רצח הבל – קנאה
פסוקים ח-יב
הזמנה ללימוד
השיעור יוצא מתוך הנחה פרשנית שקין קינא בהבל. ראוי לשים לב שהדברים אינם כתובים באופן ישיר בפסוקים (ייתכן שהרצח נבע מכעס, תסכול, או אולי מסיבה שאיננו יודעים).
נבקש מהתלמידים לחשוב על ארוע בו קינאו במישהו,
נשאל:
- למה קינאו? (מי שירצה לשתף, ישתף את כל החברים)
- האם קנאה היא רגש נעים?
- איך אנשים מתנהגים כשהם מקנאים?
נכתוב על הלוח את המילה 'קנאה' ונבקש מהילדים להעלות אסוציאציות למילה. נכתוב את תשובותיהם על הלוח. נבקש מהם לספר מה הם עושים כשהם מקנאים.
למדנו ביחידה הקודמת שסביר להניח שקין קינא באחיו הבל, נמשיך ונקרא בחומש ונראה כיצד קין התמודד עם הקנאה שלו.
מבט ראשון- מפגש עם הפסוקים-
נפתח בבראשית פרק ד ונקרא את פסוקים ח-יב (רצוי מאוד לקרוא את פסוקים ט-י בפליאה, ואת פסוקים יא-יב בקול תקיף המלמד על מתן העונש).
לחלופין אפשר להאזין לקריאת הפסוקים באתר.
מבט שני- הסבר הפסוקים ושאלות הבנה
נקרא שוב את פסוק ח: "וַיֹּאמֶר קַיִן אֶל הֶבֶל אָחִיו" – נדגיש לתלמידים שהתורה אינה כותבת בפירוש על מה הם דיברו, ובכל זאת נשאל את התלמידים מה לדעתם אמר קין אל הבל.
- מדוע לדעתכם התורה אינה כותבת את תוכן השיחה בין קין להבל? (להשאיר לנו מקום לדמיון כדי שנוכל לחשוב לבד, שנוכל להזדהות אתם במצבים דומים שאנחנו נקלעים אליהם. ואולי זה בכלל לא משנה על מה דיברו, בשום מקרה אסור לרצוח)
- מה משמעות השאלה של אלוהים: "אֵי הֶבֶל אָחִיךָ" (פסוק ט)?
- האם אלוהים איננו יודע היכן הבל?
- מדוע אם כן אלוהים שואל את קין היכן הבל? (רש"י מסביר שאלוהים שואל את קין "אֵי הֶבֶל אָחִיךָ" כדי לפתוח עמו בדברים בתקווה שיתחרט ויודה בצער על מעשה הרצח)
נכתוב את תשובתו של קין על הלוח: "הֲשֹׁמֵר אָחִי אָנֹכִי?" ונשאל את התלמידים:
- איך הייתם מנסחים את התשובה של קין בלשון ימינו?
אפשר לבקש מהתלמידים, כל אחד בתורו, להגיד את המילים בהבעת הפנים שהם מדמיינים שקין הביע כשאמר את הדברים. - מה העונש שקין קיבל על רציחת אחיו?
עבודה בזוגות:
נחלק לתלמידים דף ובו הפסוקים (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).
כל זוג תלמידים יהיו "בלשי פסוקים", עליהם לגלות כמה פעמים מופיע השורש 'אח' בפסוקים. כל זוג תלמידים ינסה לשער מדוע המילה הזאת חוזרת פעמים כה רבות, ומדוע מודגש קשר הדם ביניהם.
המורה יכולה להקרין את הפסוקים על הלוח ולהדגיש את המילה שיש בה שורש 'אח'.
מבט שלישי
כאשר המנחה של הבל התקבלה והמנחה של קין נדחתה, קין קינא בהבל.
בקשו מהתלמידים לחשוב על שתי דרכים להתמודד עם הקנאה. ושאלו אותם:
- לאן הקנאה הובילה את קין?
- כיצד לדעתכם היה אפשר לנהוג אחרת?
- האם הקנאה בהבל יכלה לגרום לקין להשתפר וללמוד כיצד יש לתת מנחה, במקום לרצוח?
מבט לחיים
- כיצד קנאה יכולה לגרום להרס?
- האם היה לכם מקרה שקנאתם? מה עשיתם?
- כיצד קנאה יכולה לגרום לנו להתקדם? נסו לחשוב על מקרה שקנאתם. האם הייתם מגיבים היום אחרת? איך באותו מקרה תוכלו להתקדם?
נכתוב על הלוח דוגמאות למקרים שעשויים לעורר קנאה: ילדה אחת יודעת לצייר הרבה יותר יפה ממני, יש לחבר שלי צבעים זוהרים שהייתי רוצה שיהיו לי וכדומה. נחשוב יחד כיצד הקנאה יכולה לזרז אותנו לצמיחה: אני יכולה לבקש מהחברה ללמד אותי לצייר יפה כמוה, אפתח את הקלמר שלי ואלמד לשמוח בצבעים שיש לי…
ננסח יחד עם התלמידים עצות לקנאה. מה אפשר לעשות כשמקנאים, מה יכול לעזור לנו.
אפשר ללמד את התלמידים את הביטוי "קנאת סופרים תרבה חוכמה" – כאשר שני סופרים מקנאים זה בזה הם מתקדמים ובזכות זאת החוכמה גדלה.
תוכן: שוחחנו על קנאה, התווינו דרך חיובית, מפרה ומקדמת להתמודדות עם הקנאה בשונה מקנאה הרסנית שגורמת למרמור. עקבנו אחר המילה 'אחי' בהטיותיה.
מתודות: שמש אסוציאציות, קריאת שירו של יהודה אטלס.
מיומנויות: איתור מילה בתוך הפסוקים, ניסוח עצות להתמודדות בונה עם רגש הקנאה.