ערֵבות הדדית
פסוקים י-יח
הזמנה ללימוד
נצפה בסרטון ונבקש מהתלמידים לחשוב על שם מתאים לסרטון במהלך הקרנתו. נשאל את התלמידים:
- מהו השם שבחרתם לסרטון? מדוע בחרתם בשם הזה?
- מה הייתה נקודת ההתחלה של הסרטון? מה קרה שם?
- כיצד השפיעה הנקודה שממנה החל הסרטון על שאר האנשים בסרטון?
- כיצד הרגישו, לדעתכם, האנשים שבסרטון זה כלפי זה? איך הייתם מגדירים תחושה כזאת? האם לדעתכם התחושה הזאת מצויה בחברה שאנחנו חיים בה?
מבט ראשון
נחלק את הפסוקים י-יח לכמה קוראים שונים: קריין, יהושע, ושני נציגים של שניים וחצי השבטים (הם קוראים יחד). כל אחד יקרא את הפסוקים שמיועדים לדמות שהוא מייצג. כדאי להכין את התלמידים מראש ולציין מהם הפסוקים שכל אחד או אחת צריך לקרוא.
מבט שני
נסביר בכיתה את הפסוקים. נקרא יחד עם התלמידים את הפסוקים בספר במדבר – פרק לב, פסוקים א-יח – אשר מספרים על ההסכם שעשה משה עם שניים וחצי השבטים. (נבחר מספר מצומם של פסוקים לקריאה. את שאר הפסוקים נספר בעל פה).
נסביר לכיתה כי ההסכם הזה נעשה במדבר וכי כעת הגיע הזמן שהשבטים גד, ראובן וחצי שבט מנשה, יעמדו בדיבורם ויעזרו בכיבוש הארץ. נבקש מהתלמידים לענות במחברת על השאלות:
- מה היה ההסכם שנחתם בין משה לשניים וחצי השבטים?
- מהי המשמעות של ההסכם הזה? מדוע לדעתכם חתם משה על ההסכם עם שניים וחצי השבטים?
- מה יהושע אומר להם בפרק א?
- מהי תשובת השבטים ליהושע?
מבט שלישי
נסביר את המושג 'ערבות הדדית' – מעין הסכם חברתי שבמסגרתו מתקיימת אחריות של הקהילה כלפי כל אחד מחבריה, ואחריות של כל אחד מהחברים כלפי החברים האחרים בקהילה. הערבות ההדדית באה לידי ביטוי בדרכים רבות, ובהן: הדאגה של פרטים בחברה זה לזה.
נעלה את השאלה: באילו מצבים, לדוגמה, יכלה הערבות ההדדית לבוא לידי ביטוי במדבר או בכניסה לארץ? נמשיך ונשאל: כיצד מרגיש אדם שחי בחברה שאין בה ערבות הדדית? מדוע חשוב לקיים בחברה ערבות הדדית?
סיכום ביניים:
הערבות ההדדית הייתה חשובה מאוד לעם ישראל הן בנדודיו במדבר והן בכניסה לארץ. בלי ערבות הדדית, עם ישראל לא היה מצליח להשיג את המטרות שהציב לעצמו ולהתיישב בארץ כנען. אפשר להבין את ההסכם עם שניים וחצי השבטים כביטוי של ערבות הדדית.
מבט לחיים
היכן אנחנו זקוקים בימינו לערבות הדדית?
נקרא עם התלמידים קטע מתוך הטור של ליטל שמש: "ערבות הדדית: האור שבתוך החושך", שנכתב בעקבות גל השרפות בישראל בשנת 2016.
נשאל את התלמידים:
- מדוע מתוארת הערבות ההדדית בטור כ"האור שבתוך החושך"? על איזה חושך מדובר?
- מדוע הערבות ההדדית מתגלה דווקא ברגעי משבר?
- מתי הערבות ההדדית חשובה יותר – במשברים או בשגרה?
- האם קיימת ערבות הדדית בכיתתנו?
- מתי אתם מרגישים שקיימת ערבות הדדית בין תלמידי הכיתה?
- איך אתם מציעים לחזק את הערבות ההדדית בכיתה?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: בשיעור הזה עסקנו במושג 'ערבות הדדית' ובגילוייו השונים בשגרה וברגעי משבר ושינוי. כל זאת דרך סיפורם של השבטים ראובן, גד, וחצי שבט מנשה בספר יהושע.
מיומנות: עיון בספר במדבר בסיפור משלים המסביר את הפסוקים שלנו, הבנת הפסוקים.
מתודה: פתחנו את השיעור במשחק דינמי, מצחיק וממריץ, אשר יוצר חוויה חיה של אכפתיות או אי אכפתיות, וסיימנו בדיון כיתתי בנושא הערבות ההדדית ברגעים שונים בחיינו.