עמוד האש ועמוד הענן
פסוקים כא-כב
הזמנה ללימוד
רכבת התנועות:
נשמיע את השיר 'שיר נבואי קוסמי עליז' של יוני רכטר, והתלמידים יסתובבו במעגל. תלמיד נבחר עושה תנועות ידיים שונות וכל התלמידים צריכים לחקות אותו. מדי פעם נחליף את המוביל והתלמידים צריכים לשים לב מי מוביל ומתי הוא משנה תנועות. מי שמתבלבל יוצא מהמשחק.
נעבד עם התלמידים את המשחק: מה קל יותר, להוביל או להיות מובל? ממה נהניתם יותר? האם יש מצבים בחיים שבהם שמחתם שיש מי שמוביל אתכם? אילו יתרונות יש למצב הזה?
מבט ראשון
נפתח את הקריאה בהנחיה לתלמידים: בפסוקים שלפנינו מתואר כיצד הלכו בני ישראל במדבר ביום ובלילה. שימו לב במהלך הקריאה – במה שונה ההליכה ביום מההליכה בלילה?
מבט שני
ביאורי מילים:
- יוֹמָם – ביום.
- לַנְחֹתָם – להראות להם את הדרך.
- יָמִישׁ – יזוז.
נבקש מהתלמידים לקרוא שוב בעצמם את הפסוקים ולבצע את אחת ממטלות ההבנה האלה במחברת:
- ציירו את המתואר בפסוקים בשתי תמונות: תמונה של יום ותמונה של לילה.
- כתבו חמשיר שמתאר את הנאמר בפסוקים.
לאחר מכן נשמע ונראה כמה מהתוצרים של התלמידים לפני שנמשיך לשלב הבא.
מבט שלישי
נשאל את הכיתה:
- למה לדעתכם אלוהים בחר בעמוד אש ובעמוד ענן? (אפשר להתבונן עליהם כשני כוחות חזקים, תחושת ביטחון, משלימים זה את זה).
- איזו תחושה העמודים הללו מעניקים לעם ישראל?
את התשובות נסכם לתלמידים כך: עם ישראל עבר ביציאת מצרים שינוי גדול מאוד – מחיים קבועים ומצומצמים של עבדים להליכה במדבר פתוח וריק, בלי שוטרים שכל הזמן אומרים להם מה לעשות. זהו מעבר טוב אבל גם מבלבל. עמוד האש ועמוד הענן נותנים לעם ישראל כיוון, סדר, הגנה ובעיקר תחושת ביטחון במציאות החדשה.
מבט לחיים
נמשיך את הדיון לשאלות על ימינו אנו:
- מה נותן לנו כיוון בחיים?
- האם יש מישהו בחיים שלנו שאנחנו הולכים אחריו? שהמעשים שלו והדברים שהוא אומר גורמים לנו לרצות להמשיך בעקבותיו?
- אילו דברים בחיינו נותנים לנו תחושת הגנה ומדריכים אותנו מה לעשות?
בעקבות הדוגמאות שהעלו התלמידים נערוך עמם רשימה של דברים, מעשים ודמויות שמעניקים לנו ביטחון ומדריכים אותנו. לאחר מכן נכין פלקט בכיתה – 'לאורם נלך' – ובו נכתוב את ההדרכות לחיים שהן "עמוד הענן" שלנו: דמויות מעוררות השראה, כללים שחשובים לנו בכיתה ועוד. אפשר גם לעשות זאת בצורה מתוקשבת בעזרת הלוח השיתופי הזה (מוסיפים פתקית בלחיצה כפולה על הלוח. אפשר להעלות גם סרטונים ותמונות).
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: בשיעור זה יצאנו למסע בעקבות עמוד האש ועמוד הענן, עסקנו במה הם מסמלים ושאבנו מהם השראה.
מיומנות: פתחנו בשימוש במיומנויות משחק קבוצתיות. השתמשנו בהבעה יצירתית וכן ביכולות הפשטה והבנה של מטפורות, בהרחבת המושגים 'עמוד האש' ו'עמוד הענן' לחיינו.
מתודה: השיעור נפתח במשחק הובלה קבוצתי מעורר. המשכנו דרך תיאור ויזואלי של הפסוקים שקראנו והתבוננו על ערכים שמנחים ומובילים אותנו בחיים.