קללת אדם וחוה וגירושם מגן עדן
פסוקים יד-כ
בכמה מילים
בפרק ג מופיעים שמותיהם של הזוג הראשון בשני אופנים המעידים על שני מצבים של קיום בעולם: איש ואישה; אדם וחוה. האיש והאישה קודמים לחטא והם משקפים מצב של שלמות, שוויון והרמוניה, בעוד המעבר לשמות אדם וחוה מתרחש לאחר החטא ומשקף את התפקידים החדשים הנדרשים מהם בעולם: אדם – תפקידו לעבוד את האדמה עד שובו אליה, וחוה – תפקידה להביא חיים לעולם.
הזמנה ללימוד
הצעה ראשונה – מדרש תמונות:
לפניכם שתי יצירות המתארות את הגירוש מגן העדן באופנים שונים.
נשאל את התלמידים:
- איזו אווירה יש בכל אחד מן הציורים?
- כיצד האומן מעביר את התחושות המלוות לגירוש?
בפרק ג העונש, האימה, החרדה ולהט החרב המתהפכת מהולים בעצב רב על קושי החיים והקיום האנושי. היצירות משקפות את הרגשות השונים הקיימים בפרק. יצירתו של אבל פן מדגישה את העצב – עונשם של אדם וחוה הוא לעבוד את האדמה וללדת, שני דברים שצוו בהם כבר קודם לחטא:
" לְעָבְדָהּ וּלְשָׁמְרָהּ" ו"פְּרוּ וּרְבוּ". אך עם הגירוש מגן העדן שני הדברים נעשים בעצב: "בְּעֶצֶב תֵּלְדִי בָנִים" (פסוק טז) ו"בְּעִצָּבוֹן תֹּאכְלֶנָּה" (פסוק יז). יצירתו של דורה מתייחסת גם לדרמה ולאימה שבגירוש "וַיַּשְׁכֵּן מִקֶּדֶם לְגַן עֵדֶן אֶת הַכְּרֻבִים וְאֵת לַהַט הַחֶרֶב הַמִּתְהַפֶּכֶת לִשְׁמֹר אֶת דֶּרֶךְ עֵץ הַחַיִּים" (פסוק כד).
בסוף השיעור אפשר לחזור ליצירות ולבחור פסוק מהפרק המשקף את האווירה שיש בכל אחת מן היצירות.
הצעה שניה – שיר:
נשמיע את השיר "שלוש ארבע לעבודה", מילים: אריק אינשטיין, לחן: שם טוב לוי.
ונשאל את התלמידים:
- האם השיר ציני או שהוא משבח ומהלל את העבודה?
- האם בשיר מובעת שמחה כנה לקום לעבודה, או ביקורת על כך שכל החיים הם חובה אחת גדולה אפילו המנוחה?
- מה לפי השיר נותן ערך לקשיי הקיום?
בשיעור זה נעסוק בקללות שקיבלו אדם וחוה בעקבות החטא. ננסה להבין: האם עבודה היא קללה? במה חוה קוללה? האם קללות אלו תקפות עד היום? ואולי יש גם ברכה בקללות האלה?
הצעה שלישית – שינוי שם:
נשאל את התלמידים אם הם מכירים מישהו ששינה את שמו.
- מדוע אדם משנה את שמו?
- האם מישהו בכיתה פעם חשב לשנות את שמו?
- אם הייתם משנים את שמכם באיזה שם הייתם בוחרים ומדוע?
- למה יש אנשים שמרגישים צורך לשנות את שמם?
הזמנה לקריאה
נשאל את התלמידים:
- כיצד קרוי הזוג הראשון בפרקים הקודמים?
נקרא את פרק ג כולו ובמהלך הקריאה נבקש מהתלמידים לשים לב לשמותיהם של האיש והאישה ומתי השמות מתחלפים.
נחפש בפסוקים את מדרשי השמות (אפשר לוותר על החיפוש ולהכין את הפסוקים על כרטיסיות אולכתוב על הלוח את הפסוקים ויחד להבין את מדרשי השמות).
איש ואישה – "וַיֹּאמֶר הָאָדָם זֹאת הַפַּעַם עֶצֶם מֵעֲצָמַי וּבָשָׂר מִבְּשָׂרִי, לְזֹאת יִקָּרֵא אִשָּׁה כִּי מֵאִישׁ לֻקְחָה זֹּאת" (פרק ב פסוק כג)
אדם – "וַיִּיצֶר ה' אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם עָפָר מִן הָאֲדָמָה" (פרק ב פסוק ז)
חוה – " וַיִּקְרָא הָאָדָם שֵׁם אִשְׁתּוֹ חַוָּה כִּי הִוא הָיְתָה אֵם כָּל חָי" (פרק ג פסוק כ)
נשאל את התלמידים:
- מה המשמעויות של כל אחד מן השמות?
השמות 'איש' ו'אישה' מעידים על חיבור – על שייכות זה לזה ועל שלמות: "וְהָיוּ לְבָשָׂר אֶחָד" (פרק ב פסוק כד). השם 'אדם' מעיד על הקשר לאדמה: קשר שהתחיל בחיים – האדם נוצר מן האדמה, ולאחר החטא מסתיים במוות – "עַד שׁוּבְךָ אֶל הָאֲדָמָה" (פרק ג פסוק יט). והשם 'חוה' ניתן על שם היותה מביאת חיים לעולם.
- מתי משתנה שם האיש לאדם? (האיש נקרא אדם כאשר הוא מתחבא מאלוהים)
- על מה מעידה התחבאות האדם מאלוהים?
- מתי משתנה שם האישה לחוה? (האישה נקראת חוה לאחר קבלת העונש)
- מדוע לדעתכם היא נקראת כך דווקא עכשיו? (עונשה של חוה נקשר לשמה – אם כל חי. אפשר שהעונש האיר פן נוסף בה, והוא הבא לידי ביטוי בשם).
- חוה מקבלת את שמה מאדם. מדוע לדעתכם אדם בוחר לשנות את שמה כעת לחוה?
אדם וחוה, האדמה והחיים, הם הנושאים בהם עוסקות הקללות של אדם וחוה בעקבות חטא האכילה מפרי עץ הדעת. אפשר לראות בשינוי השם שיקוף של המעבר ממצב הרמוני ושוויוני של איש ואישה בגן עדן למערכת היררכית הניתנת מתפקידיהם החדשים של אדם וחוה במלחמת הקיום.
הקללות
נקרא את פסוקים יד-כא ונשאל את התלמידים:
- מה העונש שמקבלת כל אחת מן הדמויות ומדוע?
הנחש:
הנחש הופך לזוחל (מכאן שהיה בעל רגלים לפני כן), ואיבה עמוקה תהיה מעתה והלאה בין זרע האישה לזרע הנחש. הנחש נעשה חיית השדה ומהשנואים שבהן. הוא יורד מבימת ההיסטוריה והופך לדמות שולית ולא רלוונטית.
כעת נעמיק יותר בקללת אדם וחוה.
חוה:
- העונש של חוה הוא שהריונותיה ולידותיה יהיו קשים, היא תשתוקק אל אישהּ והאיש ימשול בה.
מדוע העונש של האישה הוא שהאדם ישלוט בה? (לכאורה ההפך מההתנהלות בחטא שבו האישה היא שהובילה את האיש) - כיצד העונש קשור לחטא? מדוע האישה נענשת שלידותיה יבואו בעצב ובקושי? כיצד זה קשור לחטא? (ייתכן שנושא הפריון מתחבר לנושא של החטא – הפיתוי והידיעה)
אדם:
אדם נענש שהוא יעבוד קשה את האדמה והיא תצמיח לו קוץ ודרדר עד שישוב אל האדמה – עד מותו.
- מדוע נענש האדם בעונש שקשור לאדמה? כיצד העונש קשור לחטא? (ייתכן שעונש האדמה מתחבר לפגיעה בפרי של גן העדן. נוסף על כך, העונש מתקשר לתפקיד האדם בעולם. בעוד הוא לא שמר על גן העדן, הוא נענש בעבודת האדמה)
חוה נושאת בתוצאות החטא בעניין הבאת החיים, והאדם נושא בתוצאות החטא לעניין עבודת האדמה. בגן עדן לא היה צורך לעבוד את האדמה, אלא רק לשמור ולתחזק את הגן. המוות הגיע רק לאחר האכילה מפרי עץ הדעת. העונש יוצר מציאות חדשה – מעתה והלאה אדם וחוה צריכים לשאת בתפקידים חדשים במלחמת הקיום. האדם אחראי לאדמה, וחוה מתמודדת עם הפריון והמוות. את תפקידיהם אדם וחוה נושאים בעצב רב: "הַרְבָּה אַרְבֶּה עִצְּבוֹנֵךְ וְהֵרֹנֵךְ" (פסוק טז), "אֲרוּרָה הָאֲדָמָה בַּעֲבוּרֶךָ בְּעִצָּבוֹן תֹּאכְלֶנָּה" (פסוק יז).
הגירוש מגן עדן
נקרא את פסוקים כב-כד ונראה היכן מופיעים המוטיבים חיים ואדמה בגירוש מגן עדן.
נשאל את התלמידים:
- מדוע דווקא כעת יש סכנה שהאדם יאכל מפרי עץ החיים, הרי בתחילה כלל לא נאסר עליו לאכול? (אולי בגלל המודעות שהגיעה אליו – ידיעה זו יכולה לגרום לו לרצות לאכול מעץ החיים, להיות כאלוהים)
"עץ החיים" – אדם וחוה מגורשים מגן עדן ומחסומים מוצבים בינם לבין דרך עץ החיים, והאדם נשלח "לַעֲבֹד אֶת הָאֲדָמָה אֲשֶׁר לֻקַּח מִשָּׁם" (פסוק כג).
מבט לחיים
החטא משנה את האיש והאישה, ממצב של שלמות והרמוניה ה' מעמיס עליהם תפקידים חדשים בחיים על האדמה – פרנסה והבאת חיים לעולם. מערך תפקידים זה משפיע עד היום על מערכת היחסים בין הגברים לנשים.
נשאל את התלמידים:
- כיצד לדעתכם באות לידי ביטוי קללות אדם וחוה בימינו?
- האם המעבר מחברה חקלאית לחברה מודרנית מוריד מעוצמת הקללה? (כן, איננו מתמודדים עם הקוצים והדרדרים; לא, גם בדור ההייטק אנחנו עובדים שעות רבות כדי להתפרנס, נתונים בלחצים רבים אולי יותר מפעם ומשועבדים לצרכים הכלכליים)
- האם נעשה שינוי במהלך הדורות בקללות אלו, או שהן תקפות במלואן עד היום?
- האם לדעתכם יש משהו חיובי במצב הקיומי ובתפקידיהם של אדם וחוה לאחר הגירוש מגן העדן, או שאלו קללות שאנו מקווים שיתבטלו מן העולם? (שהרי כבר לפני כן צוו בפרו ורבו ולעבוד את הגן, ההולדה והעבודה קדמו לחטא)
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: במהלך הוראה זה עמדנו על השינויים בשם ובמהות שעוברים האיש והאישה – אדם וחוה. ביארנו את המשמעות של השמות וראינו כיצד הם מבטאים את המצב שלפני החטא ולאחר החטא.
מיומנויות: מדרש שם, ניתוח פסוקים השלמת פערי מידע.
מתודות: ניתוח שיר, ניתוח תמונות, דיון.
- אחרי הקללות נאמר: "וַיַּעַשׂ ה' אֱלֹהִים לְאָדָם וּלְאִשְׁתּוֹ כָּתְנוֹת עוֹר וַיַּלְבִּשֵׁם" (פסוק כא). בפסוק זה יש אווירת נחמה – אלוהים עושה משהו בשביל אדם וחוה. מדוע דווקא כאן? מה תפקיד כותנות העור? (נראה שיש כאן קבלה של המצב אחרי החטא. מעבר שלב של אדם וחוה. אפשר להבין בצורות רבות מה תפקיד הכותנות. אפשר להציע שהן השלמת החוסר שאדם וחוה מרגישים כעת – הערום)
- לקריאה נוספת: המאמר 'מידה כנגד מידה – תוצאות האכילה' מאת נעם ציון מתוך אתר מקראנט.