סגור תצוגת כיתה
הפרק

עונשו של קין

פסוקים יג-טז

שיעור שלישי מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

נבקש מהתלמידים לקום מהכיסאות ולהסתובב בשקט בכיתה, אין לשבת ואין לעמוד במקום. לאחר חמש דקות של הליכה רצופה בכיתה נאפשר לתלמידים לשבת חזרה במקומותיהם. נשאל את התלמידים:

  • איך הרגשתם?
  • האם רציתם לעצור את ההליכה?
  • האם הייתם מוכנים להמשיך ללכת מצד לצד בלי הפסקה כל השיעור? כל היום?

מבט ראשון- מפגש עם הפסוקים

נפנה כעת לקרוא את הפסוקים שמתארים מה ארע לאחר הרצח הנורא שעליו למדנו בשיעור שעבר. לפני הקריאה נבקש מהתלמידים לשער מה יהיה עונשו של קין.

  • האזינו לקריאה וחשבו מה הפתיע אתכם בתגובה של אלוהים לקין.

נפתח בבראשית פרק ד, נקרא את פסוקים יג-טז ונסביר תוך כדי קריאה את המילים הקשות.
לחלופין אפשר להאזין לקריאת הפסוקים מתוך האתר.

נשאל את התלמידים:

  • מהו העונש שקיבל קין? (פסוקים יב-יג)
  • מה תגובתו של קין לעונש שקיבל? אפשר לחזור ולהזכיר את פסוקים י-יב שקראנו ביחידה הקודמת.
  • ממה קין חושש? קין איננו חושש שאדם וחוה, הוריו, יהרגו אותו, אז ממי הוא חושש?
  • כיצד אלוהים מגן על קין?

מבט שני- שאלות הבנה

  • בפסוק יג קין אומר: "גָּדוֹל עֲוֺנִי מִנְּשֹׂא". כיצד אפשר לתרגם את הפסוק ללשון ימינו?
  • האם קין הודה בחטאו?
  • האם הוא קיבל "הקלה בעונש" בעקבות ההודאה שלו בחטא?
  • האם נכון להקל בעונש למי שמודה בחטאו?

מבט שלישי- התבוננות

קין קינא בהבל על שמנחתו התקבלה והוא החליט לא לנסות להשתפר וללמוד מאחיו אלא להרוג אותו. העונש שקין קיבל הוא להיות נע ונד בארץ.
לעונשו של קין שני חלקים:

  1. האדמה לא תצמיח לו פירות (מופיע בפסוק יב)
  2. הוא ינוע וינוד בארץ כל הזמן, לא יהיה לו מקום יציב ובטוח על האדמה.

נשאל את התלמידים:

  • איזה עונש קשה יותר בעיניכם?
  • מדוע לדעתכם אלה העונשים שקיבל קין? (זכרו – קין היה עובד אדמה, והעונש הוא שהאדמה לא תניב לו פירות, ולא תיתן לו ביטחון)

לכיתות עם תלמידים מצטיינים:

  • השוו בין התגובה של אדם וחוה בשעה שאלוהים שאל את האדם "אַיֶּכָּה" (בראשית פרק ג פסוקים ט-יג), לבין התגובה של קין לחטאו?
  • מדוע ההכרה של קין בחטאו גרמה לכך שהוא קיבל הקלה בעונש?

מבט לחיים

דמיינו את חייו של קין, הוא נע ונד כל חייו, כפי שטעמנו בתחילת השיעור, הוא בתנועה תמידית.

  • איך הייתם מרגישים לו הייתם בתנועה כל הזמן? (עוברים דירה כל כמה ימים)

קין מכיר בחטא שלו ולכן הוא מקבל הגנה אות שיגן עליו, 'אות קין'.

  • האם אנחנו יודעים להודות בטעויות שעשינו?
  • האם ההודאה בטעות תעזור לנו?

נציין בפני התלמידים כי גם היום בבתי המשפט כאשר אדם מביע חרטה הוא מקבל הקלה בעונש.

  • מדוע קשה לנו להודות בטעויות?
  • האם קל יותר לסלוח לחבר שפגע בכם אם הוא ביקש סליחה? מדוע?

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: טעמנו את טעמה של חוויית הנדודים האין-סופיים, למדנו על תגובתו של קין לעונש שקיבל ועל האות שניתן לו להגנתו. השווינו בין תגובתם של חוה ואדם שלא לקחו מיד אחריות לבין תגובתו של קין שאמר: "גָּדוֹל עֲוֺנִי מִנְּשֹׂא" ושוחחנו על קבלת אחריות על מעשינו.
מיומנויות: קריאה והבנת הפסוקים, השוואה.
מתודות: תנועה בכיתה, השלכה מן הפסוקים על חיי התלמידים.

העשרות
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
הרצח הראשון בעולם
אָמְרוּ [קַיִן וְהֶבֶל]: בּוֹאוּ וְנַחֲלוֹק אֶת הָעוֹלָם. אֶחָד נָטַל (= לָקַח) אֶת הַקַרְקָעוֹת, וְאֶחָד נָטַל...
הרצח הראשון בעולם
"וַיֹּאמֶר קַיִן אֶל הֶבֶל אָחִיו וַיְהִי בִּהְיוֹתָם בַּשָּׂדֶה וַיָּקָם קַיִן אֶל הֶבֶל אָחִיו וַיַּהַרְגֵהוּ." (פסוק ח)

Anabela88/shutterstock.com

אָמְרוּ [קַיִן וְהֶבֶל]: בּוֹאוּ וְנַחֲלוֹק אֶת הָעוֹלָם. אֶחָד נָטַל (= לָקַח) אֶת הַקַרְקָעוֹת, וְאֶחָד נָטַל אֶת הַמִטַלְטְלִין (= בְּגָדִים, רְכוּשׁ). זֶה אָמַר: הָאֲדָמָה שֶׁאַתָה נִמְצָא וְדוֹרֵך עָלֶיהָ – שֶׁלִי! וְזֶה אָמַר: מָה שֶׁאַתָה לוֹבֵשׁ – שֶׁלִי! זֶה אָמַר: חֲלוֹץ! (= פְּשׁוֹט אֶת בְּגָדֶיךָ) וְזֶה אָמַר: פְּרַח! (קְפוֹץ בָּאֲוִויר).

מִתוֹךְ כָּךְ "וַיָּקָם קַיִן אֶל הֶבֶל אָחִיו וַיַּהַרְגֵהוּ".

רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ […] אָמַר: שְׁנֵיהֶם נָטְלוּ (= לָקְחוּ) אֶת הַקַרְקָעוֹת, וְשְׁנֵיהֶם נָטְלוּ אֶת הַמִטַלְטְלִין. וְעַל מָה הָיוּ מִדַיָינִין (= מִתְוַוכְּחִים)? זֶה אוֹמֵר: בִּתְחוּמִי בַּיִת הַמִקְדָשׁ יִיבָּנֶה. וְזֶה אוֹמֵר: בִּתְחוּמִי בַּיִת הַמִקְדָשׁ יִיבָּנֶה.

וּמִתוֹךְ כָּךְ "וַיָּקָם קַיִן אֶל הֶבֶל אָחִיו וַיַּהַרְגֵהוּ".

(על פי מדרש בראשית רבה, פרשה כב)

להמשך קריאה

הַפְּסוּקִים לֹא מְסַפְּרִיםּ עַל מָה דִיבְּרוּ קַיִן וְהֶבֶל לִפְנֵי שֶׁקַיִן הָרַג אֶת הֶבֶל. סָבִיר לְהַנִיחַ שֶׁנֶאֶמְרוּ דְבָרִים שֶׁקְשׁוּרִים בַּקִנְאָה שֶׁל קַיִן בְּהֶבֶל. הָעוּבְדָה שֶׁלֹא כָּתוּב בִּמְפוֹרָשׁ מָה אָמַר קַיִן לְהֶבֶל, מְאַפְשֶׁרֶת לַמִדְרָשׁ לְהַצִיעַ הַצָעוֹת שׁוֹנוֹת. הַשְׁאֵלָה הַמֶרְכָּזִית שֶׁמַעֲלֶה הַמִדְרָשׁ קְשׁוּרָה לֹא רַק לְקַיִן וּלְהֶבֶל, אֶלָא לַסִיבּוֹת שֶׁבִּגְלָלָן אֲנָשִׁים עֲלוּלִים, חָס וְחָלִילָה, לַהֲרוֹג אֲנָשִׁים.

  • על פי המדרש, מה הם הדברים שהיו כל כך חשובים לקין ולהבל, שגרמו למריבה הנוראית לפרוץ ביניהם?
  • האם יש דבר, חשוב ככל שיהיה לאדם, שמצדיק פגיעה פיזית באדם אחר?
ערכם של חיי אדם
לְאַחַר שֶׁקַיִן הָרַג אֶת הֶבֶל, הוּא עָצַר לְהִתְבּוֹנֵן רֶגַע אֶחָד בְּפָנָיו שֶׁל אָחִיו הַמֵת, וּמִיָד...
ערכם של חיי אדם
"וַיֹּאמֶר מֶה עָשִׂיתָ, קוֹל דְּמֵי אָחִיךָ צֹעֲקִים אֵלַי מִן הָאֲדָמָה." (פסוק י)

Artsplav/shutterstock.com

לְאַחַר שֶׁקַיִן הָרַג אֶת הֶבֶל, הוּא עָצַר לְהִתְבּוֹנֵן רֶגַע אֶחָד בְּפָנָיו שֶׁל אָחִיו הַמֵת, וּמִיָד הֵסֵב אֶת עֵינָיו מִמֶנוּ. עָלַיי לְתַכְנֵן אֶת מְנוּסָתִי, חָשַׁב, לִבְרוֹחַ רָחוֹק. הוֹרַי יְבַקְשׁוּ אוֹתוֹ מִמֶנִי, הֲרֵי רַק אֲנַחְנוּ שְׁנֵינוּ בָּעוֹלָם!

להמשך המדרש

מִיָד נִשְׁמַע קוֹלוֹ שֶׁל אֱלוֹהִים: "אֵי הֶבֶל אָחִיךָ?"

הִזדַקֵף קַיִן, נָשָׂא פָּנָיו אֶל הַשָׁמַיִם וְקָרָא: מֵאַיִן לִי לָדַעַת הֵיכָן הֶבֶל? "הֲשֹׁמֵר אָחִי אָנֹכִי?" וַהֲלוֹא אַתָה בּוֹרֵא הָעוֹלָם, אַתָה הָאַחְרַאי לַכּוֹל – אַתָה וַדָאִי יוֹדֵעַ הֵיכָן הוּא.

רֶשַׁע! " קוֹל דְּמֵי אָחִיךָ צֹעֲקִים אֵלַי מִן הָאֲדָמָה", כָּל צֶאֱצָאֵי אָחִיךָ שֶׁיָכְלוּ לְהִיוָולֵד וְלֹא יִיוָולְדוּ בִּגְלָלְךָ, קוֹרְאִים לִנְקוֹם אֶת מוֹתוֹ.

וְשׁוּב דָמְמָה. הָעוֹלָם שָׁקַע בַּחֲשֵׁיכָה. וְקַיִן יָדַע: גָדוֹל עֲווֹנוֹ מִנְשֹׂוא, אֵין כָּפְרָה לַחֲטָאָיו.

וּמֵהַיוֹם הַהוּא הָיָה קַיִן נָע וָנָד בָּעוֹלָם, לְלֹא כַּפָּרָה, לְלֹא מְנוּחָה.

על-פי אתר ספר האגדה מבית סנונית

  • המדרש מתאר את החומרה שבהריגת אדם. כי כאשר אדם מת, לא רק שלא ניתן להשיב אותו לחיים, גם כל הדורות שעתידים היו להיוולד ממנו כבר לא ייוולדו. להרוג אדם זה בעצם להרוג אותו ואת כל מי שיכול היה להיוולד ממנו. מדוע, לפי המדרש, מופיעה בפסוק המילה "דם" בלשון רבים?
איזה ביטוי מסתתר בקטע?
https://www.youtube.com/watch?v=VNWaX50ti58&list=PLD7761BBF65054B35   הַפְּנִיָיה שֶׁל אֱלוֹהִים אֶל קַיִן – "אֵי הֶבֶל אָחִיךָ" מִנוּסְחַת כְּמוֹ שְׁאֵלָה. קַיִן,...
איזה ביטוי מסתתר בקטע?
"וַיֹּאמֶר ה' אֶל קַיִן, אֵי הֶבֶל אָחִיךָ; וַיֹּאמֶר לֹא יָדַעְתִּי, הֲשֹׁמֵר אָחִי אָנֹכִי." (פסוק ט)

https://www.youtube.com/watch?v=VNWaX50ti58&list=PLD7761BBF65054B35  

להמשך קריאה

הַפְּנִיָיה שֶׁל אֱלוֹהִים אֶל קַיִן – "אֵי הֶבֶל אָחִיךָ" מִנוּסְחַת כְּמוֹ שְׁאֵלָה. קַיִן, שֶׁרָצַח אֶת הֶבֶל,  מִתְחַמֵק מִתְשׁוּבָה אֲמִיתִית לֶאֱלוֹהִים. הוּא עוֹנֶה: "הֲשֹׁמֵר אָחִי אָנֹכִי?"

זוֹ שְׁאֵלָה רֶטוֹרִית (שְׁאֵלָה שֶׁהַתְשׁוּבָה עָלֶיהָ יְדוּעָה מֵרֹאשׁ וְלָכֵן אֵין צוֹרֶךְ לַעֲנוֹת עָלֶיהָ). הַשְׁאֵלָה הַזֹאת מְסַמֶלֶת הַיוֹם הִשְׁתַמְטוּת מִמַעֲשֶׂה וְהִתְחַמְקוּת מִקַבָּלַת אַחְרָיוּת.

    • מָה הַבִּיטוּי הַמִסְתַתֵר בַּסִרְטוֹן?

    • מָה מְסַמֶלֶת הַשְׁאֵלָה שֶׁל קַיִן?

קרדיט: משחק ילדים: איזה ביטוי מקראי מסתתר בקטע? / מטח המרכז לטכנולוגיה חינוכית, 2011

אוֹת קַיִן
אֱלוֹהִים שָׂם אוֹת (= סִימָן) לְקַיִן כְּדֵי לִשְׁמוֹר עָלָיו. הַיוֹם הַבִּיטוּי "אוֹת קַיִן" מְצַיֵין דִימוּי...
אוֹת קַיִן
"...וַיָּשֶׂם ה' לְקַיִן אוֹת לְבִלְתִּי הַכּוֹת אֹתוֹ כָּל מֹצְאוֹ." (פסוק טו)
ararat.ar/shutterstock.com

ararat.ar/shutterstock.com

אֱלוֹהִים שָׂם אוֹת (= סִימָן) לְקַיִן כְּדֵי לִשְׁמוֹר עָלָיו.

הַיוֹם הַבִּיטוּי "אוֹת קַיִן" מְצַיֵין דִימוּי שְׁלִילִי, כֶּתֶם מוּסָרִי כָּבֵד, שֶׁנִדְבָּק בְּמִי שֶׁחָטָא וְסָטָה מִדֶרֶךְ הַיָשָׁר.

  • מִי הָאָדָם בָּאִיוּר?

  • כֵּיצַד זִיהִיתֶם אוֹתוֹ?

  • בְּמָה דוֹמֶה וּבְמָה שׁוֹנֶה הַסִימָן שֶׁעַל הַמֵצַח שֶׁל הַיֶלֶד בָּאִיוּר לָרַעְיוֹן שֶׁל "אוֹת קַיִן"?

נָע וָנָד תִּהְיֶה בָאָרֶץ
הָאוֹמָן הָאִיטַלְקִי אָלֵסַנְדרוֹ סָאנָה צִיֵיר אֶת הָרוֹצֵחַ קַיִן נִמְלָט מֵהַמַעֲשֶׂה שֶׁעָשָׂה וּמֵאֱלוֹהִים אֶל גָלוּת וְנִידוּי...
נָע וָנָד תִּהְיֶה בָאָרֶץ
"...נָע וָנָד תִּהְיֶה בָאָרֶץ." (פסוק יב)
 איור: אלסנדרו סאנה מתוך ״בראשית״ 2011 מאת רקפת זוהר, דניאלה די-נור מוציאים לאור בע״מ © כל הזכויות שמורות.

איור: אלסנדרו סאנה מתוך ״בראשית״ 2011 מאת רקפת זוהר, דניאלה די-נור מוציאים לאור בע״מ © כל הזכויות שמורות.

הָאוֹמָן הָאִיטַלְקִי אָלֵסַנְדרוֹ סָאנָה צִיֵיר אֶת הָרוֹצֵחַ קַיִן נִמְלָט מֵהַמַעֲשֶׂה שֶׁעָשָׂה וּמֵאֱלוֹהִים אֶל גָלוּת וְנִידוּי נִצְחִיִים.

להמשך קריאה

קַיִן נִרְאֶה חַלָשׁ וְשָׁבוּר, וְהוּא מְצוּיָר בְּתוֹךְ טֶבַע שֶׁסוֹגֵר עָלָיו כְּמוֹ כֶּלֶא. הָאֲדָמָה סְבִיב קַיִן מַקִיפָה אוֹתוֹ בְּצוּרָה מְאַיֶמֶת, הַשָׁמַיִים צְבוּעִים בְּצֶבַע חוּם-אֲדַמְדַם קוֹדֵר, וְהָעֵץ הַבּוֹדֵד מַעֲבִיר אֶת תְחוּשַׁת הַבְּדִידוּת שֶׁל קַיִן.

  • מָה הַתְחוּשָׁה שֶׁעוֹלָה מֵהַצִיוּר? כֵּיצַד הָאוֹמָן יוֹצֵר תְחוּשָׁה זוֹ?

  • לְפִי דַעְתְכֶם, אֵיזֶה פָּסוּק מַתְאִים כְּכוֹתֶרֶת לַיְצִירָה? מַדוּעַ?

קְבוּרַת הֶבֶל
אָבֵּל פַּן בָּחַר לְתָאֵר בַּיְצִירָה אֶת מָה שֶׁלֹא מְתוֹאָר בַּמִקְרָא: מָה הִרְגִישׁוּ הַהוֹרִים, אָדָם וְחָוָה,...
קְבוּרַת הֶבֶל
"וַיֵּצֵא קַיִן מִלִּפְנֵי ה'..." (פסוק טז)
מציורי התנ"ך של אבל פן. ליתוגרפיה. 1923.

מציורי התנ"ך של אבל פן. 1923. באדיבות המשפחה.

אָבֵּל פַּן בָּחַר לְתָאֵר בַּיְצִירָה אֶת מָה שֶׁלֹא מְתוֹאָר בַּמִקְרָא: מָה הִרְגִישׁוּ הַהוֹרִים, אָדָם וְחָוָה, וּמָה הֵם עָשׂוּ לְאַחַר הָרֶצַח.

להמשך קריאה

גַם כַּאֲשֶׁר מִשְׁתַמְשִׁים בִּצְבָעִים כֵּהִים בִּלְבַד, אֶפְשָׁר לִיצוֹר תְנוּעָה וְקֶצֶב. הַגְוָונִים הָאֲפוֹרִים תוֹרְמִים לַתְחוּשׁוֹת שֶׁל כְּבֵדוּת וְעֶצֶב, וְאֶפְשָׁר לְהַרְגִישׁ אֶת הַדְמָמָה. הַצֶבַע הַיָחִיד הַשׁוֹנֶה בַּצִיוּר הוּא הַכָּתוֹם-אָדוֹם (צֶבַע שֶׁל דָם), שֶׁאוּלַי מַזְכִּיר אֶת הַמַעֲשֶׂה שֶׁל קַיִן וְאֶת דִבְרֵי ה' אֵלָיו: "קוֹל דְּמֵי אָחִיךָ צֹעֲקִים אֵלַי מִן הָאֲדָמָה". (פסוק י).

  • מָה מוֹסִיף הַצִיוּר עַל הַסִיפּוּר שֶׁבַּפֶּרֶק?

  • מַדוּעַ בָּחַר הָאוֹמָן לְתָאֵר דַוְוקָא אֶת הַתְמוּנָה הַזֹאת?
בַּשָּׂדֶה
מַהוּ שָׂדֶה?  שָׂדֶה הוּא מִתְחָם קַרְקָעִי, שֶׁטַח גָדוֹל שֶׁל אֲדָמָה. יֵשׁ סוּגִים שׁוֹנִים שֶׁל שָׂדוֹת....
בַּשָּׂדֶה
"וַיְהִי בִּהְיוֹתָם בַּשָּׂדֶה..." (פסוק ח)
 Milosz_G/shutterstock.com

Milosz_G/shutterstock.com

מַהוּ שָׂדֶה?

 שָׂדֶה הוּא מִתְחָם קַרְקָעִי, שֶׁטַח גָדוֹל שֶׁל אֲדָמָה. יֵשׁ סוּגִים שׁוֹנִים שֶׁל שָׂדוֹת.

דוגמאות

שָׂדֶה חַקְלָאִי: שֶׁטַח אֲדָמָה מְעוּבָּד שֶׁמְגַדְלִים בּוֹ גִידוּלִים.

שְׂדֵה בַּעַל: שָׂדֶה חַקְלָאִי הַמוּשְׁקֶה בְּאוֹפֶן טִבְעִי בִּלְבַד מִמֵי גְשָׁמִים.

שְׂדֵה שְׁלָחִין: שָׂדֶה חַקְלָאִי הַמוּשְׁקֶה בְּאֶמְצָעוּת תְעָלוֹת הַשְׁקָיָה.

שָׂדֶה טִבְעִי: שֶׁטַח פָּתוּחַ שֶׁגְדֵלָה בּוֹ צִמְחִיָיה טִבְעִית.

שְׂדֵה נֵפְט: שֶׁטַח שֶׁבּוֹ מִסְפַּר רָב שֶׁל בְּאֵרוֹת נֵפְט.

שְׂדֵה קְרָב: זִירָה שֶׁבָּה נֶעֱרָכִים קְרָבוֹת.

שְׂדֵה תְעוּפָה: מָקוֹם שֶׁמְשַׁמֵשׁ לְהַמְרָאָה וּנְחִיתָה שֶׁל מְטוֹסִים.

  • בְּאֵיזֶה סוּג שֶׁל שָׂדֶה אַתֶם מְדַמְיְינִים אֶת הַסִיפּוּר?

  • מָה קָרָה בְּאוֹתוֹ הַשָׂדֶה?

רועה צאן
הָרוֹעֶה מוֹבִיל אֶת עֶדְרֵי הַצֹאן וְהַבָּקָר לַמִרְעֶה – שָׂדֶה שֶׁיֵשׁ בּוֹ עֵשֶׂב. הָרוֹעֶה דוֹאֵג לָעֵדֶר...
רועה צאן
"וַיְהִי הֶבֶל רֹעֵה צֹאן…" (פסוק ב)
ליאו רוט, רועה צאן, שמן על בד, 1950

ליאו רוֹט, צַיָיר יִשְׂרְאֵלִי חֲבֵר קִיבּוּץ אֲפִיקִים, מְתָאֵר בִּיצִירָתוֹ רוֹעֵה צֹאן

הָרוֹעֶה מוֹבִיל אֶת עֶדְרֵי הַצֹאן וְהַבָּקָר לַמִרְעֶה – שָׂדֶה שֶׁיֵשׁ בּוֹ עֵשֶׂב.

להמשך קריאה

הָרוֹעֶה דוֹאֵג לָעֵדֶר שֶׁלוֹ – לְמָזוֹן, לְמַיִם וּלְמַחֲסֶה, וְגַם מֵגֵן עַל הָעֵדֶר מֵחַיוֹת טֶרֶף, מִפִּגְעֵי טֶבַע וּמִשׁוֹדְדִים. גַם בַּמִקְרָא וְגַם בַּמִזְרָח הַקָדוּם מְסוּפָּר עַל מַנְהִיגִים שֶׁהָיוּ רוֹעִים אוֹ שֶׁקִיבְּלוּ אֶת הַכִּינוּי "רוֹעֶה". כָּךְ נֶאֱמַר עַל דָוִד הַמֶלֶךְ, עַל מֹשֶׁה רַבֵּנוּ וְגַם עַל חֲמוּרָבִּי מֶלֶךְ בָּבֶל, שֶׁנִקְרָא בַּפְּתִיחָה לְסֵפֶר הַחוּקִים שֶׁלוֹ: "הָרוֹעֶה הַנֶאֱמָן".

  • הִתְבּוֹנְנוּ בָּרוֹעֶה שֶׁבַּצִיוּר – אֵילוּ תְכוּנוֹת שֶׁנִדְרָשׁוֹת מֵרוֹעֵה צֹאן אֶפְשָׁר לִרְאוֹת בַּצִיוּר?

  • אֵיךְ אַתֶם מְדַמְיְינִים אֶת דְמוּתוֹ שֶׁל הֶבֶל הָרוֹעֶה?

עובד אדמה
הַמִילָה "חַקְלָאוּת" מַגִיעָה מֵהַמִילָה הָאֲרָמִית "חקל", שֶׁפֵּירוּשָׁה – שָׂדֶה. הַחַקְלָאוּת הִיא אַחַד הָעִיסוּקִים הַקְדוּמִים שֶׁל...
עובד אדמה
"...וְקַיִן הָיָה עֹבֵד אֲדָמָה." (פסוק ב)

הַמִילָה "חַקְלָאוּת" מַגִיעָה מֵהַמִילָה הָאֲרָמִית "חקל", שֶׁפֵּירוּשָׁה – שָׂדֶה.

להמשך קריאה

הַחַקְלָאוּת הִיא אַחַד הָעִיסוּקִים הַקְדוּמִים שֶׁל הָאָדָם. חַקְלָאוּת כּוֹלֶלֶת פְּעוּלוֹת רַבּוֹת, שֶׁמַטְרָתָן לְיַיצֵר מָזוֹן (וּמוּצָרִים נוֹסָפִים) בְּאֶמְצָעוּת גִידוּל צְמָחִים וּבַעֲלֵי חַיִים. לִפְנֵי הִתְפַּתְחוּת הַחַקְלָאוּת בְּנֵי הָאָדָם הָיוּ נַוָודִים וְהִתְבַּסְסוּ עַל אִיסוּף מָזוֹן מִצִמְחֵי בָּר וְעַל צַיִד שֶׁל בַּעֲלֵי חַיִים. חֲבָרוֹת כָּאֵלֶה שֶׁל צַיָידִים-לַקָטִים לֹא עוֹסְקוֹת בְּחַקְלָאוּת אוֹ בְּגִידוּל בַּעֲלֵי חַיִים (חַיוֹת בַּיִת וְחַיוֹת מֶשֶׁק).

  • צְפוּ בַּסִרְטוֹן וְחִשְׁבוּ: מָה תָרְמָה הַחַקְלָאוּת לִבְנֵי הָאָדָם?

  • בִּזְכוּת הַחַקְלָאוּת – מָה הָאָדָם יָכוֹל לַעֲשׂוֹת ?

קרדיט: יחסי גומלין אדם סביבה (חלק א) / מטח המרכז לטכנולוגיה חינוכית, 2014

למה קין הרג את הבל? האם אפשר בכלל לדעת?
יֵשׁ פַּעַר גָדוֹל, פְּרָטִים רַבִּים חֲסֵרִים, בַּסִיפּוּר עַל קַיִן וְהֶבֶל. הַפְּסוּקִים לֹא מַסְבִּירִים מָה הַסִיבָּה...
למה קין הרג את הבל? האם אפשר בכלל לדעת?
"...וַיָּקָם קַיִן אֶל הֶבֶל אָחִיו וַיַּהַרְגֵהוּ." (פסוק ח)

יֵשׁ פַּעַר גָדוֹל, פְּרָטִים רַבִּים חֲסֵרִים, בַּסִיפּוּר עַל קַיִן וְהֶבֶל. הַפְּסוּקִים לֹא מַסְבִּירִים מָה הַסִיבָּה שֶׁבִּגְלָלָה קַיִן רָצַח אֶת הֶבֶל, וַאֲנַחְנוּ יְכוֹלִים רַק לְנַחֵשׁ.

להמשך קריאה

הַנְעָרִים בַּסִרְטוֹן מִתְיַיחֲסִים לַמֵידָע הֶחָסֵר בַּסִיפּוּר. הֵם שׁוֹאֲלִים, לְמָה הִתְחִיל הָרִיב בֵּין שְׁנֵי הָאַחִים, וּמְנַסִים לַעֲנוֹת עַל הַשְׁאֵלָה מִתוֹךְ הָעוֹלָם שֶׁלָהֶם.

בְּדִיוּק כְּמוֹ הַנְעָרִים הָאֵלֶה, גַם מִדְרָשִׁים וּפַרְשָׁנִים שׁוֹנִים נִיסוּ לַעֲנוֹת עַל הַשְׁאֵלָה הַזֹאת.

  • וּמָה אַתֶם חוֹשְׁבִים: מָה הֵבִיא אֶת קַיִן לַעֲשׂוֹת מַעֲשֶׂה קִיצוֹנִי כָּל כָּךְ? נַסוּ לְשַׁעֵר.

    .קרדיט: קין והבל – על מה יכול אדם להרוג אדם אחר? / תרבות ישראל, 2014

קַיִן והֶבֶל בחרוזים
מָה מוֹסִיף אֶפְרַיִם סידון עַל הַסִיפּוּר הַמִקְרָאִי? לְפִי דַעְתְכֶם, מַדוּעַ קַיִן מַרְגִישׁ כִּי " גָּדוֹל...
קַיִן והֶבֶל בחרוזים
"...וַיִּחַר לְקַיִן מְאֹד וַיִּפְּלוּ פָּנָיו." (פסוק ה)

  • מָה מוֹסִיף אֶפְרַיִם סידון עַל הַסִיפּוּר הַמִקְרָאִי?

  • לְפִי דַעְתְכֶם, מַדוּעַ קַיִן מַרְגִישׁ כִּי " גָּדוֹל עֲוֹנִי מִנְּשׂוֹא"? מַדוּעַ הוּא חוֹשֵׁב שֶׁלֹא יַצְלִיחַ לָשֵׂאת אֶת הָעוֹנֶשׁ?

קרדיט: תנ"ך בחרוזים – קין והבל, ותיבת נח / חינוכית ראשונים בעולם, 2013