים לקדוש ברוך הוא כי טוב עשה. ולא עוד אלא שהעניקו לו, למשה, מתנות.

מעובד על פי תלמוד בבלי מסכת שבת דף פח עמוד ב

לוחות החירות
"וְהַלֻּחֹת מַעֲשֵׂה אֱלֹהִים הֵמָּה, וְהַמִּכְתָּב מִכְתַּב אֱלֹהִים הוּא חָרוּת עַל הַלֻּחֹת."אל תקרא חָרוּת אלא חֵרוּת,...
לוחות החירות
"וְהַלֻּחֹת מַעֲשֵׂה אֱלֹהִים הֵמָּה, וְהַמִּכְתָּב מִכְתַּב אֱלֹהִים הוּא חָרוּת עַל הַלֻּחֹת."
(לב, טז)

רמברנדט, משה עם לוחות הברית, 1659, מאוסף גמלדה גלארי, מתוך ויקישיתוף

"וְהַלֻּחֹת מַעֲשֵׂה אֱלֹהִים הֵמָּה, וְהַמִּכְתָּב מִכְתַּב אֱלֹהִים הוּא חָרוּת עַל הַלֻּחֹת."
אל תקרא חָרוּת אלא חֵרוּת, משום שאין לך בן חורין אלא מי שעוסק בתורה.

(מעובד. על פי: תנא דבי אליהו, זוטא, פרק יז)

  • המדרש מציע לקרוא ללוחות הברית – לוחות החירות.
    כיצד העיסוק בתורה ובגבולות הברורים שהיא מציבה, יכול לגרום דווקא לתחושות של חירות וחופש?
אהרֹן מנסה להרוויח זמן
"וַיַּרְא אַהֲרֹן וַיִּבֶן מִזְבֵּחַ" (שמות לב, ה) –בִּקְּשׁוּ בני ישראל לִבְנוֹת עִמּוֹ.אָמַר לָהֶם: הַנִּיחוּ לִי,...
אהרֹן מנסה להרוויח זמן
"וַיַּרְא אַהֲרֹן וַיִּבֶן מִזְבֵּחַ לְפָנָיו, וַיִּקְרָא אַהֲרֹן וַיֹּאמַר חַג לַה' מָחָר."
(לב, ה)

שעון חול, צילום: shutterstock.com

"וַיַּרְא אַהֲרֹן וַיִּבֶן מִזְבֵּחַ" (שמות לב, ה) –
בִּקְּשׁוּ בני ישראל לִבְנוֹת עִמּוֹ.
אָמַר לָהֶם: הַנִּיחוּ לִי, וַאֲנִי עוֹשֶׂה אוֹתוֹ מֵעַצְמִי, שֶׁאֵין כְּבוֹדוֹ שֶׁל מִזְבֵּחַ שֶׁיִּבְנֵהוּ אַחֵר עִמִּי.
אַהֲרֹן נִתְכַּוֵּן: עַד שֶׁאֲנִי בּוֹנֶה אוֹתוֹ – משֶׁה יוֹרֵד.
כְּשֶׁבָּנָה וְלֹא יָרַד משֶׁה – קָרָא: "חַג לַה' מָחָר" (שמות לב, ה).
אָמַר: יִדָּחֶה הַדָּבָר עַד לְמָחָר…

מבוסס על ספר האגדה מבית סנונית

  • כיצד ניסה אהרֹן "להרוויח זמן" עד שמשה יֵרֵד מההר?
עַם קְשֵׁה עֹרֶף
הביטוי "עַם קְשֵׁה עֹרֶף" מתאר את עם ישראל כעם עיקש ומתמרד, ומבטא את הקושי להנהיגו.
עַם קְשֵׁה עֹרֶף
"וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה רָאִיתִי אֶת הָעָם הַזֶּה וְהִנֵּה עַם קְשֵׁה עֹרֶף הוּא."
(לב, ט)

צילום: shutterstock.com

הביטוי "עַם קְשֵׁה עֹרֶף" מתאר את עם ישראל כעם עיקש ומתמרד, ומבטא את הקושי להנהיגו.

  • מדוע עם ישראל מתואר כ"עַם קְשֵׁה עֹרֶף"?
קוֹל עַנּוֹת
משמעות הצירוף "קוֹל עַנּוֹת" היא צלילים הנשמעים למרחוק.משה ויהושע יורדים מן ההר ושומעים קולות רועשים...
קוֹל עַנּוֹת
"וַיֹּאמֶר אֵין קוֹל עֲנוֹת גְּבוּרָה וְאֵין קוֹל עֲנוֹת חֲלוּשָׁה, קוֹל עַנּוֹת אָנֹכִי שֹׁמֵעַ."
(לב, יח)

רמקול המשמש כמגביר קול. shutterstock.com

משמעות הצירוף "קוֹל עַנּוֹת" היא צלילים הנשמעים למרחוק.
משה ויהושע יורדים מן ההר ושומעים קולות רועשים במחנה ישראל. קולות אלה גורמים להם לתהות מה משמעות ההמולה במחנה.
יהושע אומר למשה שהוא שומע קול מלחמה במחנה, ומשה משיב שלוש תשובות:
"אֵין קוֹל עֲנוֹת גְּבוּרָה", כלומר: אין קול של מנצחים.
"וְאֵין קוֹל עֲנוֹת חֲלוּשָׁה", כלומר: אין קול של מפסידים.
אלא "קוֹל עַנּוֹת אָנֹכִי שֹׁמֵעַ", כלומר: אני שומע צלילים של שמחה וצהלה.

מבוסס על: יצחק אבישור (עורך), עולם התנ"ך – שמות, 2002, עמ' 194. © כל הזכויות שמורות לדברי הימים הוצאה לאור. הזכויות בעולם התנ"ך שמורות לד"ר יהודה עתי

  • נסו לדמיין מה היו הקולות ששמעו משה ויהושע כשירדו מן ההר.
עגל הזהב
  עגל הזהבמילים ולחן: אהוד בנאי אֲנַחְנוּ כָּאן בְּלֵב מִדְבָּר צְמֵאִים לְמַיִם חַיִּים, וְאַתָּה עַל...
עגל הזהב
"וַיַּרְא הָעָם כִּי בֹשֵׁשׁ מֹשֶׁה לָרֶדֶת מִן הָהָר, וַיִּקָּהֵל הָעָם עַל אַהֲרֹן וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו קוּם עֲשֵׂה לָנוּ אֱלֹהִים אֲשֶׁר יֵלְכוּ לְפָנֵינוּ כִּי זֶה מֹשֶׁה הָאִישׁ אֲשֶׁר הֶעֱלָנוּ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לֹא יָדַעְנוּ מֶה הָיָה לוֹ."
(לב, א)

 

למילות השיר

עגל הזהב
מילים ולחן: אהוד בנאי

אֲנַחְנוּ כָּאן בְּלֵב מִדְבָּר
צְמֵאִים לְמַיִם חַיִּים,
וְאַתָּה עַל רֹאשׁ הָהָר
מֵעַל הָעֲנָנִים.
אֵין שׁוּם אוֹת
אֵין סִימָן,
כָּל כָּךְ הַרְבֵּה יָמִים
בְּמַעְגָּל סָגוּר מִסְתּוֹבְבִים
סְבִיב עֵגֶל הַזָּהָב.

אֵין מִי שֶׁיַּכֶּה עַל הַסֶּלַע,
מִי יִתֵּן כִּוּוּן?
בָּאֲפֵלָה כָּאן נִלְחָמִים עַל כָּל פֵּרוּר,
סְבִיב עֵגֶל הַזָּהָב.

הוּא לֹא יוֹרֵד מֵרֹאשׁ הָהָר
הוּא לֹא יוֹרֵד אֶל הָעָם,
הֵם יוֹצְאִים בִּמְחוֹל טֵרוּף
וְשׁוֹכְחִים אֶת עַצְמָם,
רוֹקְדִים סְבִיב עֵגֶל הַזָּהָב
סְבִיב עֵגֶל הַזָּהָב.

מִתְחַנְּנִים אֵלָיו, אַל נָא תַּעֲזֹב אוֹתָנוּ עַכְשָׁו,
הֱיֵה לָנוּ לְאָב.
עֵדֶר נֶעֱזָב, רוֹקֵד סְבִיבוֹ,
קוֹרֵא אֵלָיו לַשָּׁוְא,
עֵגֶל הַזָּהָב,
עֵגֶל הַזָּהָב…

© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם.

  • מאיזו נקודת מבט נכתב השיר "עגל הזהב" – מי הדובר?

קרדיט: אהוד בנאי – עגל הזהב / מוזיקה ישראלית, 2011

חטא העגל
במרכז היצירה עגל הזהב ניצב על במה גבוהה, וסביבו העם חוגג בשמחה, בריקודים ובהקלה גדולה....
חטא העגל
"וַיַּשְׁכִּימוּ מִמָּחֳרָת וַיַּעֲלוּ עֹלֹת וַיַּגִּשׁוּ שְׁלָמִים, וַיֵּשֶׁב הָעָם לֶאֱכֹל וְשָׁתוֹ וַיָּקֻמוּ לְצַחֵק."
(לב, ו)

ניקולא פוסן, חטא העגל, המאה ה-17, מאוסף הגלריה הלאומית (לונדון), מתוך ויקישיתוף

במרכז היצירה עגל הזהב ניצב על במה גבוהה, וסביבו העם חוגג בשמחה, בריקודים ובהקלה גדולה. ואיפה הר סיני? הרחק מאחור, ברקע, כולו אפוף עשן.
נראה שהעם מרוחק ממה שקורה על הר סיני גם פיזית וגם סמלית. איש אינו מביט לכיוון ההר, כל תשומת הלב מופנית אל העגל.

  • התבוננו ביצירה – כיצד מוצג בה אהרֹן, וכיצד מוצג העם?
הר סיני
הר סיני הוא ההר שעליו ניתנה התורה.לפי המסופר בתורה, בני ישראל חנו מול ההר ומשה...
הר סיני
"וַיִּשְׁכֹּן כְּבוֹד ה' עַל הַר סִינַי וַיְכַסֵּהוּ הֶעָנָן שֵׁשֶׁת יָמִים, וַיִּקְרָא אֶל מֹשֶׁה בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי מִתּוֹךְ הֶעָנָן."
(כד, טז)

הר משה, צילום: shutterstock.com

הר סיני הוא ההר שעליו ניתנה התורה.
לפי המסופר בתורה, בני ישראל חנו מול ההר ומשה עלה אל ראשו. כאשר ירד, העביר להם את עשרת הדיברות שמסר לו ה' עבור העם. למרגלות ההר התרחש גם חטא העגל.

להמשך קריאה

להר שמות רבים: הר סיני, הר חורב, הר האלוהים, הר פארן.
איננו יודעים בוודאות היכן נמצא הר סיני, משום שבמקרא לא מצוין מיקומו המדויק.
החוקרים הציעו הצעות שונות לזיהוי ההר, הקשורות למסלול הנדודים של בני ישראל במדבר. חלק מהחוקרים סבורים שהר סיני הוא גַ'אבֶּל הילאל שבצפון סיני, וחלק סבורים שמדובר בג'אבל מוסה או בג'אבל קתרינה – ההרים שבדרום חצי האי סיני. אחרים סבורים שהר סיני הוא הר כרכום שבנגב.

מבוסס על מקרא גשר: האתר שלך ללימודי התנ"ך – אנציקלופדיה. © גשר מפעלים חינוכיים.

  • חטא העגל אירע מייד אחרי נקודת שיא ביחסים שבין עם ישראל לאלוהים – מעמד הר סיני. כיצד אפשר להסביר חטא כל כך גדול דווקא לאחר שיא כזה?
נזמי זהב
נזמי הזהב המופיעים בסיפור חטא העגל הם למעשה עגילי זהב, שענדו נשים וגם גברים. היו...
נזמי זהב
"וַיִּתְפָּרְקוּ כָּל הָעָם אֶת נִזְמֵי הַזָּהָב אֲשֶׁר בְּאָזְנֵיהֶם וַיָּבִיאוּ אֶל אַהֲרֹן."
(לב, ג)

עגילי זהב דמויי סהר (ירח), תל אל-עג'ול, תקופת הברונזה. צילום: קלרה עמית, באדיבות רשות העתיקות

נזמי הזהב המופיעים בסיפור חטא העגל הם למעשה עגילי זהב, שענדו נשים וגם גברים. היו גם נזמי זהב ששימשו תכשיט לאף, אולם אצל נשים בלבד. בחפירות ארכאולוגיות מוצאים לפעמים מטמונים – אוצר של תכשיטים וחפצים יקרי ערך שהוטמן באדמה או במערה.

להמשך קריאה

במטמון שהתגלה בתל אל-עגו'ל נמצאו תכשיטי זהב רבים, והוא נחשב לעשיר וליפה במטמוני התכשיטים שהתגלו בארץ ישראל. עגילי הזהב שבתמונה הם מתקופת מתקופת הברונזה, כ-200 שנה לפני הספירה.

  • מה אפשר ללמוד מכך שהעם היה מוכן לתרום את נזמי הזהב לטובת יצירת עגל הזהב?
פולחן העגל
מדוע נבחר דווקא העגל כתחליף למשה וכמייצג האל?לפי דעה אחת, בני ישראל הושפעו מפולחן העגל...
פולחן העגל
"וַיִּקַּח מִיָּדָם וַיָּצַר אֹתוֹ בַּחֶרֶט וַיַּעֲשֵׂהוּ עֵגֶל מַסֵּכָה, וַיֹּאמְרוּ אֵלֶּה אֱלֹהֶיךָ יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר הֶעֱלוּךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם."
(לב, ד)

צלמית פר, אזור שומרון, תקופת הברזל. קרדיט: יחידת קמ"ט ארכאולוגיה ביהודה ושומרון. צילום © מוזיאון ישראל, ירושלים / ארדון בר חמא

מדוע נבחר דווקא העגל כתחליף למשה וכמייצג האל?
לפי דעה אחת, בני ישראל הושפעו מפולחן העגל עוד מימיהם במצרים, והעתיקו אותו לפולחן ה'. במצרים העתיקה סגדו לבעלי חיים שונים כסמל לשליטה בטבע.

להמשך קריאה

לפי דעה אחרת, בני ישראל הושפעו ממסופוטמיה מעיר בשם חרן, עיר מולדתם של האבות. בחרן היה נהוג פולחן לאל הירח, שכונה גם "פַּר השמיים". בפולחן זה היה העגל החיה המקודשת. פולחן זה כנראה הובא לכנען על ידי משפחת האבות, והוא רווח בשבטי הצפון.
לאחר שהתפלגה הממלכה שהקים דוד לשתי ממלכות, ממלכת ישראל וממלכת יהודה, נפוץ פולחן העגל בממלכת ישראל.

מעובד. מבוסס על גליה סמו, "עגל הזהב ופולחן העגלים", אתר מקראנט.

  • מדוע בחרו בני ישראל ליצור דווקא עגל?
משבר אמון
בסרטון – תקציר של סיפור חטא העגל וכן רקע לסיפור. 
משבר אמון
"וַיַּרְא הָעָם כִּי בֹשֵׁשׁ מֹשֶׁה לָרֶדֶת מִן הָהָר, וַיִּקָּהֵל הָעָם עַל אַהֲרֹן וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו קוּם עֲשֵׂה לָנוּ אֱלֹהִים אֲשֶׁר יֵלְכוּ לְפָנֵינוּ כִּי זֶה מֹשֶׁה הָאִישׁ אֲשֶׁר הֶעֱלָנוּ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לֹא יָדַעְנוּ מֶה הָיָה לוֹ."
(לב, א)

בסרטון – תקציר של סיפור חטא העגל וכן רקע לסיפור. 

  • כיצד מוסברת בסרטון התנהגותו של העם בסיפור חטא העגל?

קרדיט: סיכום שבועי – שמות לא-לה /929 תנך ביחד, 2015

ובינתיים, במחנה ישראל
אפרים סידון מספר בחרוזים את סיפור חטא העגל, ודני קרמן מאייר.
ובינתיים, במחנה ישראל
"וַיַּרְא הָעָם כִּי בֹשֵׁשׁ מֹשֶׁה לָרֶדֶת מִן הָהָר, וַיִּקָּהֵל הָעָם עַל אַהֲרֹן וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו קוּם עֲשֵׂה לָנוּ אֱלֹהִים אֲשֶׁר יֵלְכוּ לְפָנֵינוּ כִּי זֶה מֹשֶׁה הָאִישׁ אֲשֶׁר הֶעֱלָנוּ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לֹא יָדַעְנוּ מֶה הָיָה לוֹ."
(לב, א)

אפרים סידון מספר בחרוזים את סיפור חטא העגל, ודני קרמן מאייר.

  • כיצד הצליח משה לשכנע את אלוהים לבטל את העונש על חטא העגל?

קרדיט: תנך בחרוזים – עגל הזהב/כאן חינוכית, 2014