סגור תצוגת כיתה
הפרק

משה שופט את בני עמו

פסוקים ח-טז

שיעור שני מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

נשאל את התלמידים:

  • אילו מחלוקות יש לנו בכיתה?
  • על מה אנחנו רבים ומתווכחים?

נערוך על הלוח רשימה של דברים שאיננו מסכימים עליהם ונשאל את התלמידים:

  • למי אנחנו הולכים כשצריך עזרה בפתרון הוויכוח? (למחנכים או למורים שבכיתה)
  • למה אנחנו לא הולכים ישירות אל המנהל בכל הוויכוחים שלנו?

נשמע תשובות ונספר שהיום נראה מצב שיש רק איש אחד שיכול לפתור את הוויכוחים בין בני העם – משה, ולמה זה יכול לגרום.

מבט ראשון

נקרין על הלוח את פסוקים ח-טז נקרא יחד את הפסוקים ונסביר אותם. נשאל את התלמידים:

  • אילו שני אירועים קורים בפסוקים שקראנו?

נבקש מהתלמידים לחלק את הפסוקים לשתי ההתרחשויות, ונכתוב את החלוקה על הלוח:

  • פסוקים ח-יב – משה ויתרו משוחחים באוהל על יציאת מצרים.
  • פסוקים יג-טז – משה יושב לשפוט את העם, ויתרו שואל אותו למעשיו.

מבט שני

נסביר את המילה וַיִּחַדְּ – ישמח, מלשון חדווה.
נחלק את התלמידים לזוגות ונזמין אותם לכתוב במילים שלהם את שתי השיחות בין משה ליתרו – באוהל ובעמדת השיפוט של משה – בצורת דיאלוג.
נשמע את הדיאלוגים, נוכל לבקש מהזוגות שיכינו הצגה קצרה ונצפה בהצגות.
נשאל את התלמידים:

  • משתי השיחות האלה, מה לדעתכם היו היחסים בין משה ליתרו?
  • האם הם היו קרובים זה לזה?
  • האם היה להם נעים לשבת ולדבר יחד?
  • האם היה להם אכפת זה מזה?

אפשר לראות שיש להם יחסים טובים. הם משוחחים שיחה קרובה, יתרו מתעניין במשה ובמה קרה לעמו במצרים. אפשר לראות זאת גם בניסוח של דברי יתרו בפסוק י: "וַיֹּאמֶר יִתְרוֹ: 'בָּרוּךְ ה' אֲשֶׁר הִצִּיל אֶתְכֶם מִיַּד מִצְרַיִם וּמִיַּד פַּרְעֹה, אֲשֶׁר הִצִּיל אֶת הָעָם מִתַּחַת יַד מִצְרָיִם'". יתרו חוזר פעמיים על ההצלה.

מבט שלישי

נמשיך ונתמקד כעת במשה היושב ושופט את העם. נדגיש שראינו מתוך הדיאלוגים שמשה יושב כל היום שעות רבות לשפוט את העם ומסביר ליתרו שהעם בא אליו "לִדְרֹשׁ אֱלֹהִים", והוא משיב לעם על פי חוקי התורה.
נערוך בכיתה סיעור מוחין סביב השאלה הזאת:

  • באילו תחומים יכול העם לרצות שמשה ישפוט אותם?

נכתוב על הלוח רעיונות שונים: מריבה על שטח האוהל, נישואים וגירושים, אנשים שמצאו חפץ ולא יודעים למי הוא שייך וכן הלאה.
נערוך בכיתה פעילות יצירתית: נחלק את התלמידים לזוגות ונבקש מכל זוג להמציא פנייה שבגללה הם רוצים לבוא למשה שישפוט ביניהם. נערוך "שעת קבלה" אצל משה. נזמין מתנדב מתחלף להיות משה, ובכל פעם יבואו אליו שני ילדים והוא יחליט מה לעשות ומי צודק.
אחרי ההתנסות הזאת נבקש מהתלמידים לחשוב על דמותו של משה ונשאל את מי ששיחק בפעילות את תפקידו של משה וגם את הכיתה כולה:

  • משה צריך לקבל כל כך הרבה החלטות חשובות כלפי אנשים רבים כל כך, כיצד לדעתכם משה מרגיש בתפקידו זה? (התפקיד לא קל למשה, אולי הוא מרגיש עייף ועמוס)

מבט לחיים

נתמקד במשה המנהיג את העם לבדו. נשאל את התלמידים:

  • מי עוד לדעתכם יכול להרגיש בודד בעמדה שבה יש אחריות רבה לאנשים אחרים? (מורים, מנהל בית ספר, הורים, קפטן של קבוצת כדורגל, אח גדול שנשאר עם האחים הקטנים וצריך לשמור עליהם וכן הלאה)

אנשים אלה חשים לפעמים שקשה להם, שהם לבד עם האחריות הגדולה, שהם צריכים להעז לקבל החלטות רבות בלי שמישהו אחר יגיד להם מה נכון.
נשמיע לתלמידים את השיר 'איך זה שכוכב' מאת נתן זך ונחלק להם את המילים.

נשאל את התלמידים:

  • על מה השיר הזה מדבר?
  • מי זה הכוכב לדעתכם? (כל האנשים שחשבנו עליהם קודם)
  • מה השיר תוהה? (איך יש להם אומץ להעז להיות כוכבים – למעלה, גבוה, מעל כולם, זוהרים ומראים את הדרך, כשהם צריכים לעשות את זה לבד)

לסיכום נוכל להזמין את התלמידים לבחור דמות אחת שהיא כוכב בעיניהם, ולכתוב לה כמה מילים שיגרמו לה אולי להרגיש פחות לבד. נוכל לגזור ולהכין כוכבים מקרטון צבעוני ולהזמין את התלמידים לכתוב עליהם את המילים ולתת לכוכב שלהם במתנה.

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: למדנו על שתי שיחות בין משה ליתרו: באוהל על הצלת העם ממצרים, ובעמדת השיפוט של משה את העם. התמקדנו בעבודה הקשה של משה בשפיטה של העם לבדו מבוקר עד ערב.
מיומנויות: "תרגמנו" שיחה משפת התנ"ך למילים שלנו.
מתודות: המצאנו סיפור והכנו הצגה שמבוססת עליו, שמענו שיר.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
איך זה שכוכב
איך זה שכוכב איך זה שכוכב אחד לבד מעז. איך הוא מעז, למען השם. כוכב...
איך זה שכוכב

איך זה שכוכב
איך זה שכוכב אחד
לבד מעז. איך הוא מעז, למען השם.
כוכב אחד לבד.
אני לא הייתי
מעז. ואני, בעצם,
לא לבד.

מתוך 'בית לזמר העברי', אתר הספרייה הלאומית.

קרדיט: 'איך זה שכוכב' שכתב נתן זך והלחין ושר מתי כספי. ערוץ מוסיקה ישראלית, פורסם ב-4 במאי 2011.

שבעת השמות של יתרו
וַיִּשְׁמַע יִתְרוֹ. שִׁבְעָה שמות נִקְרְאוּ לוֹ: יֶתֶר, יִתְרוֹ, חֹבָב, רְעוּאֵל, חֶבֶר, פּוּטִיאֵל, קֵנִי. יֶתֶר, שֶׁהוֹתִיר...
שבעת השמות של יתרו
"וַיִּשְׁמַע יִתְרוֹ כֹהֵן מִדְיָן חֹתֵן מֹשֶׁה אֵת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה אֱלֹהִים לְמֹשֶׁה וּלְיִשְׂרָאֵל עַמּוֹ, כִּי הוֹצִיא ה' אֶת יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם." (פסוק א)

יתרו משיא עצתו, יאן ויקטורס, 1635 בערך. מאוסף Museum of Fine Arts, בודפשט. מתוך ויקישיתוף

וַיִּשְׁמַע יִתְרוֹ.
שִׁבְעָה שמות נִקְרְאוּ לוֹ:
יֶתֶר, יִתְרוֹ, חֹבָב, רְעוּאֵל, חֶבֶר, פּוּטִיאֵל, קֵנִי.
יֶתֶר, שֶׁהוֹתִיר פָּרָשָׁה אַחַת בַּתּוֹרָה.
יִתְרוֹ, שֶׁיִּתֵּר בְּמַעֲשִׂים טוֹבִים.
חֹבָב, שֶׁהָיָה חָבִיב לַמָּקוֹם.
רְעוּאֵל, שֶׁהָיָה כְרֵעַ לַמָּקוֹם.
חֶבֶר, שֶׁנֶּעֱשָׂה כְחָבֵר לַמָּקוֹם.
פּוּטִיאֵל, שֶׁנִּפְטַר מֵעֲבוֹדָה זָרָה.
קֵנִי, שֶׁקִּנָּא לַשָּׁמַיִם, וְקָנָה לוֹ תּוֹרָה.

מכילתא דרבי ישמעאל יתרו – מסכתא דעמלק פרשה א

  • איזה שם אחר אתם הייתם נותנים ליתרו, ומדוע?
נס גדול היה פה
"וַיִּשְׁמַע…" (שמות יח, א) איזו שמועה שמע יתרו ובא? על מלחמת עמלק שמע ובא. רבי...
נס גדול היה פה
"וַיִּשְׁמַע יִתְרוֹ כֹהֵן מִדְיָן חֹתֵן מֹשֶׁה אֵת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה אֱלֹהִים לְמֹשֶׁה וּלְיִשְׂרָאֵל עַמּוֹ, כִּי הוֹצִיא ה' אֶת יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם." (פסוק א)

vlastas / Shutterstock.com

"וַיִּשְׁמַע…" (שמות יח, א)
איזו שמועה שמע יתרו ובא?
על מלחמת עמלק שמע ובא.
רבי אלעזר המודעי אומר: על מתן תורה שמע ובא.
רבי אליעזר אומר: על קריעת ים סוף שמע ובא.

(עיבוד למכילתא דרבי ישמעאל, יתרו, מסכתא דעמלק, א)

להמשך קריאה

המדרש מתבסס על פסוק א, שלפיו יתרו שמע וידע על כל הנפלאות שעשה אלוהים לישראל.
המדרש מספר שיתרו התגייר, ומנסה להבין מה מכל הנפלאות ששמע וידע יתרו על יציאת מצרים גרם לו להתגייר ולהצטרף לעם ישראל.

  • מבין הניסים המפורטים במדרש – מהו לדעתכם הנס הגדול והמרשים ביותר שאירע לבני ישראל, שיכול היה לגרום ליתרו להתגייר?
שֹׂנְאֵי בָצַע
יתרו מציע שהשופטים שיעמדו תחת משה יהיו "שֹׂנְאֵי בָצַע", כלומר אנשים שלא יתפתו לקחת סוגים...
שֹׂנְאֵי בָצַע
"וְאַתָּה תֶחֱזֶה מִכָּל הָעָם אַנְשֵׁי חַיִל יִרְאֵי אֱלֹהִים אַנְשֵׁי אֱמֶת שֹׂנְאֵי בָצַע, וְשַׂמְתָּ עֲלֵהֶם שָׂרֵי אֲלָפִים שָׂרֵי מֵאוֹת שָׂרֵי חֲמִשִּׁים וְשָׂרֵי עֲשָׂרֹת." (פסוק כא)

צילום: יעל יולוביץ. באדיבות רשות העתיקות

יתרו מציע שהשופטים שיעמדו תחת משה יהיו "שֹׂנְאֵי בָצַע", כלומר אנשים שלא יתפתו לקחת סוגים שונים של תשלומים. "בצע" – מלשון לבצוע, לשבור. המילה מתארת את צורת התשלום בעת העתיקה – שבירה של חתיכת מתכת כתשלום, ומסירתה למוכר. בביטוי "בֶּצַע כֶּסֶף" משתמשים היום כדי לתאר רווח של כסף בדרך לא חוקית, תאוות ממון, רצון להשיג כסף בכל מחיר.

  • אילו תכונות נוספות מונה יתרו, שראוי שיהיו לשופטים?
  • אילו תכונות ראוי שיהיו לשופטים, לדעתכם?
יבוא בשלום על מקומו
יתרו מציע למשה לייעל את מערכת המשפט בראשותו. הוא מבטיח למשה שאם יפעל על פי...
יבוא בשלום על מקומו
"אִם אֶת הַדָּבָר הַזֶּה תַּעֲשֶׂה וְצִוְּךָ אֱלֹהִים וְיָכָלְתָּ עֲמֹד וְגַם כָּל הָעָם הַזֶּה עַל מְקֹמוֹ יָבֹא בְשָׁלוֹם." (פסוק כג)

wan wei / Shutterstock.com

יתרו מציע למשה לייעל את מערכת המשפט בראשותו. הוא מבטיח למשה שאם יפעל על פי עצתו, הדברים יסתדרו והעם "עַל מְקֹמוֹ יָבֹא בְשָׁלוֹם".
גם היום משתמשים בביטוי, בסדר מילים שונה מעט: "יבוא על מקומו בשלום" כדי לומר שמשהו יסתדר ויגיע לידי פתרון.

  • הסבירו את הביטוי "עַל מְקֹמוֹ יָבֹא בְשָׁלוֹם" במילים שלכם ובעברית מודרנית. איזה מצב הביטוי הזה מתאר?
יתרו מייעץ למשה
הצייר ג'יימס טיסו נולד בצרפת אך חיי מרבית חייו באנגליה. בשנותיו האחרונות חי בארץ ישראל...
יתרו מייעץ למשה
"וַיַּרְא חֹתֵן מֹשֶׁה אֵת כָּל אֲשֶׁר הוּא עֹשֶׂה לָעָם וַיֹּאמֶר מָה הַדָּבָר הַזֶּה אֲשֶׁר אַתָּה עֹשֶׂה לָעָם מַדּוּעַ אַתָּה יוֹשֵׁב לְבַדֶּךָ וְכָל הָעָם נִצָּב עָלֶיךָ מִן בֹּקֶר עַד עָרֶב." (פסוק יד)

יתרו ומשה, ג'יימס טיסו, 1896-1900. מתוך ויקישיתוף

הצייר ג'יימס טיסו נולד בצרפת אך חיי מרבית חייו באנגליה. בשנותיו האחרונות חי בארץ ישראל והתמסר לציור סצנות מכתבי הקודש. ציורי התנ"ך שלו מתאפיינים בניסיון לשקף את המציאות שראה במסעותיו באזור, ובכך נבדלות יצירותיו מהטיפול בדמויות קדושות שהיה נפוץ עד לתקופתו.

להמשך קריאה

בציור מתוארת השיחה בין יתרו למשה. נקודת המבט שלנו, המתבוננים ביצירה, היא מתוך האוהל. הייצוג החי של הדמויות, כפלי הבד שנדמה שאפשר להושיט יד ולמשש אותם, הפנים מלאות ההבעה ותנועות הידיים, כל אלה גורמים לנו לחוש שאנחנו חלק ממעגל השיחה והינה בעוד רגע קט נוכל אפילו לשמוע את הנאמר.

  • האם הבחנתם עד כמה דומים משה ויתרו בציורו של טיסו?
  • התבוננו היטב ביצירה – בדקו את תנוחות הגוף, את מחוות הגוף, את הַהַעֲמָדָה של הדמויות במרחב היצירה. התעכבו על כל דבר שנראה לכם כמו סמל או רמז שהאומן שתל עבורנו (למשל – האם יש מישהו שמוגבה מאחרים, האם יש מישהו שנראה מכובד או בכיר יותר מהאחרים לפי תנוחתו, לבושו וכדומה).
    לאיזו מסקנה הגעתם – האם אפשר לדעת מיהו משה ומיהו יתרו ביצירה זו?
מפגש מחודש
הדפס משנת 1607 של הצייר ההולנדי ויליאם ואן סוונברג. משה ויתרו נראים כשהם מחובקים, מה...
מפגש מחודש
"וַיֵּצֵא מֹשֶׁה לִקְרַאת חֹתְנוֹ וַיִּשְׁתַּחוּ וַיִּשַּׁק לוֹ וַיִּשְׁאֲלוּ אִישׁ לְרֵעֵהוּ לְשָׁלוֹם וַיָּבֹאוּ הָאֹהֱלָה." (פסוק ז)

ויליאם ואן סוונברג , יתרו מגיע עם ציפורה וילדיה לפגוש את משה. Los Angeles County Museum of Art www.lacma.org

הדפס משנת 1607 של הצייר ההולנדי ויליאם ואן סוונברג. משה ויתרו נראים כשהם מחובקים, מה שמעיד על היחסים הקרובים השוררים ביניהם.

להמשך קריאה

הדמויות ביצירה אינן נראות כמו דמויות בנות המקום והתקופה (המדבר, אזור ארץ ישראל של תקופת התנ"ך), וניכרת בעיצובן השפעה של הפיסול היווני הקלאסי – תנוחות לא טבעיות, "גדולות מהחיים", הקפדה על שלמוּת ועל דיוק אָנָטוֹמִי (כלומר: של מבנה הגוף) וְאִידֵאָלִיזַצְיָה של המציאות (תיאור המציאות לא כפי שהיא, אלא כמושלמת, יפה, נשגבת). ההתעניינות המחודשת בתרבויות העתיקות של יוון ורומי אופיינית לתקופה בתרבות ובאומנות שנקראה "תקופת הָרֶנֶסַנְס".

  • כיצד לדעתכם הרגישו משה ויתרו במפגש המתואר בתמונה?
מדיין
האזור המכונה "מדיין" הוא אזור מדברי הררי שבו חיו המדיינים. לפי התנ"ך, המדיינים הם צאצאים...
מדיין
"וַיְשַׁלַּח מֹשֶׁה אֶת חֹתְנוֹ וַיֵּלֶךְ לוֹ אֶל אַרְצוֹ." (פסוק כז)

מפה של האזור בו ישבו המדינים. ,commons:User:Janz, GFDL יצירה נגזרת: משתמש:בשש, ויקיפדיה העברית

האזור המכונה "מדיין" הוא אזור מדברי הררי שבו חיו המדיינים. לפי התנ"ך, המדיינים הם צאצאים של אדם בשם מִדְיָן, שהיה בנם של אברהם וקטורה. המדיינים היו עם של נוודים. הם שכנו במדבר, ותחום נדודיהם היה במדבריות שבחצי האי סיני, בערב הסעודית ובעבר הירדן המזרחי של ימינו.

להמשך קריאה

מדיין מוזכרת בתנ"ך כמה פעמים: יוסף נמכר למדיינים והם הובילו אותו למצרים; משה ברח למדיין לאחר שהרג את האיש המצרי, ושם נישא לציפורה, בתו של יתרו כהן מדיין. הר האלוהים, שעליו ניתנה התורה, נמצא בשטח מדיין. לאחר הכניסה לארץ, בתקופת השופטים, היו המדיינים אויבים של ישראל. הפשיטות שלהם על הארץ מופיעות בסיפורי גדעון.

  • אנו לא יודעים בוודאות מה הם גבולות המקום המכונה מדיין, אך לפי הקטע הקצר שקראתם – באיזה אזור היה המקום שבו ישבו המדיינים?
  • טיב היחסים בין מדיין לישראל השתנה בתקופות שונות. אילו יחסים מתוארים בין מדיין לבין ישראל בפרק?
הר האלוהים
  איננו יודעים במדויק היכן נמצא "הר האלוהים", המזוהה עם הר סיני. החוקרים חלוקים ביניהם...
הר האלוהים
"וַיָּבֹא יִתְרוֹ חֹתֵן מֹשֶׁה וּבָנָיו וְאִשְׁתּוֹ אֶל מֹשֶׁה, אֶל הַמִּדְבָּר אֲשֶׁר הוּא חֹנֶה שָׁם הַר הָאֱלֹהִים." (פסוק ה)

גלעד אבנים במישור רכס הר כרכום, צילום: שועל, מתוך ויקישיתוף, CC BY-SA 4.0

ציורי סלע בהר כרכום. צילום: dani kl/shutterstock.com

 

איננו יודעים במדויק היכן נמצא "הר האלוהים", המזוהה עם הר סיני. החוקרים חלוקים ביניהם בנוגע למיקומו. אחת הדעות המעניינות במחקר מציעה כי "הר האלוהים", כלומר הר סיני, הוא בעצם הר כרכום, הנמצא בנגב הדרומי.

להמשך קריאה

זאת בשל ריבוי ממצאים המעידים על קדושתו של המקום החל מתקופות מוקדמות ביותר, ובשל כתובות הסלעים הרבות הנמצאות בראש ההר ולמרגלותיו, המעידות על התכנסות גדולה של אנשים ועל קדושתו של המקום.

  • כיצד לדעתכם נראה הר האלוהים – גבוה או נמוך? רחב או צר? הסבירו.
  • חפשו עוד מידע באינטרנט על הר כרכום, וסַפְּרו – אילו דברים חדשים למדתם על המקום?
סדרי המשפט בישראל
  לפני שיתרו הגיע לייעץ למשה, היה משה הסמכות הבלעדית שאליה פנה העם בענייני משפט....
סדרי המשפט בישראל
"וְאַתָּה תֶחֱזֶה מִכָּל הָעָם אַנְשֵׁי חַיִל יִרְאֵי אֱלֹהִים אַנְשֵׁי אֱמֶת שֹׂנְאֵי בָצַע, וְשַׂמְתָּ עֲלֵהֶם שָׂרֵי אֲלָפִים שָׂרֵי מֵאוֹת שָׂרֵי חֲמִשִּׁים וְשָׂרֵי עֲשָׂרֹת." (פסוק כא)

שער העיר תל גזר. השער היה מרכז החיים של העיר המקראית. השער היה מבנה שבתוכו שישה חדרים, ובחדריו ניהלו את המשפט, את המסחר ואת מוסדות השלטון המקומי. מתוך ויקישיתוף

 

לפני שיתרו הגיע לייעץ למשה, היה משה הסמכות הבלעדית שאליה פנה העם בענייני משפט. עצתו של יתרו הובילה למבנה ארגוני חדש, שלפיו משה היה הסמכות העליונה ותחתיו מונו אנשים שנבחרו לפי תכונותיהם. מבנה מערכת המשפט המתואר בפרק השתרש בישראל ובתקופות מאוחרות יותר, אחרי הכניסה לארץ, כשהעם התארגן ביישובי קבע והפסיק לנדוד, שער העיר שימש כמקום בו התבצע המשפט.

  • מה היתרונות בשיטה שהציע יתרו למשה?
מבנה מערכת המשפט
  יתרו מציע מבנה מדורג של מערכת המשפט. בראשה יעמוד משה, ותחתיו שרי אלפים, שרי...
מבנה מערכת המשפט
"וְאַתָּה תֶחֱזֶה מִכָּל הָעָם אַנְשֵׁי חַיִל יִרְאֵי אֱלֹהִים אַנְשֵׁי אֱמֶת שֹׂנְאֵי בָצַע, וְשַׂמְתָּ עֲלֵהֶם שָׂרֵי אֲלָפִים שָׂרֵי מֵאוֹת שָׂרֵי חֲמִשִּׁים וְשָׂרֵי עֲשָׂרֹת." (פסוק כא)

צלמית מאעת יושבת ולראשה נוצת יען, סימן ההיכר שלה. צילום © מוזיאון ישראל, ירושלים על ידי מידד סוכובולסקי מתנת אברהם גוטרמן, ניו-יורק, לידידי מוזיאון ישראל בארה"ב

 

יתרו מציע מבנה מדורג של מערכת המשפט. בראשה יעמוד משה, ותחתיו שרי אלפים, שרי מאות, שרי חמישים ושרי עשרות, שיהוו את הערכאות הנמוכות יותר של מערכת המשפט. מבנה זה מוכר מעמים נוספים מהעת העתיקה.

  • חפשו באינטרנט מידע על מבנה מערכת המשפט בישראל היום. במה דומה מבנה מערכת המשפט בישראל היום, למבנה מערכת המשפט שהציע יתרו בפרק יח?
הדוד ממדיין
הסרטון מתאר את קורות עם ישראל מיציאת מצרים ועד למעמד הר סיני, ובין לבין –...
הדוד ממדיין
"וַיַּרְא חֹתֵן מֹשֶׁה אֵת כָּל אֲשֶׁר הוּא עֹשֶׂה לָעָם, וַיֹּאמֶר מָה הַדָּבָר הַזֶּה אֲשֶׁר אַתָּה עֹשֶׂה לָעָם מַדּוּעַ אַתָּה יוֹשֵׁב לְבַדֶּךָ וְכָל הָעָם נִצָּב עָלֶיךָ מִן בֹּקֶר עַד עָרֶב." (פסוק יד)

הסרטון מתאר את קורות עם ישראל מיציאת מצרים ועד למעמד הר סיני, ובין לבין – את הקמת מערכת המשפט.

  • מה הם הקשיים בעבודתו של משה, על פי הסרטון?

קרדיט: 929 סיכום שבועי : שמות טז- כ / 929 תנך ביחד

סיפור יתרו בחרוזים
אפרים סידון חורז ומספר את סיפור הקמת מערכת המשפט ואת עצותיו של יתרו. הקראת הפרק...
סיפור יתרו בחרוזים
"וַיֹּאמֶר חֹתֵן מֹשֶׁה אֵלָיו לֹא טוֹב הַדָּבָר אֲשֶׁר אַתָּה עֹשֶׂה." (פסוק יז)

אפרים סידון חורז ומספר את סיפור הקמת מערכת המשפט ואת עצותיו של יתרו. הקראת הפרק מלווה באיורים של המאייר דני קרמן.

  • כתבו את הסיפור שבפרק בחרוזים, בדומה לסרטון.

קרדיט: תנ"ך בחרוזים – מעמד הר סיני / חינוכית ילדים