סגור תצוגת כיתה
הפרק

קללת אדם וחוה וגירושם מגן עדן

פסוקים יד-כ

שיעור שני מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

בכמה מילים

בפרק ג מופיעים שמותיהם של הזוג הראשון בשני אופנים המעידים על שני מצבים של קיום בעולם: איש ואישה; אדם וחוה. האיש והאישה קודמים לחטא והם משקפים מצב של שלמות, שוויון והרמוניה, בעוד המעבר לשמות אדם וחוה מתרחש לאחר החטא ומשקף את התפקידים החדשים הנדרשים מהם בעולם: אדם – תפקידו לעבוד את האדמה עד שובו אליה, וחוה – תפקידה להביא חיים לעולם.

הזמנה ללימוד

הצעה ראשונה – מדרש תמונות:
לפניכם שתי יצירות המתארות את הגירוש מגן העדן באופנים שונים.

נשאל את התלמידים:

  • איזו אווירה יש בכל אחד מן הציורים?
  • כיצד האומן מעביר את התחושות המלוות לגירוש?

בפרק ג העונש, האימה, החרדה ולהט החרב המתהפכת מהולים בעצב רב על קושי החיים והקיום האנושי. היצירות משקפות את הרגשות השונים הקיימים בפרק. יצירתו של אבל פן מדגישה את העצב – עונשם של אדם וחוה הוא לעבוד את האדמה וללדת, שני דברים שצוו בהם כבר קודם לחטא:

" לְעָבְדָהּ וּלְשָׁמְרָהּ" ו"פְּרוּ וּרְבוּ". אך עם הגירוש מגן העדן שני הדברים נעשים בעצב: "בְּעֶצֶב תֵּלְדִי בָנִים" (פסוק טז) ו"בְּעִצָּבוֹן תֹּאכְלֶנָּה" (פסוק יז). יצירתו של דורה מתייחסת גם לדרמה ולאימה שבגירוש "וַיַּשְׁכֵּן מִקֶּדֶם לְגַן עֵדֶן אֶת הַכְּרֻבִים וְאֵת לַהַט הַחֶרֶב הַמִּתְהַפֶּכֶת לִשְׁמֹר אֶת דֶּרֶךְ עֵץ הַחַיִּים" (פסוק כד).

בסוף השיעור אפשר לחזור ליצירות ולבחור פסוק מהפרק המשקף את האווירה שיש בכל אחת מן היצירות.

הצעה שניה – שיר:
נשמיע את השיר "שלוש ארבע לעבודה", מילים: אריק אינשטיין, לחן: שם טוב לוי.

ונשאל את התלמידים:

  • האם השיר ציני או שהוא משבח ומהלל את העבודה?
  • האם בשיר מובעת שמחה כנה לקום לעבודה, או ביקורת על כך שכל החיים הם חובה אחת גדולה אפילו המנוחה?
  • מה לפי השיר נותן ערך לקשיי הקיום?

בשיעור זה נעסוק בקללות שקיבלו אדם וחוה בעקבות החטא. ננסה להבין: האם עבודה היא קללה? במה חוה קוללה? האם קללות אלו תקפות עד היום? ואולי יש גם ברכה בקללות האלה?

הצעה שלישית – שינוי שם:
נשאל את התלמידים אם הם מכירים מישהו ששינה את שמו.

  • מדוע אדם משנה את שמו?
  • האם מישהו בכיתה פעם חשב לשנות את שמו?
  • אם הייתם משנים את שמכם באיזה שם הייתם בוחרים ומדוע?
  • למה יש אנשים שמרגישים צורך לשנות את שמם?

הזמנה לקריאה

נשאל את התלמידים:

  • כיצד קרוי הזוג הראשון בפרקים הקודמים?

נקרא את פרק ג כולו ובמהלך הקריאה נבקש מהתלמידים לשים לב לשמותיהם של האיש והאישה ומתי השמות מתחלפים.
נחפש בפסוקים את מדרשי השמות (אפשר לוותר על החיפוש ולהכין את הפסוקים על כרטיסיות אולכתוב על הלוח את הפסוקים ויחד להבין את מדרשי השמות).

איש ואישה – "וַיֹּאמֶר הָאָדָם זֹאת הַפַּעַם עֶצֶם מֵעֲצָמַי וּבָשָׂר מִבְּשָׂרִי, לְזֹאת יִקָּרֵא אִשָּׁה כִּי מֵאִישׁ לֻקְחָה זֹּאת" (פרק ב פסוק כג)

אדם – "וַיִּיצֶר ה' אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם עָפָר מִן הָאֲדָמָה" (פרק ב פסוק ז)
חוה – " וַיִּקְרָא הָאָדָם שֵׁם אִשְׁתּוֹ חַוָּה כִּי הִוא הָיְתָה אֵם כָּל חָי" (פרק ג פסוק כ)

נשאל את התלמידים:

  • מה המשמעויות של כל אחד מן השמות?

השמות 'איש' ו'אישה' מעידים על חיבור – על שייכות זה לזה ועל שלמות: "וְהָיוּ לְבָשָׂר אֶחָד" (פרק ב פסוק כד). השם 'אדם' מעיד על הקשר לאדמה: קשר שהתחיל בחיים – האדם נוצר מן האדמה, ולאחר החטא מסתיים במוות – "עַד שׁוּבְךָ אֶל הָאֲדָמָה" (פרק ג פסוק יט). והשם 'חוה' ניתן על שם היותה מביאת חיים לעולם.

  • מתי משתנה שם האיש לאדם? (האיש נקרא אדם כאשר הוא מתחבא מאלוהים)
  • על מה מעידה התחבאות האדם מאלוהים?
  • מתי משתנה שם האישה לחוה? (האישה נקראת חוה לאחר קבלת העונש)
  • מדוע לדעתכם היא נקראת כך דווקא עכשיו? (עונשה של חוה נקשר לשמה – אם כל חי. אפשר שהעונש האיר פן נוסף בה, והוא הבא לידי ביטוי בשם).
  • חוה מקבלת את שמה מאדם. מדוע לדעתכם אדם בוחר לשנות את שמה כעת לחוה?

אדם וחוה, האדמה והחיים, הם הנושאים בהם עוסקות הקללות של אדם וחוה בעקבות חטא האכילה מפרי עץ הדעת. אפשר לראות בשינוי השם שיקוף של המעבר ממצב הרמוני ושוויוני של איש ואישה בגן עדן למערכת היררכית הניתנת מתפקידיהם החדשים של אדם וחוה במלחמת הקיום.

הקללות

נקרא את פסוקים יד-כא ונשאל את התלמידים:

  • מה העונש שמקבלת כל אחת מן הדמויות ומדוע?

הנחש:
הנחש הופך לזוחל (מכאן שהיה בעל רגלים לפני כן), ואיבה עמוקה תהיה מעתה והלאה בין זרע האישה לזרע הנחש. הנחש נעשה חיית השדה ומהשנואים שבהן. הוא יורד מבימת ההיסטוריה והופך לדמות שולית ולא רלוונטית.
כעת נעמיק יותר בקללת אדם וחוה.

חוה:

  • העונש של חוה הוא שהריונותיה ולידותיה יהיו קשים, היא תשתוקק אל אישהּ והאיש ימשול בה.
    מדוע העונש של האישה הוא שהאדם ישלוט בה? (לכאורה ההפך מההתנהלות בחטא שבו האישה היא שהובילה את האיש)
  • כיצד העונש קשור לחטא? מדוע האישה נענשת שלידותיה יבואו בעצב ובקושי? כיצד זה קשור לחטא? (ייתכן שנושא הפריון מתחבר לנושא של החטא – הפיתוי והידיעה)

אדם:
אדם נענש שהוא יעבוד קשה את האדמה והיא תצמיח לו קוץ ודרדר עד שישוב אל האדמה – עד מותו.

  • מדוע נענש האדם בעונש שקשור לאדמה? כיצד העונש קשור לחטא? (ייתכן שעונש האדמה מתחבר לפגיעה בפרי של גן העדן. נוסף על כך, העונש מתקשר לתפקיד האדם בעולם. בעוד הוא לא שמר על גן העדן, הוא נענש בעבודת האדמה)

חוה נושאת בתוצאות החטא בעניין הבאת החיים, והאדם נושא בתוצאות החטא לעניין עבודת האדמה. בגן עדן לא היה צורך לעבוד את האדמה, אלא רק לשמור ולתחזק את הגן. המוות הגיע רק לאחר האכילה מפרי עץ הדעת. העונש יוצר מציאות חדשה – מעתה והלאה אדם וחוה צריכים לשאת בתפקידים חדשים במלחמת הקיום. האדם אחראי לאדמה, וחוה מתמודדת עם הפריון והמוות. את תפקידיהם אדם וחוה נושאים בעצב רב: "הַרְבָּה אַרְבֶּה עִצְּבוֹנֵךְ וְהֵרֹנֵךְ" (פסוק טז), "אֲרוּרָה הָאֲדָמָה בַּעֲבוּרֶךָ בְּעִצָּבוֹן תֹּאכְלֶנָּה" (פסוק יז).

הגירוש מגן עדן

נקרא את פסוקים כב-כד ונראה היכן מופיעים המוטיבים חיים ואדמה בגירוש מגן עדן.
נשאל את התלמידים:

  • מדוע דווקא כעת יש סכנה שהאדם יאכל מפרי עץ החיים, הרי בתחילה כלל לא נאסר עליו לאכול? (אולי בגלל המודעות שהגיעה אליו – ידיעה זו יכולה לגרום לו לרצות לאכול מעץ החיים, להיות כאלוהים)

"עץ החיים" – אדם וחוה מגורשים מגן עדן ומחסומים מוצבים בינם לבין דרך עץ החיים, והאדם נשלח "לַעֲבֹד אֶת הָאֲדָמָה אֲשֶׁר לֻקַּח מִשָּׁם" (פסוק כג).

מבט לחיים

החטא משנה את האיש והאישה, ממצב של שלמות והרמוניה ה' מעמיס עליהם תפקידים חדשים בחיים על האדמה – פרנסה והבאת חיים לעולם. מערך תפקידים זה משפיע עד היום על מערכת היחסים בין הגברים לנשים.

נשאל את התלמידים:

  • כיצד לדעתכם באות לידי ביטוי קללות אדם וחוה בימינו?
  • האם המעבר מחברה חקלאית לחברה מודרנית מוריד מעוצמת הקללה? (כן, איננו מתמודדים עם הקוצים והדרדרים; לא, גם בדור ההייטק אנחנו עובדים שעות רבות כדי להתפרנס, נתונים בלחצים רבים אולי יותר מפעם ומשועבדים לצרכים הכלכליים)
  • האם נעשה שינוי במהלך הדורות בקללות אלו, או שהן תקפות במלואן עד היום?
  • האם לדעתכם יש משהו חיובי במצב הקיומי ובתפקידיהם של אדם וחוה לאחר הגירוש מגן העדן, או שאלו קללות שאנו מקווים שיתבטלו מן העולם? (שהרי כבר לפני כן צוו בפרו ורבו ולעבוד את הגן, ההולדה והעבודה קדמו לחטא)

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: במהלך הוראה זה עמדנו על השינויים בשם ובמהות שעוברים האיש והאישה – אדם וחוה. ביארנו את המשמעות של השמות וראינו כיצד הם מבטאים את המצב שלפני החטא ולאחר החטא.
מיומנויות: מדרש שם, ניתוח פסוקים השלמת פערי מידע.
מתודות: ניתוח שיר, ניתוח תמונות, דיון.

אפשר עוד...
  • אחרי הקללות נאמר: "וַיַּעַשׂ ה' אֱלֹהִים לְאָדָם וּלְאִשְׁתּוֹ כָּתְנוֹת עוֹר וַיַּלְבִּשֵׁם" (פסוק כא). בפסוק זה יש אווירת נחמה – אלוהים עושה משהו בשביל אדם וחוה. מדוע דווקא כאן? מה תפקיד כותנות העור? (נראה שיש כאן קבלה של המצב אחרי החטא. מעבר שלב של אדם וחוה. אפשר להבין בצורות רבות מה תפקיד הכותנות. אפשר להציע שהן השלמת החוסר שאדם וחוה מרגישים כעת – הערום)
  • לקריאה נוספת: המאמר 'מידה כנגד מידה – תוצאות האכילה' מאת נעם ציון מתוך אתר מקראנט.
העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
מדרש תמונות
מדרש תמונות

גירוש אדם וחוה מגן עדן, אבל פן, 1923

גירוש אדם וחוה מגן עדן, גוסטב דורה

  • איזו אווירה יש בכל אחד מן הציורים?
  • כיצד האומן מעביר את התחושות המלוות לגירוש?
שלוש ארבע לעבודה
הקשיבו לשיר "שלוש ארבע לעבודה", מילים: אריק אינשטיין, לחן: שם טוב לוי. למילות השיר האם...
שלוש ארבע לעבודה

הקשיבו לשיר "שלוש ארבע לעבודה", מילים: אריק אינשטיין, לחן: שם טוב לוי.

למילות השיר

  • האם השיר ציני או שהוא משבח ומהלל את העבודה?
  • האם בשיר מובעת שמחה כנה לקום לעבודה, או ביקורת על כך שכל החיים הם חובה אחת גדולה אפילו המנוחה?
  • מה לפי השיר נותן ערך לקשיי הקיום?

קרדיט: מוזיקה ישראלית , 2012

כמה זמן נדרש לאדם לחטוא?
אמר רבי יוחנן בר חנינא: שתים עשרה שעות הוי היום. שעה ראשונה הוצבר עפרו, שניה...
כמה זמן נדרש לאדם לחטוא?
"וַיְגָרֶשׁ אֶת הָאָדָם וַיַּשְׁכֵּן מִקֶּדֶם לְגַן עֵדֶן אֶת הַכְּרֻבִים וְאֵת לַהַט הַחֶרֶב הַמִּתְהַפֶּכֶת לִשְׁמֹר אֶת דֶּרֶךְ עֵץ הַחַיִּים." (פסוק כד)

Min C. Chiu/shutterstock.com

אמר רבי יוחנן בר חנינא: שתים עשרה שעות הוי היום. שעה ראשונה הוצבר עפרו, שניה נעשה גולם, שלישית נמתחו אבריו, רביעית נזרקה בו נשמה, חמישית עמד על רגליו, ששית קרא שמות, שביעית נזדווגה לו חוה, שמינית עלו למטה שנים וירדו ארבעה (נולדו קין והבל ואחיותיהן), תשיעית נצטווה שלא לאכול מן האילן, עשירית סרח, אחת עשרה נידון, שתים עשרה נטרד והלך לו

(תלמוד בבלי, מסכת סנהדרין, דף לח, עמוד ב)

להמשך קריאה

בתקופת חז"ל היום היה מחולק ל־12 שעות זמניות (ולא ל־24 כפי שמקובל כיום) לפי שעות האור. כך יוצא שבתקופת הקיץ שעה זמנית ארוכה יותר מ-60 דקות.

  • על פי המדרש, כמה זמן עבר מרגע שהאדם נברא ועד שחטא?
  • למה המדרש מחדד על טבע האדם, שאינו מופיע בטקסט המקראי?
איזה עץ הוא עץ הדעת טוב ורע?
אמר רב נחמן בר יצחק: לא נצרכה אלא לרבי יהודה שאמר: "חיטה מין אילן היא",...
איזה עץ הוא עץ הדעת טוב ורע?
"וַתֵּרֶא הָאִשָּׁה כִּי טוֹב הָעֵץ לְמַאֲכָל וְכִי תַאֲוָה הוּא לָעֵינַיִם וְנֶחְמָד הָעֵץ לְהַשְׂכִּיל וַתִּקַּח מִפִּרְיוֹ וַתֹּאכַל וַתִּתֵּן גַּם לְאִישָׁהּ עִמָּהּ וַיֹּאכַל." (פסוק ו)

Kudryashka/shutterstock.com

אמר רב נחמן בר יצחק: לא נצרכה אלא לרבי יהודה שאמר: "חיטה מין אילן היא", דתניא: אילן שאכל ממנו אדם הראשון.
רבי מאיר אומר: גפן היה, שאין לך דבר שמביא יללה על האדם אלא יין, שנאמר: "וישת מן היין וישכר".
רבי נחמיה אומר: תאנה היתה, שבדבר שנתקלקלו בו נתקנו, שנאמר: "ויתפרו עלה תאנה".
ר' יהודה אומר: חיטה היתה שאין התינוק יודע לקרות אבא ואמא עד שיטעום טעם דגן.

(תלמוד בבלי, מסכת ברכות, דף מ, עמוד א)

  • איזה סוג עץ הוא עץ הדעת טוב ורע על פי המדרש, ואיזה סוג פירות הוא מניב לדעתכם?
בזיעת אפיו
בסיפור המקראי נענש האדם על חטא האכילה מעץ הדעת טוב ורע בעונש של מידה כנגד...
בזיעת אפיו
בְּזֵעַת אַפֶּיךָ תֹּאכַל לֶחֶם עַד שׁוּבְךָ אֶל הָאֲדָמָה כִּי מִמֶּנָּה לֻקָּחְתָּ כִּי עָפָר אַתָּה וְאֶל עָפָר תָּשׁוּב. (פסוק יט)

בסיפור המקראי נענש האדם על חטא האכילה מעץ הדעת טוב ורע בעונש של מידה כנגד מידה: האדם לקח מפרי העץ בקלות ובמהירות, ואילו עונשו הוא שיצטרך לעבוד קשה כדי ליהנות מפרי עמלו.

להמשך קריאה

כיום משמעות הביטוי "בזיעת אפיו" היא בעבודה קשה ומפרכת. לדוגמה: בזיעת אפיים הגעתי לאן שהגעתי, שום דבר לא קיבלתי בחינם.

  • כיצד אפשר לשלב את הביטוי "בזיעת אפיו" בעברית בת זמננו?

קרדיט: מקראנט, מטח, 2014

עלה תאנה
בסיפור המקראי עלה התאנה נועד לכסות את ערוות האדם ואשתו, משום שחשו בושה לאחר האכילה...
עלה תאנה
"וַתִּפָּקַחְנָה עֵינֵי שְׁנֵיהֶם וַיֵּדְעוּ כִּי עֵירֻמִּם הֵם וַיִּתְפְּרוּ עֲלֵה תְאֵנָה וַיַּעֲשׂוּ לָהֶם חֲגֹרֹת." (פסוק ז)

korkeng/shutterstock.com

בסיפור המקראי עלה התאנה נועד לכסות את ערוות האדם ואשתו, משום שחשו בושה לאחר האכילה מעץ הדעת טוב ורע.

להמשך קריאה

כיום אפשר להשתמש בביטוי "עלה תאנה" כתיאור לניסיון לכסות על פגמים ועוולות. לדוגמה, האישה היחידה בקבוצה היא עלה התאנה של חברה שיש בה רוב גברי.

  • אילו 'עלי תאנה' אתם מכירים? חפשו דוגמאות אקטואליות.
טעם הכוח והשלטון
השיר "בראשית" נכתב במקור על ידי דון מקלין באנגלית, ותורגם על ידי רחל שפירא. השיר...
טעם הכוח והשלטון
"וַיֹּאמֶר ה' אֱלֹהִים הֵן הָאָדָם הָיָה כְּאַחַד מִמֶּנּוּ לָדַעַת טוֹב וָרָע וְעַתָּה פֶּן יִשְׁלַח יָדוֹ וְלָקַח גַּם מֵעֵץ הַחַיִּים וְאָכַל וָחַי לְעֹלָם." (פסוק כב)

השיר "בראשית" נכתב במקור על ידי דון מקלין באנגלית, ותורגם על ידי רחל שפירא. השיר מתאר את היצירה האלוהית כשלֵמה ונשגבת ומולה את האלימות האנושית. לאחר האכילה מעץ הדעת טוב ורע האדם קיבל יכולות אלוהיות, אולם הוא מנצל את הכוח ואת השלטון כדי להחריב ולהרוס באמצעות מלחמות.

למילות השיר

בראשית
גלי עטרי
מילים ולחן: דון מקלין
תרגום: רחל שפירא

בְּרֵאשִׁית הָיָה לֹא כְלוּם, רַק חֹשֶׁךְ וּדְמָמָה
מִדְּבַר הָאֱלֹהִים בָּקַע יֹפִי הָאֲדָמָה
מֵעַל הָעֲרוּצִים קֹרְצוּ כּוֹכְבֵי יַהֲלוֹמִים
בָּעֵשֶׂב הֶחָדָשׁ הוֹפִיעוּ יְצוּרִים אִלְּמִים
וְהָאָדָם הָיָה פְּרֻדָּה בְּרֶצֶף הָאֵינְסוֹף
שֶׁאֱלֹהִים בְּחָכְמָתוֹ שָׁמַר אוֹתָהּ לַסּוֹף.

הִתְעַצַּמְנוּ מֵאָז, הִתְעַצַּמְנוּ מֵאָז
וְכָבַשְׁנוּ כִּסֵּא וְגַם נֵזֶר
הִתְעַצַּמְנוּ מֵאָז, לִילָדֵינוּ בִּלְבַד
רַק לָהֶם לֹא הָיִינוּ לְעֵזֶר.

הֶהָרִים קִבְּלוּ צוּרָה וְכָךְ הָעֲמָקִים
וּנְהָרוֹת פִּלְּסוּ דַּרְכָּם בַּחֲרִיצַת סַכִּין
גַּלֵּי גֵּאוּת הָיוּ אֶת לֵב הָאֶרֶץ מְפַלְּחִים
קַרְנֵי הַשֶּׁמֶשׁ הִשְׁתַּבְּרוּ אֶל בֹּהַק מִשְׁטָחִים
וְשִׁיר חַיִּים פָּרַץ כְּמוֹ הִמְנוֹן וּכְמוֹ מָחוֹל
טִפָּה שֶׁל דָּם נָפְלָה אֵי שָׁם, הִכְתִּימָה אֶת הַחוֹל.

הִתְעַצַּמְנוּ מֵאָז…

וּנְשָׁרִים דָּאוּ מֵעַל הַגַּן הַמְּבֹרָךְ
טִפַּת הַדָּם הָפְכָה אָדָם כְּעֵץ חַיִּים צָמַח
בְּגֹדֶל בְּדִידוּתוֹ צַלְעוֹ חָרְגָה מֵעַצְמוֹתָיו
עֻצְּבָה לִהְיוֹת לוֹ לְבַת זוּג מֻשְׁלֶמֶת בְּכָל תָּו
וְעֵץ הַדַּעַת, כָּךְ הֻדְגַּשׁ, אָסוּר לְמַאֲכָל
בְּגַן הָעֵדֶן הַנָּחָשׁ לְרַגְלֵיהֶם זָחַל.

הִתְעַצַּמְנוּ מֵאָז…
עֵץ הַדַּעַת מָוֶת בּוֹ, בּוֹ חַיֵּיכֶם תְּלוּיִים
אִכְלוּ אִכְלוּ לָחַשׁ נָחָשׁ, הֱיוּ כֶּאֱלֹהִים
אִכְלוּ אִכְלוּ מִפְּרִי הָעֵץ טִרְפוּ אוֹתוֹ עַד תֹּם
עַד שֶׁתָּבִינוּ מַהוּ טַעַם כֹּחַ וְשִׁלְטוֹן
אָבַד לָנוּ אוֹתוֹ הַגַּן, אֲשֶׁר אִבְּדוּ שְׁנֵיהֶם
אָבוֹת קוֹבְעִים אֶת הַמְּחִיר שֶׁמְּשַׁלְּמִים בְּנֵיהֶם.

© כל הזכויות שמורות למתרגמת ולאקו"ם.

  • אלוהים חושש שהאדם יאכל מעץ הדעת טוב ורע ויהיו לו יכולות אלוהיות. מהי היכולת שהוענקה לאדם לאחר האכילה מן העץ על פי השיר, ומדוע היא כה מסוכנת?
הפיתוי והגירוש
בציור שלפנינו, הלקוח מתוך תקרת הקפלה הסיסטינית, מתוארים חטא האכילה מעץ הדעת טוב ורע בצד...
הפיתוי והגירוש
"וַתֵּרֶא הָאִשָּׁה כִּי טוֹב הָעֵץ לְמַאֲכָל וְכִי תַאֲוָה הוּא לָעֵינַיִם וְנֶחְמָד הָעֵץ לְהַשְׂכִּיל וַתִּקַּח מִפִּרְיוֹ וַתֹּאכַל וַתִּתֵּן גַּם לְאִישָׁהּ עִמָּהּ וַיֹּאכַל." (פסוק ו)
"וַיְגָרֶשׁ אֶת הָאָדָם וַיַּשְׁכֵּן מִקֶּדֶם לְגַן עֵדֶן אֶת הַכְּרֻבִים וְאֵת לַהַט הַחֶרֶב הַמִּתְהַפֶּכֶת לִשְׁמֹר אֶת דֶּרֶךְ עֵץ הַחַיִּים." (פסוק כד)

מיכלאנג'לו, הפיתוי והגירוש מגן עדן, המאה ה־16, פרסקו. מאוסף הקפלה הסיסטינית, מתוך ויקישיתוף.

בציור שלפנינו, הלקוח מתוך תקרת הקפלה הסיסטינית, מתוארים חטא האכילה מעץ הדעת טוב ורע בצד שמאל, ועונש הגירוש מגן העדן בצד ימין.

להמשך קריאה

אפשר להבחין בדמותם של הנחש, אדם וחוה ומלאך אלוהים המגרש אותם מגן העדן. הנחש מוצג כיצור כלאיים המורכב מנחש ומאישה, המפתה את האיש לאכול מפרי העץ האסור.
הקפלה הסיסטינית היא כנסייה הנמצאת בקריית הוותיקן שברומא. על תקרת הכנסייה מצוירים תשעה ציורי קיר שיצר האומן מיכאלאנג'לו המתארים סצנות מקראיות מספר בראשית. הציורים נוצרו בטכניקה ייחודית הנקראת "פרסקו" שבה מציירים על טיח רטוב.

  • התבוננו היטב בציור. מהו עץ הדעת טוב ורע לדעת מיכאלאנג'לו?
  • מדוע בחר מיכאלאנג'לו לצייר את הנחש כיצור כלאיים המורכב מנחש ומאישה?
היכן נמצא גן עדן?
גן עדן הוא גן הממוקם בעדן, מקום מפגשם של ארבעת הנהרות: הפישון, הגיחון, הפרת והחידקל...
היכן נמצא גן עדן?
"וַיְשַׁלְּחֵהוּ ה' אֱלֹהִים מִגַּן עֵדֶן לַעֲבֹד אֶת הָאֲדָמָה אֲשֶׁר לֻקַּח מִשָּׁם." (פסוק כג)

Mopic/shutterstock.com

Homo Cosmicosc/shutterstock.com

גן עדן הוא גן הממוקם בעדן, מקום מפגשם של ארבעת הנהרות: הפישון, הגיחון, הפרת והחידקל (אזור הסהר הפורה החולש על שטחן של עיראק, סוריה, לבנון, ישראל ומצרים).

להמשך קריאה

משמעות המילה עדן היא חיים, ומכאן אפשר ללמוד על טיבו של גן עדן – מקום החיים. על פי המתואר במקרא, בגן עדן צמחו עצים שונים, וביניהם גם עץ החיים ועץ הדעת טוב ורע. גם במיתוסים קדומים אנו מוצאים גנים קסומים שבהם צומחים עצים בעלי סגולות.
בתקופת חז"ל החלה מחלוקת בנוגעה לטיבו של גן עדן: האם הוא מקום פיזי שנמצא על פני הארץ או מקום ערטילאי שאליו מגיעים הצדיקים לאחר המוות?
גן עדן היה מקור השראה לאומנים שונים, ויש הרואים את גן עדן ב"ארץ לעולם לא" בסיפור פיטר פן של מתיו ברי. "ארץ לעולם לא" היא אי בדיוני שלא מזדקנים בו ויש בו יצורים פלאיים.

  • מהן הגישות השונות לקיומו של "גן עדן"? – האם זה מקום פיזי שנמצא בעולם או מקום סמלי? הציגו נימוקים לכאן ולכאן.
מי מפחד מנחשים?
  הנחש הוא חיה חסרת גפיים השייכת למשפחת הזוחלים. בעולם קיימים כ־2,300 מיני נחשים המחולקים...
מי מפחד מנחשים?
"וְאֵיבָה אָשִׁית בֵּינְךָ וּבֵין הָאִשָּׁה וּבֵין זַרְעֲךָ וּבֵין זַרְעָהּ הוּא יְשׁוּפְךָ רֹאשׁ וְאַתָּה תְּשׁוּפֶנּוּ עָקֵב." (פסוק טו)

חפץ פולחני בצורת נחש. אורכו כ־20 ס"מ. הוא מתוארך למאה ה־13 לפנה"ס. צלמית הנחש נתגלתה במבנה מקודש ולכן אפשר לקשור את הצלמית לפולחן. צילום: באדיבות רשות העתיקות.

 

הנחש הוא חיה חסרת גפיים השייכת למשפחת הזוחלים. בעולם קיימים כ־2,300 מיני נחשים המחולקים ל־15 משפחות ופרוסים על פני כל היבשות למעט אנטארטיקה (משום שהנחשים מעדיפים ארצות חמות).

להמשך קריאה

הנחשים נחשבים לאחד ממיני החיות הפחות אהודים בציבור, ולרוב שלא באשמתם. ללא עזרתם, האדם היה אבוד במלחמתו במזיקים השונים, אשר משמידים את היבולים החקלאיים ומעבירים מחלות שהמיתו מיליוני בני אדם במהלך ההיסטוריה.
בניגוד לאמונות שונות, נחשים אינם רודפים אחרי בני אדם ולרוב ינסו לברוח מן האדם ברגע שייתקלו בו. כאשר נוקטים בכל אמצעי הזהירות – בראש ובראשונה שמירה על מרחק ביטחון ועל עירנות – אין כלל ממה לחשוש. עם זאת, כאשר דוחקים נחש לפינה, מנסים ללכוד אותו או פשוט דורכים עליו בטעות, הוא לא יהסס לנשוך או להכיש כדי להציל את חייו.

  • כיצד העונש שקיבל הנחש מתקשר לחטא הפיתוי?
  • מדוע לדעתכם מוצאים צלמיות נחשים כחפצים ששימשו לפולחן (כמו הנחש שבתמונה)?
מי הוא הנחש?
תמונת דרקון משער אישתר שנמצא בבבל העתיקה. השער נבנה במאה השישית לפני הספירה בפקודת נבוכדנצר...
מי הוא הנחש?
"וַיֹּאמֶר ה' אֱלֹהִים אֶל הַנָּחָשׁ כִּי עָשִׂיתָ זֹּאת אָרוּר אַתָּה מִכָּל הַבְּהֵמָה וּמִכֹּל חַיַּת הַשָּׂדֶה עַל גְּחֹנְךָ תֵלֵךְ וְעָפָר תֹּאכַל כָּל יְמֵי חַיֶּיךָ." (פסוק יד)

דרקון, פרט מ"שער אישתר", צולם במוזאון פרגמון בברלין, 2016. צילום: 360b / Shutterstock.com

תמונת דרקון משער אישתר שנמצא בבבל העתיקה. השער נבנה במאה השישית לפני הספירה בפקודת נבוכדנצר השני.

להמשך קריאה

מהשער יצאו תהלוכות מרשימות בתקופות החגים ובאירועים מיוחדים. השער בנוי מלבנים כחולות ועליהן דמויות שונות מתוך המיתולוגיה הבבלית. בין השאר מופיעה דמות הדרקון שבתמונה – יצור המורכב מחיבור של כמה חיות: נשר, חתול ונחש. כיום השער נמצא במוזאון הפרגמון בברלין, ואפשר להתרשם ממנו.
הדרקון המופיע בתמונה הוא ייצוג איקוני של דמות הנחש הקדום, שהיו לו ארבע רגלים. הנחש היה אחד ממפלצות הים האדירות, שבהן נאבקו האלים על פי המיתוסים הקדומים. עדות להימצאותן של מפלצות ים ולמאבק של ה' בהן נמצאת גם במקרא.

  • אילו תכונות יוצאות דופן של הנחש מתגלות בפרק באמצעות התמונה משער אישתר?
החטא ועונשו
אילו פרטים המופיעים בטקסט המקראי אינם מופיעים בסרטון, וצריך להוסיפם לדעתכם? קרדיט: 929 סיכום שבועי...
החטא ועונשו
"וַיֹּאמֶר מִי הִגִּיד לְךָ כִּי עֵירֹם אָתָּה הֲמִן הָעֵץ אֲשֶׁר צִוִּיתִיךָ לְבִלְתִּי אֲכָל מִמֶּנּוּ אָכָלְתָּ." (פסוק יא)

  • אילו פרטים המופיעים בטקסט המקראי אינם מופיעים בסרטון, וצריך להוסיפם לדעתכם?

קרדיט: 929 סיכום שבועי – בראשית פרקים א-ה/929 תנך ביחד, 2014

איזה טעם היה לפרי עץ הדעת טוב ורע?
גיל קופטש יוצא לברר איזה טעם היה לפירות עץ הדעת טוב ורע, ואיזה סוג ידיעה...
איזה טעם היה לפרי עץ הדעת טוב ורע?
"וַתֵּרֶא הָאִשָּׁה כִּי טוֹב הָעֵץ לְמַאֲכָל וְכִי תַאֲוָה הוּא לָעֵינַיִם וְנֶחְמָד הָעֵץ לְהַשְׂכִּיל וַתִּקַּח מִפִּרְיוֹ וַתֹּאכַל וַתִּתֵּן גַּם לְאִישָׁהּ עִמָּהּ וַיֹּאכַל." (פסוק ו)

גיל קופטש יוצא לברר איזה טעם היה לפירות עץ הדעת טוב ורע, ואיזה סוג ידיעה הם מקנים לאדם.

  • מדוע על פי הנצרות פרי עץ הדעת טוב ורע הוא תפוח?
  • מהי הידיעה שמעניק עץ הדעת טוב ורע?

קרדיט: האישורים ליצירות המוסיקליות התקבלו מאולפני זינקו בע"מ.