סגור תצוגת כיתה
הפרק

שליחת המרגלים

פסוקים א-ג, טז-כ

שיעור ראשון מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

הזמנה ללימוד

נפתח במשימה לתלמידים: חִשבו, אם הייתם נשלחים כמרגלים לארץ זרה, על מה הייתם מסתכלים, מה היה לכם חשוב לדעת? או לחלופין, אם אתם שוקלים לעבור דירה, מה חשוב לכם לבדוק באזור המגורים החדש? נקדיש דקות בודדות לחשיבה של התלמידים ונשמע מחשבות של כמה מהם.

נסביר שבפרק שלנו נשלחים נציגים של עם ישראל, שנמצא כרגע במדבר, "לתור" את הארץ שבקרוב תהיה לביתם.

מבט ראשון

נפתח את ספר במדבר בפרק יג ונקרא בקול את פסוקים א-ג, טז-כ. נסביר שבין שתי קבוצות הפסוקים האלה מופיעה רשימה שמית של נציגים והשבט שאליו שייך כל אחד מהנציגים, ותכף נברר מה המשימה שהם נשלחו אליה. נספר בעזרת התלמידים מה קורה בפסוקים האלה, במילים שלנו ושלהם, תוך התייחסות למילים קשות (מומלץ לכתוב ביאור של מילים חשובות על הלוח) – אלוהים מבקש ממשה לבחור נציג מכל שבט ושכל הנציגים יֵצאו יחד לתור את הארץ. משה מבקש מהנציגים לברר דברים חשובים על ארץ ישראל.

מבט שני

נקרין על הלוח את פסוקים יז-כ. נסביר שהשאלה "הטובה היא אם רעה" מנוסחת בסגנון תנכי.

נשאל – איך הייתם אומרים זאת במילים של ימינו? – האם הארץ טובה או רעה? נבקש מן התלמידים לעבוד בזוגות ולציין את כל השאלות שמשה מבקש לברר בנוגע לארץ ישראל. נשמע את התשובות ונסביר אותן במילים שלנו.

כעת נחלק לתלמידים דף שבו מופיעים הפסוקים ונבקש מהם לצבוע בשני צבעים שונים את הניגודים בתוך השאלות (נשים לב שחלקם הפכים וחלקם לא ממש הפכים למשל- מחנים ומבצרים): שמנה/רזה, טובה/רעה, מעט/רב, יש עץ/אין, חזק/רפה, מחנים/מבצרים. נסביר שחלק מהשאלות קשורות לארץ עצמה וחלק לעם שנמצא בתוכה.

מבט שלישי

נשאל את התלמידים: מדוע, לדעתכם, הורה אלוהים למשה לשלוח אנשים לתור את הארץ? הרי הוא הבטיח להם ארץ זבת חלב ודבש.

נציע פרשנות לפסוקים שלפיה לפעמים, למרות העובדה שמבטיחים לנו משהו טוב, אנחנו עדיין יכולים לפחד ממנו ומהלא-נודע הכרוך בו, ולרצות לקבל כמה שיותר מידע "מבפנים". אלוהים מבין זאת ומנסה להקל על העם. ניתן לתלמידים משימה בכתיבה יוצרת: השבט שלכם בחר בכם לצאת במשלחת לתור את הארץ. ערב לפני היציאה לארץ ישראל אתם צריכים לכתוב ביומן שלכם על המשימה שהוטלה עליכם: מה אתם צריכים לבדוק בארץ? מה אתם מרגישים? האם אתם מתרגשים? האם אתם פוחדים? וכו'.

מבט לחיים

נבקש מהתלמידים לחשוב על היום הראשון שלהם בבית הספר, או על מקום חדש שהם היו צריכים ללכת אליו.

נבקש מכל תלמיד שרוצה לשתף את הכיתה, לספר מה היה חשוב לו לדעת על בית הספר או על המקום החדש לפני שהגיע אליהם. נשאל – מה הדברים שהיינו רוצים לדעת לפני שאנחנו עוברים לבית ספר חדש? ממה אנחנו חוששים לפני שאנחנו מתחילים ללמוד בבית ספר חדש? כשבאנו לראשונה לבית הספר, האם עשינו "סיור הכנה" בעצמנו? האם קיבלנו מידע מאחרים? מי יכול לעזור לנו "לתור" את המקום החדש? למשל – אחים גדולים, חברים מכיתות גבוהות יותר וכו'.

נסכם בכך שכמו שאנחנו לא אוהבים להגיע למקום חדש לפני שאנחנו לומדים קצת להכיר אותו, כך ישנה גם פרשנות שמציעה שאלוהים ומשה רוצים לוודא שהעם יכיר קצת את הארץ שאליה הוא הולך ולא ירגיש שהוא נמצא באי-ודאות גמורה. נוסיף שאמנם המידע על המקום החדש יכול לעזור לנו להגיע מוכנים יותר, אבל הוא גם יכול ליצור בעיות, למשל – שמה שנראה חשוב לאחד יכול להיראות שולי לאחר, שטוב ורע יכולים להיות גם עניין של נקודת מבט וכו'.

מה היה לנו

תוכן: עסקנו בשליחות שאליה שולח ה', דרך משה, את המרגלים. עסקנו בשאלה מדוע אלוהים רוצה לתת לעם מידע מקדים לפני הכניסה לארץ, והצענו פרשנות שלפיה הוא עושה זאת כדי שהעם ירגיש בטוח יותר.
מיומנות: הכרנו צדדים נוספים בלשון התנ"ך: דרך לשאילת שאלות ("הטובה היא אם רעה"), תקבולת וניגודים.
מתודה: הבנת הפסוקים על ידי קריאה בזוגות והתמודדות עם לשון המקרא. לשם העמקה בחוויית ההגעה למקום בלתי ידוע, ניסינו "להיכנס לראש" של המרגלים ולהבין מה הם מרגישים. לאחר מכן עשינו "העברה" לחיים שלנו. חשבנו על מצב של מעבָר למקום חדש, וניסינו לחשוב איך מידע מקדים יכול להפחית את החששות שלנו.

העשרות
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
ויהס כלב
אָמַר רָבָה :וַיַּהַס – הֱסִיתָם בִּדְבָרִים. פָּתַח יְהוֹשֻׁעַ בִּדְבָרִים אֶל הָעָם.אָמְרוּ לוֹ: אַתָּה, שֶׁאֵין לְךָ...
ויהס כלב
"וַיַּהַס כָּלֵב אֶת הָעָם אֶל משֶׁה, וַיֹּאמֶר עָלֹה נַעֲלֶה וְיָרַשְׁנוּ אֹתָהּ כִּי יָכוֹל נוּכַל לָהּ." (פסוק ל)

קרדיט: shutterstock.com

אָמַר רָבָה :
וַיַּהַס – הֱסִיתָם בִּדְבָרִים.
פָּתַח יְהוֹשֻׁעַ בִּדְבָרִים אֶל הָעָם.
אָמְרוּ לוֹ: אַתָּה, שֶׁאֵין לְךָ מִשְׁפָּחָה, מְדַבֵּר?
אָמַר כָּלֵב בְּלִבּוֹ: אִם אֲדַבֵּר גַּם אֲנִי, יְנַסּוּ לִמְצֹא סִבָּה לְהַשְׁתִּיק גַּם אוֹתִי.
מֶה עָשָׂה?
פָּתַח וְאָמַר לָהֶם: "וְכִי זוֹ בִּלְבַד עָשָׂה לָנוּ בֶּן עַמְרָם?"
סָבְרוּ הָעַם שֶׁבִּגְנוּת מֹשֶׁה הוּא רוֹצֶה לְדַבֵּר – וְהִשְׁתַּתְּקוּ.
הִמְשִׁיךְ כָּלֵב וְאָמַר לָהֶם:
"הוֹצִיאָנוּ מִמִּצְרַיִם וְקָרַע לָנוּ אֶת הַיָּם וְהֶאֱכִילָנוּ אֶת הַמָּן…
וְאִם יֹאמַר – עָשׂוּ סֻלָּמוֹת וְעָלוּ לָרָקִיעַ – לֹא נִשְׁמַע לוֹ?"

(עיבוד. לפי: תלמוד בבלי, מסכת סוטה, דף לה עמוד א)

  • באיזו דרך השיג כלב בן יפונה את תשומת הלב של העם?
דימוי עצמי נמוך
אמר רב משרשיא: המרגלים שקרנים היו. נניח מה שאמרו: "וַנְּהִי בְעֵינֵינוּ כַּחֲגָבִים", בסדר. אלא מה...
דימוי עצמי נמוך
"וְשָׁם רָאִינוּ אֶת הַנְּפִילִים בְּנֵי עֲנָק מִן הַנְּפִלִים, וַנְּהִי בְעֵינֵינוּ כַּחֲגָבִים וְכֵן הָיִינוּ בְּעֵינֵיהֶם." (פסוק לג)

קרדיט: shutterstock.com

אמר רב משרשיא: המרגלים שקרנים היו.
נניח מה שאמרו: "וַנְּהִי בְעֵינֵינוּ כַּחֲגָבִים", בסדר. אלא מה שהוסיפו ואמרו: "וְכֵן הָיִינוּ בְּעֵינֵיהֶם", מניין היו יודעים?

(עיבוד. על פי תלמוד בבלי, מסכת סוטה, דף לה עמוד א, לפי ביאור שטיינזלץ)

  • מדוע טען רב משרשיא כי המרגלים היו שקרנים?
בכייה לדורות
"וַתִּשָּׂא כָּל הָעֵדָה וַיִּתְּנוּ אֶת קוֹלָם וַיִּבְכּוּ הָעָם בַּלַּיְלָה הַהוּא" (במדבר יד, א). אמר רבה,...
בכייה לדורות
"וַתִּשָּׂא כָּל הָעֵדָה וַיִּתְּנוּ אֶת קוֹלָם, וַיִּבְכּוּ הָעָם בַּלַּיְלָה הַהוּא." (פסוק א)

פרנצ'סקו אייץ, החרבת בית המקדש בירושלים, שמן על קנבס, 1867. מתוך ויקישיתוף

"וַתִּשָּׂא כָּל הָעֵדָה וַיִּתְּנוּ אֶת קוֹלָם וַיִּבְכּוּ הָעָם בַּלַּיְלָה הַהוּא" (במדבר יד, א).

אמר רבה, אמר רבי יוחנן:

אותו הלילה, ליל תשעה באב היה. ואמר להם הקדוש ברוך הוא: אתם בכיתם בכייה של חינם, ללא סיבה אמיתית – ואני קובע לכם ביום הזה בכייה לדורות. 

ואכן במהלך השנים, בתשעה באב חרבו בית המקדש הראשון ובית המקדש השני.

(עיבוד. על פי: תלמוד בבלי, מסכת תענית, דף כט עמוד א. לפי ביאור שנאן לספר האגדה עמ' 104)

ח"נ ביאליק וי"ח רבניצקי, ספר האגדה החדש – עם פירוש אביגדור שנאן, 2015, עמ' 104. © כנרת, זמורה, ביתן.

  • מה היה חמור כל כך בבכי של העם עקב חטא המרגלים, שהביא עליהם כעונש אסונות לאומיים?
חוגי בית של המרגלים
כיוון שבאו מתור הארץ, עמדו ופיזרו עצמם בכל שבטי ישראל, כל אחד ואחד בתוך שבטו,...
חוגי בית של המרגלים
"וַתִּשָּׂא כָּל הָעֵדָה וַיִּתְּנוּ אֶת קוֹלָם, וַיִּבְכּוּ הָעָם בַּלַּיְלָה הַהוּא." (פסוק א)

קרדיט: shutterstock.com

כיוון שבאו מתור הארץ, עמדו ופיזרו עצמם בכל שבטי ישראל, כל אחד ואחד בתוך שבטו, ומתנפל לתוך כל זווית של ביתו והוא צווח ובוכה.

ובניו ובנותיו באים עליו והיו אומרים לו: "מה לך, אדוני?" 

ובעוד שהוא עומד, עושה עצמו נופל לפניהם, ואומר להם: "אוי לי עליכם, בניי ובנותיי וכלותיי! הָאֱמוֹרִיִים (עַם כְּנַעֲנִי) עתידים להתעלל בכם, הם עתידים לשלוט בכם! מי יוכל לעמוד מולם?" 

מיד הם כולם גועים בבכייה, בניהם ובנותיהם וכלותיהם, עד שהיו השכנות שומעות את הדבר ואף הן היו בוכות, עד שהייתה משפחה למשפחה משמעת עד שהיה כל השבט בוכה. עד שנעשו כולם חבורה אחת וגעו בבכי ונתנו קול בכייתם לַמָרוֹם.

(עיבוד. על פי: ילקוט שמעוני פרשת שלח לך , לפי פירוש שנאן לספר האגדה עמ' 103-104)

ח"נ ביאליק וי"ח רבניצקי, ספר האגדה החדש – עם פירוש אביגדור שנאן, 2015, עמ' 104-103. © כנרת, זמורה, ביתן.

  • על פי המדרש, כיצד הצליחו המרגלים להפיץ את דעותיהם בכל ישראל? התייחסו לדבריהם ולמעשיהם.
הקשיבו לדיווח המרגלים
דברי המרגלים הפכו לביטויים שמשתמשים בהם עד היום: אֶרֶץ אֹכֶלֶת יוֹשְׁבֶיהָ הִוא אַנְשֵׁי מִדּוֹת הַנְּפִילִים...
הקשיבו לדיווח המרגלים
"וְשָׁם רָאִינוּ אֶת הַנְּפִילִים בְּנֵי עֲנָק מִן הַנְּפִלִים וַנְּהִי בְעֵינֵינוּ כַּחֲגָבִים וְכֵן הָיִינוּ בְּעֵינֵיהֶם." (פסוק לג)
חגב.

חגב. צילום: baon / Shutterstock.com

דברי המרגלים הפכו לביטויים שמשתמשים בהם עד היום:

אֶרֶץ אֹכֶלֶת יוֹשְׁבֶיהָ הִוא
אַנְשֵׁי מִדּוֹת
הַנְּפִילִים בְּנֵי עֲנָק
וַנְּהִי בְעֵינֵינוּ כַּחֲגָבִים וְכֵן הָיִינוּ בְּעֵינֵיהֶם

  • הסבירו את דברי המרגלים בהקשרם ומצאו תמונות היכולות להתאים ולהמחיש את דבריהם.
  •  כיצד משתמשים בביטויים היום? (ניתן לחפש כתבות בעיתונות ובאינטרנט).
ארץ אוכלת יושביה
נתן יונתן פותח את השיר שלו בלשונם של המרגלים "ארץ אוכלת יושביה". מאז, מרבים להשתמש...
ארץ אוכלת יושביה
"וַיֹּצִיאוּ דִּבַּת הָאָרֶץ אֲשֶׁר תָּרוּ אֹתָהּ אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר הָאָרֶץ אֲשֶׁר עָבַרְנוּ בָהּ לָתוּר אֹתָהּ אֶרֶץ אֹכֶלֶת יוֹשְׁבֶיהָ הִוא וְכָל הָעָם אֲשֶׁר רָאִינוּ בְתוֹכָהּ אַנְשֵׁי מִדּוֹת." (פסוק לב)

נתן יונתן פותח את השיר שלו בלשונם של המרגלים "ארץ אוכלת יושביה".
מאז, מרבים להשתמש בביטוי זה לתאר את הקושי של החיים בארץ הזאת .

למילות השיר

שיר ארץ
חוה אלברשטיין
מילים: נתן יונתן
לחן: סשה ארגוב

ארץ שיושביה היא אוכלת
וזבת חלב ודבש ותכלת
לפעמים גם היא עצמה גוזלת
את כבשת הרש.

ארץ שמתקו לה רגביה
ומלוחים כבכי כל חופיה
שנתנו לה אוהביה
כל אשר יכלו לתת.

שב החצב לבן לפרוח
שם בדרך יחידי
והיסמין ישיב ניחוח
שדות הזמן שלה האבודים.

ארץ שמתקו לה רגביה
ומלוחים כבכי כל חופיה
שנתנו לה אוהביה
כל אשר יכלו לתת.

כל אביב שבים לה סביוניה
לכסות את כל קמטי פניה
רוח קיץ עצב אבניה
ילטף באור.

שב הסתיו עם כובד ענניה
לעטוף אפור את כל גניה
והחורף את שמורות עיניה
הבוכות יסגור.

שב החצב לבן לפרוח
שם בדרך יחידי
והיסמין ישיב ניחוח
שדות הזמן שלה האבודים

שב הסתיו עם כובד ענניה…

 

© כל הזכויות שמורות למחברים ולאקו"ם.

  • מדוע לדעתכם נתן יונתן משתמש בדברי המרגלים בשיר- העלו  השערות.
  • כיצד אהבתו לארץ באה לידי ביטוי בשיר?
בידיים העמוסות של המרגלים
התבוננו בציור שצייר גוסטב דורה, צייר צרפתי בן המאה ה- 19. מה הביאו עימם המרגלים...
בידיים העמוסות של המרגלים
 וַיָּבֹאוּ עַד נַחַל אֶשְׁכֹּל, וַיִּכְרְתוּ מִשָּׁם זְמוֹרָה וְאֶשְׁכּוֹל עֲנָבִים אֶחָד, וַיִּשָּׂאֻהוּ בַמּוֹט בִּשְׁנָיִם, וּמִן הָרִמֹּנִים וּמִן הַתְּאֵנִים (פסוק כג)

המרגלים ששלח משה לתור את ארץ כנען הביאו מפירות הארץ והם הוצגו בפני העם : "וגם זבת חלב היא וזה פריה" (במדבר יג, כז).

המרגלים ששלח משה לתור את ארץ כנען הביאו מפירות הארץ והם הוצגו בפני העם : "וגם זבת חלב היא וזה פריה" (במדבר יג, כז). גוסטב דורה.

התבוננו בציור שצייר גוסטב דורה, צייר צרפתי בן המאה ה- 19.

  • מה הביאו עימם המרגלים לפי המסופר בפרק  ומה הביאו אתם המרגלים לפי הציור של דורה?
  • תארו את תנועות הגוף של המרגלים בציור, מה לדעתכם הן מלמדות על ההרגשה של המרגלים?
לתור את הארץ
מצאו וסמנו במפה את המקומות בהם עברו המרגלים: מדבר צין, נגב, חברון, לבוא חמת. ציינו...
לתור את הארץ
"וַיַּעֲלוּ וַיָּתֻרוּ אֶת הָאָרֶץ מִמִּדְבַּר צִן עַד רְחֹב לְבֹא חֲמָת.
וַיַּעֲלוּ בַנֶּגֶב וַיָּבֹא עַד חֶבְרוֹן וְשָׁם אֲחִימַן שֵׁשַׁי וְתַלְמַי יְלִידֵי הָעֲנָק וְחֶבְרוֹן שֶׁבַע שָׁנִים נִבְנְתָה לִפְנֵי צֹעַן מִצְרָיִם.
וַיָּבֹאוּ עַד נַחַל אֶשְׁכֹּל וַיִּכְרְתוּ מִשָּׁם זְמוֹרָה וְאֶשְׁכּוֹל עֲנָבִים אֶחָד ..." (פסוקים כא- כג)
מפת ארץ כנען.

מפת ארץ כנען. כרטוגרפיה: ד"ר אורנה צפריר-ראובן

  • מצאו וסמנו במפה את המקומות בהם עברו המרגלים: מדבר צין, נגב, חברון, לבוא חמת.
  • ציינו במפה את מקום מגורייכם. האם המרגלים עברו שם?
אשכול ענבים
אשכול הגפן שהביאו המרגלים הפך לסמל והוא משמש כיום כסמל של משרד התיירות של מדינת...
אשכול ענבים
"וַיָּבֹאוּ עַד נַחַל אֶשְׁכֹּל, וַיִּכְרְתוּ מִשָּׁם זְמוֹרָה וְאֶשְׁכּוֹל עֲנָבִים אֶחָד, וַיִּשָּׂאֻהוּ בַמּוֹט בִּשְׁנָיִם, וּמִן הָרִמֹּנִים, וּמִן הַתְּאֵנִים" (פסוק כג)

לוגו של משרד התיירות.

לוגו של משרד התיירות. באדיבות משרד התיירות.

אשכול הגפן שהביאו המרגלים הפך לסמל והוא משמש כיום כסמל של משרד התיירות של מדינת ישראל.

  • מה סימל אשכול הענבים עבור בני ישראל שראו את האשכול שהביאו עמם המרגלים?
  • מדוע לדעתכם הפכה דווקא התמונה הזאת להיות סמל של משרד התיירות?
שיטות ריגול - אז והיום
  כשמדמיינים מרגלים חושבים על אקשן, מסתורין, סרטי ג'ימס בונד וגם על המרגל הישראלי אלי...
שיטות ריגול - אז והיום
"שְׁלַח לְךָ אֲנָשִׁים וְיָתֻרוּ אֶת אֶרֶץ כְּנַעַן ..." (פסוק ב)
אלי כהן במרפסת ביתו שבדמשק, אשר השקיף על המטכ"ל הסורי.

אלי כהן במרפסת ביתו שבדמשק, אשר השקיף על המטכ"ל הסורי. צילום: באדיבות
אתר ההנצחה של אלי כהן.

 

כשמדמיינים מרגלים חושבים על אקשן, מסתורין, סרטי ג'ימס בונד וגם על המרגל הישראלי אלי כהן.

להמשך קריאה

בשנת 1965 נתפש מרגל ישראלי, בשם אלי כהן בסוריה. קראו את החלק שעוסק בפעילותו בסוריה באתר המרכז למורשת המודיעין.

  • במה דומה משימת הריגול של אלי כהן ,לזו של המרגלים שמשה שלח ובמה היא שונה?
  • באיזו מילה משתמשים בפרק במקום המילה "לרגל" ?
  • הסבירו את השורש של המילה, אילו עוד מילים מהשורש הזה אתם מכירים?
תנ"ך בחרוזים- המרגלים
צפו באפרים סידון, מחבר הסדרה תנ"ך בחרוזים, מקריא את סיפור המרגלים. קרדיט: תנ"ך בחרוזים, הופק...
תנ"ך בחרוזים- המרגלים
"שְׁלַח-לְךָ אֲנָשִׁים וְיָתֻרוּ אֶת-אֶרֶץ כְּנַעַן אֲשֶׁר-אֲנִי נֹתֵן לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל אִישׁ אֶחָד אִישׁ אֶחָד לְמַטֵּה אֲבֹתָיו תִּשְׁלָחוּ כֹּל נָשִׂיא בָהֶם." (פסוק ב)

  • צפו באפרים סידון, מחבר הסדרה תנ"ך בחרוזים, מקריא את סיפור המרגלים.

קרדיט: תנ"ך בחרוזים, הופק ע"י ניהול פלוס בע"מ עבור הטלוויזיה החינוכית הישראלית.